Gå til innhold

Skolen har tatt over halloween

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har ikke spesielt god fantasi du? 

Selvsagt går det an.

Felles arrangement på skolen er et supert tilbud. Det sikrer at alle som vil får vært med på noe gøy på halloween.

At FAU skal sette sammen hvilke grupper av barn som skal gå knask eller knep sammen er fullstendig uhørt og uakseptabelt. 

Anonymkode: 5769b...04b

Men hvis vi gjør det og andre gjør det. Da er festen på skolen bare for de som ikke har noen venner da? Det blir jo like kjipt å

være der da som om det ikke hadde vært noe arrangement. Og minst like stigmatiserende 

var noen her som sa at dere skoles arrangement var på en annen dag enn selve Halloween. Det gir mening. Da er arrangementet et supplement og ikke en substitutt. Det hadde vært greit 

Anonymkode: 984c9...ce2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis vi gjør det og andre gjør det. Da er festen på skolen bare for de som ikke har noen venner da? Det blir jo like kjipt å

være der da som om det ikke hadde vært noe arrangement. Og minst like stigmatiserende 

var noen her som sa at dere skoles arrangement var på en annen dag enn selve Halloween. Det gir mening. Da er arrangementet et supplement og ikke en substitutt. Det hadde vært greit 

Nå overtenker du og skaper urealistiske scenarier. Slike arrangementer pleier å være såpass populære at ungene vil dit, og foreldre flest er så fornøyd med å slippe å stelle i stand fest hjemme at de med største fornøyelse sender ungene dit, skrur av utelyset og legger beina høyt.

Lag fest hvis du og ungene vil, send dem på arrangement hvis du vil og gi FAU beskjed om at de ikke kan bestemme hvem ungene skal henge med på fritiden uavhengig av dato.

Anonymkode: 5769b...04b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er så irritert! Skolen vår er fryktelig opptatt av inkludering og bra er det. Men det betyr også at de dreper all moroa i alt

fAu har bestemt at ungene ikke skal få presanger i bursdag.. kjipt

Helst bør vi ha bursdag i gymsalen så ingen føler at de har kjipere bursdager enn andre  og helst bør en invitere absolutt alle  (over 50 stk)

men nå Halloween. De arrangerer et felles arrangement. For skolebarna. (For oss som har yngre barn er de selvsagt ikke invitert og vi må finne på noe eget med dem for selvsagt kan man ikke la være å sende ungen på dette arrangementet. De får til og med invitasjon i sekken. Så her er det møte plikt.)

Det er dog ikke lov å kle seg ut som noe skummelt. For da kan noen bli redd.kostyme kan du låne på skolen så slipper du å kle deg ut som noe fancy som noen kan bli misunnelig på. 

Og trick and treat skal gjøres i grupper bestemt av FAU så ungene får ikke gå med vennene sine!

Hva i alle dager er dette her? Har inkluderingen gått så langt at barna ikke skal få bygge nære relasjoner lenger? Skal alt være overfladisk og foreldrestyrt? Jeg blir helt matt  

For det første: FAU kan IKKE bestemme hvem man går trick and treat med. FAU har ingen hjemmel til å bestemme noe som helst over barnas egen fritid. Det samme gjelder bursdager også. Det samme gjelder forøvrig kostymer også. Vil Ola feire på Lekeland, så gjør Ola det. Vil Ola kle deg ut som en blodig klovn, så gjør han det, og vil han gå med Per og Kari , så gjør han det. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er da ingen voksne som blir lei seg for at det ikke kommer noen på døren på Halloween.  

Vi blir. Vi har mest pynta huset i gata. Så hit kommer alle, heldigvis. 

Skrevet

Prakteksemplar på at FAU har i lang tid nå blitt så forbanna grenseoverskridende at de tar over foreldrerollen i hjemmet til folk og har langt overgått sitt mandat. Myndighets utøvelse av foreldrerollen blir tatt fra hjemmet og tilført FAU kollektivt. At ikke folk ser dette er skremmende, og at ikke flere setter foten ned fatter jeg ikke. 

FAU er IKKE riktig arena for å føre bestemmelser og slikt på utsiden av skolen, og altså på fritiden. Dette er ene og alene et foreldreansvar.

Anonymkode: 8ad35...75b

• Liker 9
Skrevet

Jeg har hatt barn på skole noen år. Disse fellesarrangementene på Halloween er kjempestas for barna. Vi pynter klasserommet og alle tar med noe godt å spise på. Halloween er større enn jul omtrent og viktig at alle er inkludert. Jeg synes det er supert å slippe å arrangere noe selv 😀

Anonymkode: 11489...685

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har fellesarrangement på skolen som varer én time, søsken kan være med. Og så går de knask eller knep på vei hjem. Fin anledning til å møte noen venner og gå med for de som ellers kunne endt alene.

Anonymkode: 6f660...ffd

Samme her! 

Men TS: du står fritt til å lage ditt eget arrangement og håndplukke barn. Stå opp for deg selv og ikke bare ditt her og syt.

• Liker 1
Skrevet

På skolen til oss er det ingen arrangementer, men de fleste drar på et Hallovenn-arrangement som er veldig populært. Det er et fint alternativ for de som ikke føler for å gå rundt og ringe på dører. Og det er også et fint alternativ hvor ingen blir utestengt, men alle får være med. Så kan de som vil gå rundt på dører og ordne egne private sammenkomster fritt gjøre det. 

Anonymkode: 86045...869

• Liker 1
Skrevet

Mye av denne kontrollen fra Fau / felles regler synes jeg har gått for langt bortsett fra noen felles kjøreregler når det gjelder sosiale arrangementer som bursdager og Halloween. Her er det viktig at alle blir inkludert (kan gjerne være klassen/ bare guttene/bare jentene osv), nøkkelen er at alle har mulighet til å delta og være inkludert i dette samværet. Hvis ett barn i en klasse må gå (ufrivillig) knask eller knep alene mens de andre går sammen har vi feilet som foreldre og lokalmiljø. 

Anonymkode: 696ce...c65

Skrevet

Hvorfor skal samfunnet gjøre alt som har med barn å gjøre så vanskelig som mulig? De vil virkelig ikke at vi formerer oss.

Det er så mange regler at jeg har helt angst for å få barn. Vet ikke om jeg orker. Kan vi ikke bare være frie og bestemme selv?

Anonymkode: c1eb0...0cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mye av denne kontrollen fra Fau / felles regler synes jeg har gått for langt bortsett fra noen felles kjøreregler når det gjelder sosiale arrangementer som bursdager og Halloween. Her er det viktig at alle blir inkludert (kan gjerne være klassen/ bare guttene/bare jentene osv), nøkkelen er at alle har mulighet til å delta og være inkludert i dette samværet. Hvis ett barn i en klasse må gå (ufrivillig) knask eller knep alene mens de andre går sammen har vi feilet som foreldre og lokalmiljø. 

Problemet er at når det er base skole så må barna hele tiden forholde seg til 50 andre barn. De får ikke muligheter til å bli kjent ordentlig med noen og de får ikke lov å være med vennene sine. Ikke alle passer sammen og det MÅ være lov å få noen nære venner en kan finne på koselige ting med på fritiden. Og da kan ikke FAU kuppe fritiden til barna og ta fra barna muligheten til å være med vennene sine. Og nei jeg er ikke slem. Jeg mener alle bør få være med. Men her har foreldre et ansvar. Både for å ta kontakt på vegne av eget barn og å hjelpe og være inkluderende. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal samfunnet gjøre alt som har med barn å gjøre så vanskelig som mulig? De vil virkelig ikke at vi formerer oss.

Det er så mange regler at jeg har helt angst for å få barn. Vet ikke om jeg orker. Kan vi ikke bare være frie og bestemme selv?

Når barna begynner på skolen så mister du helt kontrollen på alt. Alt skal bestemmes av skolen.

fritiden skal organiseres av FAU 

bursdager

alle høytider 

aktiviteter 

at andre foreldre skal bestemme hvem mine barn skal få lov å være med på fritiden er helt skandaløst. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at når det er base skole så må barna hele tiden forholde seg til 50 andre barn. De får ikke muligheter til å bli kjent ordentlig med noen og de får ikke lov å være med vennene sine. Ikke alle passer sammen og det MÅ være lov å få noen nære venner en kan finne på koselige ting med på fritiden. Og da kan ikke FAU kuppe fritiden til barna og ta fra barna muligheten til å være med vennene sine. Og nei jeg er ikke slem. Jeg mener alle bør få være med. Men her har foreldre et ansvar. Både for å ta kontakt på vegne av eget barn og å hjelpe og være inkluderende. 

Greit nok, jeg ser den på slike baseskoler. Men likefullt- det er ett felles voksen-ansvar å sørge for at alle har noen å være sammen med på slike merkedager. Hvis det blir overlatt til tilfeldighetene så blir det de samme barna gang etter gang som ikke blir invitert, fordi de ikke er noens bestevenn. Det kan og være vanskelig for disses foreldre å bryte igjennom foreldre-klikker som også dannes. Så hva er da løsningen? 

• Liker 3
Skrevet

Fau har da ingen bestemmelse rett så lenge dere følger etter som en saueflokk.

Her gjorde samme opplegget men ingen fulgte det.

Bursdager bestemmer vi selv. Samme med gaver. 

Alt av andre ting som halloween osv skjer ikke på skolen lenger. Ingen barn som dukket opp fordi de ville gå rundt med vennene sine. Ikke være passet på en haug av voksne. 

Barna går selv fra 18 til 20 her i huset. Har de gjort siden førsteklasse. 

Anonymkode: 97328...2fa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når barna begynner på skolen så mister du helt kontrollen på alt. Alt skal bestemmes av skolen.

fritiden skal organiseres av FAU 

bursdager

alle høytider 

aktiviteter 

at andre foreldre skal bestemme hvem mine barn skal få lov å være med på fritiden er helt skandaløst. 

Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. 

Hilsen 2-barnsmor. 

Anonymkode: e3663...025

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå overdriver du fælt. Det er snakk om halloween. Du får det til å høres ut som FAU bestemmer alle ettermiddager hele året.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du står fritt til å velge selv 

FAU-fest og 17.mai-feiring på skolen ER frivillig å delta på.

• Liker 2
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (8 minutter siden):

Ja, skjønner ikke hvorfor man lager alle disse trådene. 

Lag egen 17.mai-feiring, halloween, juleavslutning. Gjør som dere vil.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå overdriver du fælt. Det er snakk om halloween. Du får det til å høres ut som FAU bestemmer alle ettermiddager hele året.

Du vet at det ikke er innafor å innvitere barnas venner på en fest en vilkårlig hverdag eller helg heller sant? Er jo noen som da ikke blir invitert vettu. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, skjønner ikke hvorfor man lager alle disse trådene. 

Lag egen 17.mai-feiring, halloween, juleavslutning. Gjør som dere vil.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. 

Hilsen 2-barnsmor. 

Anonymkode: e3663...025

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Rødvinsfilosofen skrev (40 minutter siden):

Må være lov å reagere litt når FAU går utover mandatet sitt. Hvis dette skal være greit, hva er neste? Skal de bestemme leggetider fordi flesteparten av foreldre ser at det er greit at Anne og Maria får søvnen de må ha. Skal de bestemme at Kino ikke er greit i ukedager fordi ungene blir energiske. Skal de bestemme at elsparkesykler/annet leketøy ikke er greit eller et ønske om å la være. Skal det bli enighet om hvem som kan spille hva selv om mitt barn åpenbart er modent til å spille litt kraftigere spill? Skal det bestemmes at trampoline lar vi vær fordi det er så mye bråk og krangling? Hva med bevegelsen som er nå med at smarttelefonen skal ut, ikke bare på skolen, men også fritiden.

Poenget er at FAU setter farlig presedens og tar over foreldrerollen som handler om å ta egne valg for våre kjære barn. Stå heller støtt i foreldrerollen istedenfor å gjemme seg bak et kollektivt flertall fordi man enten ikke gidder eller orker å stå i ubehaget alene.

Anonymkode: 8ad35...75b

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...