miss Skrevet 28. mars 2006 #1 Skrevet 28. mars 2006 "Tante" lurer litt....Noen som kan hjelpe meg? Mor og pappan har ikke bodd sammen siden barnet var i magen. det ble tatt farsskaps test p.g.a usikkerhet,gravid med det samme de ble sammen. Mor har to gutter fra før,som far ikke har samvær med, mor sier han ikke vil. Farskaps testen var positiv og jeg er tante til en nydelig liten tulle på 5 mnd. Det har vært mye problemer i forholdet og mor er ikke til å stole på,men nå er det alvor!! Skal flytte til nordover 1 mai!!! Fra får ikke lov til å skrive under på delt omsorg,den vil hun ha alene!! Det var det enkleste. Hva kan far gjøre og hvikle rettigheter har han i et sånn tilfelle? Han har ikke hatt fast avtale med sanvær med sin datter,siden hun er så liten enda og hun får pupp. Alt går på hennes premisser. De flytter rundt i hele landet,stakkar de barna hun har fra forrige forhold! Min lille "tant unge" er for liten til å merke noe enda men jeg tenker fremmover,huff og huff... hun har problemer med å klare å ta seg av to gutter alene og nå blir det tre barn,dette er tragisk jeg er bekymret. ser jo hvordan de guttene har det sånn kommer mitt tante barn til å få og bli også. Er det en ny lov om å flytte med barn? som trer i kraft 1 mai? Da prøver hun å flytte før det,dene damen vet og kan ALT om rettigheter!! Tusen takk ,noen som kan hjelpe?
Mysti Skrevet 28. mars 2006 #2 Skrevet 28. mars 2006 Be far om å kontakte familierådgiver eller barnevern, noen må da kunne gjøre noe? Jeg grøsser når jeg leser det der...
Gjest vsn Skrevet 28. mars 2006 #3 Skrevet 28. mars 2006 Er det en ny lov om å flytte med barn? som trer i kraft 1 mai? Da prøver hun å flytte før det,dene damen vet og kan ALT om rettigheter!! Den nye loven du tenker på gjelder nok ikke din bror siden han aldri har bodd sammen med ungen. Nå sier du ingenting om hvorfor hun flytter nordover. Kan det ha noe å gjøre med at hun kanskje har familie her oppe, som kan hjelpe henne med ungene?? At de to eldste ungene hennes ikke har samvær med faren er jo synd. Men årsaken vet hverken du eller jeg. At dama har satt seg inn i regelverket vitner jo bare om en ressurssterk og smart dame. Broren din lærer nok å beskytte seg bedre heretter
Mysti Skrevet 28. mars 2006 #4 Skrevet 28. mars 2006 Og det var familieVERNkontoret jeg mente, ikke familirådgivningskontoret...
Gjest allium Skrevet 28. mars 2006 #5 Skrevet 28. mars 2006 Den nye loven du tenker på gjelder nok ikke din bror siden han aldri har bodd sammen med ungen. Nå sier du ingenting om hvorfor hun flytter nordover. Kan det ha noe å gjøre med at hun kanskje har familie her oppe, som kan hjelpe henne med ungene?? At de to eldste ungene hennes ikke har samvær med faren er jo synd. Men årsaken vet hverken du eller jeg. At dama har satt seg inn i regelverket vitner jo bare om en ressurssterk og smart dame. Broren din lærer nok å beskytte seg bedre heretter ← Det er uansett ingen ny lov angående flytting.
Far til 2 Skrevet 28. mars 2006 #6 Skrevet 28. mars 2006 Det finnes dessverre ingen lov som sikrer barn samvær med en oppegående samværsforelder. Myndighetene har desverre forsikret seg om at barn ikke skal ha slike rettigheter. Den nye loven du referer til er vel at fedre automatisk skal få foreldreansvar om de har bodd sammen med barnemoren. Det har, slik jeg forstår det, ikke far gjort i dette tilfellet. Far vil imidlertid få foreldreansvar selv om han ikke har bodd sammen med mor. Tidligere var det fylkesmannen som utstedte dette. Mor må ha svært gode grunner for å nekte far foreldreansvar. Dette er tross alt et av de få midlene som skal sikre barn samvær med en oppegående far. Dessuten vil det sikre at barnet får flytte til faren om moren ikke er egnet til omsorg eller skulle falle fra av andre grunner. Kontakt Fylkesmannen og spør om hvordan far kan sikre delt foreldreansvar. Alternativt kan du kontakte en advokat som har familiesaker som spesialområde. Mange advokater gir gratis "prøvetime". Jeg mener å ha lest at Foreningen 2 Foreldre har en ordning hvor medlemmene oppnår rabatt på advokat. En evt medlemskontigent tjenes da raskt inn. Delt foreldreansvar vil far nesten 100% sikkert få. Men han bør ringe alerede imorgen slik at han kan få avklart dette FØR flyttingen skjer. Deretter kan han håndtere saken slik han mener er til barnets beste.
miss Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. mars 2006 Enig!!! vsn har nok lært nå!!! å beskytte seg,men han har også fått et barn som han ønsker å ta seg av og stå til ansvar for!!! OK,da er det en regel som ikke gjelder her,han har ikke bodd med moren etter barnet ble født. Tror han har vært i kontakt med familieværn kontoret og venter på time. Hun flytter nok p.g.a familie forhold.Kommer nærmere og kanskje får litt hjelp for det kunne hun virkelig trenge. Tror nok det har vært barneværn inne i bildet før når hun bodde et annet sted,og kanskje her også.Kan være derfor hun flytter igjen???Vet ikke,men det er mye som ikke er bra.
Mysti Skrevet 28. mars 2006 #8 Skrevet 28. mars 2006 Dersom det har vært barnevern inne i bildet før, og det kanskje kan være noe av årsakene til at hun flytter igjen, hvorfor har ikke barnvernet gjort noe da? Han kan også kontakte trygdekontoret, der kan han etterspørre andre instanser som kan være ham til hjelp.
miss Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2006 Vet ikke helt hva barnevernet var inne i bildet for?Men sa selv at de hadde væet der p.g.a en samboer hun hadde???Vet ikke noe annet. Men det kan jo være en bekymrings meld. Tror hun flytter fra barnevernet jeg.....
Gjest Piper Skrevet 28. mars 2006 #10 Skrevet 28. mars 2006 Dersom det har vært barnevern inne i bildet før, og det kanskje kan være noe av årsakene til at hun flytter igjen, hvorfor har ikke barnvernet gjort noe da? Han kan også kontakte trygdekontoret, der kan han etterspørre andre instanser som kan være ham til hjelp. ← Barnevernet skal først og fremst hjelpe, og det kan jo være de har gjort uten at vi vet noe om det. Det kan jo hende det er barnevernet som mener hun bør flytte nærmere familien, for vi vet da virkelig for lite til å kunne synse noe mer om en slik sak. Trådstarter mener en ting, men har tydeligvis ikke helt peiling, og da blir det for dumt å stole blindt på det trådstarter skriver.
Far til 2 Skrevet 28. mars 2006 #11 Skrevet 28. mars 2006 Barnevernet skal først og fremst hjelpe, og det kan jo være de har gjort uten at vi vet noe om det. Det kan jo hende det er barnevernet som mener hun bør flytte nærmere familien, for vi vet da virkelig for lite til å kunne synse noe mer om en slik sak. Trådstarter mener en ting, men har tydeligvis ikke helt peiling, og da blir det for dumt å stole blindt på det trådstarter skriver. ← Piper da ... Det vil aldri bli slik at alle er spesialist på alt. Det er nettopp derfor spørsmålet kommer. Om hun hadde vært "spesialist" hadde det ikke vært noen grunn til å spørre. Det må heller ikke bli slik at en må være spesialist for å bli trodd. I så tilfelle går det mange rundt i dette landet som ikke burde åpnet munnen. Forhold rundt samlivsbrudd, "barnefordeling" pga dette eller økonomiske aspekter som skjer i en brudd fase, er ikke noe folk flest setter seg inn i før dagen gryr og virkligheten slår dem som ei steikepanne rett i panna. I slike tilfeller søker en informasjon, bl.a. i forum som dette. Å antyde at "det er dumt å stole blindt på det trådstarter skriver" pga at hun søker informasjon er ikke deg verdig. Du vet så mye mer enn det. Til trådstarter: Jeg tror ikke dere skal vente på time hos mekler før dere søker informasjon. En del meklere er STERKT preget av tradisjoner. Andre ønsker å bryte tradisjoner. Men uansett er det ren gambling å stole på enkelte meklere. Søk informasjon hos noe som kan vesentlig mer en f.eks. en sosionom som forfekter personlige synspunkter. Dette får du hos Fylkesmannen og advokater med spesialfelt for familiesaker.
Mysti Skrevet 28. mars 2006 #12 Skrevet 28. mars 2006 for vi vet da virkelig for lite til å kunne synse noe mer om en slik sak. ← Er det ikke derfor vi har et slikt forum da? For å synse og mene slik at folk kan få tips og råd fra andre? Dumt om du mener det du sier Piper, da blir det lite igjen. Jeg setter spørsmålstegn, jeg dømmer ikke.
miss Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 29. mars 2006 Takk til dere som har gitt meg råd!!!! Det er dere vi trenger her på forumet,et forum er veø til for å stille spørsmål og få svar /erfaringer og meninger fra noen som vet! Takk til Far til 2 og Mysti,men "hode og vett i behold" Jeg spørr fordi jeg ikke vet,og kjenner denne personen lite,så jeg vet for lite,men vet at det er usikkreforhold der.Med skole,ustabileforhold.,familie samvær,grenser. Ønsker ikke mitt "tante barn" skal få det sånn,unner ingen barn det. Flytter nå for tredje gang på14.mnd. Vi skal prøve å gjøre så godt vi kan,men det er jo et sped barn og ammer henne.Tror nok det blir veldig vansklig for pappan`n dette!
Gjest vsn Skrevet 29. mars 2006 #14 Skrevet 29. mars 2006 Du kan jo ta kontakt med henne, og prøve å bli kjent. Kanskje hun t.o.m savner engasjement fra din bror`s familie. Det skader ikke å prøve Jeg fikk unge med en jeg ikke var sammen med. Ikke brydde han seg stort heller. Men jeg fikk god kontakt med farmor og tanter til ungen min. Farmora er helt enestående. Takket være henne og søstrene til denne fjotten, så har han samvær idag.
miss Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 29. mars 2006 Takk til deg vsn!!!!! Nå holder det,fra deg! Jeg har kontakt og ønsker og se mitt tantebarn og får se henne. Men det er begrenset hvor mye kontakt jeg vil ha,p.g.a den personen mor er,og oppførsel hun har! Du vet nok desverre ikke så mye om dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå