Gå til innhold

Skolen har tatt over halloween

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de tar jo ikke hensyn til alles behov akkurat! Mine barn har alltid hatt et eget opplegg på halloween med sine få venner. Halloween ble nesten ødelagt for de da de trodde at fra nå av skulle halloween bli et stort «obligatorisk» opplegg på skolen. To av mine barn er introverte og skyr slik tvangssosialisering. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om barn som «faller utenom», for dette har vi alltid snakket om hjemme, og de har alltid passet på å invitere de litt mindre populære barna (ikke bøllene, for det gidder de ikke!). 

Anonymkode: 1f043...12c

ok, så dere inviterer vennene + plukker ut noen barn dere oppfatter som mindre populære?

Anonymkode: 11489...685

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så du vil ikke at ditt barn skal feire sammen med de ekle drittungene på skolen på et arrangement laget av FAU, samtidig er det veldig viktig at du får arrangert en fest der de samme ekle drittungene kommer og ringer på døra hjemme hos dere? 

En voksen som omtaler andre barn som ekle drittunger er ingen voksen jeg hadde ønsket å ha rundt mitt barn i allefall…

Anonymkode: 0c2fe...552

Hæ? Drittungene fra skolen, som mobber og utestenger mitt barn, bor da ikke i mitt nabolag 🙄 Har aldri sett noen av dem i nærheten av vårt hus. De som kommer og ringer på er jo alt fra barnehagebarn til store ungdommer.

Ja, jeg er så ond at jeg omtaler barn som mobber og trakasserer mitt barn, som drittunger. Du får heller puse med de barna som evt mobber ditt barn, men noe sier meg at med din holdning er du nok heller mor av en mobber. 

Anonymkode: 5c435...180

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

ok, så dere inviterer vennene + plukker ut noen barn dere oppfatter som mindre populære?

Anonymkode: 11489...685

Nei.. men passer på at alle som vil har noen å være med..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei.. men passer på at alle som vil har noen å være med..

Nei, ikke ALLE. De som ikke klarer å oppføre seg og erter og plager mine barn blir ikke invitert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At man aldri skal kunne spandere på noe ekstra fordi noen kanskje syns det er urettferdig. Når skal barna lære da? At livet er urettferdig? For det er jo tilfelle. Det er alltid noen som har mer uansett hvor rik du er 

Anonymkode: 984c9...ce2

Tro meg, barna vet utmerket godt at de ikke har status-tingene som andre har. La bursdagene være et fristed. 

Anonymkode: 9b674...3c3

• Hjerte 2
Skrevet

Halloween fest på skolen er et fint tiltak, syns jeg. Men det må da være lov å kle seg ut skummelt, det er jo det halloween handler om. 

Derimot syns jeg det er rimelig spesielt å skulle bestemme gruppene barna går i etterpå. Det vet jeg hadde ødelagt mye av feiringa for min unge, i hvertfall. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tro meg, barna vet utmerket godt at de ikke har status-tingene som andre har. La bursdagene være et fristed. 

Ja men når tenker du barn skal lære det da? At det er forskjell på folk. Kan man ikke bare glede seg over at en blir invitert på lekeland da? Vi trenger ikke å gjøre alt her i verden helt likt for verden er ikke lik. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For barn på base skole så er mange barn i «klassen» fremmede ja. En klarer ikke å bli venn med 50 stk.  

Mine gikk på privat skole . Der var de 55 elever på det meste delt i 2 grupper

Gruppe 1;  var 1 til 4 klasse, gruppe 2 : 5 til 7 klasse.

Og mine kunne alle navnene på elevene på skolen, kunne og navnene på noen av de som gikk i barnehagen som holdt til i under etasjen på skolen.

De hadde samarbeid på tvers av gruppene. Eldre elever lærte yngre elever i eks ute dager med å tenne bål, lage mat på bål, bruke øks, bruke kniv, hvordan en brukte fiske stang. Når de hadde overnattingen som alle elever fikk tilbud om fra 1 klasse med telt , da hjalp de eldre de yngre med å sette opp telt osv.

Så alt har jo med hvordan skolen legger opp slike ting

Anonymkode: 23726...fd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine gikk på privat skole . Der var de 55 elever på det meste delt i 2 grupper

Gruppe 1;  var 1 til 4 klasse, gruppe 2 : 5 til 7 klasse.

Og mine kunne alle navnene på elevene på skolen, kunne og navnene på noen av de som gikk i barnehagen som holdt til i under etasjen på skolen.

De hadde samarbeid på tvers av gruppene. Eldre elever lærte yngre elever i eks ute dager med å tenne bål, lage mat på bål, bruke øks, bruke kniv, hvordan en brukte fiske stang. Når de hadde overnattingen som alle elever fikk tilbud om fra 1 klasse med telt , da hjalp de eldre de yngre med å sette opp telt osv.

Så alt har jo med hvordan skolen legger opp slike ting

Men å kunne navnene på noen, betyr ikke at man er venn med de... 

Anonymkode: 93ab5...915

• Liker 3
Skrevet

Så utrolig heldig du er med fellesarrangementet på skolen!

Halloween har blitt en av de verste utestengingsdagene på småskolen der «vi skal ha fest, men du er ikke invitert».

Anonymkode: 7e3e8...00b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 21.07):

Nei, det mener jeg absolutt ikke! Men jeg mener at vi som voksne har et ansvar å lære ungene våre at en hjemmebursdag med kake og pølser er like bra som en bursdag på Leos lekeland! Jeg kan jo snu på spørsmålet; Er du en slik en som mener at det er greit at ungen din lar andres unger få gjennomgå fordi de har hjemmebursdag med kake og pølse når andre har bursdagen sin på Leos? Kan ikke begge deler være like greit?

Ang. gave så er det litt samme greia! Hvis du mener at det skal være greit at noen unger kommer med gaver til 150 kr mens andre kommer med en tegning så er det faktisk da ditt ansvar å lære ungen din å være like takknemlig for begge gaver, det er det få unger i dag som hadde kommet til å vært!!

Jeg mener ikke at folk ikke kan arrangere ting på hjemmebane, men er det så himla vanskelig å delta på den ene kvelden som FAU arrangerer da, og så fikse noe annet hjemme en annen kveld?! Vi er litt for privilegerte når vi er der at vi hisser oss opp over at FAU lager et arrangement som alle kan delta det på! 

Anonymkode: 0c2fe...552

Merkelig ting å si. Tror det er dere voksne som er opptatt av gaver , barn tenker da ikke over hva so er dyrt og ikke, de blir da glade uansett 

Anonymkode: 46962...4ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 22.12):

Nettopp fordi barnet ikke er inne i gjengen foretrekker vi å feire med vennefamilier i stedet for at ungen skal måtte være på et arrangement med de ekle drittungene i klassen som uansett ikke ønsker å inkludere.

Halloween feiring på selvsagt skje på Halloween, ellers kommer jo ingen og banker på døra?

En hjemmebursdag med god hjemmelaget mat er stort sett mye mer kvalitet over enn en trashy lekeland-bursdag med junkfood-pizza eller pølser, og ultraprosessert kake. Hos oss feiret de fleste i gymsalen fordi det var de morsommeste bursdagene. 

Mitt barn blir helt oppriktig glad for en tegning, et kort, en klinkekule, et par sokker, en brukt bok, ja. Og takker og viser takknemlighet. (sikkert ikke sååå glad om det var en brukt bok om fotball, gravemaskiner eller lappetepper, men en beukt bok i en sjanger eller et tela hun liker, helt gull!). 

Igjen, man kan ikke feire halloween hjemme en annen dag, det er kun på halloween at alle andre er ute på trick or treat. Man kan heller ikke feire 17. mai en annen dag, da er det liksom ingen andre som går i tog og har flagg og bunad og sånn. Det funker bare ikke.

Grøss for noen holdninger du forfekter, skremmendec

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Grøss for noen holdninger du forfekter, skremmendec

Mor til en mobber du også?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at Halloween er mer "alle må inviteres" enn fødselsdag. Flott initiativ, synes jeg. Men FAU har vel gått litt vel langt i detaljstyringen? Hva skal de gjøre hvis noen kommer med et for skummelt kostyme? Avvise barnet? Be barnet gå hjem og skifte? En ting er å oppfordre til å ikke ta på det mest blodige og skumle av hensyn til de andre på festen.  Det at det nærmest er plikt til å møte opp kjøper jeg ikke. Det er svært lite man MÅ. Grupperingen på tiggerunden kunne vært håndtert mer smidig, bare sørge for at alle har noen å gå med. 

Mine barn hadde nok begge takket nei til et slikt stort arrangement da de var i Halloween-alder. Her var det mindre Halloween-sammenkomster, noe som har passet for mine barn. Såvidt jeg fikk med meg ble det sørget for at alle var invitert et sted. 

Fødselsdager synes jeg har blitt et minefelt. Er det et mål at alle bursdager skal være like? Bursdager kunne heller vært en anledning til  å vise at det gjøres forskjellig- og det er helt ok.  Da mitt barn ble utestengt i egen bursdag lot jeg være å invitere alle i neste bursdag. Det er for tiden  en merkelig hang til å detaljstyre hvordan andre skal avvikle eget barns bursdag. Håper den vinden snur. 

Anonymkode: 48eb0...19d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 17.25):

Ja men når tenker du barn skal lære det da? At det er forskjell på folk. Kan man ikke bare glede seg over at en blir invitert på lekeland da? Vi trenger ikke å gjøre alt her i verden helt likt for verden er ikke lik. 

Det lærte de i barnehagen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det lærte de i barnehagen. 

De gjorde jo tydeligvis ikke det om de trenger at ALT skal være likt for alle på skolen. Hva skjer med disse barna når det er slutt på at foreldrene blander seg. Da blir de møtt med en vegg av urettferdighet.  Og med ingen metoder for å takle det 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De gjorde jo tydeligvis ikke det om de trenger at ALT skal være likt for alle på skolen. Hva skjer med disse barna når det er slutt på at foreldrene blander seg. Da blir de møtt med en vegg av urettferdighet.  Og med ingen metoder for å takle det 

da er i alle fall barna litt eldre, og burde takle dette bedre. 

å skape forskjellsbehandling allerede fra første klasse på barneskolen, er overhodet ikke det samme som at barna opplever dette i løpet av ungdomsskolen.         

Anonymkode: f635e...5a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 0.01):

Men å kunne navnene på noen, betyr ikke at man er venn med de... 

Anonymkode: 93ab5...915

Men én får nå normalt venner blandt de elevene. Om en er venn med 1 eller 10, av 55 stk en kan navnet på.

Her så feiret de det i skoletiden. Så slapp å tenke på det som tydligvis er dilemma her. For de som da ville it å gå på kvelden kunne da bli kjørt rundt hvis de ønsket, eller møtte på lokalet nærmeste lørdagen som var

Skrevet

Ja, alt det sosiale skal styres. De skal passe inn med alle og være sosialt kompetente. Når de så kommer i tenårene og ikke klarer å stå imot gruppepress kommer dette likevel som en overraskelse? 
når skal de lære seg å stå alene, stå opp for seg selv og stå for det som er rett. 

velsig fascinerende 🤨 

Anonymkode: 9226b...dab

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke møteplikt. Dette ville jeg sett på som en invitasjon, som man står fritt til å takke nei til og heller finne på noenannet alene eller sammen med andre som også takker nei til FAUs arrangement.

Anonymkode: 01a63...0b9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...