Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har lyst til å prøve å få barn om ett års tid.  Vet at det er anbefalt med 400 mcg folat daglig i 3 mnd før man begynner å prøve. Har også tenkt til å ta multivitamin og omega-3 kapsler. Noe annet jeg bør tenke på mtp helse? Hva slags kosttilskudd tok dere?

Jeg lever et normalt sunt liv. BMI på 19, trener ca. en gang i uka og går noen km daglig. Lite alkohol, ingen nikotin, lite koffein. 

Anonymkode: 91878...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lev livet,ha sex og når streken kommer slutt med alt det naturlige ( som alkohol etc)

Skrevet

Jodtilskudd, helst også før du blir gravid hvis du får til det😊 Med mindre du spiser nok hvit fisk og melkeprodukter til å dekke behovet. 

Anonymkode: 7e27b...b06

Skrevet

Hvor gammel er du? Hvis du er 35+, kan du ta q10. 

Hvis du går på p-piller eller hormonprevansjon, så slutt i god tid og lær deg syklusen din. Følg med på om du har en sunn syklus. Sunn luthealfaselengde, sunn lengde, normal blødningsfase.

Anonymkode: fd062...0f4

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du allerede er på veldig god vei.

Støtter forslaget over om Q10, ikke nødvendigvis kun hvis du er over 35. Ja, det er ikke nødvendig for alle, men hvis du først skal optimalisere, så er det ikke dumt! 

Også veldig bra om du/dere kan bytte fra hormonell prevensjon eller kobberspiral til å bruke kondomer - avhengig av prevensjonsmiddel du bruker kan det ta ganske lang tid for kroppen å finne tilbake i vanlig syklus. Du trenger ikke nødvendigvis begynne med temperaturmålinger, slim observasjoner og eggløsningstester allerede fra starten av, men det er greit å blir kjent med syklusen din, som anonym før meg også kommenterte.

Husk at de fleste blir gravide ganske rask og uten mye styr, så prøv å være så avslappet som mulig og anta at du er fertil, frem til det motsatte er bevist (avhengig av alder kan du vurdere en legesjekk etter 6mnd, eller 1år uten prevensjon og uten graviditet).

Masse lykke til 🤗

Skrevet

Takk! Jeg er 30 år. Skal slutte på hormonell prevensjon ca. 6 mnd før vi begynner prøvingen. Er Q10 noe både kvinnen og mannen bør ta?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk! Jeg er 30 år. Skal slutte på hormonell prevensjon ca. 6 mnd før vi begynner prøvingen. Er Q10 noe både kvinnen og mannen bør ta?

Ja. :) kvinnen kan ta høyere dose. Mannen bør få i seg tilskudd med mineraler og antioksidanter.

Anonymkode: fd062...0f4

Skrevet

Trenger ikke tenke på noe. Ta folat og ha et sunt sexliv. Ikke begynn allerede nå overtenke barnelaging, det går av seg selv om dere har sex.

Jeg blir gravid noen uker etter spiralfjerning. Ikke tenk at kroppen bruker tid på å komme inn i syklus, for det er slett ikke sikkert den bruker noe tid i det hele tatt.

Anonymkode: 48a3d...0fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke tenke på noe. Ta folat og ha et sunt sexliv. Ikke begynn allerede nå overtenke barnelaging, det går av seg selv om dere har sex.

Jeg blir gravid noen uker etter spiralfjerning. Ikke tenk at kroppen bruker tid på å komme inn i syklus, for det er slett ikke sikkert den bruker noe tid i det hele tatt.

Og man kan ende opp som meg å bruke 6mnd på å komme inn i syklus. 

Hadde jeg visst det, hadde jeg kuttet den nye tidligere enn jeg gjorde. 

Anonymkode: dee73...0f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og man kan ende opp som meg å bruke 6mnd på å komme inn i syklus. 

Hadde jeg visst det, hadde jeg kuttet den nye tidligere enn jeg gjorde. 

Anonymkode: dee73...0f1

Poenget mitt var vel at de må bruke kondom om barn er uønsket de første 6 mnd etter spiraluttak.

Skrevet

Gjorde ingenting i forkant😊 Startet prøvingen, ble gravid og fikk barn

Anonymkode: a40e3...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Poenget mitt var vel at de må bruke kondom om barn er uønsket de første 6 mnd etter spiraluttak.

Det er vel ingen som sa at de ikke skulle bruke kondom?

Anonymkode: e66e5...21d

Skrevet

herre min er da vel ingen som gjør masse forbredelser før man pørver og bli graivd 

enste som er lurt er og starte med folsyre 6mnd før man begynner og prøve. går man på medisiner må man sakke med legen om man forsatt kan gå på dem eller på trappe ned 

Anonymkode: 2ffa7...690

Skrevet
mommyaka skrev (På 1.10.2025 den 20.47):

Lev livet,ha sex og når streken kommer slutt med alt det naturlige ( som alkohol etc)

Alkoholen kan man jo bare slutte med en gang.

Anonymkode: 9b105...3b2

• Nyttig 1
Skrevet

selv om man er sunn og frisk så er det ikke sikkert at det går på første forsøk, man kan bruke maneg år på og bli gravid og ha ma og sa flere ganger 

Anonymkode: 2ffa7...690

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ingen som sa at de ikke skulle bruke kondom?

Nei, men nå spurte jo TS om hva de skulle tenke på, og kondom er en ting å tenke på om hun tar ut spiralen for tidlig...

Har du noen tips selv, eller er ditt bidrag kverrulering?

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, men nå spurte jo TS om hva de skulle tenke på, og kondom er en ting å tenke på om hun tar ut spiralen for tidlig...

Har du noen tips selv, eller er ditt bidrag kverrulering?

Alle tips jeg har er allerede nevnt, og det med kondomer var forresten også nevnt før ditt innlegg, så hvem er det som driver kverulering her?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Alle tips jeg har er allerede nevnt, og det med kondomer var forresten også nevnt før ditt innlegg, så hvem er det som driver kverulering her?

Du siterte meg, ikke omvendt.

Skrevet

Jod. 

Anonymkode: 406ae...16d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alkoholen kan man jo bare slutte med en gang.

Anonymkode: 9b105...3b2

Man kan fortsette kose seg og drikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...