Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en veldig unyansert diskusjon. Man tillegger foreldrene negative intensjoner og sier at de bare vil mase, at de er selvsentrerte, at de ikke ser andres behov, at de ikke stoler på læreren. 

Kanskje man burde spørre heller hva som gjør at dette skjer og hvordan man kan tilrettelegge bedre. Kan man feks ha jobbmobil? Andre og tydelige kanaler for kommunikasjon? Kan lærerne være flinkere til å informere? Kan man sørge for at laget rundt eleven faktisk finnes og at de bidrar?

Det er mange dårlige og arrogante lærere, som faktisk overhode ikke prøver å gjøre skoledagen bedre for ungene og som ikke tåler noen spørsmål. Sånn bør det ikke være. 

Anonymkode: 990d3...429

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

JA! 

De ødelegger utfordringer for barna, oppdrar snøflak og forventer at alle andre skal justere seg rundt deres barn. De stjeler oppmerksomheten som de robuste barna burde fått, men de må bestandig vente og får ikke noe som helst fordi foreldrene tar den oppmerksomheten. 

De lar de smarte barna bli dummere og de som har det vanskelig får for harde krav fordi foreldre sitter å sender meldinger og krav om individuell tilpasning for deres barn. 

Det var en lærer som sa til meg en gang at det er i ferd med å snu, at foreldrene må lære barna det de egentlig skal lære på skolen for skolen må ta all oppdragelse der. 

Det verste er at dette starter i barnehagen. 

Man kan sutre seg igjennom skolegangen med krav og forventninger slik at de som virkelig trenger det og de som virkelig fortjener det sitter igjen med ingenting.

Anonymkode: 14a36...986

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje man burde spørre heller hva som gjør at dette skjer og hvordan man kan tilrettelegge bedre. Kan man feks ha jobbmobil?

Skal lærere være tilgjengelig hele døgnet for samtlige foreldre? 

Anonymkode: 56a9d...2e7

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med jobbmobil kan man skru den av når man ikke jobber. Altså motsatt av det du sier. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

All denne klagingen på foreldre virker for meg helt fjern. Det er ingen i vår foreldregruppe som holder på slik som det stadig beskrives av mange lærere her inne på KG. Tvert imot, tenker jeg mange av oss burde snakke ut mer, og ha høyere forventninger.

Kanskje det er et byfenomen. Jeg bor på bygda. 

Anonymkode: e081e...82b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

All denne klagingen på foreldre virker for meg helt fjern. Det er ingen i vår foreldregruppe som holder på slik som det stadig beskrives av mange lærere her inne på KG. Tvert imot, tenker jeg mange av oss burde snakke ut mer, og ha høyere forventninger.

Det kan godt være et byfenomen

Anonymkode: 476a7...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er en veldig unyansert diskusjon. Man tillegger foreldrene negative intensjoner og sier at de bare vil mase, at de er selvsentrerte, at de ikke ser andres behov, at de ikke stoler på læreren. 

Kanskje man burde spørre heller hva som gjør at dette skjer og hvordan man kan tilrettelegge bedre. Kan man feks ha jobbmobil? Andre og tydelige kanaler for kommunikasjon? Kan lærerne være flinkere til å informere? Kan man sørge for at laget rundt eleven faktisk finnes og at de bidrar?

Det er mange dårlige og arrogante lærere, som faktisk overhode ikke prøver å gjøre skoledagen bedre for ungene og som ikke tåler noen spørsmål. Sånn bør det ikke være. 

Og jeg tenker at samfunnet, som hovedregel, ikke tillegger foreldrene nok ansvar. 
Utagerende barn? Barn som ikke har lært å gå skoleveien, som ikke kan trafikkregler, som ikke har helt grunnleggende hygiene inne, som ikke mestrer innestemme, som ikke - med absolutt sikkerhet - vet at de ikke er viktigere enn de 400 andre barna på skolen, barn som velger vold, mobbing etc?

Alt dette burde ført til at foreldre fikk et brev i posten som omhandlet obligatorisk oppmøte på «foreldre for dummies» kurs. 2-3 uker, eksamen som måtte bestås på slutten av kurset. Var barn voldelige etc? Da ble foreldrene kalt inn til skolen, satt ned og gitt obligatorisk opplæring. Familien ble observert over tid og foreldreadferd - korrigert. Og fikk man ikke stell på det? Da vanket bøter og straff. For foreldrene.

For det finnes absolutt ingen vanskelige barn. All - 100% - av barns adferd skyldes dets mamma og pappa. Og det er på tide å ta den jevne udugeligheten på alvor.

Anonymkode: cbba6...8f1

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med jobbmobil kan man skru den av når man ikke jobber. Altså motsatt av det du sier. 

Er lærer og har jobbmobil og den legges igjen på jobb. 😁

Anonymkode: bbfce...ac1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fra artikkelen:

"Men lærerne får jo også sms-er, e-poster og foreldremeldinger om alt fra at elevene ikke har gjort leksene – fordi de måtte gå på trening, til at læreren skal passe på at de får med seg gymtøy hjem. Noen lærere har fått melding om at elever ikke klarer å ta en prøve fordi de ikke fikk sove i løpet av natten"

Er dette virkelig vanlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Leste denne artikkelen i VG nå

https://www.vg.no/nyheter/i/XjPXdW/kannik-skole-i-stavanger-rektor-finn-lea-gaar-ut-mot-kravstore-foreldre

Er dagens foreldre for kravstore? Oppfører vi oss som at lærere er servicemedarbeidere? Eller er oppfatningen at det er på sin plass at skolen og lærerne skal fikse oppdragelsen av barna våre også?

Anonymkode: 7f507...caf

Nå er det vel forlengst skoler, og barnehager so har tatt over mye av foreldreansvaret.  Det å passe på hva ein elev skal ha m/ i skolebaggen er vel noe det fleste elever burde fått inn mer morsmjølka. Det har utvilsamt skjedd noe med barneoppsdragelsen som mange avtidligere genrasjoner ikkje kjenner seg igjenn i. Kanskje bør foreldre begynne å innføre  tidbegrensning av  mobil / skjermbruk blandt sin sin barn. 

Anonymkode: e406b...daf

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det vel forlengst skoler, og barnehager so har tatt over mye av foreldreansvaret. 

Kanskje bør foreldre begynne å innføre  tidbegrensning av  mobil / skjermbruk blandt sin sin barn. 

Anonymkode: e406b...daf

Kan ikke skylde på skjermen. Foreldrene må skylde på seg selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra artikkelen:

"Men lærerne får jo også sms-er, e-poster og foreldremeldinger om alt fra at elevene ikke har gjort leksene – fordi de måtte gå på trening, til at læreren skal passe på at de får med seg gymtøy hjem. Noen lærere har fått melding om at elever ikke klarer å ta en prøve fordi de ikke fikk sove i løpet av natten"

Er dette virkelig vanlig?

Dette er typiske kroneksempler som er hele poenget med artikkelen. Foreldre som engasjerer seg i barnas skolehverdag, stiller krav (innenfor rimelighetens grenser) og vil samarbeide med skolen innenfor satte rammer er toppers 👍. Foreldre som lemper over oppgaver på læreren som burde være en del av oppdragelsen, er vanligere og vanligere. Foreldre som tror barnet er eneste og skal ha spesialbehandling, er også vanligere og vanligere. Foreldre som skal rydde opp og ordne opp småkonflikter FOR barna, ekstremt vanlig. Kommer ungen litt trist hjem en dag pga krangel med bestevennen, da er det fort gjort med telefonsamtale til læreren på kvelden og nesten opprettet mobbesak. 

Anonymkode: 8aaba...ecd

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber på bygda og vi har absolutt krevende foreldre her, men det komme veldig an på foreldregruppa. Generelt sett så har det blitt mer og mer av det for min del, men det er ikke like ille for hvert kull. 80% av foreldregruppa maser lite på trinnet jeg er nå, men så er det noen som sender meldinger i hytt og pine, gjerne akkurat når det ringer inn og vi står i klasserommet og tar imot klassen. Og de forventer svar. Tidligere har jeg hatt en mor som hoppet bukk over å sende melding og ringte rett til skolens sekretær som da måtte hente meg for å få beskjed om at det var telefon til meg. Så måtte jeg svare på den, og beskjeden kunne være "Sofie har så fæl astma idag, og skal ikke ha gym". Kunne fint vært en melding, men blir plutselig en 15 min samtale på morgenen.

Har noen elever som er konsekvent sene, alt fra 5 minutter til 20 minutter. Så kommer det melding 1 minutt før det ringer inn om de ble desverre litt sene i dag og om vi kunne være så greie å gi beskjed når barnet er på plass. Får meldinger om vi kan gi beskjed til X som skulle være med Y hjem at det ikke går likevel og Y må derfor heller gå til bestemor etterskolen. Eller vent det gikk bra likevel, kan du si til X og Y at Y skal være med likevel? Også har vi klassikeren "Ole har glemt leksene på skolen, kan du sende de til meg så skal jeg printe ut?". Ellers "Ole har glemt en bukse på skolen som han trenger på trening senere i dag, kan du sjekke om den er i skapet hans og minne han på å legge den i sekken? Vet det ikke er ditt ansvar men setter veldig pris på om du rekker! Tusen takk på horhånd!" osv osv. Hatt en elev med skolevegring hvor det å høre stemmen til kontaktlærer kunne kanskje få han på skolen. Heldigvis var ikke dette min elev, men jeg var på trinnet. Den andre læreren ble oppringt kl 7 noen morgener, og hadde et sterkt ønske om å hjelpe så han klarte ikke å la være å ta den telefonen. Gikk så langt at til slutt hjalp ledelsen til med å sette grenser og merkelig nok gikk det lettere for eleven å komme på skolen når han ikke kunne få en trøstesamtale hver morgen.

Ja jeg trenger ikke å svare på alle meldinger som kommer eller alltid ta telefonen, og gjør heller ikke det. Men jeg må lese meldingene på et eller annet tidspunkt og noen foreldre tar jo ikke hintet eller direkte beskjed om når det skal sendes og hva som kan sendes. Dessuten skal jeg opprette en relasjon med disse folka, og noen takler avvisning greit, mens andre blir vanskelige eller fornærmet hvis de blir oversett. Lett å si at det er deres problem, men når du jobber så tett på folk så blir det jo fort mitt problem, spesielt hvis de i tillegg er foreldre til en elev hvor det er mye greier rundt å du er nødt til å være i dialog med hjemmet. 

Det som tok kaka for min del var når jeg var nyutdanna, skulle ha min første klasse som kontaktlærer. I sommerferien, et par uker før skolestart fikk jeg en telefon i 9 tida en kveld. Da var det to foreldre på speaker telefon som bare ville informere meg om jentesituasjonen i klassen jeg skulle ta over. Jeg var veldig dum og imøtekommende og snakket i 40 min med et foreldrepar som helt tydelig var ute etter å farge mitt syn på saken før noen andre kunne det. Jeg hadde aldri møtt elevene en gang. Hadde jeg opplevd det i dag hadde jeg fint sagt at jeg ikke er på jobb og dette må vente, men som ny var ikke det like lett.

Vi har gitt tydelig beskjed om at vi ikke har mulighet til å svare på meldinger når vi har undervisning, altså fra litt før det ringer inn til skoledagen er slutt, og at man ikke kan forvente svar etter kl. 1600 på meldinger, men at de blir svart på dagen etter. Burde være lett å forholde seg til det, men jeg tror noen foreldre er immune mot sånne beskjeder, for de "skal bare". Akkurat som unga si!

Anonymkode: ce5f2...558

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever også debatten som unyansert. 
For det første må lærere sette grenser. Jeg sender meldinger på SchoolLink om kvelden, for det er da jeg har tid til det. Jeg sitter da ikke med det på jobb. Men jeg forventer selvsagt ikke svar fra læreren før i arbeidstiden neste dag. Likevel opplever jeg at mange lærere svarer meg. Det er greit nok hvis de sitter ved PCen og jobber på kvelden, men jeg mistenker at det ikke kan være tilfellet bestandig, og at de har appen på mobilen og svarer når de ikke jobber. Det må de selvsagt slutte med. Foreldre må få klar beskjed om at sms/telefon utenfor arbeidstid kun skal brukes i nødstilfeller. Da må man selvsagt la være å svare på sms som ikke er viktige for neste dag. Det lærer foreldre fort. Men man må kommunisere tydelig. Jeg kan legge til at jeg har et barn med spesielle behov, så jeg har behov for kontakt oftere enn de fleste. Men når jeg sender beskjed om at det var helt umulig å gjøre leksene i kveld så de er ikke gjort, så er jeg ikke nødt til å få beskjed tilbake etter fem minutter klokka ni om kvelden. Vent til neste dag med å svare! 

Den andre siden av saken er at lærere teppebomber foreldrene med meldinger. Da jeg hadde tre barn i grunnskolen fikk jeg rutinemessig 5+ meldinger hver dag i perioder, mange av dem helt banale. Ta med syltetøyglass, ta med skitne klær hjem, husk ditt, husk datt. De viktige meldingene druknet i syltetøyglass, og jeg sluttet å bry meg om meldingene. I tillegg - hvis lærerne legger opp til teppebombing, så er det det de får tilbake også. De normaliserer en svært tett kontakt, og da vil ikke den gå bare den ene veien, men begge. Så der får lærerne det de ber om. 

Anonymkode: b0d88...225

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre må få klar beskjed om at sms/telefon utenfor arbeidstid kun skal brukes i nødstilfeller.

Hva er det foreldre må varsle en lærer om utenfor arbeidstid?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har jobbmobil, den skrus av kl 17 og på igjen kl 07.30. Det fungerer egentlig veldig godt. Telefonsamtaler tas ofte med foresatte i bil til og fra jobb. 

Anonymkode: f3e3b...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan for eksempel være alvorlig sykdom hos barn eller foreldre/familie. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen foresatte trenger å varsle meg utenfor arbeidstid. Er det noe akutt er det avdelingsleder/rektor som skal varsles og disse vil da kontakte meg på min private telefon. 

Anonymkode: f3e3b...fc8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan for eksempel være alvorlig sykdom hos barn eller foreldre/familie. 

Det kan varsles om når skolen åpner dagen etterpå.

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...