AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg går i kognitiv terapi for panikkangst og har nå vært der 10 ganger uten noe tegn til bedring. Jeg prøver alle tiltak og forslag som terapeuten kommer med, men ting blir ikke bedre. Merker at terapeuten gjentar seg selv på timene og jeg lurer på om jeg er et håpløst tilfelle…..🙈 Noen som har sluttet med denne typen terapi fordi det ikke fungerte? Anonymkode: 3e275...197
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Kjenner deg igjen i slik terapeuten forklarer ting for deg? Gir det mening for deg? Eller bare jatter du med, men føler at dere snakker om forskjellige ting? Anonymkode: e6e96...b91 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Psykologien har hauset opp kognitiv terapi i titalls av år. Det er ikke måte på hvor effektiv metodene skal være for alt, og det står som førstelinjebehandling både rundt psykiatriske og somatiske diagnoser. Likevel er det nesten ingen pasienter som får særlig bedring gjennom kognitiv terapi. Så du må ikke føle på nedtur om du er en av disse svært mange pasientene som ikke har noe utbytte av kognitiv terapi. Anonymkode: 22360...ef0 2 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Psykologien har hauset opp kognitiv terapi i titalls av år. Det er ikke måte på hvor effektiv metodene skal være for alt, og det står som førstelinjebehandling både rundt psykiatriske og somatiske diagnoser. Likevel er det nesten ingen pasienter som får særlig bedring gjennom kognitiv terapi. Så du må ikke føle på nedtur om du er en av disse svært mange pasientene som ikke har noe utbytte av kognitiv terapi. Anonymkode: 22360...ef0 Har du noen kilde på det jeg har uthevet? Anonymkode: 8bbb7...929 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du noen kilde på det jeg har uthevet? Anonymkode: 8bbb7...929 Du kan starte med å høre på tilbakemeldinger fra de som har prøvd, og lese forskningen på kognitiv terapi. Dårlige studier med subjektive utfallsmål uten placebokontroll med resultater som knapt kan vise til noe markant forskjell i pasientgruppa, som konkluderer med at kognitiv terapi er "effekt behandling". Jeg har lest noen studier på kognitiv terapi, og det er lett å få inntrykk av at hele psykologien er en eneste stor pseudovitenskap med upåviste teorier, slagsider og tunnelsyn som jobber i flokk for å promotere seg selv som fagfelt. Anonymkode: 22360...ef0 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden Jeg vet faktisk ingen som har hatt utbytte av kognitiv terapi. Og jeg kjenner ganske mange psykisk syke For min del er det fullstendig bortkastet, for jeg tenker ikke i tanker, jeg har ikke setninger i hodet, i mitt hode er det bare stille hele tiden. Anonymkode: f7ca7...f50 1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Hvis du har vært der ti ganger uten at det hjelper deg må du endre terapiform. Prøv emosjonsfokusert terapi i stedet Google det. Og les på følelseslkompasset.no for mer informasjon. Denne terapiformer går rett inn i de primære følelsene og de sekundære du fikk etterpå og analyserer angsten ut fra følelsene du hadde i det som er vondt. Følelser er egentlig bare informasjon. Anonymkode: d8807...482 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Helt ærlig så føles det som om vi maler over rust og tror at resultatet skal bli bra. Vi snakker ikke om årsak til min panikkangst, bare at alt skal være ufarlig og så vil det forsvinne. F.eks. så måtte jeg fylle ut et skjema om depresjon, og da kom jeg ut med en score som tilsier alvorlig depresjon - og det eneste jeg trenger å gjøre er å tenke positivt? Jeg klarer jo ikke å tenke noe, føler meg bare enda mer mislykket og at det er min feil at dette ikke virker. Anonymkode: 3e275...197 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Jeg hadde veldig god nytte av kognitiv terapi. Gikk fra å ha så mye panikkangst at jeg knapt kunne hente posten til å være i full jobb som fagleder. At det er mye repetisjon og gjentagelser er en selvfølge. For det krever repetisjon, repetisjon, repetisjon, og enda mer repetisjon før tankene lærer seg andre baner enn rett til alarmbryteren. Anonymkode: 0ab18...0f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvis du har vært der ti ganger uten at det hjelper deg må du endre terapiform. Anonymkode: d8807...482 Jeg er ikke enig i dette. Ting tar tid og det kommer helt an på hvor syk man er når man starter. Det tok meg et halvt år før jeg begynte å bli ganske bra og etter ett år kunne jeg avslutte behandling. 10 ganger er litt mer enn 2 måneder, det er ingenting. Anonymkode: ac2a9...0c2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Psykologien har hauset opp kognitiv terapi i titalls av år. Det er ikke måte på hvor effektiv metodene skal være for alt, og det står som førstelinjebehandling både rundt psykiatriske og somatiske diagnoser. Likevel er det nesten ingen pasienter som får særlig bedring gjennom kognitiv terapi. Så du må ikke føle på nedtur om du er en av disse svært mange pasientene som ikke har noe utbytte av kognitiv terapi. Anonymkode: 22360...ef0 Dette stemmer jo ikke. De fleste får selvfølgelig bedring. TS har gått i behandling i overkant av to måneder. Hvem får effekt etter to måneder? Da har man så vidt rukket å komme gjennom utredningen, bli kjent og få tillit til behandler. Anonymkode: ac2a9...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette stemmer jo ikke. De fleste får selvfølgelig bedring. TS har gått i behandling i overkant av to måneder. Hvem får effekt etter to måneder? Da har man så vidt rukket å komme gjennom utredningen, bli kjent og få tillit til behandler. Anonymkode: ac2a9...0c2 De fleste får bedring? Hehe. Ja du kan jo tro det, om det hjelper deg. Anonymkode: 22360...ef0
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går i kognitiv terapi for panikkangst og har nå vært der 10 ganger uten noe tegn til bedring. Jeg prøver alle tiltak og forslag som terapeuten kommer med, men ting blir ikke bedre. Merker at terapeuten gjentar seg selv på timene og jeg lurer på om jeg er et håpløst tilfelle…..🙈 Noen som har sluttet med denne typen terapi fordi det ikke fungerte? Anonymkode: 3e275...197 Det er vanskelig å vite hva som er hva. Det kan selvfølgelig være feil terapiform. En annen grunn er at psykologen ikke er dyktig i faget sitt, kanskje er lei av å drive den slags terapi og synes det er et ork. Er dette noe du får dekket av det offentlige eller betaler du selv? Betaler du selv må du i hvertfall komme deg ut og prøve noe nytt. Anonymkode: 29f57...4c5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden Finnes jo mye annet. Eksponerings terapi, emdmr osv. Noen får utbytte av kognitiv terapi. Så har det med å føle seg trygg og åpen med terapeut. Anonymkode: e1aaf...32f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå