Gå til innhold

Skolen har tatt over halloween

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

De gjorde jo tydeligvis ikke det om de trenger at ALT skal være likt for alle på skolen. Hva skjer med disse barna når det er slutt på at foreldrene blander seg. Da blir de møtt med en vegg av urettferdighet.  Og med ingen metoder for å takle det 

Anonymkode: 984c9...ce2

Har jeg aldri sagt, nå driver du med hersketeknikk. 

For barn av oss med dårlig råd, er det til daglig så mye som er ulikt – du kan godt kalle det en vegg av urettferdighet – at  jeg setter pris på at folk har vett til å la bursdagsfestene være enkle og rimelige her jeg bor.

Anonymkode: 9b674...3c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

For barn av oss med dårlig råd, er det til daglig så mye som er ulikt – du kan godt kalle det en vegg av urettferdighet – at  jeg setter pris på at folk har vett til å la bursdagsfestene være enkle og rimelige her jeg bor.

Vi inviterer til den bursdagen som barnet vil ha. Vi har ikke stort nok hus til å ha det hjemme. Og gymsalen er et dårlig alternativ her vi bor da den kun er tilgjengelig en dag i uken og en får tilgang til bygget veldig sent. Hvis du ikke vil sende ditt barn i Leos lekeland bursdag så er det helt greit. Opp til deg. Men du kan ikke diktere hvordan andre velger å bruke pengene sine 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Enig med deg, trådstarter. Fint med fest på skolen der alle kan delta men å bestemme hvem som skal gå sammen blir overformyderi. Det blir en misforstått likhetstankegang som ødelegger barnas muligheter til å bygge relasjoner og utvikle seg. Ingen skal møte motgang, ingen skal lære seg å takle at kanskje noen hadde en kulere bursdag eller kulere kostyme. Alle skal pakkes inn i bomull. Gud hjelpe meg. 

Endret av missLynch
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi inviterer til den bursdagen som barnet vil ha. Vi har ikke stort nok hus til å ha det hjemme. Og gymsalen er et dårlig alternativ her vi bor da den kun er tilgjengelig en dag i uken og en får tilgang til bygget veldig sent. Hvis du ikke vil sende ditt barn i Leos lekeland bursdag så er det helt greit. Opp til deg. Men du kan ikke diktere hvordan andre velger å bruke pengene sine 

Ufattelig kleint med folk som tror en bråkete lekeland-bursdag med junkfood er noe å skryte av

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde hatt råd til lekeland-bursdag om det var noe jeg anså som bra/viktig, men det er jo bare stress, bråk, slitsomt for både barna og foreldrene, nasty og usunn «mat»… Tenker på det som en enkel løsning for ressurssvake mennesker som ikke gidder å legge to pinner i kors for barna sine. Bra eller dårlig bursdag handler ikke om penger. Men det tror selvsagt de foreldrene som ikke vil bruke tid eller energi på det. 

Anonymkode: 5c435...180

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ufattelig kleint med folk som tror en bråkete lekeland-bursdag med junkfood er noe å skryte av

Jeg hadde hatt råd til lekeland-bursdag om det var noe jeg anså som bra/viktig, men det er jo bare stress, bråk, slitsomt for både barna og foreldrene, nasty og usunn «mat»… Tenker på det som en enkel løsning for ressurssvake mennesker som ikke gidder å legge to pinner i kors for barna sine. Bra eller dårlig bursdag handler ikke om penger. Men det tror selvsagt de foreldrene som ikke vil bruke tid eller energi på det. 

Så når det er snakk om at noen velger lekeland bursdag DA er det ikke så farlig å lære barna at alle bursdager er bra? Da er det lov å rakke ned på det som arrangeres? Makan til dobbelt moral. Jeg har ikke noe i mot hjemmebursdag. Det er supert. Men vi har ikke plass til så mange barn inne og vi kan ikke være ute pga været om vitenen her vi bor. Så da må det bli sånn for oss. At du som voksen rakker ned på det på denne måten er utrolig smålig, da er det DU som lærer barna dine å rangere bursdager. 

og vi har kjørt begge deler. Og lekeland bursdag er det absolutt roligste og beste for oss. Og om pizzaen som serveres der er så mye mindre sunn enn de pølsene eller grandiosaen som serveres i de andre bursdagene er jeg skeptisk til altså. Og hvis du er en av disse som serverer Ida Gran Jansens bønne pannekaker til bursdag så, nei, det er virkelig ikke like godt som vanlige pannekaker og barn får vondt i magen av dem. Alt trenger ikke være så jævlig sunt hele tiden. I allefall ikke i bursdag. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enda kleinere med folk som rakker ned på hvordan andre velger å legge opp bursdagene sine

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 16.54):

Jeg er så irritert! Skolen vår er fryktelig opptatt av inkludering og bra er det. Men det betyr også at de dreper all moroa i alt

fAu har bestemt at ungene ikke skal få presanger i bursdag.. kjipt

Helst bør vi ha bursdag i gymsalen så ingen føler at de har kjipere bursdager enn andre  og helst bør en invitere absolutt alle  (over 50 stk)

men nå Halloween. De arrangerer et felles arrangement. For skolebarna. (For oss som har yngre barn er de selvsagt ikke invitert og vi må finne på noe eget med dem for selvsagt kan man ikke la være å sende ungen på dette arrangementet. De får til og med invitasjon i sekken. Så her er det møte plikt.)

Det er dog ikke lov å kle seg ut som noe skummelt. For da kan noen bli redd.kostyme kan du låne på skolen så slipper du å kle deg ut som noe fancy som noen kan bli misunnelig på. 

Og trick and treat skal gjøres i grupper bestemt av FAU så ungene får ikke gå med vennene sine!

Hva i alle dager er dette her? Har inkluderingen gått så langt at barna ikke skal få bygge nære relasjoner lenger? Skal alt være overfladisk og foreldrestyrt? Jeg blir helt matt  

Hørtes veldig overdrevent ut. Og hva er poenget med halloween når ingen skal få være skumle?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde det vært uaktuelt. Mine barn går med naboer/venner som hører til helt andre skoler, og det er en tradisjon de har hatt siden de satt i barnevogna. FAU rundt omkring i dette landet har begynt å gå langt over sitt mandat og forsøke å bestemme inne i privatsfæren til foreldrene. Det er positivt med en fest, men ikke på selve dagen, slik at man ikke kan kjøre et alternativt opplegg. Det høres nesten ut som at noen fra FAU-mødrene er så frelst på "HalloVenn"-opplegget, at de ønsker at alle skal ha det helt likt, siden det er "det aller beste". Vi feirer med skumle kostymer, maling, pyntet hage og godteri. De andre får gjerne feire med gulrøtter og prinsesser. Det er deres valg.

Anonymkode: 8f70e...384

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 16.54):

Jeg er så irritert! Skolen vår er fryktelig opptatt av inkludering og bra er det. Men det betyr også at de dreper all moroa i alt

fAu har bestemt at ungene ikke skal få presanger i bursdag.. kjipt

Helst bør vi ha bursdag i gymsalen så ingen føler at de har kjipere bursdager enn andre  og helst bør en invitere absolutt alle  (over 50 stk)

men nå Halloween. De arrangerer et felles arrangement. For skolebarna. (For oss som har yngre barn er de selvsagt ikke invitert og vi må finne på noe eget med dem for selvsagt kan man ikke la være å sende ungen på dette arrangementet. De får til og med invitasjon i sekken. Så her er det møte plikt.)

Det er dog ikke lov å kle seg ut som noe skummelt. For da kan noen bli redd.kostyme kan du låne på skolen så slipper du å kle deg ut som noe fancy som noen kan bli misunnelig på. 

Og trick and treat skal gjøres i grupper bestemt av FAU så ungene får ikke gå med vennene sine!

Hva i alle dager er dette her? Har inkluderingen gått så langt at barna ikke skal få bygge nære relasjoner lenger? Skal alt være overfladisk og foreldrestyrt? Jeg blir helt matt  

FAU, skole, foreldrekontakter etc kan ikke bestemme noe som helst om noe form foregår utenfor skoletiden. Null niks nada. Det er valgfritt om man vil følge eller ikke. 

På mange områder er det skolen din gjør en bra ting. Men det må være frivillig, for dem som ønsker og et greit tilbud for dem som ønsker å delta, følge slikt opplegg. Men det kan ikke pakkes på noen. Det har de ikke noe rett eller mulighet til å gjøre. 

Anonymkode: c4575...4eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...