Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør virkelig helt genuint her, hva mener egentlig damene (og sikkert mange menn) når de sier at damer og menn ikke får lik lønn for lik arbeid. Jeg begriper helt ærlig ikke hvor dere har dette fra. Så lik utdanning, lik ansiennitet, lik erfaring og lik posisjon, og fortsatt sier gir arbeidsgiver ut høyere lønn til manne kontra kvinnen? Da vil jeg gjerne vite hvilken bedrift/bedrifter dette er snakk om. 
Enlighten me please. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke direkte uenig. Samtidig ser jeg at det er en del typiske manneyrker som uten alt for mye krav til utdanning utover kanskje et fagbrev har veldig godt betalt kontra mer kvinnedominerte yrker. 

Det tror jeg handler om flere ting. Først og fremst at i disse bransjene er det mer penger i omløp. De har behov for folk, og krever ofte litt mer fysisk. I tillegg tror jeg nok menn generelt er flinkere til å kreve høyere lønn. Både fordi lønn i seg selv er noe menn måles mer etter, både mellom menn og av kvinner, og at de i større grad vil prioritere det fremfor komfort og andre goder på en arbeidsplass. 

Jeg har forståelse for at det føles urettferdig, men samtidig er det lite å gjøre med det i et kapitalistisk system. Det er rett og slett ofte mer penger i for eksempel større anleggsprosjekter enn i en frisørsalong.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har ikke likestilling i Norge og vil aldri få det pga kvotering.

På lønn har vi det, en velger stort sett selv hva en utdanner seg til.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn er det i min jobb, at menn får mer betalt enn kvinner til tross for lik utdanning, lik erfaring etc. Jobber i staten. Vår lønn fastsettes individuelt ved ansettelse (innenfor en ramme) og det er individuelle lønnsforhandlinger hvert år. Siden mennene er i mindretall blant de ansatte, og alle gjerne vil beholde dem, har de rett og slett mer å forhandle med i lønnsforhandlinger. Dessuten er det lettere for dem å få innsatsen sin til å synes, fordi de er så mye færre og dermed synes ekstra godt. Vil tro det er omtrent på samme måte på liknende arbeidsplasser, og kanskje er det også slik på arbeidsplasser der kvinner er i mindretall? Hvordan tjener f.eks. kvinnelige håndtverkere sammenliknet med menn? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Emmasi skrev (1 time siden):

Jeg spør virkelig helt genuint her, hva mener egentlig damene (og sikkert mange menn) når de sier at damer og menn ikke får lik lønn for lik arbeid. Jeg begriper helt ærlig ikke hvor dere har dette fra. Så lik utdanning, lik ansiennitet, lik erfaring og lik posisjon, og fortsatt sier gir arbeidsgiver ut høyere lønn til manne kontra kvinnen? Da vil jeg gjerne vite hvilken bedrift/bedrifter dette er snakk om. 
Enlighten me please. 

Som du selv sier, en kvinnelig og mannlig sykepleier som har samme ansiennitet og jobber på samme sted og jobber lik turnus vil selvsagt tjene det samme.  

• Liker 1
Skrevet

Enlighten me please. 

Inntrykket er at en stort sett ikke helt vet men har en forestilling for at lønnen er ulik for helt likt arbeid. Det er gjerne dette en fremstiller det som er tilfelle når en kommer med saker av typen "fra i dag jobber kvinner gratis" og tilsvarende "usmarte" vinklinger som man under andre omstendigheter ville kalt "fake news". 

Mange blir overrasket når de får vite at kvinner og menn får lik lønn for likt arbeid, og at statistikken som gjerne trekkes frem er for alle kvinner og menn, som har ulike jobber og jobber ulike mengder. 

Skrevet

Enlighten me please. 

Oljebransjen. Jeg var på et prosjekt hos en aktør. Individuell lønn Prosjektet ble overført til en annen bedrift ved oppkjøp. Der hadde de en HR avdeling som hadde fokus på samme lønn. Halvstatlig stor aktøt...dere skjønner gjerne hvilken. De ga meg 200 00 mer ...mens de mennene som ble overført klaget på at de hadde gått ned i lønn. Mange blr ikke  overført...og jeg var eneste kvinne. 

Skrevet (endret)

Jeg lurer også på dette. Aldri sett eksempler på dette selv, hvis det er 100% identisk jobb, stilling, og alt er likt, så har jeg enda til gode for å se at kvinner skal bli diskriminert på dette.

At det er "kvinneyrker" og "manneyrker" og noen yrker har bedre betalt enn andre er irrelevant, da mannfolk og kvinnfolk har like rettigheter til å kunne jobbe med absolutt det en vil så lenge man er kvalifisert. 

Er veldig interessert i om noen kan finne et konkret eksempel på et sted hvor det ikke er likestilling som går i favør menn og ikke kvinner.

Staten er jo ledende eksempler på hvor likestilling faktisk går utover mannfolka,, spesielt i ledende stillinger. Styrer i Statlige selskaper skal minst ha 40% kvinnfolk - det betyr altså at kvinnfolk kan komme inn styret med lavere erfaring, kun fordi de må fylle en post, og får kvoteringsmulighet og overgår mannfolka som kanskje er mer kvalifiserte, men som ikke får stillingen pga kvotering. Klasseeksempelet er jo kvotering hvor faktisk mannfolk ofte blir diskriminert på likestillingen. Altså paradokset blir jo at det faktisk snus helt om.

Endret av bitmog
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Jeg er ikke direkte uenig. Samtidig ser jeg at det er en del typiske manneyrker som uten alt for mye krav til utdanning utover kanskje et fagbrev har veldig godt betalt kontra mer kvinnedominerte yrker. 

Det tror jeg handler om flere ting. Først og fremst at i disse bransjene er det mer penger i omløp. De har behov for folk, og krever ofte litt mer fysisk. I tillegg tror jeg nok menn generelt er flinkere til å kreve høyere lønn. Både fordi lønn i seg selv er noe menn måles mer etter, både mellom menn og av kvinner, og at de i større grad vil prioritere det fremfor komfort og andre goder på en arbeidsplass. 

Jeg har forståelse for at det føles urettferdig, men samtidig er det lite å gjøre med det i et kapitalistisk system. Det er rett og slett ofte mer penger i for eksempel større anleggsprosjekter enn i en frisørsalong.

Korrekt, men er det likestilling som er problemet da? Eller handler det mer om at i et kapitalistisk samfunn, som jeg håper vi ønsker over kommunistisk så er det et faktum at flere mannfolk enn kvinnfolk ønsker disse jobbene? At det bare er slik vi er som samfunn og mennesker. På lik linje som at det kanskje er flest kvinnfolk som jobber og er interessert i sminkesalonger og hudpleie?

Men det er fortsatt like rettigheter og like muligheter for deg og meg å studere både elektronikk og hudpleie hvis vi ønsker det.

Skrevet
Emmasi skrev (2 timer siden):

Enlighten me please. 

«Kvinner som jobber i samme sektor, næring og yrke, har like lang utdanning og erfaring og lignende stillingsstørrelse tjener 8 prosent mindre enn menn.

For kvinner og menn som i tillegg har samme arbeidsgiver, er forskjellen 6 prosent»

Kilde

Lønnsforskjellene mellom idrettsutøvere på samme nivå er veldig stor, mellom de to kjønnene. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (12 minutter siden):

Lønnsforskjellene mellom idrettsutøvere på samme nivå er veldig stor, mellom de to kjønnene. 

Nå er de jo faktisk rent objektivt ikke på samme nivå, som også er grunnen til at kjønnene konkurrerer hver for seg.

Når man jobber innen underholdningsindustrien må man bare innfinne seg i at lønnsnivået dikteres av hva publikum ønsker å se, uten å rope kjønnsdiskriminering av den grunn. Det er der verdiskapningen ligger, som følgelig påvirker lønnsnivået. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Traktor skrev (3 minutter siden):

Nå er de jo faktisk rent objektivt ikke på samme nivå, som også er grunnen til at kjønnene konkurrerer hver for seg.

Når man jobber innen underholdningsindustrien må man bare innfinne seg i at lønnsnivået dikteres av hva publikum ønsker å se, uten å rope kjønnsdiskriminering av den grunn. Det er der verdiskapningen ligger, som følgelig påvirker lønnsnivået. 

Man kan også trekke frem filmindustrien, hvor menn får mye mer betalt enn kvinner, i samme film.

Men i norsk kontekst tror jeg heller man må se på etterspørsel og lønn, mer enn bare kjønn.

Mangler man ingeniører i offentlig sektor kan man lokke med lønn, for å gjøre et lite forsøk på å kunne konkurrere med det private næringslivet. 

Det gir man fullstendig F i når det gjelder å rekruttere f.eks sykepleiere.

Da tyr man heller til innleie av dyre innleide svenske sykepleiere.

( Jeg sier ikke at ingeniører og sykepleiere skal ha lik lønn.

Bare at lønn også burde brukes som et virkemiddel, når vi mangler så mange fagfolk i helsesektoren)

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

Man kan også trekke frem filmindustrien, hvor menn får mye mer betalt enn kvinner, i samme film.

Men i norsk kontekst tror jeg heller man må se på etterspørsel og lønn, mer enn bare kjønn.

Mangler man ingeniører i offentlig sektor kan man lokke med lønn, for å gjøre et lite forsøk på å kunne konkurrere med det private næringslivet. 

Det gir man fullstendig F i når det gjelder å rekruttere f.eks sykepleiere.

Da tyr man heller til innleie av dyre innleide svenske sykepleiere.

( Jeg sier ikke at ingeniører og sykepleiere skal ha lik lønn.

Bare at lønn også burde brukes som et virkemiddel, når vi mangler så mange fagfolk i helsesektoren)

Alle sykepleiere har mulighet til å jobbe hos disse bemanningsselskapene til betraktelig høyere lønn. Men følgelig også mindre forutsigbarhet og lavere jobbsikkerhet, som er helt normalt i det private næringslivet. Poenget er at man kan ikke få i både pose og sekk. 

• Nyttig 1
Skrevet
Frottis skrev (1 time siden):

Sånn er det i min jobb, at menn får mer betalt enn kvinner til tross for lik utdanning, lik erfaring etc. Jobber i staten. Vår lønn fastsettes individuelt ved ansettelse (innenfor en ramme) og det er individuelle lønnsforhandlinger hvert år. Siden mennene er i mindretall blant de ansatte, og alle gjerne vil beholde dem, har de rett og slett mer å forhandle med i lønnsforhandlinger. Dessuten er det lettere for dem å få innsatsen sin til å synes, fordi de er så mye færre og dermed synes ekstra godt. Vil tro det er omtrent på samme måte på liknende arbeidsplasser, og kanskje er det også slik på arbeidsplasser der kvinner er i mindretall? Hvordan tjener f.eks. kvinnelige håndtverkere sammenliknet med menn? 

Men da er det ikke mennenes feil men at kvinnene i samme posisjon ikke får frem sin egen verdi

• Liker 2
Skrevet
Emmasi skrev (2 timer siden):

Enlighten me please. 

Svært mange bedrifter. Det er ikke nødvendigvis noe de ønsker, men en følge av blant annet at menn har større tro på seg selv, og krever mer.

Jeg har sittet i lønnsforhandlinger for min fagforening i mange år. Hvert år la vi fram lønnsstatistikk som viste hvordan vår lønn var sammenliknet med fagforeningens sentrale statistikk. Vi delte i i fire ulike grupper, basert ansiennitet/eksamensår. For alle fire gruppene, i alle år, lå snittet for kvinner under snittet for menn. Ledere var ikke medtatt. Ledelsen aksepterte vår versjon av likelønnsproblemet, men slet med å endre situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet
Traktor skrev (6 minutter siden):

Alle sykepleiere har mulighet til å jobbe hos disse bemanningsselskapene til betraktelig høyere lønn. Men følgelig også mindre forutsigbarhet og lavere jobbsikkerhet, som er helt normalt i det private næringslivet. Poenget er at man kan ikke få i både pose og sekk. 

Litt lettvint løsning. 

« Bare velg en bedre betalt jobb da »

funker ikke helt 😅

• Liker 1
Skrevet

Mange i it bransjen det lønna forhandles av deg selv og ikke felles fagforeninger. 
Husk det er mange yrker som ikke er som lærer, sykepleiere, osv. 

Det er dessverre slik at mange kvinner tjener mindre enn menn i mange bransjer.

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (35 minutter siden):

«Kvinner som jobber i samme sektor, næring og yrke, har like lang utdanning og erfaring og lignende stillingsstørrelse tjener 8 prosent mindre enn menn.

For kvinner og menn som i tillegg har samme arbeidsgiver, er forskjellen 6 prosent»

Kilde

Det med idrettsutøvere har med markedsverdien deres og den er på person/lag nivå

Linken din var desverre bla bla uten konkrete eksempler 

• Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Det med idrettsutøvere har med markedsverdien deres og den er på person/lag nivå

Regjeringens henvisning til omtalte rapport bør holde som kilde. Les rapporten, så oppdager du at situasjonen ikke er så rosenrød selv når man har samme utdannelse, ansiennitet, stilling og arbeidsgiver 

• Liker 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (12 minutter siden):

Hadde du giddet å klikke deg videre til rapporten så finner du eksemplene det vises til. 🙂

Men forskning er kanskje litt for mye «bla bla»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...