Gå til innhold

Skolen har tatt over halloween

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud for en tråd dette er! FAU arrangerer halloweenfest og det skal klages på?!

I denne tråden er det tydeligvis hverken noen som har kjente på å ha det skikkelig trangt økonomisk, eller å ha barn som ikke kommer inn i gjengen!

Jeg jobber som lærer, er også 3 barns mor, og jeg møter ofte fortvilte foreldre som har så trang økonomi at til og med en tursjokolade før den årlige fjellturen kan velte hele lasset. Foreldre som er dypt fortvilt over at 20 barn skal feires gjennom hele året og alle de 20 barna skal ha en gave til en 50-lapp, enden på visa er at bursdager må velges bort. Så kommer eget barns bursdag, det er kanskje skrapt sammen penger til kake, ballonger og pølser, så får barnet etterpå høre på skolen at selskapet var kjedelig fordi det ikke var kinobursdag! 

Eller de som står utenfor den hellige sirkelen som ditt barn er innenfor, som aldri blir invitert, aldri spurt om å være med ut og leke, og hvis foreldrene forhører seg så «passer det aldri»..

Hva slags samfunn er det egentlig vi ønsker oss? Et samfunn der gaver er viktigere enn å samles og finne på noe gøy? Der å få ordne egen halloweenfest og be bare min indre sirkel på død og liv måå gjøres samme dagen som det arrangeres noe felles for alle på skolene?! Hva skjedde med empati, med medfølelse og forståelse for at andre ikke er i samme situasjon som akkurat deg?! 
Det nevnes her at det må arrangeres felles fest fordi noen få faller utenfor! Da vil jeg bare si at det gjelder ikke noen få, det gjelder faktisk ganske mange! Til og med de du ikke tror! Den økonomiske situasjonen i samfunnet har ført til at det i dag gjelder flere enn man skulle tro! Jeg syns heller FAU burde få en applaus for at de har prøvd å få til et arrangement som kan passe for alle, uavhengig av størrelsen på lommeboka eller hvilken vennekrets en tilhører! 

Anonymkode: 0c2fe...552

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Herregud for en tråd dette er! FAU arrangerer halloweenfest og det skal klages på?!

I denne tråden er det tydeligvis hverken noen som har kjente på å ha det skikkelig trangt økonomisk, eller å ha barn som ikke kommer inn i gjengen!

Jeg jobber som lærer, er også 3 barns mor, og jeg møter ofte fortvilte foreldre som har så trang økonomi at til og med en tursjokolade før den årlige fjellturen kan velte hele lasset. Foreldre som er dypt fortvilt over at 20 barn skal feires gjennom hele året og alle de 20 barna skal ha en gave til en 50-lapp, enden på visa er at bursdager må velges bort. Så kommer eget barns bursdag, det er kanskje skrapt sammen penger til kake, ballonger og pølser, så får barnet etterpå høre på skolen at selskapet var kjedelig fordi det ikke var kinobursdag! 

Eller de som står utenfor den hellige sirkelen som ditt barn er innenfor, som aldri blir invitert, aldri spurt om å være med ut og leke, og hvis foreldrene forhører seg så «passer det aldri»..

Hva slags samfunn er det egentlig vi ønsker oss? Et samfunn der gaver er viktigere enn å samles og finne på noe gøy? Der å få ordne egen halloweenfest og be bare min indre sirkel på død og liv måå gjøres samme dagen som det arrangeres noe felles for alle på skolene?! Hva skjedde med empati, med medfølelse og forståelse for at andre ikke er i samme situasjon som akkurat deg?! 
Det nevnes her at det må arrangeres felles fest fordi noen få faller utenfor! Da vil jeg bare si at det gjelder ikke noen få, det gjelder faktisk ganske mange! Til og med de du ikke tror! Den økonomiske situasjonen i samfunnet har ført til at det i dag gjelder flere enn man skulle tro! Jeg syns heller FAU burde få en applaus for at de har prøvd å få til et arrangement som kan passe for alle, uavhengig av størrelsen på lommeboka eller hvilken vennekrets en tilhører! 

Så du er en av disse som mener at alle må feire med Toro kake og first price pølser i gymsalen( og i utgangspunktet ikke noe i veien med det altså) fordi noen ikke skal føle på at de har kjipere bursdag enn andre.

Hva med og heller glede seg over at barna blir invitert til gratis bursdager i trampolineparken eller Leos lekeland eller noe annet kjekt som da disse foreldrene du snakker for her ikke har råd til å sende barna på til vanlig?  Hvorfor skal vi gjøre alt litt kjipere bare sånn at noen skal slippe å føle på realitetene i verden som jo er at det ALLTID er noen som har mer enn deg. Sånn er det bare. Vær heller glad at man blir invitert med på disse bursdagene. Og gave? Kjøp noe brukt da vel! Eller tegn en tegning. Eller pakk inn en sjokolade.  Når barna er små så forstår de ikke forskjellen. Og når barna blir litt større så er det uansett slutt på store bursdager som inviterer alle. Så da er det ikke noe problem… 

men at en ikke skal få lov å kjøpe en lego til 150 kr til bestevennen sin fordi Pia kanskje blir lei seg blir bare tullete.

Tvinge barn til å være med barn de ikke kommer overens med på fritiden hører heller ikke hjemme noe sted. 

Anonymkode: 984c9...ce2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Joda men små barn skal ikke ha dårlig samvittighet for å ikke besøke deg

Det er vel ingen her som sikter til spesifikke småbarn. Husker selv et par år hvor jeg hadde kjøpt inn masse godis, og så om det ingen. Var litt skuffet da ja, og nei, den skuffelsen var ikke rettet mot noen spesifikke barn. 

Anonymkode: 9e604...a9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du er en av disse som mener at alle må feire med Toro kake og first price pølser i gymsalen( og i utgangspunktet ikke noe i veien med det altså) fordi noen ikke skal føle på at de har kjipere bursdag enn andre.

Hva med og heller glede seg over at barna blir invitert til gratis bursdager i trampolineparken eller Leos lekeland eller noe annet kjekt som da disse foreldrene du snakker for her ikke har råd til å sende barna på til vanlig?  Hvorfor skal vi gjøre alt litt kjipere bare sånn at noen skal slippe å føle på realitetene i verden som jo er at det ALLTID er noen som har mer enn deg. Sånn er det bare. Vær heller glad at man blir invitert med på disse bursdagene. Og gave? Kjøp noe brukt da vel! Eller tegn en tegning. Eller pakk inn en sjokolade.  Når barna er små så forstår de ikke forskjellen. Og når barna blir litt større så er det uansett slutt på store bursdager som inviterer alle. Så da er det ikke noe problem… 

men at en ikke skal få lov å kjøpe en lego til 150 kr til bestevennen sin fordi Pia kanskje blir lei seg blir bare tullete.

Tvinge barn til å være med barn de ikke kommer overens med på fritiden hører heller ikke hjemme noe sted. 

Nei, det mener jeg absolutt ikke! Men jeg mener at vi som voksne har et ansvar å lære ungene våre at en hjemmebursdag med kake og pølser er like bra som en bursdag på Leos lekeland! Jeg kan jo snu på spørsmålet; Er du en slik en som mener at det er greit at ungen din lar andres unger få gjennomgå fordi de har hjemmebursdag med kake og pølse når andre har bursdagen sin på Leos? Kan ikke begge deler være like greit?

Ang. gave så er det litt samme greia! Hvis du mener at det skal være greit at noen unger kommer med gaver til 150 kr mens andre kommer med en tegning så er det faktisk da ditt ansvar å lære ungen din å være like takknemlig for begge gaver, det er det få unger i dag som hadde kommet til å vært!!

Jeg mener ikke at folk ikke kan arrangere ting på hjemmebane, men er det så himla vanskelig å delta på den ene kvelden som FAU arrangerer da, og så fikse noe annet hjemme en annen kveld?! Vi er litt for privilegerte når vi er der at vi hisser oss opp over at FAU lager et arrangement som alle kan delta det på! 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

skolen vår har ikke Halloween i det hele tatt, jeg er ikke ts, men ts skriver altså at dette er/føles som en plikt og ikke som et hyggelig tilbud.

Anonymkode: 5c435...180

Det har kun med innstilling å gjøre, når man velger å se på det som en plikt og det som verre er. For det er faktisk bare et hyggelig tilbud, som er sosialt og inkluderende for alle. Det er ikke et påbud akkurat. 

Anonymkode: e3663...025

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det mener jeg absolutt ikke! Men jeg mener at vi som voksne har et ansvar å lære ungene våre at en hjemmebursdag med kake og pølser er like bra som en bursdag på Leos lekeland! Jeg kan jo snu på spørsmålet; Er du en slik en som mener at det er greit at ungen din lar andres unger få gjennomgå fordi de har hjemmebursdag med kake og pølse når andre har bursdagen sin på Leos? Kan ikke begge deler være like greit?

Ang. gave så er det litt samme greia! Hvis du mener at det skal være greit at noen unger kommer med gaver til 150 kr mens andre kommer med en tegning så er det faktisk da ditt ansvar å lære ungen din å være like takknemlig for begge gaver, det er det få unger i dag som hadde kommet til å vært!!

Jeg mener ikke at folk ikke kan arrangere ting på hjemmebane, men er det så himla vanskelig å delta på den ene kvelden som FAU arrangerer da, og så fikse noe annet hjemme en annen kveld?! Vi er litt for privilegerte når vi er der at vi hisser oss opp over at FAU lager et arrangement som alle kan delta det på! 

Ja men da er vi jo helt enige da! Klart barnet skal være takknemlig for både en tegning og en gave til 150 kr. Men hvis man tar bort gavene fra bursdagene så har man jo mistet en mulighet til å lære barnet nettopp det! Og ja selvsagt syns barna det kan være like kjekt med en gymsal bursdag som Leos lekeland! Og vi snakker ikke ned det! Men at man ikke skal kunne arrangere noe annet som koster mer fordi noen kanskje blir lei seg blir fryktelig feil! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har kun med innstilling å gjøre, når man velger å se på det som en plikt og det som verre er. For det er faktisk bare et hyggelig tilbud, som er sosialt og inkluderende for alle. Det er ikke et påbud akkurat. 

Fordi det er ikke en supplement det er et substitutt. Vi har hatt Halloween fester hjemme for vennene til barnet i to år. Det kan vi nå ikke gjøre fordi det blir uglesett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det er ikke en supplement det er et substitutt. Vi har hatt Halloween fester hjemme for vennene til barnet i to år. Det kan vi nå ikke gjøre fordi det blir uglesett. 

Jeg tipper ungene dine lever helt fint med det, men verre for enkelte voksne som må lage en stor sak ut av det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp fordi barnet ikke er inne i gjengen foretrekker vi å feire med vennefamilier i stedet for at ungen skal måtte være på et arrangement med de ekle drittungene i klassen som uansett ikke ønsker å inkludere.

Halloween feiring på selvsagt skje på Halloween, ellers kommer jo ingen og banker på døra?

En hjemmebursdag med god hjemmelaget mat er stort sett mye mer kvalitet over enn en trashy lekeland-bursdag med junkfood-pizza eller pølser, og ultraprosessert kake. Hos oss feiret de fleste i gymsalen fordi det var de morsommeste bursdagene. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mitt barn blir helt oppriktig glad for en tegning, et kort, en klinkekule, et par sokker, en brukt bok, ja. Og takker og viser takknemlighet. (sikkert ikke sååå glad om det var en brukt bok om fotball, gravemaskiner eller lappetepper, men en beukt bok i en sjanger eller et tela hun liker, helt gull!). 

Igjen, man kan ikke feire halloween hjemme en annen dag, det er kun på halloween at alle andre er ute på trick or treat. Man kan heller ikke feire 17. mai en annen dag, da er det liksom ingen andre som går i tog og har flagg og bunad og sånn. Det funker bare ikke.

• Liker 2
Skrevet

Marerittet mitt det der. Tror jeg hadde bytta skole for mine barn. 0 tull.

Helt ærlig så kan faktisk ikke FAU bestemme det de tror. Det er helt opp til deg og dere i din familie, ditt barn, hvordan barnet skal feires. 

Man MÅ heller ikke delta pp FAU sine tilstelninger. 

FAU må få seg litt voksenkjeft tror jeg. De tramper ALT for mye unn i folks privatliv. De skal holde seg til ting i skoletida, litt nyttårsball og 17.mai. Frivillig det også, men da løper ikke folk unna.

Anonymkode: 5db29...17c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Marerittet mitt det der. Tror jeg hadde bytta skole for mine barn. 0 tull.

Helt ærlig så kan faktisk ikke FAU bestemme det de tror. Det er helt opp til deg og dere i din familie, ditt barn, hvordan barnet skal feires. 

Man MÅ heller ikke delta pp FAU sine tilstelninger. 

FAU må få seg litt voksenkjeft tror jeg. De tramper ALT for mye unn i folks privatliv. De skal holde seg til ting i skoletida, litt nyttårsball og 17.mai. Frivillig det også, men da løper ikke folk unna.

Anonymkode: 5db29...17c

Nei. Foreldre som KUN tenker på «meg og mitt barn» må få litt voksenkjeft innimellom!! FAU er satt sammen av FRIVILLIGE foreldre på skolen, og prøver kun å imøtekomme ALLE egoistiske foreldre som kun tenker på seg og sitt! Det siste de fortjener er voksenkjeft!

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nettopp fordi barnet ikke er inne i gjengen foretrekker vi å feire med vennefamilier i stedet for at ungen skal måtte være på et arrangement med de ekle drittungene i klassen som uansett ikke ønsker å inkludere.

Halloween feiring på selvsagt skje på Halloween, ellers kommer jo ingen og banker på døra?

En hjemmebursdag med god hjemmelaget mat er stort sett mye mer kvalitet over enn en trashy lekeland-bursdag med junkfood-pizza eller pølser, og ultraprosessert kake. Hos oss feiret de fleste i gymsalen fordi det var de morsommeste bursdagene. 

Mitt barn blir helt oppriktig glad for en tegning, et kort, en klinkekule, et par sokker, en brukt bok, ja. Og takker og viser takknemlighet. (sikkert ikke sååå glad om det var en brukt bok om fotball, gravemaskiner eller lappetepper, men en beukt bok i en sjanger eller et tela hun liker, helt gull!). 

Igjen, man kan ikke feire halloween hjemme en annen dag, det er kun på halloween at alle andre er ute på trick or treat. Man kan heller ikke feire 17. mai en annen dag, da er det liksom ingen andre som går i tog og har flagg og bunad og sånn. Det funker bare ikke.

Så du vil ikke at ditt barn skal feire sammen med de ekle drittungene på skolen på et arrangement laget av FAU, samtidig er det veldig viktig at du får arrangert en fest der de samme ekle drittungene kommer og ringer på døra hjemme hos dere? 

En voksen som omtaler andre barn som ekle drittunger er ingen voksen jeg hadde ønsket å ha rundt mitt barn i allefall…

• Nyttig 3
Skrevet

Ingen som sier at barna MÅ møte. Det høres ikke ut som noen god feiring.

Så hadde tatt ungen med ut på runde i nabolaget selv, kanskje det er flere i klassen som tenker det samme.

Anonymkode: a29bb...987

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei. Foreldre som KUN tenker på «meg og mitt barn» må få litt voksenkjeft innimellom!! FAU er satt sammen av FRIVILLIGE foreldre på skolen, og prøver kun å imøtekomme ALLE egoistiske foreldre som kun tenker på seg og sitt! Det siste de fortjener er voksenkjeft!

Godt mulig, men Fau har ingen mandat til å bestemme hvordan andre legger opp Halloween og bursdager. HI her er et prakteksempel på at de tror de kan bestemme over folks privatliv ved å legge felles føringer på div. feiringer og når barna skal få mobiltelefon. Hadde aldri blitt med på et sånt opplegg. Jammen glad for at sånne problemstillinger er et tilbakelagt stadium 

Endret av LilleMy_09
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere som er så i mot dette og ønsker en endring - regner da med at dere rekker opp hånda neste gang FAU representanter skal velges og stiller selv! Da får ddre nok endring vet dere!

Anonymkode: 345a8...0d5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er sjokkert over enkelte svar her. Tenk å være sint fordi noen bruker fritida si på å prøve å lage et kjekt og inkluderende arrangement for barna. Jeg er så glad for at jeg slipper å kjenne dere, hadde ikke orket å måtte forholde meg til slike egoistiske personer som ikke klarer å se lengre enn sin egen nese.

Anonymkode: 0ce9b...a4b

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er sjokkert over enkelte svar her. Tenk å være sint fordi noen bruker fritida si på å prøve å lage et kjekt og inkluderende arrangement for barna. Jeg er så glad for at jeg slipper å kjenne dere, hadde ikke orket å måtte forholde meg til slike egoistiske personer som ikke klarer å se lengre enn sin egen nese.

Er også uendelig glad for at jeg ikke har FAU-representanter på min skole som tramper over foreldrenes autoritet og rolle i hjemmet. TS beskriver jo rett og slett overtramp. Det er flott at foreldrene bryr seg, men det kan de gjøre uten at FAU skal være arena for det.

Anonymkode: 8ad35...75b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 16.54):

Jeg er så irritert! Skolen vår er fryktelig opptatt av inkludering og bra er det. Men det betyr også at de dreper all moroa i alt

fAu har bestemt at ungene ikke skal få presanger i bursdag.. kjipt

Helst bør vi ha bursdag i gymsalen så ingen føler at de har kjipere bursdager enn andre  og helst bør en invitere absolutt alle  (over 50 stk)

men nå Halloween. De arrangerer et felles arrangement. For skolebarna. (For oss som har yngre barn er de selvsagt ikke invitert og vi må finne på noe eget med dem for selvsagt kan man ikke la være å sende ungen på dette arrangementet. De får til og med invitasjon i sekken. Så her er det møte plikt.)

Det er dog ikke lov å kle seg ut som noe skummelt. For da kan noen bli redd.kostyme kan du låne på skolen så slipper du å kle deg ut som noe fancy som noen kan bli misunnelig på. 

Og trick and treat skal gjøres i grupper bestemt av FAU så ungene får ikke gå med vennene sine!

Hva i alle dager er dette her? Har inkluderingen gått så langt at barna ikke skal få bygge nære relasjoner lenger? Skal alt være overfladisk og foreldrestyrt? Jeg blir helt matt  

Har du et barn som styrer showet helt der hjemme eller? Dette innlegget skriker bare voksne som ikke er hjemme og ønsker å si ja til alt ungen vil…. 

Har oppdratt barn som klarer å gå med en hvilken som helst gruppering på halloween og likevel ha en hyggelig kveld. Null stress. Virkelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er mer sjokkert over at enkelte oppriktig mener at det er helt greit at FAU skal bestemme hvilke unger som skal gå knask eller knep sammen!

Jeg har ikke sett ett eneste innlegg som mener det er negativt at FAU arrangerer halloweenfest for ungene - bare flere som reagerer på at presset på å delta på dette arrangementet er så stort at det minner om møteplikt. 

Det som beskrives i HI er et FAU som har gått langt ut over sitt mandat ved å forsøke å styre hvordan barna - og dermed foreldrene - markerer merkedager.

Anonymkode: 5769b...04b

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...