Gå til innhold

småbarn som ikke får leke før de har spist opp barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om at småbarn i alderen 1-3 år som spiser rundt et bord i barnehagen har som regel ´´at når du har spist opp får du gå å leke´´. Er ikke det ganske urettferdig for de barna som bruker lengre tid på å spise? Og måtte se alle de andre barna gå å leke fordi de var flinke til å spise opp raskt? Hva med de barna som ikke hadde spise lyst ?

Og så bli fortalt at alle foreldrene må øve hjemme på at alle må sitte ved bordet til alle har spist opp? Dette er jo ganske motstridende å øve på hjemme at alle skal sitte ved bordet til de har spist opp - mens i barnehagen kan de som har spist opp få gå å leke. 

Jeg tenker hvertfall det er urettferdig for de barna som ikke egentlig var så sultne, kanskje pågrunn av dagsformen, eller at de bruker som regel mye lengre tid på å spise. Hva tenker dere? vurderer å ta det opp med barnehagen hvis flere her syns dette er merkelig

Anonymkode: 8d22e...e0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du dette? Jeg har aldri lagt meg opp i hvordan barnehagen legger opp dagene sine. Jeg ville aldri vurdert å ta opp noe slikt som dette med barnehagen. 

Anonymkode: 3b275...d1c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at de ikke skal sitte til de har spist opp, de skal sitte til de er ferdig. Altså, er de mett etter 1,5 skive, så kan den siste halve ligge igjen. Om noen barn går og begynner å leke eller om alle sitter til alle er ferdig er likegyldig for min del. Det viktigste er at det hvertfall sitter igjen en voksen med den som blir sittende igjen til slutt. 

Anonymkode: 5f03c...1af

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke om urettferdig er ordet jeg ville brukt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet måtte alle sitte til alle var ferdig. Ingen fikk gå å leke. Var kun minste som skulle sove som ble fulgt ut på stellerommet og ut i vogna når de var ferdig å spise. De andre ble sittende.og så ble de ropt opp en og en for å sette tingene sine i oppvask maskinen og ut i gangen

Anonymkode: 70cf7...b43

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og så bli fortalt at alle foreldrene må øve hjemme på at alle må sitte ved bordet til alle har spist opp? 

Jeg syns det er greit at barnehagen har bestemt at når barna er i barnehagen, så får de ikke får gå fra bordet før de har spist opp, men ikke at barnehagen tror den kan innføre en slik regel i barnas hjem, for der er det foreldrene som bestemmer 

• Nyttig 1
Skrevet

Så små barn skal ikke spise opp maten sin. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss spiser barna til de er "ferdige" - de trenger ikke spise opp maten, de spiser til de er mett.

Men de får ikke gå ned fra bordet og leke - for da går Per som har sittet 2 min ved bordet og er småspist ned for å leke og Mona som egentlig kan sitte lenge og kose seg med maten, er plutselig "ferdig" fordi å leke er så mye kjekkere, og slik går tralten for hele gjengen.

Vi øver på å sitte litt sammen hele barnegruppen -selv når vi er ferdig for selskapets skyld. Altså bordskikk, det betyr at vi øver på å sitte i hvertfall 10-15 min ved bordet selv når man er "ferdig".

Men det betyr ikke at alle sitter 30 min som måltidet varer og alder har mye å si - det er annerledes for 1 åringen enn for 3 åringen - er barnet ferdig etter 10-15 min, så får de gå fra bordet. Men da går vi inn i et annet rom, slik at de som koser seg med spise lenge får matro og ikke blir fristet til å gå tidligere fra bordet pga de ser at andre barn leker.

Anonymkode: dd0fe...c3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, vår ble fort distrahert på den tiden. Hun spiste akkurat nok til å stille den aller verste sulten der og da, og glemte resten hvis hun så at de andre barna lekte. Så gikk det jo en liten stund, eller til maten ble ryddet bort, da "husket" hun plutselig at hun ikke var helt mett likevel. Hjemme var det også ofte sånn, og da kunne det fort ende opp med at hun gikk til og fra maten og lekene. Tok en bit, gikk og lekte en stund, kom tilbake for én bit til, og så videre. Og det gikk myyye lenger tid før hun faktisk ble mett, hvis vi lot henne få holde på sånn. Det hadde sikkert gått minst halvannen time med småspising innimellom alt det andre hun skulle holde på med, hvis vi hadde latt henne få holde på som hun ville.

Og fortsatt er det litt sånn til tider, hvis hun har skjerm ved bordet eller det skjer noe annet spennende mens hun skal spise. Da er alt annet viktigere enn maten ... Helt til vi vil rydde bort maten, da var hun visst sulten likevel, gitt! (Om morgenen hender det at hun ikke bryr seg om at hun ikke rekker å spise opp, men da er hun som regel ikke særlig sulten i utgangspunktet heller. Ikke alle har særlig matlyst om morgenen.)

Anonymkode: c6138...3d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva tenker dere om at småbarn i alderen 1-3 år som spiser rundt et bord i barnehagen har som regel ´´at når du har spist opp får du gå å leke´´. Er ikke det ganske urettferdig for de barna som bruker lengre tid på å spise? Og måtte se alle de andre barna gå å leke fordi de var flinke til å spise opp raskt? Hva med de barna som ikke hadde spise lyst ?

Det eneste du vil oppnå er at barna ikke vil forsøke å spise en gang. Alle vil leke. NÅ!!!!

Anonymkode: 79e02...4a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, vår ble fort distrahert på den tiden. Hun spiste akkurat nok til å stille den aller verste sulten der og da, og glemte resten hvis hun så at de andre barna lekte. Så gikk det jo en liten stund, eller til maten ble ryddet bort, da "husket" hun plutselig at hun ikke var helt mett likevel. Hjemme var det også ofte sånn, og da kunne det fort ende opp med at hun gikk til og fra maten og lekene. Tok en bit, gikk og lekte en stund, kom tilbake for én bit til, og så videre. Og det gikk myyye lenger tid før hun faktisk ble mett, hvis vi lot henne få holde på sånn. Det hadde sikkert gått minst halvannen time med småspising innimellom alt det andre hun skulle holde på med, hvis vi hadde latt henne få holde på som hun ville.

Og fortsatt er det litt sånn til tider, hvis hun har skjerm ved bordet eller det skjer noe annet spennende mens hun skal spise. Da er alt annet viktigere enn maten ... Helt til vi vil rydde bort maten, da var hun visst sulten likevel, gitt! (Om morgenen hender det at hun ikke bryr seg om at hun ikke rekker å spise opp, men da er hun som regel ikke særlig sulten i utgangspunktet heller. Ikke alle har særlig matlyst om morgenen.)

Og forresten, de praktiserte lignende i barnehagen hun gikk i også. Ble det for mye tull og for lite mat, ble stolen hennes tatt bort fra bordet og maten pakket bort. Hvis hun da fortsatt var sulten, fikk hun tilbud om mat igjen en eller to ganger. Om de øvde på å sitte der til alle hadde "spist opp", eller rettere sagt, var mette, husker jeg ikke lenger, men det forundrer meg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

På en avdeling der barn er 1-3 må mange sitte, for i den alderen er det best å legge de, enn å ha to overganger at spise, så leke så sove.

trygt med regler

Anonymkode: 5d8f2...a40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det eneste du vil oppnå er at barna ikke vil forsøke å spise en gang. Alle vil leke. NÅ!!!!

Anonymkode: 79e02...4a0

Nettopp. Jenta mi hadde lett prioritert leking over å spise seg ordentlig mett, og så begynt å klage senere på at hun var sulten ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...