AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:43 #1 Skrevet onsdag kl. 16:43 Jeg har hørt at når garn farges, så sitter fargen hvis det blir lagt i eddik etterpå. Jeg vurdere å farge garn i rødbetlake, trur dere det vil gå greit? Der er jo både farge og eddik i ett. Anonymkode: af5d6...429
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:18 #2 Skrevet torsdag kl. 10:18 Nei, plantefarging er et eget «fag», du må beise garnet først (egen prosess med alun), og så må du bruke plantefarger som er varige. Rødbeter gir ikke varig farge på tekstiler, og eddik er ikke et festemiddel. Det vil si at fargen vaskes av med en gang, den blir ikke fiksert i garnet. Søk opp butikker som selger utstyr til plantefarging, så finner du det du trenger. Anonymkode: 7d97c...1d4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:50 #3 Skrevet lørdag kl. 11:50 Vel, jeg har farget naturhvitt garn som Silja og Fabel med blant annet Wilton konditorfarge, kaffe og bær. Bare for å leke meg når jeg følte for å prøve en ny hobby. Brukte eddik som fikseringsmiddel, varmet opp garnet nesten til kokepunktet mens det lå heeelt i ro i en stor gryte. Har også brukt slow cooker til dette. Funka som bare det. Farga ensfarga garn, ombre, spettete, lange fargeskift og korte fargeskift. Strikket blant annet et par sokker farget med Wilton til min mor som ble mye brukt og vasket i maskin, de ble etterhvert nuppete og slitt på hælen, men de fargene holdt seg i alle fall friske og fine. Så... dersom du har garn du har "råd" å eksperimentere med, og bare vil prøve noe nytt.. go for it. Det er lenge siden jeg holdt på med dette, så jeg husker ikke blandingsforholdene. Jeg startet med å følge instrukser fra nett og endte opp med å bare ta det på slump. Anonymkode: aeacb...07e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:03 #4 Skrevet lørdag kl. 12:03 Nå kom jeg på en youtubekanal jeg ikke har vært innom siden jeg pleide å holde på med dette. Mye eksperimentering med ulike måter å farge garn på, skulle ikke forundre meg om de prøvde rødbeter også. https://www.youtube.com/@ChemKnitsTutorials/playlists Anonymkode: aeacb...07e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 04:02 #5 Skrevet søndag kl. 04:02 Fargen blir det jo, men hvis du ønsker en farge som ikke forsvinner med litt sol eller et par vask, bør du gå for skikkelige farger og hele prosessen. Plantefarging krever beising på forhånd og mange planter gir ikke lysekte farger dessverre, syrefarger gir som regel et mer varig resultat og disse fikseres med eddik. Men også her må man gjøre litt research. Anonymkode: 43265...121
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå