Gå til innhold

Midlertidig EU kontroll

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må utbedre noe på bilen som koster over 20K. Bilen er gammel og kanskje verdt maks 50K.

Jeg lurer på om det er mulig å ha en midlertidig EU kontroll hvor de sjekker alt annet vel vitende om feilen som må fikses?

Hvis alt annet er i orden, så koster jeg på bilen reparasjon, men vil gjerne vite om det er andre ting som kanskje gjør at den ikke blir godkjent selv etter reparasjonen.

Er dette mulig?? 

Anonymkode: 45ac9...e92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort dette flere ganger om jeg har vært usikker på om bilen er verdt å fikse. Bare å bestille time det :)

Skrevet

De fleste verksted kan ta en teknisk kontroll tilsvarende EU-kontroll slik at du vet status. Men de må ta ny kontroll når du tar den egentlige kontrollen, så det blir jo dobbelt så dyrt.

Men er det som er feil noe som blir sjekket på EU-kontroll? 

AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (3 minutter siden):

De fleste verksted kan ta en teknisk kontroll tilsvarende EU-kontroll slik at du vet status. Men de må ta ny kontroll når du tar den egentlige kontrollen, så det blir jo dobbelt så dyrt.

Men er det som er feil noe som blir sjekket på EU-kontroll? 

Ja, jeg må bytte dieselpartikkelfilter. Den blir neppe godkjent når lampa lyser 😊

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (7 minutter siden):

Jeg har gjort dette flere ganger om jeg har vært usikker på om bilen er verdt å fikse. Bare å bestille time det :)

Så bra, da skal jeg bestille time. Brukte du merkeverksted til dette evt hvilken kjede?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg må bytte dieselpartikkelfilter. Den blir neppe godkjent når lampa lyser 😊

Trenger sjelden bytte DPF, kan renses eller regenereres. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så bra, da skal jeg bestille time. Brukte du merkeverksted til dette evt hvilken kjede?

Brukte et Meca verksted denne gangen, tidligere har det vært Bilextra :)  Jeg bare bestilte time til EU og opplyste om at jeg viste at det og det var ødelagt og ville ha en mangellapp for å finne ut av hva totalsummen for å få den EU-ok ble. Det har aldri vært noe problem på de verkstedene jeg har brukt :) 

AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (17 minutter siden):

Trenger sjelden bytte DPF, kan renses eller regenereres. 

Har forsøkt alle mulige råd uten at det hjelper. Har kjørt i 2 timer i jevnt fart og hatt på sånn væske i dieselen.

Bilen vakler på å akselerer kjapt eller utrolig tregt.

Hva mener du med regenereres?

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (12 minutter siden):

Brukte et Meca verksted denne gangen, tidligere har det vært Bilextra :)  Jeg bare bestilte time til EU og opplyste om at jeg viste at det og det var ødelagt og ville ha en mangellapp for å finne ut av hva totalsummen for å få den EU-ok ble. Det har aldri vært noe problem på de verkstedene jeg har brukt :) 

Ja, det er det jeg er ute etter. Er det fler dyre feil, så prøve jeg selge den billig eller skraper den.

AnonymBruker
Skrevet

Har forsøkt alle mulige råd uten at det hjelper. Har kjørt i 2 timer i jevnt fart og hatt på sånn væske i dieselen.

Skal stå veksler, ikke vakler 

Skrevet

En løsning er å ha renseskum rett i DPF, litt skruing men det hjelper noen ganger. Det å blande i tanken har jeg ikke tro på når det er tett

Eller verkstedet kjører en tvungen regenerering med å "trikse" med måleverdier via diagnoseapperat. 

Men er du sikker det er DPF som er tett? For meg høres det like mye ut som en EGR feil? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Høres mer ut som egr feil og den lampa kan lyse på enkelte modeller uten at en får feil på EU. Hadde en Suzuki hvor den lyste som var en 2005 mod gikk gjennom uten at de reagerer de sa eldre biler så hang denne seg opp og derfor trengte de ikke å skrive feil. Samme på en Saab 9.3 vi har som er 2001 mod, der og lyser den. Godt igjenom 2 ganger selv med lampa lysende

Anonymkode: 3d3ed...a5f

AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (7 minutter siden):

En løsning er å ha renseskum rett i DPF, litt skruing men det hjelper noen ganger. Det å blande i tanken har jeg ikke tro på når det er tett

Eller verkstedet kjører en tvungen regenerering med å "trikse" med måleverdier via diagnoseapperat. 

Men er du sikker det er DPF som er tett? For meg høres det like mye ut som en EGR feil? 

Det som er rart er at bilen er sjekket med 4 forskjellige diagnose apparater uten å finne feil. Ene apparatet viste at den lampa aldri hadde lyst engang enda lampa lyser konstant.

Hva gjøres om det er EGR feil da?

Jeg har ingen greie på bil, så spør sikkert veldig mye rart 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Åpne opp så du får skrudd ut lampa som lyser😅

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (6 minutter siden):

Åpne opp så du får skrudd ut lampa som lyser😅

Det kunne vært en løsning, men det må jo fikses uansett. En dag her så kjørte jeg ca 3 km før bilen kom opp i 80 km/t. Neste tur f.eks. så er den i 80 på normal tid.

Det virker som bilen ikke vil gire når den er treg. Plutselig girer den flere ganger og bilen går helt fint frem til jeg evt må bremse og gir på igjen.

Orker ikke ha en sånn bil, jeg lager jo kø flere ganger fordi den er treg.

AnonymBruker
Skrevet

Min bil oppførte seg som om den hadde tett EGR-ventil, men det viste seg å være en tett dyse. Jeg synes uansett det høres ut som om du har en god plan, sjekk ut hvilke andre ting de kan finne og vurder etterpå om du vil fikse👍

Anonymkode: cd702...7dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min bil oppførte seg som om den hadde tett EGR-ventil, men det viste seg å være en tett dyse. Jeg synes uansett det høres ut som om du har en god plan, sjekk ut hvilke andre ting de kan finne og vurder etterpå om du vil fikse👍

Anonymkode: cd702...7dd

Jeg skal bestille time og krysser fingrene for at det er noe billigere enn litt over 20K 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er det jeg er ute etter. Er det fler dyre feil, så prøve jeg selge den billig eller skraper den.

Null problem :) Mange som gjør det! 

Jeg har også hatt bil på verksted med en stor feil en god stund før EU og spurt om de kan ta en "liksom EU" bare for å se om det er verdt å fikse bilen eller om den uansett må skrotes pga at prisen blir for høy om 6-7 mnd når den skulle EU godkjennes. Det gjorde de uten å stille spørsmål :) 

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (17 minutter siden):

Jeg har også hatt bil på verksted med en stor feil en god stund før EU og spurt om de kan ta en "liksom EU" bare for å se om det er verdt å fikse bilen eller om den uansett må skrotes pga at prisen blir for høy om 6-7 mnd når den skulle EU godkjennes. Det gjorde de uten å stille spørsmål :) 

Flott at den muligheten finnes. Var litt redd for at det var ett dumt spørsmål fra meg.

Skrevet
Sirah skrev (30 minutter siden):

Det er lurt, for ikke sikkert det er ledig tid til rep om det er nære endelige fristen, og så er man uten bil pga lang ventetid. For det er det ingen som vet hvor lang den er☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...