Gå til innhold

Skolen har tatt over halloween

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
atropos skrev (Akkurat nå):

Det er jo bare å la være å møte opp. Skolen vår har også sånn arrangement på halloween, og for vår eldste er det uaktuelt å ikke gå med kompisen sin fra en annen skole, så han gjør det. De andre to synes det er sosialt og greit å være på skolen, så da gjør de det. Det er helt ok å droppe ting selv om skolen oppfordrer til oppmøte. 

Så hvis vi hadde inviter til en privat fest samme dag så hadde det ikke vært et problem tror du? Vi hadde plukket 5-10 av barnets nærmeste venner fra skolen og hatt en egen privat fest? Det går jo selvsagt ikke an

Anonymkode: 984c9...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fellesarrangement på skolen som varer én time, søsken kan være med. Og så går de knask eller knep på vei hjem. Fin anledning til å møte noen venner og gå med for de som ellers kunne endt alene.

Anonymkode: 6f660...ffd

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så irritert! Skolen vår er fryktelig opptatt av inkludering og bra er det. Men det betyr også at de dreper all moroa i alt

fAu har bestemt at ungene ikke skal få presanger i bursdag.. kjipt

Helst bør vi ha bursdag i gymsalen så ingen føler at de har kjipere bursdager enn andre  og helst bør en invitere absolutt alle  (over 50 stk)

men nå Halloween. De arrangerer et felles arrangement. For skolebarna. (For oss som har yngre barn er de selvsagt ikke invitert og vi må finne på noe eget med dem for selvsagt kan man ikke la være å sende ungen på dette arrangementet. De får til og med invitasjon i sekken. Så her er det møte plikt.)

Det er dog ikke lov å kle seg ut som noe skummelt. For da kan noen bli redd.kostyme kan du låne på skolen så slipper du å kle deg ut som noe fancy som noen kan bli misunnelig på. 

Og trick and treat skal gjøres i grupper bestemt av FAU så ungene får ikke gå med vennene sine!

Hva i alle dager er dette her? Har inkluderingen gått så langt at barna ikke skal få bygge nære relasjoner lenger? Skal alt være overfladisk og foreldrestyrt? Jeg blir helt matt  

Var noe lignende her, men barna mine var så lite interessert i det opplegget at vi droppet det. De gjorde som de hadde planlagt sammen med vennene sine. Blir andre sure pga det får de bare bli det. Er ikke obligatorisk å møte opp på slike ting!

Anonymkode: 1f043...12c

• Liker 5
Skrevet

Det er da ingen voksne som blir lei seg for at det ikke kommer noen på døren på Halloween.  

Det er det da? Hvis man har kjøpt godteri, pyntet hus og kanskje rigget opp noe skummelt, og så kommer det ingen? Klart man blir skuffet da, selv om man er voksen. 

Anonymkode: 1a5c6...02c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er det da? Hvis man har kjøpt godteri, pyntet hus og kanskje rigget opp noe skummelt, og så kommer det ingen? Klart man blir skuffet da, selv om man er voksen. 

Anonymkode: 1a5c6...02c

Nei det er faktisk ikkke greit å bli. Barn skal ikke ta hensyn til at voksne kan bli skuffet når de vurderer hvor de skal gå

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så irritert! Skolen vår er fryktelig opptatt av inkludering og bra er det. Men det betyr også at de dreper all moroa i alt

Helst bør vi ha bursdag i gymsalen så ingen føler at de har kjipere bursdager enn andre  og helst bør en invitere absolutt alle  (over 50 stk)

men nå Halloween. De arrangerer et felles arrangement. For skolebarna. (For oss som har yngre barn er de selvsagt ikke invitert og vi må finne på noe eget med dem for selvsagt kan man ikke la være å sende ungen på dette arrangementet. De får til og med invitasjon i sekken. Så her er det møte plikt.)

Det er dog ikke lov å kle seg ut som noe skummelt. For da kan noen bli redd.kostyme kan du låne på skolen så slipper du å kle deg ut som noe fancy som noen kan bli misunnelig på. 

Og trick and treat skal gjøres i grupper bestemt av FAU så ungene får ikke gå med vennene sine!

Hva i alle dager er dette her? Har inkluderingen gått så langt at barna ikke skal få bygge nære relasjoner lenger? Skal alt være overfladisk og foreldrestyrt? Jeg blir helt matt  

Helt enig med deg. Har gått for langt. Hadde aldri funnet meg i et sånt opplegg. Fau kan ikke bestemme hvordan andre skal legge opp Halloween eller bursdager eller hva det måtte være 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at skjer dersom foreldrene også tilbyr seg å være med og ikke dumper ungen på noen andre og drar. 

Jo det skjer. Vår sønn ble utestengt slik o 1 til 3 klasse ikke bedt i bursdag, tilogmed på fotball laget. Der sto 2 fedre å sa til trenner: xx kan vel sitte på siden så våres får mer spille tid. Så jo fins slike foreldre. Til slutt fikk vi nok. Vi tok barnet ut av skolen på dagen, og all idret siden innen fotball og håndball var de samme voksene. Privat skole ble bedt hjem alt etter 2 dager på skolen. Den gutten er bestevennen til gutten den dag i dag, jobber og i samme bedrift gjør mye sammen. Fikk og mange andre venner. 

Anonymkode: 23726...fd8

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette blir vel litt som å påstå at man feire 17.mai med å gå i barnetoget, og at man må være med på potetløp og sekkeløp på skolen etterpå.

Et tilbud for alle er ikke ensbetydende med at man får et forbud mot å gjøre ting annerledes.

Du står fritt til å invitere til din helt egen Halloweenfeiring f.eks lørdag 1.november, hvor alle kan kle seg så skummelt de bare vil, eller i så dyre kostymer som foreldrene har råd til. 

Til jul er det bare å kjøpe inn iPhone 17 ProMax, selv om «alle» har blitt enige om at ingen skal ha smarttelefoner.

Hvis du ønsker å invitere 47 av 50 til Tusenfryd når poden fyller år - så er det bare å gjøre det. 

Du må bare stå i det at andre foreldre og at skolen kanskje mener at det er en bedriten oppførsel.

Utover det så er det et fritt land. 
Gjør som du vil.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette høres jo ut som et fantastisk opplegg? 

Anonymkode: 91d3c...043

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at skjer dersom foreldrene også tilbyr seg å være med og ikke dumper ungen på noen andre og drar. 

Det trodde ikke jeg heller før vi den helt håpløse klassen vi er i nå

Anonymkode: fd5a0...3cf

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Er dagens foreldre så tafatte at de ikke evner å finne noen barnet kan være med? Så alle andre skal gå med barn de ikke er venner med å fordi ETT barn har foreldre som ikke klarer å sende en melding og spørre om barnet kan få gå med noen andre?

Litt lite ballast du?

Det er ikke alle barn som bor i ressurssterke familier. Noen familier har nettopp flyttet til nytt lokalsamfunn, noen har foreldre med fysisk eller psykisk sykdom, noen har foreldre som er sjenerte, eller er fremmedkulturelle og ikke snakker særlig norsk. Alle disse er årsaker til at det føles som en mil å ta kontakt for å spørre om mitt barn kan gå med ditt. Da må lokalsamfunnet rundt passe på at barna likevel får bli med.

Anonymkode: 14e43...8a9

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt lite ballast du?

Det er ikke alle barn som bor i ressurssterke familier. Noen familier har nettopp flyttet til nytt lokalsamfunn, noen har foreldre med fysisk eller psykisk sykdom, noen har foreldre som er sjenerte, eller er fremmedkulturelle og ikke snakker særlig norsk. Alle disse er årsaker til at det føles som en mil å ta kontakt for å spørre om mitt barn kan gå med ditt. Da må lokalsamfunnet rundt passe på at barna likevel får bli med.

Anonymkode: 14e43...8a9

Poenget er at en strekker seg veldig langt for noen veeeldig få. 60 stk skal innordne seg pga ett barn kanskje har ekstremt resurssvake foreldre. Og i såfall så burde skolen gi en heads up til f.eks. FAU så får man legge en plan for å inkludere det ene barnet. Der man legger opp til er at alle andre barn ikke skal få være med vennene sine men heller en random gruppe med barn fordi ett barn ikke skal føle seg utenfor. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som skjer når det alltid er sånne opplegg med 100 stk er at barna aldri får arrangementer hvor de får tid til å bli ordentlig kjent med andre barn og bygge trygge relasjoner. Tenk på jobben da. Om alle jobbfestene var med 1000 stk så hadde du aldri blitt bedre kjent med de 20 du faktisk jobbet med 

Tull, de blir jo kjent med de de går i klasse med hver dag. 

Anonymkode: e4150...200

• Liker 6
Skrevet

Her ordner 10.klasse Halloween-fest for skolen 1.-10.skole). Men ikke på selve dagen. I år blir det dagen før Halloween. 
På selve Halloween vil ungene og ungdommene gå ‘knask eller knep’ med venner.

Overformynderi av Fau har jeg ikke sansen for og har heldigvis lite erfaring med det. Bursdager, gaver, fritid etc. bestemmer og ordner foreldrene selv👌🏻

Anonymkode: a386c...739

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke skolen som er problemet her da, men foreldrene i FAU. Men ja, er litt irriterende at alt skal kontrolleres. Starter allerede i barnehagen, hos oss får de ikke lov til å ha nøkkelringer/pynt på sekkene sine fordi noen kan bli misunnelige (mener noen foreldre🙄). 

Anonymkode: db9c7...2fd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tull, de blir jo kjent med de de går i klasse med hver dag. 

Anonymkode: e4150...200

Men det er jo ikke vennene en nødvendigvis har i klassen. Det er jo også en tilfeldig sammensatt gruppe. Hvorfor skal barn påtvinges vennskap? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er da ingen voksne som blir lei seg for at det ikke kommer noen på døren på Halloween.  

Snakk for deg selv, jeg synes det er koselig med folk på døren på halloween. 

Anonymkode: c3669...3f2

• Liker 5
Skrevet

Du har ikke spesielt god fantasi du? 

Så hvis vi hadde inviter til en privat fest samme dag så hadde det ikke vært et problem tror du? Vi hadde plukket 5-10 av barnets nærmeste venner fra skolen og hatt en egen privat fest? Det går jo selvsagt ikke an

Selvsagt går det an.

Felles arrangement på skolen er et supert tilbud. Det sikrer at alle som vil får vært med på noe gøy på halloween.

At FAU skal sette sammen hvilke grupper av barn som skal gå knask eller knep sammen er fullstendig uhørt og uakseptabelt. 

Anonymkode: 5769b...04b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Snakk for deg selv, jeg synes det er koselig med folk på døren på halloween. 

Anonymkode: c3669...3f2

Joda men små barn skal ikke ha dårlig samvittighet for å ikke besøke deg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går an, men når barna kommer fra samme skole som fellesarrangementet er det lite sannsynlig at de dukker opp eller? 
Eldste vår går alltid med en kompis fra en annen skole og det ser jeg ikke noe problem med. 
På vår skole går 1. klasse med vennegruppene sine mens de andre klassene går med venner. Føringen fra fau er at alle skal ha noen å gå med. Det er forsåvidt greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...