AnonymBruker Skrevet 3. oktober #21 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min datter på 14 år har emaljefeil på 4 fortenner og 4 jeksler. Tannlegen sier det er mild grad. Men, de knekker lettere og det er litt misfarging på de. Anonymkode: 4ba7e...1b3 Heldigvis har tannlegene nå veldig bra løsninger, der man kan sette på kroner som varer lenge, noen livet ut. Det ser naturlig ut, og prosessen er rask. Neglbitere kan oppleve å måtte skifte hvert 10. år. Man får også dekket dette, hvis man kan vise til sykdom. Bruxisme og emaljefeil mener jeg er blant disse. Det krever attest fra lege. Kontakt tannlegen din for en vurdering av skaden din og muligheten for Helfo-refusjon. Mulig datteren din må vente til hun er 18, det vet jeg ikke. Men hvis det er smertefullt hadde jeg forhørt meg allerede nå. Dette er noe som øker hos barn, uten at de vet hvorfor. Anonymkode: 90ddd...9f8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #22 Skrevet 3. oktober Min eldste datter har dette, hun har vært frisk og ikke brukt medisiner som liten. jeg klarer ikke å se noen grunnlag for hvorfor dette skjer, virker som tannlegene vet like lite dessverre .. Anonymkode: 97a54...89c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #23 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tror ikke det er usannsynlig nei, i følge vår tannlege var det ikke uvanlig. Min tiåring har også emaljefeil både på melketenner og en voksentann (har ikke mistet alle jekslene enda, så kan gjelde flere jeksler) Anonymkode: 5a2cd...0a2 Vi fikk beskjed om at det var godt mulig, men ikke sikkert, at emaljefeilen kom til å være på de permanente tenne også. Når de kom ut var det emaljefeil på disse også. En av melketennene holdt på å sprekke opp på grunn av dette. Anonymkode: 4841d...6a6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #24 Skrevet 3. oktober Barnet får for øvrig hyppigere kontroller, og tannlegen pensler på fluor. Anonymkode: 4841d...6a6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #25 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 21.32): Tannlegen fant emaljefeil i barnets bakerste tann. Kun en tann hadde dette og den var hel og fin ellers. Søker en del på forskning på emaljefeil og ser det kom mye informasjon om pågående forskning i 2023. Noen som har dette problemet som vet mer? Det jeg lurer mest på er om noen har opplevd emaljefeil i en melketann, men at de ikke har problemer med dette når de skikkelige tennene kom? Jeg kjenner at jeg overdramatiserer dette og tannlegen virket veldig lite bekymret. Sa bare at barnet måtte ha årlige kontroller. Likevel leser man at det kan komme av så mange grunner, og man blir redd det er noe mer alvorlig bak enn en tidligere virusinfeksjon. Anonymkode: 5e195...372 Barnet vårt har det på to tenner. Hva mer alvorlig mener du skal ligge bak? Det kan evt være glutenallergi. Anonymkode: b4f69...48a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #26 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Barnet får for øvrig hyppigere kontroller, og tannlegen pensler på fluor. Anonymkode: 4841d...6a6 På jeksler kan det hjelpe godt. De har fluorpesnling som fungerer som en bonding noen måneder. Men de som har dette på fortenner vil i tillegg til smerter grunnet ømfindtlige tenner også oppleve det som kosmetisk skjemmende. Da anbefales kroner, eller fasetter, som reparerer skader på estetikk, så vel som at det gir bedre funksjon, mange opplever det som smertefullt å spise og drikke, spesielt fortenner, fordi de er så utsatt. Anonymkode: 90ddd...9f8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #27 Skrevet 3. oktober Et av mine barn har det, både melketenner og permanente tenner. Har gått til tannlege 4 ganger i året i oppveksten. De har lagt på fylling over svake deler, de pensler med fluor for å styrke emaljen. Måtte trekke 6-års jeksler på mellomtrinnet. Det er veldig viktig at du får dokumentert hos tannlege hvilke tenner som har denne medfødte svakheten. Da vil tannbehandling på disse tennene også dekkes når de er voksne. Det kan bli snakk om kroner etterhvert, det er dyrt. Anonymkode: fb065...10f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #28 Skrevet 3. oktober Vår datter på 7 århar emaljefeil på 6års jekslene og de nye fortennene. Ene jekselen begynte å smuldre opp, så måtte borre/flikke og legge på fylling.. usikkert hvor nange ganger dette på flikkes på i fremtiden, i følge tannlegen. Åraken til emaljefeil kan være flere ting. Uansett ikke noe vi som foreldre kunne ha gjort for å forhindre dette. Anonymkode: da691...92f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #29 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår datter på 7 århar emaljefeil på 6års jekslene og de nye fortennene. Ene jekselen begynte å smuldre opp, så måtte borre/flikke og legge på fylling.. usikkert hvor nange ganger dette på flikkes på i fremtiden, i følge tannlegen. Åraken til emaljefeil kan være flere ting. Uansett ikke noe vi som foreldre kunne ha gjort for å forhindre dette. Anonymkode: da691...92f Det er veldig mange som har dette nå, og ganske fortvilende. Men i det minste føler man seg ikke så alene lenger da...Og det finnes muligheter selv om det er kostbart. Jeg har kroner på alle fortenner, startet med fasetter, som jeg fikk dekket all kostnad til som ung. Har også kroner på tre jeksler, og de har sittet som støpt i over 30 år. Fortennene har jeg byttet en gang, fra fasetter til kroner, etter 15 år. Kronene har nå holdt i over 20 år. I mitt tilfelle mente de at det var bruk av antibiotika som liten, jeg hadde endel operasjoner før jeg var 7 år. Men det er ikke godt å si om det stemmer. Det er viktig at det finnes nok tannmasse til å få satt på kroner. Det høres ikke bra at at de smuldrer opp... Kan de ikke sette kroner på barn? Anonymkode: 90ddd...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #30 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er veldig mange som har dette nå, og ganske fortvilende. Men i det minste føler man seg ikke så alene lenger da...Og det finnes muligheter selv om det er kostbart. Jeg har kroner på alle fortenner, startet med fasetter, som jeg fikk dekket all kostnad til som ung. Har også kroner på tre jeksler, og de har sittet som støpt i over 30 år. Fortennene har jeg byttet en gang, fra fasetter til kroner, etter 15 år. Kronene har nå holdt i over 20 år. I mitt tilfelle mente de at det var bruk av antibiotika som liten, jeg hadde endel operasjoner før jeg var 7 år. Men det er ikke godt å si om det stemmer. Det er viktig at det finnes nok tannmasse til å få satt på kroner. Det høres ikke bra at at de smuldrer opp... Kan de ikke sette kroner på barn? Anonymkode: 90ddd...9f8 I teorien kan de sette kroner på barn. Men kjeven vokser fortsatt, tenner flytter på seg når melketenner går ut og permanente tenner kommer inn i annen størrelse. Så de vil helst vente til kjeve og tenner er ferdig utvokst og stabilt. Anonymkode: fb065...10f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #31 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I teorien kan de sette kroner på barn. Men kjeven vokser fortsatt, tenner flytter på seg når melketenner går ut og permanente tenner kommer inn i annen størrelse. Så de vil helst vente til kjeve og tenner er ferdig utvokst og stabilt. Anonymkode: fb065...10f Ja, det er klart. Ganske invaderende inngrep også. Krever bedøvelse, og er jo ubehagelig når de skal slipe og tilpasse. Håper de klarer å bevare nok tannmasse ved å pensle og beskytte med fyllinger! Tenner er viktig for selvfølelsen. Jeg husker jeg smilte lite før jeg fikk nye fortenner. Anonymkode: 90ddd...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå