Gå til innhold

Kognitiv terapi - bortkastet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi hjelper mange, men som med alle andre terapiformer hjelper det ikke alle. Fordi det er best forskningsevidens for denne formen for terapi når det gjelder angst, er dette gullstandarden for behandling. Hvis det ikke hjelper for din panikkangst kan du prøve ISTDP eller andre terapier som bygger på psykodynamisk metode. Boken «Min vei ut av panikkangsten» (Sharma-Bakkevig) er veldig god som supplement til terapi, og er en blanding av ulike terapeutiske retninger, men der hovedfokuset er eksponering og tilvenning til følelsene i angsten, som nok er kjernen i de fleste terapiformer for angst. 

Anonymkode: 6633d...400

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kognitiv terapi hjelper mange, men som med alle andre terapiformer hjelper det ikke alle. Fordi det er best forskningsevidens for denne formen for terapi når det gjelder angst, er dette gullstandarden for behandling. Hvis det ikke hjelper for din panikkangst kan du prøve ISTDP eller andre terapier som bygger på psykodynamisk metode. Boken «Min vei ut av panikkangsten» (Sharma-Bakkevig) er veldig god som supplement til terapi, og er en blanding av ulike terapeutiske retninger, men der hovedfokuset er eksponering og tilvenning til følelsene i angsten, som nok er kjernen i de fleste terapiformer for angst. 

Jeg vil også legge til at terapi ikke kommer til å fjerne disse følelsene, altså panikkangsten din, men hvordan du tolker og oppfatter disse følelsene. Terapi er ikke som medisin, man har et fokus om hvordan du best mulig kan leve med det som har skjedd, eller psykiske eller relasjonelle utfordringer man har, hvordan ta valg som er hjelpsomme fremfor valg som f.eks opprettholder problemet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

da skal jeg være en av de som har fått hjelp til å stå frem og si at du tar feil, for det er mange som opplever det som nyttig - men det fordrer at man selv er påkoblet og ønsker en endring. 

Anonymkode: 4d3bf...28c

Dette er det som gjør psykiatri så lettvindt. Dersom man ikke opplever bedring så er det fordi man ikke ønsker det nok/gjør nok.

Anonymkode: 6205f...124

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

da skal jeg være en av de som har fått hjelp til å stå frem og si at du tar feil, for det er mange som opplever det som nyttig - men det fordrer at man selv er påkoblet og ønsker en endring

Anonymkode: 4d3bf...28c

Dette er jo et av de store problemene med CBT. Det er en terapiform som legger skylden over på pasienten dersom hun ikke har utbytte av denne terapien. Av mange ulike grunner er dette en form for behandling som ikke er riktig, relevant eller god for mange pasienter, men da får man bare høre at man ikke prøver hardt nok. Man vil ikke bli frisk. Fordi mange ikke orker å stå i den skammen og skyldfølelsen man blir pålagt av terapeuten, CBT-tilhengere, forsikringsselskap og fandens oldemor, rapporterer de isteden at; joda, CBT har fungert fint det. Heller det enn å fortsette med en terapi som i beste fall gjør ingenting, i verste fall gjør deg mye verre. 

Anonymkode: b5832...e85

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette er det som gjør psykiatri så lettvindt. Dersom man ikke opplever bedring så er det fordi man ikke ønsker det nok/gjør nok.

Anonymkode: 6205f...124

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er jo et av de store problemene med CBT. Det er en terapiform som legger skylden over på pasienten dersom hun ikke har utbytte av denne terapien. Av mange ulike grunner er dette en form for behandling som ikke er riktig, relevant eller god for mange pasienter, men da får man bare høre at man ikke prøver hardt nok. Man vil ikke bli frisk. Fordi mange ikke orker å stå i den skammen og skyldfølelsen man blir pålagt av terapeuten, CBT-tilhengere, forsikringsselskap og fandens oldemor, rapporterer de isteden at; joda, CBT har fungert fint det. Heller det enn å fortsette med en terapi som i beste fall gjør ingenting, i verste fall gjør deg mye verre. 

Det er nettopp det. Det er ikke måte på hvor CBT liksom skal være. En mer ufeilbar og universal teknikk finner man ikke. Om ikke pasienten blir bedre så ville ikke pasienten det nok, eventuelt at pasienten var "behandlingsresistent". Ifølge psykologien. Det er jo gaslighting i sin praktiske form. 

Men fakta er altså at CBT nesten ikke har målbare resultater når man veier opp pasienter som blir bedre, pasienter uten effekt og tar med de pasientene som faktisk blir verre av CBT. Sistnevnte gruppe er det ingen som snakker om... Det er mange med smerter, utmattelse, depresjon eller andre kognitive lidelser som har blitt verre av CBT. 

Så myten om at CBT er bedre enn ingenting er feil. Det er utrolig viktig at riktig pasient får riktig behandling, også når det kommer til CBT. Men neida, CBT skal være imot alt og alle, og koster samfunnet utrolig mange milliarder uten at det har noe å vise til utover placeboeffekt. Det er også typisk CBT: placeboeffekten er ikke relevant, for placebo blir tatt med som positivt resultat av CBT. Men det er så feil som man kan få det. Alle andre behandlinger må bevise langt utover placeboeffekt at behandlingen fungerer, bare ikke CBT... Smart, for de som bedriver psykologikarrierer på CBT. Ikke så bra for pasientene.

Anonymkode: 22360...ef0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nettopp det. Det er ikke måte på hvor CBT liksom skal være. En mer ufeilbar og universal teknikk finner man ikke. Om ikke pasienten blir bedre så ville ikke pasienten det nok, eventuelt at pasienten var "behandlingsresistent". Ifølge psykologien. Det er jo gaslighting i sin praktiske form. 

Men fakta er altså at CBT nesten ikke har målbare resultater når man veier opp pasienter som blir bedre, pasienter uten effekt og tar med de pasientene som faktisk blir verre av CBT. Sistnevnte gruppe er det ingen som snakker om... Det er mange med smerter, utmattelse, depresjon eller andre kognitive lidelser som har blitt verre av CBT. 

Så myten om at CBT er bedre enn ingenting er feil. Det er utrolig viktig at riktig pasient får riktig behandling, også når det kommer til CBT. Men neida, CBT skal være imot alt og alle, og koster samfunnet utrolig mange milliarder uten at det har noe å vise til utover placeboeffekt. Det er også typisk CBT: placeboeffekten er ikke relevant, for placebo blir tatt med som positivt resultat av CBT. Men det er så feil som man kan få det. Alle andre behandlinger må bevise langt utover placeboeffekt at behandlingen fungerer, bare ikke CBT... Smart, for de som bedriver psykologikarrierer på CBT. Ikke så bra for pasientene.

Uten at jeg er en svoren tilhenger av kognitive terapier (ja, det er flere typer), er det du skriver her bare sprøyt. Hvor er kildene? Det er veldig enkelt å finne metastudier som støtter effekt av kognitiv terapi for angst, depresjon og en lang rekke andre tilstander, sammenliknet med andre terapiformer og kontrollgrupper uten terapi. Under er bare noen eksempler på overveldende forskningsevidens for kognitiv terapi. Men, som jeg har nevnt tidligere i tråden, alle terapiformer passer ikke for alle. Og det er slik at psykologen som person betyr mer enn hvilken terapeutisk retning man jobber med, altså kontakten du får med psykologen, og tilliten. Det er en feilslutning at psykologer tenker at det er pasientens feil hvis ikke terapien hjelper, det kan være mange grunner. Både psyologen selv, måten terapien formidles, men også i hvilken grad pasienten greier å formidle det han eller hun strever med. 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9840507/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3584580/

https://www.nature.com/articles/s41562-023-01787-3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uten at jeg er en svoren tilhenger av kognitive terapier (ja, det er flere typer), er det du skriver her bare sprøyt. Hvor er kildene? Det er veldig enkelt å finne metastudier som støtter effekt av kognitiv terapi for angst, depresjon og en lang rekke andre tilstander, sammenliknet med andre terapiformer og kontrollgrupper uten terapi. Under er bare noen eksempler på overveldende forskningsevidens for kognitiv terapi. Men, som jeg har nevnt tidligere i tråden, alle terapiformer passer ikke for alle. Og det er slik at psykologen som person betyr mer enn hvilken terapeutisk retning man jobber med, altså kontakten du får med psykologen, og tilliten. Det er en feilslutning at psykologer tenker at det er pasientens feil hvis ikke terapien hjelper, det kan være mange grunner. Både psyologen selv, måten terapien formidles, men også i hvilken grad pasienten greier å formidle det han eller hun strever med. 

Sjekket bare ut første linken din, men hvis det er representativt.. 42% responderte på CBT, som liksom skal være "det beste". Det er ganske triste resultater.😪

Anonymkode: 6ff4a...400

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du gått disse studiene i sømmene? Hvordan ligger de an med tanke på bias, studiedesign, placebokontroll og utfallsmål? Det er her psykologien svikter helt. Det nytter ikke med 100 studier som viser at kognitiv terapi skal være så bra mot alt og for alle, når forskningene bommer på helt elementære studiemetoder. 

Jeg tenker du kan starte med å lese diskusjonsdelen i disse meta-studiene, uten å se deg sveiseblind på den opphausingen av kognitiv terapi som står innimellom linjene der. 

Det finner du uttalt at mange studier er svakt gjennomførte, har publikasjons-bias og er dårlig placebokontrollerte også. Ergo, mange av studiene kan ikke stå inne for konklusjonen deres. 

Og så er det så pussig at kognitiv terapi liksom skal være så universalt og brukes mot alt og alle. Det er ikke måte på hvor effektiv kognitiv terapi er. Men likevel så er helsekøene enorme og nesten ingen føler de får hjelp av metodene. Hadde kognitiv terapi vært så effektiv som studiene påstår, så hadde jo folkepopulasjonen vært nær frisk i dag. Men sånn er det altså ikke. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sjekket bare ut første linken din, men hvis det er representativt.. 42% responderte på CBT, som liksom skal være "det beste". Det er ganske triste resultater.😪

42% responderte. Men i dette tallet finner du også at ca. 1/4 av responderne fikk placeboeffekt. Samtidig er majoriteten av disse som responderte ikke friske. Hvis du registrerer at du går 3000 steg før studiestart, men at du går 3100 steg etter studieslutt, så blir du rapportert som friskere og at CBT ble oppfattet som svært effektiv behandling for deg. Selv om disse 100 stegene kan ha helt andre grunner til "bedring". Sånn blir det med subjektive utfallsmål. Da trekkes det feilkonklusjoner over en lav sko. 

Problemet med dette 42-tallet er også at de som ble sykere av CBT forsvinner helt i glansen av effekten av CBT. Kanskje ble 20-30% verre? Hvem vet... Og de som ble så syk at de måtte melde frafall til studien underveis, ja de ble likegodt STRØKET bort fra statistikken.... Sånn fungerer pseudovitenskapen rundt psykologi. Alt er designet for at alle psykologiske metoder skal ha effekt. 

Ironien er at det er ingen psykologiske metoder som har blitt avslått fra behandling. I legemiddelstudier så er det en brøkdel av behandlingene som får godkjent, mens i psykologiske studier så er alle behandlingene effektive mot uansett hva... Haha, er så latterlig hele greia. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du gått disse studiene i sømmene? Hvordan ligger de an med tanke på bias, studiedesign, placebokontroll og utfallsmål? Det er her psykologien svikter helt. Det nytter ikke med 100 studier som viser at kognitiv terapi skal være så bra mot alt og for alle, når forskningene bommer på helt elementære studiemetoder. 

Jeg tenker du kan starte med å lese diskusjonsdelen i disse meta-studiene, uten å se deg sveiseblind på den opphausingen av kognitiv terapi som står innimellom linjene der. 

Det finner du uttalt at mange studier er svakt gjennomførte, har publikasjons-bias og er dårlig placebokontrollerte også. Ergo, mange av studiene kan ikke stå inne for konklusjonen deres. 

Og så er det så pussig at kognitiv terapi liksom skal være så universalt og brukes mot alt og alle. Det er ikke måte på hvor effektiv kognitiv terapi er. Men likevel så er helsekøene enorme og nesten ingen føler de får hjelp av metodene. Hadde kognitiv terapi vært så effektiv som studiene påstår, så hadde jo folkepopulasjonen vært nær frisk i dag. Men sånn er det altså ikke. 

Ja men kom med kilder, da. På bedre metodikk, eller terapeutiske metoder med bedre resultater. For psykiske vansker er det ikke et 1 til en forhold, som at gips reparerer et brukket ben som får gro. Psykiske utfordringer og lidelser er svært sammensatt, og da er det faktisk meget bra hvis en metode gir 42% av pasientene signifikant bedring. Det er bedre enn mange vanlige medisiner, til og med, som brukes bredt og alle har tillit til. 

Skrevet

Det funker. Men ikke nødvendigvis for alle, eller når som helst. Å endre tankesettet om diverse er noe jeg har greid på egenhånd. Har gått i terapi, men vet ikke om terapi hjelper meg der og da uansett hvilken type det er snakk om. Det hjalp meg å bare ha noen å snakke med, mer som en betalt og avtalt venn. Nok om det. Jeg har trengt lang tid på å kunne komme til det punktet at jeg tenker annerledes om diverse. Eller bare det å godta at noen ting er som de er. 

Eksponeringsterapi har jeg også drevet med på egenhånd, med positive resultater.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja men kom med kilder, da. På bedre metodikk, eller terapeutiske metoder med bedre resultater. For psykiske vansker er det ikke et 1 til en forhold, som at gips reparerer et brukket ben som får gro. Psykiske utfordringer og lidelser er svært sammensatt, og da er det faktisk meget bra hvis en metode gir 42% av pasientene signifikant bedring. Det er bedre enn mange vanlige medisiner, til og med, som brukes bredt og alle har tillit til. 

Problemet er vel mest at manglende bedring ofte legges på pasienten. Man ser jo det både i tråder her, i det virkelige liv og også av behandlere selv. Det er jo veldig ugunstig, og pålegger pasientene skam for noe de ikke kan noe for selv.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er en kilde: 

https://www.forskersonen.no/debattinnlegg-meninger-psykologi/psykoterapi-dette-ville-vi-aldri-godtatt-om-det-gjaldt-legemidler/2524078

Nei, kognitiv terapi trenger ikke vise til signifikant bedring. Den må vise til bedring. Og bedringen trenger ikke engang gjelde lidelsen det forskes på, bare det skjer en eller annen bedring. Samtidig er placeboeffekt inkludert i bedringen.

Kognitiv terapi er i bestefall en placebobehandling generelt sett. Men så skal det sies at den kan være nyttig for enkelte i spesielle psykologiske lidelser. Men at den skal brukes for alt og alle er en gedigen bløff. Mennesker vil le av akkurat dette om 100 år. Og så kan man spørre seg, hvorfor brukes vi kognitiv terapi mot alt og for alle? Jo, fordi "studier viser at...", og så er studiene så elendige at de knapt er verdt papiret de er skrevet på. 

Derfor må folk i TS' tilfelle, der effekten blir negativ, være forsiktige. Det er mange som har blitt sykere av kognitiv terapi, men disse legges det helt lokk på. Både av andre folk og særlig av psykologien selv.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Terapeutens rolle er jo å gi deg de «verktøyene «du trenger, men jobben må du gjøre selv.  Det er dessverre ingen quic fix , og det tar ofte lang tid før man merker en endring/bedring. Fordelen din er jo at du virker bevisst på deg selv og utfordringene dine, og har lyst å bli bedre. Kanskje du skal forsøke å bytte terapeut ? Det er ikke nødvendigvis alle som er like flinke. Jeg har hatt mye panikkangst, men er blitt mye bedre med årene. Masse lykke til videre 🥰

Anonymkode: 66567...5d4

AnonymBruker
Skrevet

For meg fungerte ikke kognitiv terapi for angst. Metakognitiv terapi derimot - det var veldig effektivt! 

Men da jeg fikk et tilbakefall senere måtte jeg begynne på Cipralex. Det hjalp enormt mye, og jeg skulle ønske jeg hadde fått prøve det før (har slitt med angst i flere år).

Anonymkode: 63e40...c5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til en terapeut som bedrev kognitiv terapi og følte at det hjalp veldig. MEN jeg vet jo ikke om det var terapiretningen i seg selv, eller om han bare var en hyggelig fyr som hadde tro på meg. Kanskje det ikke var faglig bakgrunn men bare å møte et menneske som jeg følte meg trygg på som gjorde susen? Sånne ting kan være veldig vanskelig å finne ut av. 

Anonymkode: 29f57...4c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blir man virkelig pålagt skyld altså? Hvordan vet du det?

Du påstår at helsepersonell peker på pasienten og sier det er din feil at det ikke virker. Så snur de seg og rapporterer at det virker likevel?

Vet du noe om den etikken som ligger bak behandling som gjøres i helsevesenet?

Dette er helt urimelige påstander som ikke en gang henger sammen.

Anonymkode: ac2a9...0c2

Skrevet (endret)

Jeg hadde mer eller mindre ingen effekt av kognitiv terapi, men ingen terapiform funker på alle. Har selv veldig god effekt av EMDR, mens andre opplever å bli dårligere. Dessverre er det mange behandlere som sverger til en behandlingsform. Fungerer ikke deres metode blir pasientene vurdert og ikke nyttegjøre seg av behandling.

En god og erfaren behandling har flere verktøy (behandlingsformer) i verktøykassa si. Behandling av f.eks. angst og traumer er frustrerende individuell. Vi kan ha mer eller mindre samme symptomer, men samtidig ha behov for helt ulike former for terapi.

Endret av Wilma89
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...