AnonymBruker Skrevet 1. oktober #1 Skrevet 1. oktober Tannlegen fant emaljefeil i barnets bakerste tann. Kun en tann hadde dette og den var hel og fin ellers. Søker en del på forskning på emaljefeil og ser det kom mye informasjon om pågående forskning i 2023. Noen som har dette problemet som vet mer? Det jeg lurer mest på er om noen har opplevd emaljefeil i en melketann, men at de ikke har problemer med dette når de skikkelige tennene kom? Jeg kjenner at jeg overdramatiserer dette og tannlegen virket veldig lite bekymret. Sa bare at barnet måtte ha årlige kontroller. Likevel leser man at det kan komme av så mange grunner, og man blir redd det er noe mer alvorlig bak enn en tidligere virusinfeksjon. Anonymkode: 5e195...372
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #2 Skrevet 1. oktober Vårt yngste hadde på 4 fortennene oppe..disse ble trukket. Og fulgt opp nøye. Var hos tannlegen 2 ganger i året til 13 års alder, da ble det 1 gang i året. Var lenge usikre på om det og ville komme på flere tenner derfor nøye oppfølging. Her ble tennene helt svarte og derfor trukket. Far til barne hadde det samme som liten, hos ham var det og på voksen tennene. Så han har i voksen alder tenner som er brune og svarte. På noen tenner. Anonymkode: 20d9b...9a9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vårt yngste hadde på 4 fortennene oppe..disse ble trukket. Og fulgt opp nøye. Var hos tannlegen 2 ganger i året til 13 års alder, da ble det 1 gang i året. Var lenge usikre på om det og ville komme på flere tenner derfor nøye oppfølging. Her ble tennene helt svarte og derfor trukket. Far til barne hadde det samme som liten, hos ham var det og på voksen tennene. Så han har i voksen alder tenner som er brune og svarte. På noen tenner. Anonymkode: 20d9b...9a9 Takk for svar. Hadde barnet det i voksentennene og eller kun melketenner? Anonymkode: 5e195...372
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #4 Skrevet 1. oktober Mitt barn har det. Greit at tannlegen tidlig journalfører dette, for da får de støtte til å følge det opp videre i livet. Hun går litt hyppigere til tannlegen for sjekk, og de legger på en lakk på de tennene som har dårlig emalje. I hennes tilfelle tror vi feber da hun var 3 mnd kan være årsaken. Hun er nå 17 og det er noen av jekslene det er dårlig emalje på. Anonymkode: fdc2c...dfb 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:55 #5 Skrevet torsdag kl. 05:55 Et av våre barn har også dette, både på noen av melketennene og på noen av voksentennene. Barnets far har også tynn emalje på noen av jekslene. Anonymkode: 4841d...6a6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:29 #6 Skrevet torsdag kl. 06:29 Jeg har en jeksel med emaljefeil. Den følges litt ekstra opp ved tannkontroll og pensles med noe, men det har ikke vært noe problemer med den ennå. Min far hadde emaljefeil på flere jeksler, og hadde mye problemer med dem. I godt voksen alder måtte to av dem trekkes, og da fikk han satt inn implantat. Han er mye mer fornøyd med de nye tennene. Anonymkode: caafd...14d 1
Memorangen Skrevet torsdag kl. 06:39 #7 Skrevet torsdag kl. 06:39 Min eldste har dette, og jeg hadde det selv. På meg selv ble emaljen til slutt så dårlig på noen av tennene at jeg måtte ha krone. Vi har kun fått beskjed om at det er litt større sjanse for å få hull der emaljen er dårlig. Tannlegen her virket heller ikke veldig bekymret. Fikk inntrykk av at det var ganske vanlig. Men er greit at det blir registrert i systemet tidlig. Jeg har måtte betale alt selv og ikke fått noe dekket siden de ikke kan stadfeste når det begynte og hva som var grunnen til det. 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:11 #8 Skrevet torsdag kl. 07:11 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar. Hadde barnet det i voksentennene og eller kun melketenner? Anonymkode: 5e195...372 Kun melketenner. Men følges enda opp, Anonymkode: 20d9b...9a9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:15 #9 Skrevet torsdag kl. 07:15 Hadde barnet ditt mye feber rundt ett års alder. Vi har lært av tannlegespesialist at det trolig er grunnen til at vår 16 åring sliter så voldsomt med sine tenner. Hun hadde uforklarlig feber i flere uker rundt ett år, og dette har visstnok skadet emaljen på både melketenner og permanent tenner. Fasinerende, men også ordentlig irriterende for henne! Anonymkode: 2a120...2e1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:17 #10 Skrevet torsdag kl. 07:17 Min svigerinne har det og mine nieser har arvet det i enda mer alvorlig grad. Det er veldig leit, alle tenner som kommer ut er brune og smuldrer omtrent, de tåler ingenting. De får hull selv ved god tannpuss, det er ikke noe å få gjort. Fint at dere blir fulgt godt opp av tannlegen, godt at det finnes kunstige tenner! Anonymkode: f1ceb...ec6 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:51 #11 Skrevet torsdag kl. 07:51 Min tiåring fikk påvist det nå på noen av jekslene, både melketenner og ny tann, fikk ikke beskjed om noe spesiell oppfølging (går til innkalt kontroll en gang i året). Tennene er ikke misfarget og han hadde ingen hull. Fikk beskjed om at det kunne være lurt med ekstra fluortabletter i tillegg til å fortsette med god tannpuss. Anonymkode: 5a2cd...0a2
Arkana Skrevet torsdag kl. 10:09 #12 Skrevet torsdag kl. 10:09 Datteren min hadde emaljefeil på en del melketenner. De hadde gule flekker og den ene knakk en gang, men var da allerede løs så de gjorde ingenting og ventet bare til den falt ut av seg selv. Ellers ingen problemer og ingen behov for ekstra oppfølging. Nå er alle melketennene ute og tennene hun har nå er helt fine. Det er usannsynlig at de permanente tennene påvirkes av emaljefeilen på melketennene for tennene dannes på ulike stader. Melketenner dannes mens barnet ligger i mors liv mens voksentennene dannes i løpet av første leveår. De påvirkes dermed av ulike ting. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:34 #13 Skrevet torsdag kl. 10:34 Arkana skrev (23 minutter siden): Datteren min hadde emaljefeil på en del melketenner. De hadde gule flekker og den ene knakk en gang, men var da allerede løs så de gjorde ingenting og ventet bare til den falt ut av seg selv. Ellers ingen problemer og ingen behov for ekstra oppfølging. Nå er alle melketennene ute og tennene hun har nå er helt fine. Det er usannsynlig at de permanente tennene påvirkes av emaljefeilen på melketennene for tennene dannes på ulike stader. Melketenner dannes mens barnet ligger i mors liv mens voksentennene dannes i løpet av første leveår. De påvirkes dermed av ulike ting. Tror ikke det er usannsynlig nei, i følge vår tannlege var det ikke uvanlig. Min tiåring har også emaljefeil både på melketenner og en voksentann (har ikke mistet alle jekslene enda, så kan gjelde flere jeksler) Anonymkode: 5a2cd...0a2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:00 #14 Skrevet torsdag kl. 11:00 Arkana skrev (48 minutter siden): Datteren min hadde emaljefeil på en del melketenner. De hadde gule flekker og den ene knakk en gang, men var da allerede løs så de gjorde ingenting og ventet bare til den falt ut av seg selv. Ellers ingen problemer og ingen behov for ekstra oppfølging. Nå er alle melketennene ute og tennene hun har nå er helt fine. Det er usannsynlig at de permanente tennene påvirkes av emaljefeilen på melketennene for tennene dannes på ulike stader. Melketenner dannes mens barnet ligger i mors liv mens voksentennene dannes i løpet av første leveår. De påvirkes dermed av ulike ting. Men emaljefeil kan komme av sykdom. Var o hvertfall det vår tannlege sa, og derfor hatt oppfølging hele veien for kontroller. Mannen hadde emaljefeil på både melketenner og voksen tenner. Så han har flere tenner det er satt på kroner Anonymkode: 20d9b...9a9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:11 #15 Skrevet torsdag kl. 16:11 Datteren min har også emaljefeil på både melketenner og voksentenner. Det er ikke veldig synlig, i hvert fall ikke på de permanente tennene, og hun har til nå ikke hatt hull eller andre utfordringer på grunn av dette, men tannlegen har sagt at hun bør gå til ekstra kontroller. Anonymkode: ba307...ec6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:20 #16 Skrevet torsdag kl. 20:20 Dette var en interessant tråd. Min datter har emaljefeil på flere melketenner. Hun måtte i narkose som 5 åring for å fikse 3 melketenner. Vi har derimot aldri hørt dette med feber.. Vi fikk høre at det mest sannsynlig var fordi jeg ikke ammet og hun trakk mme. Men feber hadde hun mye av de første årene! Hva er egentlig greien der? Anonymkode: 51253...332
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:31 #17 Skrevet torsdag kl. 21:31 Min datter på 14 år har emaljefeil på 4 fortenner og 4 jeksler. Tannlegen sier det er mild grad. Men, de knekker lettere og det er litt misfarging på de. Anonymkode: 4ba7e...1b3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:09 #18 Skrevet torsdag kl. 22:09 Jeg har det, men på visdomstennene. Tannlegen mente at dette kunne skyldes mye sykdom med høy feber som barn. Har ikke fått konsekvenser annet enn at det er lite estetisk pent, men det synes jo ikke med mindre jeg gaper høyt og lyser med lommelykt. Tror ikke du trenger å bekymre deg. Anonymkode: eb7be...6f7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:28 #19 Skrevet fredag kl. 04:28 Det er forskjell på skader på tenner og på sykdom. Min familie har dessverre sykdom på tennene i større eller mindre grad. Mitt ene barn hadde en del på melketenner og på voksen tenner nesten ingenting. Barn nr 2 har ikke arvet sykdommen, mens barn nr 3 har synlige skader og tynn emalje. Siden dette er en familiær sykdom ble det journalført i tidlig alder. De av oss som har mye skader får deler dekket og med tett oppfølging, mens de med lite eller nesten ingenting ikke får det. Vi har kun estetiske skader, har heldigvis ikke mye hull ol Anonymkode: 7332e...e54
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:31 #20 Skrevet fredag kl. 04:31 Min 12 åring har dette, men aldri hatt hull i tennene. Anonymkode: ead62...92a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå