Gå til innhold

Må kjøpe billige produkter fremover ..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har litt dårlig økonomi for tiden, og jeg synes det er vanskelig å kjøpe ren mat pga pris. Jeg kjøper first price bordmargarin til 17 kr, istedet for Bremykt. 

Jeg kjøper egentlig alt jeg kan i first price..

Egg kjøper jeg også de billigste. 

Billigste toalettpapiret..

Har så og si ingen kvalitetsprodukter hjemme lenger , og jeg kjenner god samvittighet overfor økonomien, men jeg har ikke akkurat hørt så mye positivt om eggene (hønene ikke får riktig for eller noe sånt ), og margarin er jo ikke akkurat rent fordi det er ultraprosessert.. (jeg kjøper masse ultraprosessert altså, men smør er jo noe barna har på brødskiva hver dag.  Brødet lager jeg forsåvidt selv), men vi bruker mye smør ! Så derfor jeg føler jeg ikke har råd til vanlig meieri smør.

Jeg vet ikke, ville bare lufte det . Er det flere som har gått over til billigere produkter ?

(Jeg er veldig god på å lage næringsrik middagsmat på en billig måte, men nå måtte jeg gjøre enda mer justeringer )

Anonymkode: dafdc...4c6

Eggene kommer fra akkurat de samme hønene som legger egg for feks Prior

Anonymkode: 4ade6...5ab

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ville prioritert skikkelig smør til ungene. Margarin er ikke mat.

Anonymkode: 32bd8...07c

Er jo enda sunnere å droppe smør

Anonymkode: 4ade6...5ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser alltid i datodisken når jeg handler. Det handler ikke om at jeg har dårlig råd. Det handler om at jeg synes det kastes alt for mye mat. Jeg ser alltid på kg prisen. Er ting på tilbud så handler jeg inn. Mye som kan fryses ned. Lager maten fra bunnen av selv. Pålegg er faktisk ganske så dyrt. En kyllingfilet er mye billigere. Så bruker jeg det som pålegg. Jeg er prisbevisst. Og opptatt av reine varer. 

Anonymkode: 18523...4cc

Denne mystiske datodisken jeg ser mange snakker om i tråder som dette... hvor er den egentlig? Jeg har to Kiwi butikker i gangavstand, og jeg har aldri sett (eller lagt merke til) noen datodisk i noen av disse? Er heller ikke noe jeg har sett hos Rema butikken her, bortsett fra at de noen ganger slenger noe utgående pakker med ditt og datt i en handlevogn og setter den i nærheten av kassa med et skilt "nedsatt". Men det er ikke kjølevarer så klart.

Ser folk snakker om kjøtt og sånt fra denne berømte datodisken... Hvor er den??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med alle prisøkningene som har vært har vi vært nødt til å handle annerledes. Men skal sies at jeg heller følger med på tilbudsaviser enn å gå over til margarin. Er også heldig som har en mor som er i Frankrike jevnlig, da tar hun med masse fransk smør og ost 😆

Sånn ellers prøver vi å handle det aller meste på tilbud 😆

Anonymkode: b5600...614

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (12 timer siden):

Merkelig setning 🤔

Jeg vet. Men jeg mener faktisk at osten omtrent smaker dopapir. 

Anonymkode: 46429...729

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg synes også First Price-dopapir smaker ekkelt. 

Anonymkode: ec337...7d0

Er helt enig. Det samme med osten ;).

Anonymkode: 46429...729

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kjøp egg fra hønserier og du kan, og kjøtt fra slakteriet eller bedre direkte fra bonden og parter selv.. Sett poteter, gulrøtter osv, det krever ikke stor plass egentlig og kan fint settes i kasser og potter på en veranda.. Samme med urter, mye billigere å sette selv enn å kjøpe.. 

Anonymkode: bcd94...1f8

AnonymBruker
Skrevet

Det er slett ikke alltid at de dyreste matvarene er sunnere. Billige egg er ikke giftige. Bare litt mindre.

Høres ut som du gjør mye rett. 
Ps. Bremykt er også er margarin. Skulle jeg pirket på noe så ville jeg gått over på meierismør og ekte olivenolje på fett.

Anonymkode: 8975d...796

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

kjøp egg fra hønserier og du kan, og kjøtt fra slakteriet eller bedre direkte fra bonden og parter selv.. Sett poteter, gulrøtter osv, det krever ikke stor plass egentlig og kan fint settes i kasser og potter på en veranda.. Samme med urter, mye billigere å sette selv enn å kjøpe.. 

Anonymkode: bcd94...1f8

Hvor mye fritid tror du enkelte har?😅

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (13 minutter siden):

Denne mystiske datodisken jeg ser mange snakker om i tråder som dette... hvor er den egentlig? Jeg har to Kiwi butikker i gangavstand, og jeg har aldri sett (eller lagt merke til) noen datodisk i noen av disse? Er heller ikke noe jeg har sett hos Rema butikken her, bortsett fra at de noen ganger slenger noe utgående pakker med ditt og datt i en handlevogn og setter den i nærheten av kassa med et skilt "nedsatt". Men det er ikke kjølevarer så klart.

Har du virkelig aldri sett datodisker? Hvor i landet bor du? De pleier enten å være i en egen kjøler eller så er en liten del av de store kjølediskene satt av til datovarene. Det skal sies at de etter min mening ofte er merket veldig dårlig, og da spesielt hos Rema. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har hele mitt liv handlet billige produkter. Men, også etter smak og næring. Man må jo ikke gå all inn. Ost og smør kjøper jeg aldri billigst på. Kjøpte det en gang og "smøret" bare la seg som et lokk på skiva. Aldri mer. Da bytter jeg heller skive mot egg. Eller bruker mykeste, leverpostei eller annen pålegg som ikke trenger smør.  Jeg er ikke så særlig opptatt av dyrevelferd i matindustrien ellers. Syns det er godt nok som det er i dag. Vi har dyr for å spise de, eller det de produserer. Melken og eggene er fine, uansett om det er billig eller dyrt eller økologisk idag. 

Anonymkode: 34613...67b

Skikkelig ekkelt å si at man ikke bryr seg om dyr som brukes til matproduksjon. En ting er å ikke ha råd, en annen ting er å mene at dyr, som også har følelser, kan bli deprimert (ja, høner kan også bli deprimert) og  har mye mer empati enn deg, er noe som det er OK å behandle slik som i dag. Ei venninne jobbet med masteroppgaven sin hos en bedrift som produserte egg. Hun sa at hønene stod tett-i-tett i et mørkt fjøs, på oppvarmede riller. Det var veldig kaldt der, men rillene var ca 65 grader, og mange av hønene hadde forbrenningsskader på beina. De hadde hakket på hverandre og revet ut hverandres fjær pga stress og slik stod de da mesteparten av sitt liv. Hun sa hun gråt mange ganger over hvor jævelig dyrene hadde der. 

Ærlig talt synes jeg livet til sadister som mener dette er helt greit er verdt mindre enn dyrene. Hadde færre slike folk fantes så hadde også værre dyr lidd av å måtte produsere mat til dem. 

Endret av katties
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du virkelig aldri sett datodisker? Hvor i landet bor du? De pleier enten å være i en egen kjøler eller så er en liten del av de store kjølediskene satt av til datovarene. Det skal sies at de etter min mening ofte er merket veldig dårlig, og da spesielt hos Rema. 

Nei. Aldri sett. Jeg bor i Oslo også, så det er kanskje ikke så mye de har å legge i sånne datodisker uansett, da ting blir solgt fort unna?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye fritid tror du enkelte har?😅

Vi gjør dette, med mer. Ikke nødvendigvis av prishensyn, men for næring og helse. Er i tillegg en i turnusjobb. Og en med reisejobb.

Plukker også bær med mer i sesong, og kantareller. Kjøper halve/kvarte dyr - men får det partert og vakuumpakket. Baker alt av brødmat - også middagsbrød, lomper og slikt. Kjøper store partier hvitløk og løk som hakkes for fryser. Lager opp store partier lapskaus i sesong. 

Det tar da virkelig ikke noe særlig tid. Har du tid til å sitte på KG, eller i det hele tatt foran en skjer, så har du tid til dette. 

Anonymkode: 27382...50a

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Nei. Aldri sett. Jeg bor i Oslo også, så det er kanskje ikke så mye de har å legge i sånne datodisker uansett, da ting blir solgt fort unna?

De står ofte litt skjult. På min lokale meny er det en liten del av frysedisken rett ved frossen vegetar mat. En del jeg lett går rett forbi, eller er som regel ikke i det hjørnet av butikken en gang. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (18 minutter siden):

Vet ikke med kiwi, men rema 1000 har delt av en liten seksjon i en av kjølediskene, med en skillevegg, du må lete blant de lange kjølediskene du lener det ned i :) min coop xtra har en egen liten kjøledisk, andre bruker nederste hylle i et kjøleskap feks.

Anonymkode: a5e52...dd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (4 minutter siden):

Skikkelig ekkelt å si at man ikke bryr seg om dyr som brukes til matproduksjon. En ting er å ikke ha råd, en annen ting er å mene at dyr, som også har følelser og mye mer empati enn deg, er noe som det er OK å behandle slik som i dag. Ei venninne jobbet med pasteroppgaven  sin hos en bedrift som broduserte egg. Hun sa at hønene stod tett-i-tett i et mørkt fjøs, på oppvarmede riller. Det var veldig kaldt der, men rillene var ca 65 grader, og mange av hønene hadde forbrenningsskader på beina. De hadde hakket på hverandre og revet ut hverandres fjær pga stress og slik stod de da mesteparten av sitt liv. Hun sa hun helt mange ganger over hvor jævelig dyrene hadde der. 

jeg skrev ikke at jeg ikke brydde meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (4 minutter siden):

Skikkelig ekkelt å si at man ikke bryr seg om dyr som brukes til matproduksjon. En ting er å ikke ha råd, en annen ting er å mene at dyr, som også har følelser og mye mer empati enn deg, er noe som det er OK å behandle slik som i dag. Ei venninne jobbet med pasteroppgaven  sin hos en bedrift som broduserte egg. Hun sa at hønene stod tett-i-tett i et mørkt fjøs, på oppvarmede riller. Det var veldig kaldt der, men rillene var ca 65 grader, og mange av hønene hadde forbrenningsskader på beina. De hadde hakket på hverandre og revet ut hverandres fjær pga stress og slik stod de da mesteparten av sitt liv. Hun sa hun helt mange ganger over hvor jævelig dyrene hadde der. 

Ærlig talt synes jeg livet til folk som mener dette er helt greit er verdt mindre enn dyrene. Hadde færre slike folk fantes så hadde også værre dyr lidd av å måtte produsere mat til dem. 

Ikke sant. Pris er heldigvis ikke et problem. Så jeg handler rett fra produsent. Kun Homlagarden for kylling. Ellers kun gardsslakteri. Og nesten utelukkende dyr som har levd livet sitt i det fri. 

Hadde jeg ikke hatt råd ville vi gått over til vegetar, i alle fall stort sett. Og også droppet egg. (kjøper nå store brett, fra småskala produsenter) 

• Liker 3
Skrevet

jeg skrev ikke at jeg ikke brydde meg. 

Det var nettopp det du sa "det er godt nok som det er i dag. Vi har dyr for å spise dem".

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (6 minutter siden):

og fugler er ikke snille mot hverandre i det frie heller, så hvordan vet man at det er på grunn av stress på grunn av bomiljøer? 

• Liker 3
Skrevet

De står ofte litt skjult. På min lokale meny er det en liten del av frysedisken rett ved frossen vegetar mat. En del jeg lett går rett forbi, eller er som regel ikke i det hjørnet av butikken en gang. 

Ok. Men merkelig da? Skulle tro de ønsket å bli kvitt disse dato-varene, og derfor viste frem litt tydeligere hvor de lå?

Vet ikke med kiwi, men rema 1000 har delt av en liten seksjon i en av kjølediskene, med en skillevegg, du må lete blant de lange kjølediskene du lener det ned i :) min coop xtra har en egen liten kjøledisk, andre bruker nederste hylle i et kjøleskap feks.

Anonymkode: a5e52...dd4

Skal skjerpe falkeblikket mitt og se litt mer nøye rundt meg neste gang jeg er i en dagligvarebutikk. Har veldig lyst til å se en sånn datodisk! :D Hvem vet, kanskje det er noe spennende der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...