Gå til innhold

Knekkebrøddietten på 1200 kcal, og gode smaksrike middager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha slankeoperasjon snart, men skal først ha time hos kirurg før jeg får dato for operasjon. Prøver å forberede meg, og har denne uken fulgt Knekkebrøddietten, men synes det er vanskelig med middag.

Lurer derfor på om noen som har vært igjennom det samme har noen middagstips og gjerne oppskrifter på gode middager som stiller kravene til Knekkebrøddietten. 

Anonymkode: 02cf2...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kutter ut yoghurt og melk til kvelds, kan du vel erstatte dette med 1-2ss drømmelett til middag? F.eks en klatt rømme til laks, blandet med krydder som dipp/dressing, en klatt i suppe/gryte, i tacosalat, pastasalat osv. 

Noen forslag: 

Salat med ønsket type salat, rødløk, cherrytomater, agurk. Kan variere med asparges, paprika, mais, redikker, sukkererter, granateple, beter osv. Blandes med biter av kylling eller laks. Kan også ha proteinet på siden. Litt balsamico. Eller dressing av drømmelett. Tilsette pasta om ønskelig. Eller potet på siden/i salaten. 

Kjøtt/fisk med ratatouille, potet/ris/pasta 

Klassisk laks med en ss drømmelett, potet og agurksalat 

Plukkfisk med hvit fisk. Mos potet, stek løk/purre, men bland gjerne i most blomkål som grønnsak, kanskje noen biter gulrot også. 

Picco de gallo passer godt til laks og kylling. Ris på siden. 

Stekt ris med løk, amerikansk blanding og biter av kylling. Litt soyasaus og krydder. 

Kyllingsuppe. Løk, hvitløk, selleristang, potet, gulrot, paprika, kraft, ønskede urter/krydder (kan lage alt fra karri, til "kylling lapskaus", Provencekrydret, Safran). 

Hvit fisk kan leges i form med tomatsaus, potet, noen oliven, løk og blir en slags bacalao/form. 

Tacosalat med kylling eller fisk. Litt drømmelett. Hjemmelaget salsa. Evt ris. Droppe ost. 

Tapas: agurkruller med skinke, sashimi av laks, grønnsaks staver (paprika, selleristang, gulrot), potetbåter i airfryer. 

Spinatsuppe med kylling. En otet i for fylde. 

Blomkålsuppe med røkelaks

Grønnsakssuppe med kylling 

Tomatsuppe med egg og noen biter kylling 

Hvit fisk med dampet spinat, bakte cherrytomater og kokt potet med urter

Anonymkode: 21c6d...d60

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du kutter ut yoghurt og melk til kvelds, kan du vel erstatte dette med 1-2ss drømmelett til middag? F.eks en klatt rømme til laks, blandet med krydder som dipp/dressing, en klatt i suppe/gryte, i tacosalat, pastasalat osv. 

Noen forslag: 

Salat med ønsket type salat, rødløk, cherrytomater, agurk. Kan variere med asparges, paprika, mais, redikker, sukkererter, granateple, beter osv. Blandes med biter av kylling eller laks. Kan også ha proteinet på siden. Litt balsamico. Eller dressing av drømmelett. Tilsette pasta om ønskelig. Eller potet på siden/i salaten. 

Kjøtt/fisk med ratatouille, potet/ris/pasta 

Klassisk laks med en ss drømmelett, potet og agurksalat 

Plukkfisk med hvit fisk. Mos potet, stek løk/purre, men bland gjerne i most blomkål som grønnsak, kanskje noen biter gulrot også. 

Picco de gallo passer godt til laks og kylling. Ris på siden. 

Stekt ris med løk, amerikansk blanding og biter av kylling. Litt soyasaus og krydder. 

Kyllingsuppe. Løk, hvitløk, selleristang, potet, gulrot, paprika, kraft, ønskede urter/krydder (kan lage alt fra karri, til "kylling lapskaus", Provencekrydret, Safran). 

Hvit fisk kan leges i form med tomatsaus, potet, noen oliven, løk og blir en slags bacalao/form. 

Tacosalat med kylling eller fisk. Litt drømmelett. Hjemmelaget salsa. Evt ris. Droppe ost. 

Tapas: agurkruller med skinke, sashimi av laks, grønnsaks staver (paprika, selleristang, gulrot), potetbåter i airfryer. 

Spinatsuppe med kylling. En otet i for fylde. 

Blomkålsuppe med røkelaks

Grønnsakssuppe med kylling 

Tomatsuppe med egg og noen biter kylling 

Hvit fisk med dampet spinat, bakte cherrytomater og kokt potet med urter

Tusen takk for mange gode tips ☺️

Men er Balsamico og drømmelett innafor? 
Det er jo kjempegodt begge deler, og jeg synes det er så vanskelig å finne ut noe som både smaker godt og gir litt fuktighet til maten, men jeg skal absolutt prøve tipsene du kommer med 🙂

ts

Skrevet

Knekkebrød dietten er siste innspurt før operasjonen. Sånn egentlig. 

Kan du ikke prøve å lage varierte salater og ha litt protein rundstykker til?

Anonymkode: d3d5d...a37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 1.09):

Knekkebrød dietten er siste innspurt før operasjonen. Sånn egentlig. 

Kan du ikke prøve å lage varierte salater og ha litt protein rundstykker til?

Anonymkode: d3d5d...a37

Vet jo selvsagt at knekkebrød dietten er siste innspurt før operasjon, men det er ikke lenge til jeg skal opereres og det skader ikke å forberede seg noe. Har fått vite hvor mange kg jeg skal ned før operasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 20.16):

Skal ha slankeoperasjon snart, men skal først ha time hos kirurg før jeg får dato for operasjon. Prøver å forberede meg, og har denne uken fulgt Knekkebrøddietten, men synes det er vanskelig med middag.

Lurer derfor på om noen som har vært igjennom det samme har noen middagstips og gjerne oppskrifter på gode middager som stiller kravene til Knekkebrøddietten. 

Får du ikke oppfølging hos ernæringsfysiolog før operasjonen? Du må sikre at du får flere måneder med oppfølging før du godtar tilbudet om operasjon. 
For operasjon er ingen «quick fix». Dette e et alvorlig inngrep som har en hel mengde økte risikoer (inkludert, men ikke begrenset til alkoholmisbruk) og som hovedregel går det veldig galt med de som tar den uten nevnte faglige oppfølging. For det er null og niks som hindrer deg i å gå opp i vekt etter operasjonen utover kostholdsendring.

Anonymkode: 3ceb4...870

Skrevet

Jeg er veldig glad i suppe. Da får man veldig metthetsfølelse av lite kalorier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 0.52):

Det er jo kjempegodt begge deler, og jeg synes det er så vanskelig å finne ut noe som både smaker godt og gir litt fuktighet til maten, men jeg skal absolutt prøve tipsene du kommer med 🙂

ts

Aner ikke. Men knekkebrøddietten er vel ikke keto, lavkarbo osv? Er vel egentlig et viss antall kalorier per dag og med forslag til frokost, lunsj, middag, kvelds for å å få i seg det man trenger? 

Drømmelett vil jeg likestille med en yoghurt uten sukker. 

Tviler litt balsamico kan skade. Er jo ikke snakk om mengder, men en ts "dryppet" over litt salat for smakens skyld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 20.16):

Har legen bedt deg om å følge denne dietten?

Hvis ikke, så håper jeg du skjønner at det ikke er noe magisk ved dietten. Det eneste den gjør er å begrense kaloriintak. I teorien kan du spise hva som helst, så lenge du inntar færre kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Huff tenk at man setter folk på knekkebrøddiett og ødelegger friske organer enda! Det er egentlig helt sinnsykt. Når man har SÅ mye kunnskap der ute om hvordan man skal spise for god helse og sunn vekt. Tenk om du faktisk hadde spist en sunn mengde mat (typ 2500 kalorier) med 100-150 g protein/ dag og nok grønnsaker, trent styrke, gått 10.000 skritt og sovet nok. Da hadde du blitt slank og sunn sakte men sikkert . Men likevel velger du å utsette deg for underernæring og andre komplikasjoner ved den operasjonen. For en syk, syk verden

Anonymkode: e4018...97f

AnonymBruker
Skrevet

Du må lære mer om kost og trening før du gjør dette mot deg selv. Du høres kunnskapsløs ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff tenk at man setter folk på knekkebrøddiett og ødelegger friske organer enda! Det er egentlig helt sinnsykt. Når man har SÅ mye kunnskap der ute om hvordan man skal spise for god helse og sunn vekt. Tenk om du faktisk hadde spist en sunn mengde mat (typ 2500 kalorier) med 100-150 g protein/ dag og nok grønnsaker, trent styrke, gått 10.000 skritt og sovet nok. Da hadde du blitt slank og sunn sakte men sikkert . Men likevel velger du å utsette deg for underernæring og andre komplikasjoner ved den operasjonen. For en syk, syk verden

Knekkebrøddietten er bare ment å brukes i tre uker før operasjonen for å tømme leveren for fett. Det er viktig for å minimere sannsynligheten for skader etter operasjonen. 

Jeg har tatt den selv et par ganger (med 6-12 måneders mellomrom) for å kikkstarte slanking. Det fungerer den godt som, men den har aldri vært anbefalt for varig livsstilsendring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2500 kalorier) med 100-150 g protein/ dag

Dette er for en mann isåfall 

Anonymkode: 9dfe7...f2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 0.52):

ts

Krydder og ovnsbaking.

Å ha grønnsaker, biter av kjøtt/fisk/fugl og gode krydder i en stekepose i ovnen (eller gryte med lokk på plata) gir saftig, smakfull mat, uten at en trenger smaksforsterkere som sauser/oljer/rømme. Bruker evt litt av krafta som blir i posen/gryta som ‘saus’.

Anonymkode: 497a0...44f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt poeng! Ifølge melk.no sin bmi-kalkulator, så har jeg en vedlikeholdsnivå på 1700 kcal. Så hadde jeg spist 2500 kcal per dag, så ville jeg fosset opp i vekt! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei, en normalvektig aktiv kvinne kan fint spise 2000-2500 kalorier. Jeg er 68 kg og spiser nesten 3000 om dagen. Ts som er så overvektig at hun trenger operasjon kan fint legge seg på 2500 og gå NED i vekt. Og så evt justere litt ned etterhvert som vekten går ned. Men dere misset jo helt poenget mitt. Å slanke seg på dietten til en treåring for så å kappe i stykker tarmene er ingen god løsning. Protein og styrketrening - livsstilsendring er så ufattelig mye smartere. Bygge muskelmasse! 
vær så snill å sett deg inn i dette følg noen treningsfolk på Instagram, les deg opp!! Coach fra strongbody for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet

Les Marit Kolby sine bøker så trenger du ikke operasjon 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...