Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at man har romslig økonomi når man ikke blir stressa av den kommunale regningen som kommer. Rett og slett. :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Brukskontoer fra bankens side er jo som regel 0% rente på. Har du virkelig 100 000 kr stående på en konto med null prosent? Hvorfor ikke flytte de til en sidekonto med litt bedre rente i samme bank, der de er raskt tilgjengelig om du skulle trenge de?

Ja, jeg vet det er kjempedumt. Jeg kunne omså flyttet de også inn i fond, trenger jeg raske penger så har jeg et gebyrfritt kredittkort jeg kan legge ut med. Men jeg sliter mentalt når det kommer til penger, så jeg får angstanfall av å logge meg inn i banken.

Anonymkode: 0784a...13e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier flere leiligheter med boliglån alene, har over halv mill i sparekonto, og tjener under gjennomsnittslønna i Norge per tid. Jeg får likevel spart nok hver måned og kan regelmessig spise ute på restaurant eller ta meg ferie, uten å bekymre meg for økonomien. Har aldri helt skjønt dette med folk som ikke har noe i buffer når de skiller seg fra partner. 

Anonymkode: 6824a...03b

Skrevet (endret)

Romslig økonomi er å ikke måtte snu på krona i det daglige, kunne leve omtrent som man ønsker og ha nok å gå på til å klare uforutsette utgifter og hendelser også over litt tid - som da jeg ble stående uten inntekt i tre måneder i overgang fra sykepenger til aap (grunnet rot hos arbeidsgiver).  Hva det innebærer i kroner og øre og størrelse på buffer, er jo helt avhengig av livssituasjon og utgifter. For single, barnløse meg med nedbetalt bolig vil 100 000 rekke mye lenger og gi mye større trygghet og romslighet enn for en trebarnsfamilie med huslån. 

Endret av Daria
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har frem til nå ikke trengt å tenke så mye på hva ting koster, men har likevel kjøpt mat og annet på tilbud fordi jeg ikke er en person som sløser så mye i utgangspunktet. Jeg har f.eks hatt økonomi til å dra på dyre feriereiser fordi jeg har hatt oppsparte penger. Om jeg har hatt lyst til å kjøpe meg noe nytt så har jeg gjort det uten å måtte tenke særlig over det, bortsett fra å finne den billigste nettbutikken osv. Jeg har ikke trengt å måtte vente til lønning for å få handlet noe som helst.

Nå har jeg blitt separert og har brått fått en helt annen økonomi. Jeg er ansvarlig for boliglånet alene og bare det i seg selv blir en del i måneden. Jeg har ingen andre lån, men faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat osv er jeg jo nå også alene om selv om enkelte av de postene naturlig nok blir noe lavere nå. Om jeg lever svært nøkternt og sparer på hver krone så vil jeg kanskje kunne legge av ca 3000 til sparing hver måned. Jeg vet at det ikke er mye, for en viss buffer bør man jo ha. Bufferen er nå på null, og jeg må starte fra scratch igjen. Hva regner dere som å ha en romslig økonomi? 

Anonymkode: 4b8f8...e2a

Nå er jeg pensjonist uten gjeld og dyre vaner, men kan jeg spare 3000,- i måneden (noe jeg er i stand til), så synes jeg da at jeg har romslig økonomi! Nå har sikkert ikke jeg så mange krav til ditt og datt som yngre folk har da..

Anonymkode: 2858a...41d

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Hvor har jeg skrevet noe som helst om at lykken er x kroner igjen etter faste utgifter?

Det er kun din tolking basert på din egen misunnelse. Jeg kommer ikke til å diskutere mer med deg.

Tro meg: jeg har aldri vært misunnelig på noen for penger. Jeg legger ikke lykken min der. Så der tar du feil. 

Anonymkode: 392df...381

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok bare KG-penger uansett😊

Anonymkode: 089c5...c6f

Det er sant, det er jo en helt egen valuta 😂

Anonymkode: 9f77e...438

Skrevet

For meg er ikke «romslig økonomi» et konkret tall, men 

• å kunne bo godt

• å kunne spise godt

• å kunne leve godt ( å kunne reise, delta på konserter, å gå ut og spise, osv )

• å kunne spare til fremtiden 

• å være rustet for uforutsette ting som

- en høy strømregning

- at kjøleskapet eller fryseren ryker

- at mobiltelefonen blir stjålet

- at bilen plutselig må på verksted 

AnonymBruker
Skrevet

Det de kommer an på forventninger,livsstil,hvor man bor osv . Det som er "lite" for noen er akkurat passe for andre. Det finns ingen fasit i tall. 

Anonymkode: 392df...381

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Romslig økonomi er å ikke måtte snu på krona i det daglige, kunne leve omtrent som man ønsker og ha nok å gå på til å klare uforutsette utgifter og hendelser også over litt tid - som da jeg ble stående uten inntekt i tre måneder i overgang fra sykepenger til aap (grunnet rot hos arbeidsgiver).  Hva det innebærer i kroner og øre og størrelse på buffer, er jo helt avhengig av livssituasjon og utgifter. For single, barnløse meg med nedbetalt bolig vil 100 000 rekke mye lenger og gi mye større trygghet og romslighet enn for en trebarnsfamilie med huslån. 

Ble bare litt nysgjerrig på hvordan det kan være rot hos arbeidsgiver at du ble stående uten inntekt i 3 mnd hvis du fikk på Aap? Det er NAV som betaler ut Aap.

Anonymkode: b283b...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble bare litt nysgjerrig på hvordan det kan være rot hos arbeidsgiver at du ble stående uten inntekt i 3 mnd hvis du fikk på Aap? Det er NAV som betaler ut Aap.

Anonymkode: b283b...30c

Stikkordet er "i overgangen til" - feil og mangler i informasjon og kommunikasjon og generelt inkompetent HR som forsinket oppstart av utbetaling. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Brukskontoer fra bankens side er jo som regel 0% rente på. Har du virkelig 100 000 kr stående på en konto med null prosent? Hvorfor ikke flytte de til en sidekonto med litt bedre rente i samme bank, der de er raskt tilgjengelig om du skulle trenge de?

Nå har jeg bare det som går inn og ut i løpet av måneden på min brukskonto, men jeg har da 3 % rente på den. 

Anonymkode: 3548f...b03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg eier flere leiligheter med boliglån alene, har over halv mill i sparekonto, og tjener under gjennomsnittslønna i Norge per tid. Jeg får likevel spart nok hver måned og kan regelmessig spise ute på restaurant eller ta meg ferie, uten å bekymre meg for økonomien. Har aldri helt skjønt dette med folk som ikke har noe i buffer når de skiller seg fra partner. 

Anonymkode: 6824a...03b

Så det har du ikke nei? Jeg brukte bufferen min på å kjøpe ut partneren slik at jeg kunne beholde boligen. I tillegg skulle alt deles i to av innbo og jeg måtte kjøpe nytt/annet/brukt. Da blir jo bufferen tom da vet du. Så det skjønner du fremdeles ikke?

TS

Anonymkode: 4b8f8...e2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er romslig økonomi at man har penger til alt nødvendig og litt til.

Jeg setter fast minimum 10 000kr på spar hver mnd. Resten gjør jeg som jeg vil med, og er det noe igjen så går det inn på sparing etter hvert. 

Jeg kjøper det jeg føler for når jeg ønsker og er ikke avhengig av tilbud for å kjøpe mat. Hvis jeg kan handle på tilbud så gjør jeg mer enn gjerne det, og sparer der jeg kan spare om det lar seg gjøre. Men det er ikke en nødvendighet. 

Anonymkode: 6f81f...c20

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

100 000 er ikke mye hvis man må pusse opp bolig.

Anonymkode: 007b1...6e1

AnonymBruker
Skrevet

for meg så er det å ha romslig økonomi muligheten til å spare endel og det at du er sikret om noe skal skje. f.eks så vet jeg at om jeg skulle havnet uten jobb og må på dagpenger eller på aap/uføre så vil det ikke gå utover økonomien i den grad at jeg må gjøre endringer.

Spole jeg frem 20år til jeg er ca 55 så vil det å ha romslig økonomi vær å ha mulighet til å jobbe redusert.

Anonymkode: 927cf...4ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg bare det som går inn og ut i løpet av måneden på min brukskonto, men jeg har da 3 % rente på den. 

Anonymkode: 3548f...b03

Den er kanskje opprettet som en annen type konto da, og så bruker du den som brukskonto? Det bankene kaller brukskonto er det i dagens marked generelt null prosent rente på, i de fleste banker. Men selvsagt, kanskje det finnes noen "snille banker" som gir ut renter der det ikke er vanlig også? Hvilken bank er det du har 3% på brukskonto?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For 5 år siden hadde vi 5-10.000 igjen hver måned, når ny lønn kom. Da hadde vi romslig økonomi. Nå strekker det ikke rundt. Vi er tomme før måneden er over og det er ikke alltid vi får betalt alle regninger. 

Anonymkode: 56025...1d0

Jeg skjønner at renta har gått kratig opp i denne perioden, og at alt er blitt dyrere. Men lønningene har jo også økt kraftig, så du burde ha overskudd fortsatt. Hvis du ikke har gått ned i lønn i perioden. Hvis så er tilfelle,så hadde dere sannsynligvis for mye kostnader i utgangspunktet. 

Anonymkode: d4e5b...228

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...