Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser mange sier at en jobb tlf eller ikke svare på meldinger før det passer er løsningen. Men det hjelper jo ikke det hvis du kommer til 10+ meldinger hvor bare 1 egentlig er viktig og relevant, det går jo fortsatt tid å se igjennom alle disse meldingene, og evt bekrefte de lest/svart. Det er jo det som er problemet. Ikke når de kommer, det kan vi som lærere selv sette grenser for, men meldingene er jo der og må åpnes, leses og svares/ikke svares før eller siden. Fort gjort å skrive "Ok" tenker du. Ja hvis det var det eneste du skulle, og du skulle bare gjøre det 1 gang per dag så.

Anonymkode: ce5f2...558

Ja det er det og. Jeg husker en kollega hadde lesetime hver 1.time. Mens elevene leste, brukte hun tiden på å svare på meldinger fra foreldre. Det tok kjempelang tid, noe man ikke har på morgenen. Men det gikk jo ut over undervisningen. 

Anonymkode: 52d74...8b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herregud, når mener du lærere skal ha til til å stå på pinne for foreldre som tror det er kun én eneste unge i klassen, deres egen? Er de like krevende hva angår tannlege og lege? Skal de også svare på spørsmål etter konsultasjonen? På jobbtelefon og meldinger på kveldstid? Skjerp dere, foreldre! 

Anonymkode: 713a3...f65

Forbudet første så nekter jeg å tro at noen som helst tenker at barnet deres er det eneste barnet i klassen som betyr noe. Det er klart foreldre ønsker det beste for sitt barn.

Samtidig tenker jeg at hvis temaet her er når på døgnet lærer kontaktes så er dette faktisk opp lærers arbeidsgiver å løse. Enkelt er det også med å utstyre lærerne med en egen jobb telefon, eventuelt hybrid, men da være tydelig på at henvendelser bare blir besvart i arbeidstid. Det trenger faktisk ikke være vanskeligere enn det.

Noen lærere har allikevel et ekstra stort hjerte for faget og elevene sine. Disse lærerne er ofte tilgjengelig så mye de kan om det er behov for det. Da må disse lærerne stå inne for det valget og det er jeg ganske sikker på at de gjør. Jeg tror ikke vi finner disse lærerne klagende på kvinneguiden.

Anonymkode: 13d28...16a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har man egentlig åpnet opp for at foreldre kan sende sms og ringe til lærer? Hva er poenget? Det er absolutt ikke nødvendig.

Jeg kan ALDRI huske at mine foreldre tok kontakt med lærer for noe som helst. Man skrev i en meldingsbok som lå i sekken, dersom viktige ting måtte formidles til lærer, eller vice versa.

Hva er poenget med å involvere foreldre så hinsides i barnas skolegang? Jeg forstår virkelig ikke denne iveren etter å gjøre dagens barn så forbanna hjelpeløse, og plage foreldre med alle slags informasjonskanaler som piper døgnet rundt. Kan aldri tenke meg at lærerne digger dette heller 🙄

Jeg har barn på barneskolenivå selv, og er virkelig ikke interessert i denne kosepraten. Vi har mer enn nok med fulle jobber og å følge opp barn, hus og hjem, aktiviteter og what not, i utgangspunktet. 

Folk må få vere i fred. De som av en eller annen grunn har behov for ekstra oppfølging, kan man heller bruke denne energien på.

Anonymkode: e081e...82b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever generelt ikke foresatte som kravstore, og jeg velger selv om jeg leser en melding/mail på kvelden eller ikke. 

Så er det alltid unntakene som kanskje glemmer jeg har 24 andre elever som også skal i varetas på lik linje som deres barn. Da er det ofte bare en realitetsorientering som må til, og det å kaste ballen tilbake og høre hva de selv kan gjøre for situasjonen er ofte nok. Jeg tror alle foreldre som kontakter meg gjør det i beste mening, noe er innafor andre ting har jeg ikke mulighet til å hjelpe til med. Sånn vil jeg tro det alltid vil være. Det hjelper også med en foreldre gruppe som har stor tillit til meg, det gjør jo alt mye enklere. 

Anonymkode: 64540...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Folk er blitt bortskjemte og kravstore. Dette gjelder flere arenaer. Jeg jobber på sykehjem og møter ofte pårørende som ikke har noen forståelse for at det er flere pasienter vi må ta vare på. De "krever" nesten 1-1 oppfølging. Jeg merker stor forskjell i adferd på de som vokste opp før /under krigen og 70- åringer som kommer inn nå. Vet ikke om jeg orker i lengden...

Anonymkode: d9066...7b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Folk er blitt bortskjemte og kravstore. Dette gjelder flere arenaer. Jeg jobber på sykehjem og møter ofte pårørende som ikke har noen forståelse for at det er flere pasienter vi må ta vare på. De "krever" nesten 1-1 oppfølging. Jeg merker stor forskjell i adferd på de som vokste opp før /under krigen og 70- åringer som kommer inn nå. Vet ikke om jeg orker i lengden...

Anonymkode: d9066...7b0

Ikke relevant. 

Anonymkode: 3546b...acf

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har ikke lærere jobb tlf og mail? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men slike meldinger er det vel bare å ignorere?

Dere har jo ikke foreldreansvaret.

Anonymkode: 56a9d...2e7

Vi kan ikke ignorere meldinger fra foreldre, for da kommer det to nye meldinger som man må ignorere, og så må man inn til inspektør eller rektor, og det stjeler også tid. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er uenig. Synes ikke dere skal drive å sy putene under armene på voksne mennesker. 

Sett det på planen og si ifra at alle må lese planen. 

Anonymkode: fbbd6...33d

Det handler ikke om å sy puter under armene til foreldrene. Det handler om at alle elevene må få være med og delta på ting. Derfor må foreldre minnes på. Det blir veldig dumt hvis man er den eneste eleven i klassen som må sitte på sidelinja fordi hen ikke har med svømmeutstyr ... 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor har ikke lærere jobb tlf og mail? 

Fordi det koster penger med jobbtelefon. Mail har vi, så klart. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fra artikkelen:

"Men lærerne får jo også sms-er, e-poster og foreldremeldinger om alt fra at elevene ikke har gjort leksene – fordi de måtte gå på trening, til at læreren skal passe på at de får med seg gymtøy hjem. Noen lærere har fått melding om at elever ikke klarer å ta en prøve fordi de ikke fikk sove i løpet av natten"

Er dette virkelig vanlig?

Anonymkode: 56a9d...2e7

Ja, dette er faktisk vanlig.

Jeg er kontaktlærer, og jeg vil understreke at jeg liker veldig godt foreldregruppen til mine elever. MEN, jeg merker jo at de er kravstore. Det vil si; jeg var raskt på ballen i starten da jeg tok over klassen, hvilket gjorde at de i stor grad stoler på meg.

MEN, jeg merker jo at enkelte foreldre tåler lite mtp tilbakemeldinger. Det må ofte pakkes inn i bomull og vatt, og jeg er ekstremt forsiktig med hvordan jeg skriver ting. Alt kan potensielt reageres på, men fordi jeg jobber knallhardt med foreldrekontakt har jeg ikke store problemer med dette.

Jeg har ikke jobbtelefon, det får vi rett og slett ikke. Skolen har ikke råd. Og for å jobbe med ting, f.eks på kvelden, må jeg bruke skolekodeapp, så skolemelding og skolekodeapp er alltid installert på egen mobil. Det er slik det er, dessverre.

Jeg har opplevd foreldre som har kjeftet på meg fordi jeg ikke valgte riktig turbukser av de ørten andre som hang på barnets plass, jeg har blitt spurt om når vi lærer elevene å knute skolisser, og jeg har et forelder som krevde at jeg tørket barnet hennes bak. Med andre ord; ja, det er kravstore foreldre der ute. MEN, de aller fleste er hyggelige og fine foreldre. 

Det jeg er mest oppgitt over sånn sett er at ting på fritida ikke blir tatt tak i av foreldre, og så dras det inn i skoletida. Foreldre forventer at jeg skal rydde opp i slike ting, det tar mye tid og ressurser. Men, det har nok også noe med at jeg klarer å fikse opp i mye. Jeg er streng og varm, og mange foreldre orker ikke den "strenge" biten. Det er nok veldig komfortabelt for enkelte at jeg klarer å oppdra ungene deres. Noen ganger altså for dem, føles det som.

Grensesetting er noe jeg synes enkelte foreldre er altfor dårlige på. Man skal lytte mye til følelser, hvilket er enig i, men man glemmer å være klare, ha gode og faste rammer, og faktisk gi konsekvenser (jeg snakker ikke om straff av barn).

Endret av SPOCA
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg opplever også debatten som unyansert. 
For det første må lærere sette grenser. Jeg sender meldinger på SchoolLink om kvelden, for det er da jeg har tid til det. Jeg sitter da ikke med det på jobb. Men jeg forventer selvsagt ikke svar fra læreren før i arbeidstiden neste dag. Likevel opplever jeg at mange lærere svarer meg. Det er greit nok hvis de sitter ved PCen og jobber på kvelden, men jeg mistenker at det ikke kan være tilfellet bestandig, og at de har appen på mobilen og svarer når de ikke jobber. Det må de selvsagt slutte med. Foreldre må få klar beskjed om at sms/telefon utenfor arbeidstid kun skal brukes i nødstilfeller. Da må man selvsagt la være å svare på sms som ikke er viktige for neste dag. Det lærer foreldre fort. Men man må kommunisere tydelig. Jeg kan legge til at jeg har et barn med spesielle behov, så jeg har behov for kontakt oftere enn de fleste. Men når jeg sender beskjed om at det var helt umulig å gjøre leksene i kveld så de er ikke gjort, så er jeg ikke nødt til å få beskjed tilbake etter fem minutter klokka ni om kvelden. Vent til neste dag med å svare! 

Den andre siden av saken er at lærere teppebomber foreldrene med meldinger. Da jeg hadde tre barn i grunnskolen fikk jeg rutinemessig 5+ meldinger hver dag i perioder, mange av dem helt banale. Ta med syltetøyglass, ta med skitne klær hjem, husk ditt, husk datt. De viktige meldingene druknet i syltetøyglass, og jeg sluttet å bry meg om meldingene. I tillegg - hvis lærerne legger opp til teppebombing, så er det det de får tilbake også. De normaliserer en svært tett kontakt, og da vil ikke den gå bare den ene veien, men begge. Så der får lærerne det de ber om. 

Anonymkode: b0d88...225

Dette. 👆

Anonymkode: 80357...0e3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...