Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle steder jeg har jobbet er det samme mølla; de som ikke presterer, får mange barn, er oppvokst på Oslo vest og har en mann med god økonomi og 4+barn, alle som har vært langtidssykemeldte, jobber 70% fordi de skal redde aper på Borneo osv osv osv. alle disse ubrukelige menneskene ender opp med makt og posisjon. 

et det bransjer der det IKKE skjer eller er det en sykdom som rammer hele landet og alle sektorer? Jeg er så lei….

Anonymkode: 8c043...f97

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

20 år i det private næringsliv. Aldri opplevd dette.

Hva jobber du med, egentlig? 

Anonymkode: e9b06...b78

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle steder jeg har jobbet er det samme mølla; de som ikke presterer, får mange barn, er oppvokst på Oslo vest og har en mann med god økonomi og 4+barn, alle som har vært langtidssykemeldte, jobber 70% fordi de skal redde aper på Borneo osv osv osv. alle disse ubrukelige menneskene ender opp med makt og posisjon. 

et det bransjer der det IKKE skjer eller er det en sykdom som rammer hele landet og alle sektorer? Jeg er så lei….

Hvordan begrunner du at mennesker som redder aper på Borneo er ubrukelige? 

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så usigelig trist at du har vært så uheldig å oppleve ubrukelige ledere alle steder du har jobbet. 😥

Anonymkode: 2ce72...704

Skrevet

Siden dette er noe du opplever ALLE de stedene du jobber dier vel dette gjerne mer om deg en de ape redde de lederne som kun gidder å yte 70%. Joda har selv også opplevd ledere som aldri burde fått muligheten til å være leder, men stort sett er dette mennesker som har god kontroll og fungerer godt. 

AnonymBruker
Skrevet

To typer blir løftet opp i ledelse.

1) Narsisisten

2) Sparekniven

100) Dyktig

Dessverre har noen begge første punkt.

Anonymkode: 3169d...5de

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring her. Det er de late ansatte som knapt orker å løfte en finger for å få jobben gjort, som blir belønnet med lederstilling!

Anonymkode: d432e...003

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste ledere er nok ikke egnet. De har havnet der av helt andre grunner enn gode lederegenskaper.

Men det er jo noen ledere som egner seg så det er håp.

Anonymkode: 89c17...563

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i helse tidligere og er nå i akademia. Erfaring fra begge plasser er at det er de méd narcisistiske trekk som blir ledere, gjerne da løftet frem gjennom vennskap. Det er som en sandkasse, det er viktig å drikke vin med de rette folkene så kommer du deg frem både i stilling og lønnsmessig👍🏼

Anonymkode: a0268...8f5

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hatt mange forskjellige ledere  etter over 40 år i samme bedrift, men forskjellige avdelinger.  Hatt mange gode ledere og noen ikke så gode. Men ingen slike som det du har opplevd.  De aller fleste har stilt opp  på "gulvet"  hvis det har vært travelt og underbemannet. Har ikke hatt noen ledere jeg direkte har mislikt.

AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen grunn er ledere alltid enten late eller narsissister. Felles for 90% av ledere jeg har hatt, er at de er ekstremt selvsentrerte. Dreier ikke lederskap seg om å se medarbeidere og løfte dem frem? I stedet er det ledere som vil skinne som blir ledere, den samme møkka gjemmer seg og skylder på andre når det går dårlig. 

Jeg har møtt noen få virkelig gode ledere i mitt liv. Dessverre var det flytting til annen kant av landet som gjorde at jeg ikke ble i den ene jobben. Nåværende leder er en selvsentrert unnasluntrer, og lederen hans er psykopat. 

Anonymkode: f9cb9...204

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at ekstroverte individer med godt forhold til ledelsen blir ledere. Det gir mening siden sosiale evner er viktig i ledelse.

Faglig dyktige introverte individer blir sjeldent ledere. Smarte selskaper finner andre måter å belønne dem på, men det er desverre en del arbeidsgivere som tar dem for gitt.

Anonymkode: 7b2d0...3aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en del sånne ledere. Det er ikke uten grunn at omtrent alle arbeidsmaurene er misfornøyd.

Vi hadde en som nektet å utføre jobben sin og satte seg på en stol for å furte. Vi var flere som så dette. Ledelsen lot han furte flere ganger i løpet av få uker. Plutselig en dag var han blitt leder på en avdeling.

Det var mange som ikke skjønte hvordan dette kunne skje. Han jobbet kort tid som leder og sluttet. Om det var frivillig eller sparken vet jeg ikke.

Jeg skulle likt å visst hvorfor sånne får lederstillinger.

Anonymkode: 2a5f4...2c9

AnonymBruker
Skrevet

Er selv leder for en litt mindre gjeng nå -  er snart pensjonist. Ble fort teamleder i min første skikkelige jobb, ca 30 år siden. Senere har jeg stort sett i hele yrkeslive vær leder for 4-12 personer. Den første lederjobben fikk jeg litt fordi sjefen min likte meg og mislikte to andre kandiater. Senere har jeg vel hatt de nødvedige kvalifikasjonene, samtiddig som jeg har tatt i et tak for alle. Den siste lederjobben fikk jeg vel egentlig (må innrømmes) veldig mye fordi andre var dyktigere på det rent fagglige. Vi var på det tidspunktet i en presset situasjon og de som var faglig sterkest måtte brukes der de var mest nødvendig. Føler at andre føler at det var urettferddig, noe jeg forstår, samtidig har jeg erfaringen og ikke minst tilliten hos øverste sjef. 

Forstår dog frustrasjonen over dårlige ledere. Det er vel like mange dårlige ledere som det er dårlige ansatte. Men det er lederen som får pepper. 

Anonymkode: 3daa4...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder. Har vokst opp i Asker og har 4 barn. Så så langt stemmer beskrivelsen🤭 men jeg er introvert, bryr meg om folk og tror jeg er ganske godt likt og gjør en ålreit jobb...

Anonymkode: d2137...355

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd. 

Anonymkode: e6de8...114

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (38 minutter siden):

vordan begrunner du at mennesker som redder aper på Borneo er ubrukelige? 

etter å ha vært på reise i Sri Lanka vil jeg si at å redde aper er totalt overflødig. Disse små krapylene er frekke, bråkete, stjeler alt og mangler naturlige fiender. Men ok - kanskje det finnes aper på Borneo som er utryddingstruet 🙂

Videre vil jeg bare kommentere på det med at kvinner med (mange) barn blir ledere: Man blir automatisk et organisasjonstalent når man har barn. Dessuten får man masse erfaring med å takle barnsligheter og snørrungeoppførsel. .. det finnes det nemlig ofte nok av i diverse kontolokaler i det ganske land. .. 

Anonymkode: b4a16...6ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den siste lederjobben fikk jeg vel egentlig (må innrømmes) veldig mye fordi andre var dyktigere på det rent fagglige. Vi var på det tidspunktet i en presset situasjon og de som var faglig sterkest måtte brukes der de var mest nødvendig. Føler at andre føler at det var urettferddig, noe jeg forstår, samtidig har jeg erfaringen og ikke minst tilliten hos øverste sjef. 

Anonymkode: 3daa4...3fc

Mange av de faglig dyktige vil trolig ikke trives som ledere, så at du ble valgt ser jeg ikke på som problematisk.

Men hva gjorde selskapet for å vise at de verdsatt de ansatte som holder selskapet gående, sånn at de ikke bytter jobb. Det høres desverre ut som svarer er ingenting og det er hva som egentlig er urettferdig.

Anonymkode: 7b2d0...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Var i 10 i en bedrift hvor det var mye gjennomtrekk og misnøye, sjefen ordna en slik «lean» undersøkelse, til syvende og sist viste det seg at sjefen var hovedårsaken og det ble bot og bedring en liten periode før sjefen gikk tilbake til samme sti

Anonymkode: 6c7f7...f67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var i 10 i en bedrift hvor det var mye gjennomtrekk og misnøye, sjefen ordna en slik «lean» undersøkelse, til syvende og sist viste det seg at sjefen var hovedårsaken og det ble bot og bedring en liten periode før sjefen gikk tilbake til samme sti

Anonymkode: 6c7f7...f67

Og til slutt svarer de ansatte at leder er grei nok. De orker ikke alt maset det medfører å være ærlig.

Anonymkode: 89c17...563

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...