Gå til innhold

Skolen har tatt over halloween

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 16.54):

Jeg er så irritert! Skolen vår er fryktelig opptatt av inkludering og bra er det. Men det betyr også at de dreper all moroa i alt

fAu har bestemt at ungene ikke skal få presanger i bursdag.. kjipt

Helst bør vi ha bursdag i gymsalen så ingen føler at de har kjipere bursdager enn andre  og helst bør en invitere absolutt alle  (over 50 stk)

men nå Halloween. De arrangerer et felles arrangement. For skolebarna. (For oss som har yngre barn er de selvsagt ikke invitert og vi må finne på noe eget med dem for selvsagt kan man ikke la være å sende ungen på dette arrangementet. De får til og med invitasjon i sekken. Så her er det møte plikt.)

Det er dog ikke lov å kle seg ut som noe skummelt. For da kan noen bli redd.kostyme kan du låne på skolen så slipper du å kle deg ut som noe fancy som noen kan bli misunnelig på. 

Og trick and treat skal gjøres i grupper bestemt av FAU så ungene får ikke gå med vennene sine!

Hva i alle dager er dette her? Har inkluderingen gått så langt at barna ikke skal få bygge nære relasjoner lenger? Skal alt være overfladisk og foreldrestyrt? Jeg blir helt matt  

Anonymkode: 984c9...ce2

Det er litt spesielt for jeg synes mobbing/utestenging allikevel står høyt i Norge. Her i Sverige er det null foreldreinvolvering på skolene, det er litt for ekstremt andre veien. Barn får ikke snakke om bursdager på skolen, for alle vet at man ikke kan invitere mer enn 5-6.

Anonymkode: 066af...026

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lillemy8 skrev (23 minutter siden):

Har du et barn som styrer showet helt der hjemme eller? Dette innlegget skriker bare voksne som ikke er hjemme og ønsker å si ja til alt ungen vil…. 

Har oppdratt barn som klarer å gå med en hvilken som helst gruppering på halloween og likevel ha en hyggelig kveld. Null stress. Virkelig.

Nei. Jeg har et barn som gjør som hen blir fortalt og som kommer til å akseptere og ha det kjekt uansett. 

men hvordan hadde du følte det om du måtte feire merkedager med kollegaene dine fremfor venner og familie? Hadde ikke det vært rart? Kanskje sitter en kollega alene på julaften så alle må få tildelt grupper med fremmede å feire julaften med fordi ingen skal være utenfor. 

for litt satt på spissen så er det faktisk DET FaU legger opp til. Barna er kollegaer på skolen. Ikke alle er venner på fritiden. Og da blir det rart å skulle legge føringer for hvem de er med nettopp på fritiden. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes også FAU tar seg litt vel mye makt over hva som foregår på barnas fritid! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Jeg har et barn som gjør som hen blir fortalt og som kommer til å akseptere og ha det kjekt uansett. 

men hvordan hadde du følte det om du måtte feire merkedager med kollegaene dine fremfor venner og familie? Hadde ikke det vært rart? Kanskje sitter en kollega alene på julaften så alle må få tildelt grupper med fremmede å feire julaften med fordi ingen skal være utenfor. 

for litt satt på spissen så er det faktisk DET FaU legger opp til. Barna er kollegaer på skolen. Ikke alle er venner på fritiden. Og da blir det rart å skulle legge føringer for hvem de er med nettopp på fritiden. 

Sammenlikne med juleaften og FREMMEDE?? 

Det er snakk om å gå en tur og FÅ godteri med barn i klassen / på trinnet. 

Ta deg en bolle og ro 100 hakk ned.

• Liker 5
Skrevet
Lillemy8 skrev (Akkurat nå):

Sammenlikne med juleaften og FREMMEDE?? 

Det er snakk om å gå en tur og FÅ godteri med barn i klassen / på trinnet. 

Ta deg en bolle og ro 100 hakk ned.

For barn på base skole så er mange barn i «klassen» fremmede ja. En klarer ikke å bli venn med 50 stk.  

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For barn på base skole så er mange barn i «klassen» fremmede ja. En klarer ikke å bli venn med 50 stk.  

Hvis du mener at de ikke kan navnet på hverandre etter et par år på skolen (fremmede) med 50 stk på trinnet, tenker jeg dette er et absolutt nødvendig tiltak for å splitte opp i klikker og utvide horisonten. Enda viktigere med akkurat slike tiltak som er nevnt i HI.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sjokkert over enkelte svar her. Tenk å være sint fordi noen bruker fritida si på å prøve å lage et kjekt og inkluderende arrangement for barna. Jeg er så glad for at jeg slipper å kjenne dere, hadde ikke orket å måtte forholde meg til slike egoistiske personer som ikke klarer å se lengre enn sin egen nese.

Anonymkode: 0ce9b...a4b

Enig! At foreldre kan ha så lite empati som den tråden her viser er helt sinnsykt. Og man lurer på hvorfor mobbetallene ikke går ned?!? Håper dere ikke holder til i mitt nabolag. 

Anonymkode: 696ce...c65

• Liker 4
Skrevet
Lillemy8 skrev (45 minutter siden):

Hvis du mener at de ikke kan navnet på hverandre etter et par år på skolen (fremmede) med 50 stk på trinnet, tenker jeg dette er et absolutt nødvendig tiltak for å splitte opp i klikker og utvide horisonten. Enda viktigere med akkurat slike tiltak som er nevnt i HI.

Hvem sier de har gått et par år på skolen? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Enig! At foreldre kan ha så lite empati som den tråden her viser er helt sinnsykt. Og man lurer på hvorfor mobbetallene ikke går ned?!? Håper dere ikke holder til i mitt nabolag. 

Det er ikke snakk om manglende empati. For jeg mener helt ærlig at det burde være nok at FAU oppfordret alle til å se seg rundt når festen var over og ta med andre barn og gå med. Det burde vi som foreldre klare. Uten at FAU skal sette opp grupper ut i fra egne kriterier. At det er så mange foreldre i denne tråden som mener at de selv ikke klarer å inkludere andre barn slik at de må ha FAU til å gjøre det for dem er for meg et mysterium. Det er faktisk vi som foreldre som må ta i et tak for dette. Ikke en liten gruppe FAU. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem sier de har gått et par år på skolen? 

Det blir veldig snevert om HI skal gjelde baseskole for 1.klasse. Prøver å generalisere litt… 

(Om det er tilfelle gir det hvertfall mening at FAU setter rammer for første felles feiring). 

Endret av Lillemy8
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes at felles fest for klassen er positivt, så unngår man at de populære barna har fester hvor ikke alle blir invitert.

Det er frivillig å være med. Dere må ikke tolke ranselpost som = tvang. 

Man kan ikke si at det ikke er lov å kle seg skummelt. Personlig så synes jeg ikke noe om barn med "blod" i fjeset, men det er halloween og da må man tåle skummelt, hvis det da ikke er helt ekstreme greier som er upassende for skolebarn. 

Søsken bør få være med. 

Når det gjelder godtetiggingen, så synes jeg at de som vil gå i nabolaget sitt og vise fram huset sitt må få lov til det. Det er en stor greie for mitt barn, selv om vi "bare" har et et lite gresskar + noe hjemmelaget halloween-pynt i vinduene. 

Det man kan gjøre, er at folk skriver på f.eks spond eller facebook, eller hvor man nå snakkes, og oppgir hvor man har tenkt å gå. Så er det fritt fram for andre å henge seg på. 

Ikke alle går tiggerunde, men pass på at alle får tilbud om å være med. Kontakt gjerne de som aldri møter, og spør om de har lyst å gå sammen med dere. Jeg syntes det var hyggelig å bli invitert første gang. Min maste om å gå, men jeg ville ikke" trenge meg på".

Anonymkode: 9b674...3c3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så du er en av disse som mener at alle må feire med Toro kake og first price pølser i gymsalen( og i utgangspunktet ikke noe i veien med det altså) fordi noen ikke skal føle på at de har kjipere bursdag enn andre.

Hva med og heller glede seg over at barna blir invitert til gratis bursdager i trampolineparken eller Leos lekeland eller noe annet kjekt som da disse foreldrene du snakker for her ikke har råd til å sende barna på til vanlig?  Hvorfor skal vi gjøre alt litt kjipere bare sånn at noen skal slippe å føle på realitetene i verden som jo er at det ALLTID er noen som har mer enn deg. Sånn er det bare. Vær heller glad at man blir invitert med på disse bursdagene. Og gave? Kjøp noe brukt da vel! Eller tegn en tegning. Eller pakk inn en sjokolade.  Når barna er små så forstår de ikke forskjellen. Og når barna blir litt større så er det uansett slutt på store bursdager som inviterer alle. Så da er det ikke noe problem… 

men at en ikke skal få lov å kjøpe en lego til 150 kr til bestevennen sin fordi Pia kanskje blir lei seg blir bare tullete.

Tvinge barn til å være med barn de ikke kommer overens med på fritiden hører heller ikke hjemme noe sted. 

Å kjøpe dyr gave til en bestevenn, er fullstendig uakseptabelt. Aldri opplevd at noen gjør forskjell. 

Jeg er glad for at folk legger lista lavt for gaver og bursdagsfeiring her. De fleste har gymsalen eller utebursdag, og det har folk kommet fram til helt av seg selv, uten føringer fra fau. Glad for at mitt barn går i en klasse med overveiende flertall av ressurssterke foreldre som forstår at det er lite kult for de med dårlig råd at de med penger slår til med lekelandbursdag. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nettopp fordi barnet ikke er inne i gjengen foretrekker vi å feire med vennefamilier i stedet for at ungen skal måtte være på et arrangement med de ekle drittungene i klassen som uansett ikke ønsker å inkludere.

Halloween feiring på selvsagt skje på Halloween, ellers kommer jo ingen og banker på døra?

En hjemmebursdag med god hjemmelaget mat er stort sett mye mer kvalitet over enn en trashy lekeland-bursdag med junkfood-pizza eller pølser, og ultraprosessert kake. Hos oss feiret de fleste i gymsalen fordi det var de morsommeste bursdagene. 

Mitt barn blir helt oppriktig glad for en tegning, et kort, en klinkekule, et par sokker, en brukt bok, ja. Og takker og viser takknemlighet. (sikkert ikke sååå glad om det var en brukt bok om fotball, gravemaskiner eller lappetepper, men en beukt bok i en sjanger eller et tela hun liker, helt gull!). 

Igjen, man kan ikke feire halloween hjemme en annen dag, det er kun på halloween at alle andre er ute på trick or treat. Man kan heller ikke feire 17. mai en annen dag, da er det liksom ingen andre som går i tog og har flagg og bunad og sånn. Det funker bare ikke.

Anonymkode: 5c435...180

I følge KG, så er det noen barnehager som ikke går i tog og så feirer de i barnehagen noen dager før eller etter 17. i stedet. Men mulig de går i tog i/rundt barnehage da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å kjøpe dyr gave til en bestevenn, er fullstendig uakseptabelt. Aldri opplevd at noen gjør forskjell. 

Jeg er glad for at folk legger lista lavt for gaver og bursdagsfeiring her. De fleste har gymsalen eller utebursdag, og det har folk kommet fram til helt av seg selv, uten føringer fra fau. Glad for at mitt barn går i en klasse med overveiende flertall av ressurssterke foreldre som forstår at det er lite kult for de med dårlig råd at de med penger slår til med lekelandbursdag. 

Dette håper jeg er tull

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette håper jeg er tull

Hva da? At folk her inkluderer og ikke gjør forskjell?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva da? At folk her inkluderer og ikke gjør forskjell?

At man aldri skal kunne spandere på noe ekstra fordi noen kanskje syns det er urettferdig. Når skal barna lære da? At livet er urettferdig? For det er jo tilfelle. Det er alltid noen som har mer uansett hvor rik du er 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 21.29):

Joda men små barn skal ikke ha dårlig samvittighet for å ikke besøke deg

Man kan faktisk bli skuffet uten at barn får dårlig samvittighet for å ikke besøke deg! 

Anonymkode: 1f043...12c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan faktisk bli skuffet uten at barn får dårlig samvittighet for å ikke besøke deg! 

Men nå var dette snakk om at barn skulle spres på områder sånn at alle fikk besøk. Det går ikke å ta hensyn til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de tar jo ikke hensyn til alles behov akkurat! Mine barn har alltid hatt et eget opplegg på halloween med sine få venner. Halloween ble nesten ødelagt for de da de trodde at fra nå av skulle halloween bli et stort «obligatorisk» opplegg på skolen. To av mine barn er introverte og skyr slik tvangssosialisering. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om barn som «faller utenom», for dette har vi alltid snakket om hjemme, og de har alltid passet på å invitere de litt mindre populære barna (ikke bøllene, for det gidder de ikke!). 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå var dette snakk om at barn skulle spres på områder sånn at alle fikk besøk. Det går ikke å ta hensyn til. 

Ops, beklager. Las ikke hele den diskusjonen da jeg scrolla gjennom. Selvfølgelig kan man ikke ta hensyn til det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...