AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Skrevet 2. oktober Jeg har frem til nå ikke trengt å tenke så mye på hva ting koster, men har likevel kjøpt mat og annet på tilbud fordi jeg ikke er en person som sløser så mye i utgangspunktet. Jeg har f.eks hatt økonomi til å dra på dyre feriereiser fordi jeg har hatt oppsparte penger. Om jeg har hatt lyst til å kjøpe meg noe nytt så har jeg gjort det uten å måtte tenke særlig over det, bortsett fra å finne den billigste nettbutikken osv. Jeg har ikke trengt å måtte vente til lønning for å få handlet noe som helst. Nå har jeg blitt separert og har brått fått en helt annen økonomi. Jeg er ansvarlig for boliglånet alene og bare det i seg selv blir en del i måneden. Jeg har ingen andre lån, men faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat osv er jeg jo nå også alene om selv om enkelte av de postene naturlig nok blir noe lavere nå. Om jeg lever svært nøkternt og sparer på hver krone så vil jeg kanskje kunne legge av ca 3000 til sparing hver måned. Jeg vet at det ikke er mye, for en viss buffer bør man jo ha. Bufferen er nå på null, og jeg må starte fra scratch igjen. Hva regner dere som å ha en romslig økonomi? Anonymkode: 4b8f8...e2a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Skrevet 2. oktober Jeg har 100k i buffer på brukskontoen og 300k i fond. Det synes jeg er romslig. Anonymkode: 0784a...13e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #3 Skrevet 2. oktober Når man har 10-20 000 kr igjen av lønnen når alt er betalt. Dessverre er det maaaaaange som ikke har det. Anonymkode: 21d9a...2f2 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Skrevet 2. oktober jeg synes vi har det romslig når jeg ikke trenger å bekymre meg over faste utgifter, og at det er penger til overs i slutten av måneden etter sparing og at jeg slipper å se på kassalappen hver eneste gang jeg er i butikken. Anonymkode: dcaad...aec 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #5 Skrevet 2. oktober for meg er en romslig økonomi en buffer på tre mnd lønner og penger på konto ved neste lønning uten at man har tatt spesielle grep underveis fordi det bare går rundt.. Anonymkode: dc034...80f 1
Million Skrevet 2. oktober #6 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har 100k i buffer på brukskontoen og 300k i fond. Det synes jeg er romslig. Anonymkode: 0784a...13e Brukskontoer fra bankens side er jo som regel 0% rente på. Har du virkelig 100 000 kr stående på en konto med null prosent? Hvorfor ikke flytte de til en sidekonto med litt bedre rente i samme bank, der de er raskt tilgjengelig om du skulle trenge de? 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Skrevet 2. oktober Romslig økonomi: å ha råd til en adekvat bolig, å ikke trenge å sjekke prislapper når man handler mat, ikke trenge å fryse eller være ubekvem samme hva strømprisene er, at man kan kjøpe seg nye klær ved behov uten å planlegge nøye, man kan kjøpe en ny vaskemaskin om den ryker, kan dra på en normal ferie i året (ikke nødvendigvis voldsomme luksusferier til 100 000 liksom), og man generelt trenger ikke å bruke energi på å bekymre seg for penger, regninger etc. Man trenger ikke å kunne spise mye ute, ha fancy dyr bil, enorm luksusbolig, stadig kunne gå til massasje og manikyr og frisør, eller ha dyre designervesker, klær og sko for å gå under romslig økonomi. Perioden vi tjente 1,7 millioner samlet i husstanden hadde vi romslig økonomi. Lite ekstragavanse men heller ikke bekymringer. Nå har vi 1.1 millioner og det er trangt og vi må hele tiden vurdere om vi har råd til disse matvarene, hva kan vi spise som er billig etc. Får legge til at jeg har nesten 100 000 i året i nødvendige helseutgifter som ikke dekkes av vårt såkalt «gratis» helsevesen). Anonymkode: 2c567...75e 2 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 2. oktober #8 Skrevet 2. oktober (endret) . Endret 2. oktober av Grønnsaksvaffel Endret innlegg fordi sur bruker ikke likte innlegget mitt.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Skrevet 2. oktober Det er veldig få måneder vi klarer å bruke opp alt vi tjener. Så vil si vi har det romslig. Anonymkode: 23c9d...e10 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #10 Skrevet 2. oktober - At man klarer å spare penger hver måned, uten å måtte takke nei til ting. - Når man blir invitert på ting som koster penger (helgetur/ forestilling / dyr middag) så er ikke økonomi det første man tenker på før man svarer. - Når man kan betale en dyr uforutsett utgift med en gang. Anonymkode: 15de9...2e5 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #11 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har frem til nå ikke trengt å tenke så mye på hva ting koster, men har likevel kjøpt mat og annet på tilbud fordi jeg ikke er en person som sløser så mye i utgangspunktet. Jeg har f.eks hatt økonomi til å dra på dyre feriereiser fordi jeg har hatt oppsparte penger. Om jeg har hatt lyst til å kjøpe meg noe nytt så har jeg gjort det uten å måtte tenke særlig over det, bortsett fra å finne den billigste nettbutikken osv. Jeg har ikke trengt å måtte vente til lønning for å få handlet noe som helst. Nå har jeg blitt separert og har brått fått en helt annen økonomi. Jeg er ansvarlig for boliglånet alene og bare det i seg selv blir en del i måneden. Jeg har ingen andre lån, men faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat osv er jeg jo nå også alene om selv om enkelte av de postene naturlig nok blir noe lavere nå. Om jeg lever svært nøkternt og sparer på hver krone så vil jeg kanskje kunne legge av ca 3000 til sparing hver måned. Jeg vet at det ikke er mye, for en viss buffer bør man jo ha. Bufferen er nå på null, og jeg må starte fra scratch igjen. Hva regner dere som å ha en romslig økonomi? Anonymkode: 4b8f8...e2a For meg er bufferen kanskje det viktigste for å ha det jeg føler er en komfortabel økonomi. Romslig... er vanskelig å tolke hva betyr egentlig. For meg er komfortabel et bedre mål. Altså å vite at det er penger på bok hvis ting skjer, vite at vi har råd til plutselige (men forventede) vedlikeholdsutgifter på huset f.eks. Og at livet da kan gå videre som vanlig sånn ca, at vi ikke må droppe ferieturen hvis noe kommer opp. Så å ligge godt i forkant er vel min formening om en komfortabel økonomi. Nivået kommer da an på hva man eier, hva man må forvente av større utgifter osv. I tillegg har vi vært opptatte å ikke påta oss mer økonomiske forpliktelser enn hva som vil funke på AAP også, i tilfelle helsemessige utfordringer. Så et utgiftsnivå som går opp på 67% av inntekt uten å skape krise. Og resten da til sparing osv i "gode tider". Så, et par hundre tusen i bakhånd (vi har enebolig - alt koster) minst for vår del, og aldri bruke mer enn 67% av lønninger på faste utgifter. Gir også en buffer i seg selv all den tid man holder seg frisk. MEN, så skjer nettopp det du sier, samlivsbrudd, og alt er helt annerledes med bare en lønn. Da må man prioritere beinhardt og bygge seg opp igjen. Da ville jeg prioritert buffer. Men jeg ville også sterkt vurdert boligkostnadene og hva som er absolutt nødvendig, nettopp fordi at jo mer overskudd hver mnd jo bedre. Billigst mulig bolig er en veldig gode ide i en slik fase. Eventuelt, om det absolutt ikke er mulig med billigere bolig og lavere lån, så høre med banken om avdragsfrihet en kort stund for å få bygget opp buffer så fort det går. Et år eller to... når økonomien kommer seg igjen over tid kan man betale ekstra på boligen for å ta igjen det tapte. Når bufferen er solid og alt føles ok igjen. Minst 3x månedlige utgifter på konto er en fin tommelfingerregel. Og evt litt ekstra om man kan forvente større vedlikeholdskostnader for bolig eller bil. Og bil bør svært sterkt revurderes om man har det. Sykkel, kollektiv etc iaf for en periode der man bygger buffer. Kanskje blir man vant og kan holde ut lenge uten bil og slippe den kostnaden. Så, tenkt over boligen, eventuelt bilen, og se om du for noen år fremover klarer å få mer penger til å bygge buffer kjapt. Så tar du nye valg når bufferen er på plass. Anonymkode: 9f77e...438
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #12 Skrevet 2. oktober For meg er romslig økonomi noe i nærheten av slik du hadde det før. En økonomi der det er rom for uforutsette utgifter, impulskjøp, ferier og den typen ting, uten at det påvirker hverdagsøkonomien i særlig grad. Vi hadde en periode med trang økonomi, der ting gikk så vidt rundt, og der vi måtte tenke over hva vi brukte penger på. Men det gikk heldigvis over, og vi har fått mer og mer romslig økonomi etterpå. Romslig for meg, er jo at det er plass til mer enn det man absolutt må ha. På samme måte som i en bolig. I en romslig bolig har man store rom, og gjerne flere rom enn man må. I en trang bolig har man kun den plassen man MÅ ha i hvert rom, og sjelden noen rom som bare er "luksus". Man kan godt ha romslig økonomi og samtidig være økonomisk i pengebruken sin. Eller ha trang økonomi og være uøkonomisk og sløsete. Hvordan man oppfatter egen økonomi, henger jo også litt sammen med hvilke forventninger man har til eget forbruk. Anonymkode: c73d7...096
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #13 Skrevet 2. oktober Grønnsaksvaffel skrev (15 minutter siden): Jeg syns jeg har romslig økonomi med 40 000,- til overs etter faste utgifter. Altså, er disse kommentarene nødvendige her. Altså, ja, det er romslig. MYE mer romslig enn de fleste vil oppleve som nødvendig, og akkurat for TS som nettopp er separert og har kr 0 i buffer og et knapt overskudd pga overgang til bare en lønn, så er dette bare ikke det man trenger å høre. Selv om det er sant det du sier. Lov å tenke litt før man svarer. Anonymkode: 9f77e...438 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #14 Skrevet 2. oktober Romslig økonomi for meg er når man har råd til en utenlandstur med barna annenhvert år, når man har bilen på EU kontroll uten å være livredd mangellappen, når man tar seg råd til tannlege en gang i året osv. Dvs en økonomi jeg ikke har. Anonymkode: 6e761...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #15 Skrevet 2. oktober For 5 år siden hadde vi 5-10.000 igjen hver måned, når ny lønn kom. Da hadde vi romslig økonomi. Nå strekker det ikke rundt. Vi er tomme før måneden er over og det er ikke alltid vi får betalt alle regninger. Anonymkode: 56025...1d0
Grønnsaksvaffel Skrevet 2. oktober #16 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, er disse kommentarene nødvendige her. Altså, ja, det er romslig. MYE mer romslig enn de fleste vil oppleve som nødvendig, og akkurat for TS som nettopp er separert og har kr 0 i buffer og et knapt overskudd pga overgang til bare en lønn, så er dette bare ikke det man trenger å høre. Selv om det er sant det du sier. Lov å tenke litt før man svarer. Anonymkode: 9f77e...438 Beklager virkelig at svaret ikke passet deg.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #17 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså, er disse kommentarene nødvendige her. Altså, ja, det er romslig. MYE mer romslig enn de fleste vil oppleve som nødvendig, og akkurat for TS som nettopp er separert og har kr 0 i buffer og et knapt overskudd pga overgang til bare en lønn, så er dette bare ikke det man trenger å høre. Selv om det er sant det du sier. Lov å tenke litt før man svarer. Anonymkode: 9f77e...438 TS skriver hun kan ha opp til 30 000 til overs hver måned da alt er betalt. Så er det feil at en annen kommenterer at de har 40 000 til overs. ....... Anonymkode: 23c9d...e10
Hedda-78 Skrevet 2. oktober #18 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS skriver hun kan ha opp til 30 000 til overs hver måned da alt er betalt. Så er det feil at en annen kommenterer at de har 40 000 til overs. ....... Anonymkode: 23c9d...e10 Det står ikke 30 000 i hi. Les en gang til. 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #19 Skrevet 2. oktober For meg er romslig økonomi å ha penger/råd til alle regninger og de uforutsette som plutselig dukker opp. (Evt ha kontroll, sånn at regninger plutselig ikke bare dukker opp). Ha fortsatt penger på konto når lønnen kommer, sånn at man kunne ha spart litt. Det drømmer jeg om. Anonymkode: 79a0a...54f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #20 Skrevet 2. oktober Romslig økonomi er å kunne kjøpe det man ønsker av mat uten å tenke på pris, kjøpe seg feks nye klær uten å bekymre seg om man da får betalt strømregningen. At man kan reise på mer enn en ferie iløpet av året og uten at det går utover andre ting, at man kan ta en tur ut og spise, konsert, være med på ting uten å sjekke kontoen. At man har en buffer på minst 50.000 til enhver tid og kan både ha endel penger igjen etter utgifter er betalt og samtidig kunne spare. Anonymkode: b989f...69c 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå