Gå til innhold

Må kjøpe billige produkter fremover ..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (14 timer siden):

Nei. Aldri sett. Jeg bor i Oslo også, så det er kanskje ikke så mye de har å legge i sånne datodisker uansett, da ting blir solgt fort unna?

"Alle" matbutikket i Oslo har slike 

Anonymkode: 4ade6...5ab

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Alle" matbutikket i Oslo har slike 

Anonymkode: 4ade6...5ab

Da må jeg se nøyere. Merkelig at jeg aldri har sett noen sånne på de to Kiwi butikkene og den Rema butikken jeg har handlet i de siste årene. De reklamerer i hvert fall ikke for dem, med skilt over som sier "Se gode datotilbud her" og sånt. Det hadde jeg jo sett.

EDIT:

jeg skal ikke bare SE nøyere etter, jeg skal spørre en ansatt hvor datodisken er!

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 20.53):

Jeg har litt dårlig økonomi for tiden, og jeg synes det er vanskelig å kjøpe ren mat pga pris. Jeg kjøper first price bordmargarin til 17 kr, istedet for Bremykt. 

Jeg kjøper egentlig alt jeg kan i first price..

Egg kjøper jeg også de billigste. 

Billigste toalettpapiret..

Har så og si ingen kvalitetsprodukter hjemme lenger , og jeg kjenner god samvittighet overfor økonomien, men jeg har ikke akkurat hørt så mye positivt om eggene (hønene ikke får riktig for eller noe sånt ), og margarin er jo ikke akkurat rent fordi det er ultraprosessert.. (jeg kjøper masse ultraprosessert altså, men smør er jo noe barna har på brødskiva hver dag.  Brødet lager jeg forsåvidt selv), men vi bruker mye smør ! Så derfor jeg føler jeg ikke har råd til vanlig meieri smør.

Jeg vet ikke, ville bare lufte det . Er det flere som har gått over til billigere produkter ?

(Jeg er veldig god på å lage næringsrik middagsmat på en billig måte, men nå måtte jeg gjøre enda mer justeringer )

Anonymkode: dafdc...4c6

Det er ingen forskjell på egg fra prior eller firstprice. De kommer fra akkurat de samme gårdene, akkurat de samme hønene, og til og med fra samme brett.... De pakkes på de linjene og av de samme folkene. 
Det eneste forskjellen er kartongen. Kartongen til firstprice og xtra er av lavere papp-kvalitet. 

Man klarer fint lage mye næringsrik mat med billigere råvarer. Det blir kanskje ikke de største variasjonene hele tiden, men det tåler man.
Om dere må bytte ut meierismør, og bruke melange eller andre billigere varianter for en periode, så overlever dere det. 
Jeg synes ikke en del billige tacolefser smaker ikke like godt som dyrere merker, men jeg velger heller lefser som smaker litt kjipere, enn å droppe tacoen. 

Kanskje dere tilogmed finner noen billigere alternativer som dere synes er bedre? 
Jeg kjøper f.eks alltid Rema sitt toalettpapir, det billigste, Prima lavpris. Det er mye billigere enn Lambi, men er fortsatt supermykt. Ser ingen grunn til å betale 3-4 ganger så mye for Lambi. 
Kjøper tørkepapir på clas ohlson, billig og har god oppsugingsevne. 

Million skrev (22 timer siden):

Jeg betviler ikke at de finnes, men det er nok bare jeg som ikke har sett de om de er litt "skjult" . Eller kanskje ikke alle butikker har de? Vet ikke. Men som sagt skal jeg spane ganske nøye etter en sånn neste gang jeg er på Kiwi.

Det er ikke alle som har en helt egen kjøledisk for datovarer, men har delt opp en kjøledisk der det er satt av litt plass til datovarer. 

Anonymkode: df593...b9c

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke alle som har en helt egen kjøledisk for datovarer, men har delt opp en kjøledisk der det er satt av litt plass til datovarer. 

Anonymkode: df593...b9c

Jeg var i butikk i dag. Og det var en veldig stor Kiwi butikk, så jeg tenkte de har vel, og begynte å lete i kjølediskene (jeg sjekket ikke fryserne). Etter en stund fant jeg et lite hjørne, enden av en kjøledisk som var skilt av fra resten, og så var det merket 50%. Så på det som lå der, og det var noen kyllingkjøttpakker som går ut i morgen, samt noen pillede reker i plastemballasje som går ut i dag og i morgen, og til sist noe oppskåret brød og noen sånne ferdige blandet-salat-bokser.

Ikke noe jeg trengte i dag, og ikke har jeg plass i fryseren heller. Men da vet jeg nå at den datodisken (om enn temmelig liten) finnes i den butikken i hvert fall! Den var overraskende liten og bortgjemt da, til å være i en så stor butikk.

Endret av Million
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Jeg var i butikk i dag. Og det var en veldig stor Kiwi butikk, så jeg tenkte de har vel, og begynte å lete i kjølediskene (jeg sjekket ikke fryserne). Etter en stund fant jeg et lite hjørne, enden av en kjøledisk som var skilt av fra resten, og så var det merket 50%. Så på det som lå der, og det var noen kyllingkjøttpakker som går ut i morgen, samt noen pillede reker i plastemballasje som går ut i dag og i morgen, og til sist noe oppskåret brød og noen sånne ferdige blandet-salat-bokser.

Ikke noe jeg trengte i dag, og ikke har jeg plass i fryseren heller. Men da vet jeg nå at den datodisken (om enn temmelig liten) finnes i den butikken i hvert fall! Den var overraskende liten og bortgjemt da, til å være i en så stor butikk.

Jepp.. du har identifisert en helt typisk datodisk 😅

Godt å høre at jakten var vellykket :)

Og kred for å være åpen for at man selv har misforstått - det er en uvanlig egenskap her inne. 

Anonymkode: 27382...50a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gitt ungene margarin nei. Det er smør eller dropp det helt. 

Anonymkode: f2157...7ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 9.59):

Jeg vet. Men jeg mener faktisk at osten omtrent smaker dopapir. 

Anonymkode: 46429...729

Hvorfor vet du hvordan dopapir smaker...?

Anonymkode: 9834d...ca2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 15.03):

Ville ikke gitt ungene margarin nei. Det er smør eller dropp det helt. 

Anonymkode: f2157...7ba

Fritt valg - antar du vet mer enn Helsedirektoratet om dette. 

"Helsedirektoratet anbefaler at du velger myk margarin laget av planteoljer framfor smør og smørblandinger"

Anonymkode: b01d8...057

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekke fattig student bloggen. 

Anonymkode: 50981...de0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fritt valg - antar du vet mer enn Helsedirektoratet om dette. 

"Helsedirektoratet anbefaler at du velger myk margarin laget av planteoljer framfor smør og smørblandinger"

Anonymkode: b01d8...057

Rapsolje er ikke sunt. De har fått oss til å tror at alt plantebasert= sunt. Mange plantebaserte produkter som feks noen typer soyamelk er veldig ultraprosseserte. Rapsolje inneholder bla mye omega 6 og kan gi innflammasjon i kroppen. At fett er er usunt  en myte.

Anonymkode: 6340c...aa7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 3.10.2025 den 9.57):

Bra at du fant den tilslutt! 😅 Jeg bor i Oslo sentrum og har to Kiwi-butikker i nærheten, begge har datodisk men det er stor forskjell på dem. Den ene har nesten alltid noe OK, spesielt om morgenen, mens den andre relativt ofte ikke har noe. Den beste datodisken jeg har i nærheten er hos Coop Extra, der synes jeg nesten alltid jeg finner noe bra. 

Jeg har også en teori om at i butikkene i sentrumsnære områder, med færre eller mindre familier, og mer studenter, kontorarbeidere osv., så er det lettere å få noe bra. I områder med flere og større familier vil jeg tro alt blir snappet om med en gang. 

Anonymkode: 52ac1...416

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 10.08):

Det er slett ikke alltid at de dyreste matvarene er sunnere. Billige egg er ikke giftige. Bare litt mindre.

Høres ut som du gjør mye rett. 
Ps. Bremykt er også er margarin. Skulle jeg pirket på noe så ville jeg gått over på meierismør og ekte olivenolje på fett.

Anonymkode: 8975d...796

Nei, Bremykt er ikke margarin, men smør tilsatt litt olje for å gjøre det mykere (m.a.o. er det ikke ultraprosessert, i motsetning til margarin). 

Anonymkode: 62075...013

Skrevet

En ting er du trenger å kjøpe billige produkter. Men husk at det er en hel masse produkter du heller ikke faktisk trenger. Som f.eks. potetgull, sjokolade osv. 

Når du er i butikken, og når du skriver handlelisten tenke over det. Er dette noe jeg ønsker, eller noe jeg faktisk trenger? 

Anonymkode: 31bb3...db9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 10.01):

Er helt enig. Det samme med osten ;).

Anonymkode: 46429...729

Smaker lambi bedre?

Anonymkode: 4fb06...8e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 12.41):

jeg bruker knapt ti minutter på dette, kjører forbi hønseriet på vei til jobb, kjører også forbi slkteren, og bonden bor rett borti gata så for meg er det snakk om å spare penger og få bedre varer.. Skjønner at det potensielt er en utfordring å finne en bonde i Oslo for eksempel, men til gjengjeld er det et mye større tilbud der på bedre råvarer som koster mindre enn hos Rema osv så jeg tror ikke det krever så veldig mye om man setter seg inn i det første gang liksom.. 

Anonymkode: bcd94...1f8

Hvor bor bønder som tar mindre for kjøttet enn butikken? Her jeg bor, er det omvendt: kjøper du fra gård, så er kjøttet med ett mye dyrere enn de billigere variantene i en butikk. Egg og potet kan man spare på, da. 

Anonymkode: dd086...865

Skrevet
Million skrev (På 3.10.2025 den 9.57):

Det hjelper også å kjenne rutinene i butikkene. Jeg vet at i min ene lokalbutikk begynner de å gjennomgå kjøttet ved 17-tiden, så størst sjanse for å finne noe godt på datosalg er 17:15-17:45. Jeg vet også at når de har få varer (ikke datovarer) tilbake av et slag (eks. et parti ost) flyttes de til et sånn diverse-hjørne i kjølemontren, og selges til såkalt lokal pris, gjerne halvt av ordinær pris. Samme med frosne greier, bare i frysedisken. I den andre lokalbutikk vet jeg de gjennomgår frukt og grønt på formiddagen, og at de alltid har for mye pålegg når det er skoleferie. 

Anonymkode: d08fd...f8a

• Nyttig 1
Skrevet

Vi vokste opp på margarin, tenker at så lenge resten er sunt, så går det strålende. Måte på hysteri. 

Anonymkode: 77526...fb5

Skrevet

Les ingrediensene så kan du enkelt sammenligne produktene.  
F.eks. En gulost skal egentlig ikke inneholde tilsatt stivelse og mel. 

Anonymkode: b9dcc...03f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...