Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stiller spørsmål om det er bra for landet at det er 169 utvalgte som sitter daglig i Oslo, og skal endre landet?

Jeg stiller spørsmål om det virkelig korrekt at man bygger et land der noen har flyttet til Oslo, og blir påvirket av Oslo miljøet når de har et fylke og ta vare på, og bidra med endringer, og bygge samfunnet. 

Jeg stiller spørsmål om stortinget er kultur sammenslåing av der noen med makt skal kontrollere og overstyre landet uten at det kommer befolkningen til gode. Det er en politiske elite som overkjører alle slik dem egentlig ønsker, for alt handler om ansiennitet. 

Jeg stiller spørsmål om stortinget i seg selv bør splittes til å være i hver fylke i landet. 

Jeg stiller spørsmål om det gir Norge det bra at Stortinget i seg selv er der den ligger i dag.

Hvorfor bygge på en eldgammel tradisjon?

Bør Kongen være mer bevegelig, og hvorfor ikke få nye politikere som fornyer landet enn at eldgammel tradisjon ved å holde hevd på en fattigmanns bygg som slottet er bygd av midler på av den tid. Nye politikere trenger faktisk å se vise at Norge er kongerike, og faktisk bygger slott som tilhører kongen i alle fylker. Hvem sa Kongen måtte bo fast i Oslo? Eller er ikke Kongen alles konge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har forståelse for tanken om å spre makta ut fra Oslo, og det var derfor man gikk inn for å legge statlige institusjoner utenfor hovedstaden for noen år siden. 

Hadde vært interessant om Stortinget la et helt møte utenfor hovedstaden av og til. Med full saksbehandling og alle representanter på plass. F.eks én gang hver stortingsperiode. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Problemet med Stortingets sammensetning er at distriktene har for mange representanter og at det ikke stilles noen formelle krav til representantene. 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Problemet med Stortingets sammensetning er at distriktene har for mange representanter og at det ikke stilles noen formelle krav til representantene. 

Man kunne gjerne flyttet Stortinget til distriktene og samtidig latt hver stemme i hele landet telle likt, ja. Formelle krav er verre å gjøre noe med, i et demokrati må man nesten få lov å stemme på en broiler om man ønsker det. Men partiene kunne vært flinkere til å stille krav til de som kommer på valglistene.

• Liker 1
Skrevet

Det er motsatt. Distriktene har for mye makt, og deres politikk blir hørt på for mye. Deres stemme i valget teller mer enn stemmene til Oslo-folkene. Finnmark er verstingen her. De har uforholdsmessig stor makt ved stemmeurnene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nåh. Hvis vi skal snu på det, så har de fleste fra distriktene vært flere ganger i Oslo. Men hvor mange fra Oslo har vært i f.eks Finnmark? 
Jeg har en mening om at folk fra rundtomkring kjenner hovedstaden bedre, mens oslofolk kjenner minimalt til resten av landet. 

Endret av Snipa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...