Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man ignorerer ikke foreldre. Det går vel an å være litt profesjonell, man er på jobb!

Anonymkode: 990d3...429

Ja, drit i elevene! La de løpe fritt. Foreldrene kan undervise etter jobb, det er tross alt deres unger! 

Eller? 

Anonymkode: 80efa...fa6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis lærer skulle gjort noe er det å varsle BV at foreldrene ikke ordner med mat.

Anonymkode: 56a9d...2e7

Lærer kan bekrefte at meldingen er mottatt. Jeg tviler på at det er særlig vanlig at foreldre ber lærere løse problem med en glemt niste. Snakker vi seksåringer, så kanskje, men da hadde jeg i alle fall glatt gitt bort en av mine skiver og informert foreldre om det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, drit i elevene! La de løpe fritt. Foreldrene kan undervise etter jobb, det er tross alt deres unger! 

Eller? 

Anonymkode: 80efa...fa6

Hæ?

Skrevet

Når man hører at foreldre idag ringer til elever/studenter på HØYSKOLER for å klage på karakteren barnet får, så skjønner man jo hvilke vei dette går 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette skjer fordi foreldre er vant til flere voksen per barn i barnehagen, de er vant med tett oppfølging og rapportering hele tida, i selv gode skoler blir det overhodet ikke sånn, og det stilles mange krav til barnet 

Lærere vil ikke ha jobbmobil, de vil at foreldre ikke skal ta kontakt døgnet rundt men henvende seg kun i arbeidstida eller via mail som besvares i arbeidsdagen. 

Laget rundt eleven finnes ikke, med mindre eleven har uttalte problemer, og gjerne en diagnose som utløser ressurser, så er det lite individuell tid per elev. Å jobbe med klassen er noe annet.

Anonymkode: 47a54...1c2

Men foreldre var vant til bedre bemanning i barnehage vs skole før også, så den begrunnelsen kjøper jeg ikke. 
Ser ikke problemet med å ha jobbmobil, den kan de jo bare skru av. Og de må selv faktisk la være å svare på e-poster utenfor arbeidstid. Dvs deres arbeidstid, det er jo mer enn 37,5 timer i uka. 

Anonymkode: b0d88...225

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke du er lærer. Å diskutere person slik du gjør er siste sort. 

Hvordan er jeg problemet?

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg tror derimot at det er riktig at lærere er dårlige til å sette grenser for arbeidet sitt og tror at de må svare på meldinger døgnet rundt og ha alle jobb-apper på sin private mobil. 

Foreldre må jo få lov å ta kontakt! Jeg tipper de fleste foreldre vil det beste for ungene sine, det er balansen som er problemet. 

Overgangen fra storavdeling i barnehage til 1.trinn på skolen er et enormt sprang. Mange av foreldrene har fortsatt yngre barn som fortsatt går i barnehagen, og er i modus for detaljerte rapporter hele tida. De stiller samme spørsmål til lærerne som de har pleid til barnehagen. De klarer ikke la barna ta ansvar for seg selv.

I gamle dager var skolebarn en helt ny rolle. Nå vil foreldrene ha skolen som barnehagen 2.0. Det er nemlig det de tror er det beste for barnet sitt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Strixvaria skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det er flere sider av denne saken enn det som gir "klikk" på ymse artikler, men at essensen står noenlunde som følger: samfunnet (altså alle innbyggerne i landet) forventer mye mer av skolen nå enn det som var tilfelle for bare 20 års tid siden, og forventningsgapet mellom hva foresatte, elever og alle andre som ikke jobber i skolen (samt enkelte martyr-lærere) tenker det er rimelig å forvente at skolen skal gjøre/fikse/ordne/ta ansvar for er et stadig større og dypere gap for hvert år som går. MEN! Jeg er ikke helt med på at det bare er foresattes "skyld" at det har blitt sånn - dette er på mange måter en villet samfunnsutvikling der Velferdsstaten AS har tilbudt stadig flere tjenester og ytelser til stadig større grupper mennesker, uten at det har vært noen som har turt å trekke i nødbremsen eller stille spørsmålet om man gjør folk en bjørnetjeneste ved å tilrettelegge, tilpasse og (bort)forklare både det ene og det andre - og å legge opp til at det skal være akseptabelt at rekordmange blir uføre før de har fylt 30 år. Individualismens ånd rir samfunnet, og når majoriteten blir mer opptatt av seg og sitt enn av oss og vårt så får man et samfunn med egoister som kun skuer sin egen nesetipp og som ikke klarer å ta et stort skritt bakover og se på fellesskapet. 

Dette ser vi selvfølgelig også i skolen. Bare de rundt 10 årene jeg har jobbet i skolen har utviklingen vært påfallende: individuelle rettigheter som går på stadig større og mer tydelig bekostning av klassen og fellesskapet (f.eks. elever med diverse komboer ala nevroutviklingsforstyrrelse+atferdsvansker som i min tid hadde gått på spesialskole eller en form for alternativ opplæringsarena med tett oppfølging i små grupper, men som nå kastes inn i et klasserom med 25+ andre elever der alle rundt blir kjeeeeempeoverraska over at det ikke funker verken for eleven eller for noen andre - og der man som lærer kanskje må bruke 80% av sin kapasitet for å unngå at eleven klikker; kjempegøy å ha 20% igjen til undervisningen og til å gi oppmerksomhet og anerkjennelse til de 25-30 andre elevene.. der det selvfølgelig er flere som har ulike vansker og utfordringer og som egentlig har krav på og stort behov for en del oppfølging som du da ikke får gjort; og ALT er selvfølgelig lærerens skyld...); elever med hensynsløs og uakseptabel atferd som får fripass av både skoleledelse og egne foresatte (der sistnevnte riktignok ikke kan skjønne hvorfor lille Per ikke blir bedt i bursdag eller hvorfor ingen vil leke med ham på fritiden; da er det 9A-sak før du får blunket!); tidstyver i form av helt spinnville dokumentasjonskrav i 4-5 ulike datasystemer; enkeltelever som skal ha skreddersydde ukeplaner/timeplaner (og som helst skal se 99% like ut som klassen sin, men helst med bare 10% av teksten); mer eller mindre nyttige møter der ulike instanser peker fingre for å slippe å ta ansvar for elever som strever psykisk (min personlige "favoritt" er tilfellene der BUP mener eleven er for syk til å få hjelp hos dem og de dermed vil trekke seg ut - eller når eleven ikke vil snakke med behandleren på BUP så da vil de avslutte saken; men på skolen skal altså disse elevene med den største selvfølgelighet på magisk vis fungere helt tipp topp); tusen-og-en tiltaksplan med ukentlige møter (eller møter annenhver uke hvis du er heldig); og lista kunne vært mye lengre.

Jeg forundrer meg også over at så mange skoleledere beviselig (les Utdanningsnytt) forteller i undersøkelser at de opplever å stå mellom barken og veden på stadig flere fronter, f.eks. rundt det som har med voldelige elever å gjøre, og at presset fra kommunalsjefer og andre forståsegpåere lenger opp i systemet på å tviholde på illusjonen om at alt skal være regnbuer og rosa ponnier på skolene ser ut til å trumfe alt som har med ærlighet, redelighet og sannhet å gjøre. 

I tillegg er ressursene i skolen skåret til beinet, og hvert eneste år når kommunene må spare, så er det 2 sektorer det skal spares i: oppvekst og helse. Hvert eneste år. Uten opphold. Tror virkelig folk flest at en sektor som det høvles på hvert eneste år har noen som helst forutsetning til å ta ansvar for alt det som forventes? Det er ikke folk til å holde tilsyn med at ikke Morten og Tommy flyr i tottene på hverandre i friminuttet, for det er kanskje bare 3 voksne på hele skolen som har tilsyn i hvert friminutt (det er det skolen har folk til) og de må være der flest unger er. Kontaktlæreren til 3B er sykemeldt på 5. uka og den ufaglærte vikaren er på sammenbruddets rand etter at moren til Lise sendte dagens 3. sure melding, det er igjen 1,5 assistent/fagarbeider på skolen etter forrige runde med nedskjæringer, og helsesykepleieren dukker opp 2 halve dager i uka inntil hen kanskje blir spart vekk i neste runde (det er jo ikke lovpålagt å ha slik luksus på skolen). Vikarene er ufaglærte og fungerer ofte marginalt bedre enn å sette inn en pappfigur, lærerne har ikke fått faglig påfyll siden nitten-pil-og-bue og klassene bikker snart 30 elever over hele landet. Det er minst 4 med ADHD, 2-3 autister, 10 dyslektikere og 3 som ikke har norsk som morsmål i hver eneste klasse (og kanskje et par med psykisk utviklingshemming også hvis du er riktig heldig med klassen i år), og likevel er folk flest opptatt av å uffe seg over at lærerne "har så mye ferie"...

Godt beskrevet. Dessverre tror jeg at foreldregruppen som maser ikke er i stand til å ta innover seg dette, enten det er for lang tekst å lese eller at det mangler evne til selvinnsikt. Den lange "ferien" som er tvungen avspasering er for å orke å holde ut med foreldre som maser og unger som krever. Det er ikke fordi det er så lang "ferie" at det er mangel på lærere. 

Anonymkode: 713a3...f65

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (4 minutter siden):

Når man hører at foreldre idag ringer til elever/studenter på HØYSKOLER for å klage på karakteren barnet får, så skjønner man jo hvilke vei dette går 

Blir vel amerikanske tilstander her også.

"A recent study indicates that as much as 25% of Generation Z job applicants have brought a parent with them to a job interview in the past year."

So what if Gen Z applicants bring their parents to a job interview? - Los Angeles Times

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overgangen fra storavdeling i barnehage til 1.trinn på skolen er et enormt sprang. Mange av foreldrene har fortsatt yngre barn som fortsatt går i barnehagen, og er i modus for detaljerte rapporter hele tida. De stiller samme spørsmål til lærerne som de har pleid til barnehagen. De klarer ikke la barna ta ansvar for seg selv.

I gamle dager var skolebarn en helt ny rolle. Nå vil foreldrene ha skolen som barnehagen 2.0. Det er nemlig det de tror er det beste for barnet sitt.

Er du forelder selv, eventuelt er du synsk? 

Jeg tror foreldrene vil det beste for ungen sin, de bare vet ikke hvordan. Så da må vi jo lære dem det. Toveis kommunikasjon er jo kjempebra, og å få vite at Tore og Per har krangla og at Lise er lei seg fordi katten er død er jo også bare flott - det gjør at man kan tilrettelegge, se eleven og styrke relasjonen. 

Men hvis det er en person som skal ta unna alt alene og i tillegg er passiv aggressiv og unnvikende så er det klart at det blir en nesten umulig oppgave. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette fungerte kanskje bedre før i tiden hvor det kanskje var 1 forelder per klasse som oppførte seg slik, men kan fint se for meg at det blir litt for mye når det er flere som oppfører seg likedan. De tenker vel sikkert at det bare er dem, fordi at, det er logisk for dem. Lol. Herregud, jeg er nesten litt misunnelig på disse som er så jævla rare men som samtidig skal bli sett på som 100% normale. 

Anonymkode: d8b5a...20e

• Liker 5
Skrevet

Det korte svaret er ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er som med mye annet. En liten prosent ødelegger for resten.

Anonymkode: a030b...7f8

Hadde det vært en eneste prosent hadde dette ikke vært tema. Nå er det én prosent som stoler på at lærere kan jobben sin best. Resten kauker og maser og krever og ringer for at lærere skal sørge for at ungen tar på lue og votter til vinteraktivtetsdagen. Lærere skal tydeligvis ha ansvar for unger som andre har p#lt på seg.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, helt klart. 

Mange foreldre sender meldinger som ikke trengs å sendes. Helt unødvendig informasjon som lærer ikke trenger å ta del i. 

At Ola fikk et skrubbsår i går og kanskje er litt lei seg i dag - det kan Ola få ansvar for å fortelle helt selv. 
Eller at lille Mari kranglet med Trine på skolen i dag..  Det kan foreldrene til Mari og Trine ta utenfor skolen. De kan da løfte telefonrøret og ringe den andre forelderen, helt uten å blande inn lærer. 

Anonymkode: 08dd6...604

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tenker jeg lærerne selv har ansvar for å ikke svare utenom skoletid. Si tydelig ifra om at meldinger kun besvares i arbeidstid. - problem løst

Anonymkode: 3a33d...be4

Hvis det er veldig, veldig mange meldinger kan det være vanskelig å komme over i arbeidstiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror foreldrene vil det beste for ungen sin, de bare vet ikke hvordan. Så da må vi jo lære dem det. Toveis kommunikasjon er jo kjempebra, og å få vite at Tore og Per har krangla og at Lise er lei seg fordi katten er død er jo også bare flott - det gjør at man kan tilrettelegge, se eleven og styrke relasjonen. 

Men hvis det er en person som skal ta unna alt alene og i tillegg er passiv aggressiv og unnvikende så er det klart at det blir en nesten umulig oppgave. 

Men herregud for en passiv-aggressiv kommentar; insinuere at andre er passiv-aggressive. Trenger du hjelp?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At Oise er lei seg for at katten er død, kan Lise fortelle helt selv på skolen. Lærer trenger ikke en egen telefon fra foreldrene til Lise av den grunn. 

Man må gi barna bittelitt ansvar.

Anonymkode: 08dd6...604

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt beskrevet. Dessverre tror jeg at foreldregruppen som maser ikke er i stand til å ta innover seg dette, enten det er for lang tekst å lese eller at det mangler evne til selvinnsikt. Den lange "ferien" som er tvungen avspasering er for å orke å holde ut med foreldre som maser og unger som krever. Det er ikke fordi det er så lang "ferie" at det er mangel på lærere. 

Takk! Helt enig - og ofte kan det være begge deler. 

Selv trenger jeg de "feriene" for å hente meg inn igjen etter å ha makset ut egen kapasitet på å prøve å gjøre en positiv forskjell for andres unger uke etter uke. Da får jeg igjen litt energi til neste periode og kan forhåpentligvis møte opp som en god versjon av meg selv, og ikke som en utslitt kråke som lurer på sine livsvalg.. Man trenger noen pauser i et yrke som er såpass mentalt krevende, og mange lærere (meg selv inkludert) opplever på et eller annet tidspunkt å få omsorgstretthet fordi det er så mange elever vi strekker oss langt for å hjelpe, også går det utover oss selv og våre egne. 

Jeg har jobbet mye med meg selv de siste årene for å bli god på å sette grenser, og det har hjulpet veldig for min del at jeg ikke lenger får så dårlig samvittighet for å ikke være tilgjengelig, ikke hjelpe til med det jeg ikke må, og generelt ikke tenke at lærer = 24/7 service. Man vil jo ungene vel, men det får ikke lenger gå på bekostning av min egen helse.

Det er jo en grunn til at 1 av 5 lærere slutter i løpet av de første par årene; ingen "lang sommerferie" kan kompensere for alt det man forventes å ta ansvar for med minimalt av tid og ressurser og som ligger rimelig langt unna hva man ble fortalt at man skulle jobbe med da man tok utdanningen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

Hvis det er veldig, veldig mange meldinger kan det være vanskelig å komme over i arbeidstiden. 

Mange glemmer at utenom undervisning skal videre undervisning planlegges, og prøver og vurdereinger rettes, meldinger til foreldre skal sendes, skoledager utenom det vanlige skal planlegges ( den kulturelle skolesekken, teltturer som er del av undervisningen i kroppsøving, turer og besøk på museer og annet). Og ja, noen lærere som svarer til alle døgnets tider ødelegger for de som faktisk har et liv utenom jobben. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men herregud for en passiv-aggressiv kommentar; insinuere at andre er passiv-aggressive. Trenger du hjelp?

Vel, det er faktisk ganske spesielt å påstå å vite hvordan en hel gruppe mennesker tenker om du ikke tilhører denne gruppen selv. Eller er synsk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal lærere drive med voksenopplæring av foreldre?

De kan vente med å få barn til de er voksne.

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...