Gå til innhold

Venninne som plutselig ble avvisende etter at jeg fikk barn..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke noe som har skjedd plutselig heller. TS har sett ned på henne, trådt over grensene hennes og gitt henne råd hun ikke har bedt om gang på gang, hun er nok nå ekstremt drittlei og vil ikke ha noe mer med henne å gjøre. Av god grunn, må jeg si. Hvis venner av meg hadde fremstilt sitt eget liv så perfekt og hele tiden påpekt hva jeg manglet, hadde jeg blitt skikkelig såra og sur.

Anonymkode: 0fb3a...24a

• Liker 14
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Klart å få det til"?!

Anonymkode: 15c16...b58

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mann og to barn, men har en venninne som er frivillig barnløs/barnefri og singel. Hun har innrømmet for meg at det har vært en lang prosess å være åpen om valget. Og jeg mistenker at venninnen din kan være der nå - at hun sier "det passer ikke NÅ" men egentlig mener at det aldri vil passe. 

I hvert fall så har jeg aldri mast på venninnen min. Fordi hun får nok mas fra andre. Jeg tror at hun innerst inne kanskje skulle ønske seg en kjæreste, men det er helt opp til henne å ta de stegene. Jeg ville aldri foreslått noe spleising. Det er en fryktelig dårlig ide. Hun har også gledet seg over mine ønskede barn, gir dem bursdagsgaver, leker med dem på besøk, spør om dem....

Vil du ha venninner som ikke avviser så må du også møte dem på en mindre avvisende måte. 

Anonymkode: 7d073...b16

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. Nå har jeg lest svarene og jeg får virkelig passet mitt påskrevet kan jeg se. 

For å klargjøre littegrann: jeg har aldri ment det som noe vemmelig eller "slemt" å komme med råd. Jeg trodde dette var noe hun ville ha selv. Og jeg må være ærlig å si at jeg trodde mann/barn, familie osv var noe de aller fleste ønska seg når de er i slutten av tjueåra. Nedverdigende er jeg i hvert fall ikke. Skjønner ikke at man tar sånn på vei av å få gode råd av noen som faktisk har klart å få det til? Ja jeg er nok litt i ammetåka og kan ta på meg det men skjønner likevel ikke hvorfor folk skal være så sensitive? Kan man ikke si noenting lenger uten at folk skal ta sånn på vei.

Anonymkode: 93bb6...ab7

Jeg ser du ikke har forstått noe som helst selv om du har fått problemet forklart i detalj gjentatte ganger. Jeg syns du skal la venninna di være og skaffe deg nye venner som ønsker seg nøyaktig det samme som deg, slik at du slipper å tre dine ønsker nedover hodet på dem igjen og igjen. 

Anonymkode: e4fb6...74c

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner fort av å lese gjennom tråden at du ikke ser helt deg selv her.

Tror absolutt ikke du har ment det vondt mot henne, men jeg tror du blir fort revet med av følelser og kanskje du tilogmed er en skikkelig romantiker 😂

Syntes folk er litt harde mot deg …selv om jeg er enig i at du mest sannsynlig har masa for mye å lakt litt vel mange av dine egne følelser over på henne. 

Jeg hadde skrevet på en melding til henne at : Hei. Tenkte å skrive noen ord.. vennskapet har jo forandra seg en del og spesielt etter jeg ble Mamma. 
Får den følelsen av at jeg har sakt eller gjort noe som du irriterer deg over?! 
Vet ikke om det stemmer, men føler hvertfall på at jeg kanskje har masa i overkant mye om at du åsså måtte finne kjærligheta å få barn m.m og har ikke tenkt like mye på det at kanskje ikke du (og andre ) ønsker det samme som meg.

Kanskje du syntes det ble litt mye mas eller at du kanskje hadde syntes det var koseligere å møtes som før uten barnet ? Bare finne på noe som før :) ? 
Kanskje du syntes jeg kom på et litt dårlig tidspunkt uanmeldt den dagen jeg var innom ? Skulle kanskje ringt først og kanskje det ble litt mye med meg og barnevogn plutselig stående utfor døra di 😅 ? Vennskapet vårt betyr enda mye for meg skal du ialefall vite. Klem 

Nå skriver jo jeg bare en ‘’kladd’’ og det hadde jo blitt med dine egne ord. 
Jeg har veldig humor så derfor jeg har et flire ansikt bakom stående utfor døra di med barnevogna 🤣 Jeg ser litt komikken i det hele ..!!!

Har veninna di vanskelig med å få barn ? 
Hvis det er sånn at hun ikke kan få barn eller har prøvd ,men foreløpig ikke fått noen hell med seg, så er det klart at hun syntes dette blir for mye ….

Å sånn sett så kan vennskap forandre seg drastisk når man får barn. 

Husker meg og beste veninna mi…Vi hadde alltid en slags ‘’avtale’’ om at da vi ble mødre så skulle vi være fadder/gudmor for hverandres barn.
Så flytta jeg mye lengre opp på kartet og noen år senere ble hun Mamma. 

Nå trodde jeg at siden vi hadde holdt sporadiske kontakt gjennom noen år på tlf osv at vi fortsatt sto hverandre nært til tross for avstand, men jeg ble ikke invitert i barnedåpen. Hun hadde heller ikke så altfor mange venner heller så jeg trodde ærlig talt at uansett om jeg var langt borte så kom hun til å syntes det var koselig å ha meg der den dagen….Men der tok jeg feil 😂 Hun tenkte sikkert at jeg var så langt unna , men hadde det vært motsatt hadde jeg spurt henne uansett.

Hadde sakt at selv om årene går så er du uansett en av mine beste venner ,og håper du kan komme selv om det er langt. Du skal hvertfall vite at om du ikke kan komme så vil jeg gjerne du skal være ‘’Fadder i Sør’’ anyway, for jeg vil mer enn gjerne at barnet og meg kan få reise til deg etterhvert så hun/han får møte Mammas gode veninne m.m. Dessuten sendte hun meg aldri noen bilder av ungen eller noe som tydet på at hun ville jeg skulle se det. Husker jeg skrev inn på forumet her om det ,og da fikk jeg til svar fra dem fleste at det var jeg som var rar som mente hun var pliktig til å sende bilder av barnet. Noen mente veninna mi hadde behov for å snakke om noe annet enn barnet og at det burde jeg tenkt på og noen mente jeg var kravstor og noen mente at foreldre skjermer barna for å sende bilder rundt…haha! Jeg mente jo ikke at hun skulle sende meg bilder vær eneste dag eller at vi måtte snakke om barnet hele tiden , men at det hadde vært koselig å bli litt inkludert😆 

Hvis veninna di ikke gir deg noe svar på hva det er til tross for at du sender melding eller spør så er hun ikke noe å samle på. Da har ialefall du prøvd å legge deg flat og unnskyldt deg samt kanskje se litt hennes side her med tanke på at du nå har fått noe som du drømte om og kanskje det er langt fra hennes drøm. 

Men som sakt ….hvis hun da er like merkelig så er det jo hun som har mista deg. Grunnen til at jeg ville valgt å skrive en melding framfor å spørre rett ut er fordi hun da har litt tid til å tenke hva hun skal svare deg , istedefor å bare plutselig bli spurt ut av det blå .!!! 😌

Ønsker deg lykke til ❤️ Både med barnet (Gratulerer) og med vennskapet ditt ❤️ 

Ps:

Vet jo fra erfaringer at noen rett og slett blir sjalu på barnet. Kan hende hun tenker at nå er all den tia dere hadde sammen over og ut !! At nå kommer du bare til å ville snakke om bleie skift , natte våking, barnehage, amming og helse stasjon og ikke minst hans/hennes første skritt og første ord m.m 😂 🤮 Kan hende hun spyr av det uten å mene det ont 😅 Noen veninner tror jeg blir engasjert i barna, og noen må man enten droppe ut eller ikke forvente å ta barnet med på besøk til😅 

Vet heller ikke om dere har vært sånne veninner som har gått på byen sammen osv for da er hun kanskje redd for at du skal gå fra partyløve til mammabjørn 🦁🐻 hehe 

Anonymkode: 4b2cd...ac7

Det er den mest nedlatende meldinga jeg har sett på lenge. Og det er ingenting i den meldinga du foreslår som i det hele tatt minner om å legge seg flat eller unnskylde seg. 

Jeg tror du er veldig lik TS i tankegangen og like sosialt kort. 

Anonymkode: e4fb6...74c

• Liker 26
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror absolutt ikke du har ment det vondt mot henne, men jeg tror du blir fort revet med av følelser og kanskje du tilogmed er en skikkelig romantiker 😂

Syntes folk er litt harde mot deg …selv om jeg er enig i at du mest sannsynlig har masa for mye å lakt litt vel mange av dine egne følelser over på henne. 

Jeg hadde skrevet på en melding til henne at : Hei. Tenkte å skrive noen ord.. vennskapet har jo forandra seg en del og spesielt etter jeg ble Mamma. 
Vet ikke om det stemmer, men føler hvertfall på at jeg kanskje har masa i overkant mye om at du åsså måtte finne kjærligheta å få barn m.m og har ikke tenkt like mye på det at kanskje ikke du (og andre ) ønsker det samme som meg.

Kanskje du syntes det ble litt mye mas eller at du kanskje hadde syntes det var koseligere å møtes som før uten barnet ? Bare finne på noe som før :) ? 
Kanskje du syntes jeg kom på et litt dårlig tidspunkt uanmeldt den dagen jeg var innom ? Skulle kanskje ringt først og kanskje det ble litt mye med meg og barnevogn plutselig stående utfor døra di 😅 ? Vennskapet vårt betyr enda mye for meg skal du ialefall vite. Klem 

Jeg har veldig humor så derfor jeg har et flire ansikt bakom stående utfor døra di med barnevogna 🤣 Jeg ser litt komikken i det hele ..!!!

Hvis det er sånn at hun ikke kan få barn eller har prøvd ,men foreløpig ikke fått noen hell med seg, så er det klart at hun syntes dette blir for mye ….

Husker meg og beste veninna mi…Vi hadde alltid en slags ‘’avtale’’ om at da vi ble mødre så skulle vi være fadder/gudmor for hverandres barn.

Nå trodde jeg at siden vi hadde holdt sporadiske kontakt gjennom noen år på tlf osv at vi fortsatt sto hverandre nært til tross for avstand, men jeg ble ikke invitert i barnedåpen. Hun hadde heller ikke så altfor mange venner heller så jeg trodde ærlig talt at uansett om jeg var langt borte så kom hun til å syntes det var koselig å ha meg der den dagen….Men der tok jeg feil 😂 Hun tenkte sikkert at jeg var så langt unna , men hadde det vært motsatt hadde jeg spurt henne uansett.

Hadde sakt at selv om årene går så er du uansett en av mine beste venner ,og håper du kan komme selv om det er langt. Du skal hvertfall vite at om du ikke kan komme så vil jeg gjerne du skal være ‘’Fadder i Sør’’ anyway, for jeg vil mer enn gjerne at barnet og meg kan få reise til deg etterhvert så hun/han får møte Mammas gode veninne m.m. Dessuten sendte hun meg aldri noen bilder av ungen eller noe som tydet på at hun ville jeg skulle se det. Husker jeg skrev inn på forumet her om det ,og da fikk jeg til svar fra dem fleste at det var jeg som var rar som mente hun var pliktig til å sende bilder av barnet. Noen mente veninna mi hadde behov for å snakke om noe annet enn barnet og at det burde jeg tenkt på og noen mente jeg var kravstor og noen mente at foreldre skjermer barna for å sende bilder rundt…haha! Jeg mente jo ikke at hun skulle sende meg bilder vær eneste dag eller at vi måtte snakke om barnet hele tiden , men at det hadde vært koselig å bli litt inkludert😆 

Hvis veninna di ikke gir deg noe svar på hva det er til tross for at du sender melding eller spør så er hun ikke noe å samle på. Da har ialefall du prøvd å legge deg flat og unnskyldt deg samt kanskje se litt hennes side her med tanke på at du nå har fått noe som du drømte om og kanskje det er langt fra hennes drøm. 

Men som sakt ….hvis hun da er like merkelig så er det jo hun som har mista deg. Grunnen til at jeg ville valgt å skrive en melding framfor å spørre rett ut er fordi hun da har litt tid til å tenke hva hun skal svare deg , istedefor å bare plutselig bli spurt ut av det blå .!!! 😌

Ps:

Vet jo fra erfaringer at noen rett og slett blir sjalu på barnet. Kan hende hun tenker at nå er all den tia dere hadde sammen over og ut !! At nå kommer du bare til å ville snakke om bleie skift , natte våking, barnehage, amming og helse stasjon og ikke minst hans/hennes første skritt og første ord m.m 😂 🤮 Kan hende hun spyr av det uten å mene det ont 😅 Noen veninner tror jeg blir engasjert i barna, og noen må man enten droppe ut eller ikke forvente å ta barnet med på besøk til😅 

Vet heller ikke om dere har vært sånne veninner som har gått på byen sammen osv for da er hun kanskje redd for at du skal gå fra partyløve til mammabjørn 🦁🐻 hehe 

Hvorfor skriver du gjentagende «Mamma» med stor m? Hadde jeg vært denne venninnen og ts omtalte seg selv som Mor og Mamma, så hadde jeg spydd ytterligere i munnen av henne. 

Anonymkode: 2b4da...66b

• Liker 25
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at ikke alle ser på det å gå gravid som og få barn som det største i livet..men det var likevel et slit. Jeg var veldig mye kvalm og hadde mye bekkensmerter i den perioden. Jeg mener ikke å påstå at jeg er verdensmester for det om men jeg ser nå i hvert fall på meg selv som en mamma"helt" som har satt nytt liv til verden. Jeg skjønner at jeg ikke skulle ha mast så mye på venninne mi om dette, men jeg har likevel en følelse av at hun egentlig vil ha barn og mann sånn innerst inne. Jeg forsøkte kun å gi henne et lite dytt i riktig retning..Synes det er så synd at det skal ha ødelagt så mye. Og jeg synes jo bare det er kjekt når andre spøker litt med meg også? Å kalle henne "bibelsk" er jo bare tull da. Men jeg skal i hvert fall ikke si noe mer om det i fremtiden. Jeg har faktisk allerede beklaget meg til henne den gangen hun sa i fra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

men skjønner likevel ikke hvorfor folk skal være så sensitive? Kan man ikke si noenting lenger uten at folk skal ta sånn på vei.

Eneste som er sensitiv og tar på vei er du. Hun setter grenser for din bedritne oppførsel. Du opplever deg avvist og krenka. 

Anonymkode: 2ddf1...252

• Liker 12
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ps:

Det er ingen ting i den meldingen som minder om å lege seg flat en gang.... 

• Liker 8
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være troll 😳 Så lite oppegående og respektløs mot ei venninne nekter jeg å tro at noen er, så det må være tull. Jeg hadde glatt droppet deg også 

Anonymkode: 8afa0...1ae

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg forsøkte kun å gi henne et lite dytt i riktig retning..

Du er ikke sann.

Uff.

Anonymkode: 67afb...9ac

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

(...) men jeg har likevel en følelse av at hun egentlig vil ha barn og mann sånn innerst inne. Jeg forsøkte kun å gi henne et lite dytt i riktig retning..Synes det er så synd at det skal ha ødelagt så mye. Og jeg synes jo bare det er kjekt når andre spøker litt med meg også? Å kalle henne "bibelsk" er jo bare tull da. Men jeg skal i hvert fall ikke si noe mer om det i fremtiden. Jeg har faktisk allerede beklaget meg til henne den gangen hun sa i fra. 

Hva er det som gjør at du har dette på følelsen? Har hun noen gang gitt eksplisitt uttrykk for at hun savner et familieliv?

Gjentatte råd om ting man ikke har spurt om råd for oppfattes sjelden velmenende og hjelpsomme. De oppfattes som nægging. Altså pirkete og nedlatende.

Snu litt på det og se for deg at en venninne av deg gjentatte ganger hadde ymta frampå at du kanskje skulle tatt av noen kilo etter graviditeten. Kommet med diettforslag og tipsa om treningssenter og pt. Foreslått at hun kunne kjøpt en tredemølle. Helt uten at du selv hadde nevnt noe om kroppen din etter fødsel. Venninnen din hadde jo tross alt på følelsen at du innerst inne ønsket dette. 

Greit nok at du mener det godt, men det spiller liten rolle om det oppfattes stikk motsatt av mottaker.

• Liker 4
  • Nyttig 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Føler litt dette er trolling, for så blottet for selvinnsikt kan man da ikke være? 

Anonymkode: 182a0...9ee

Joda, TS drar den litt langt så det ligner veldig på trolling, men samtidig kjenner jeg flere som henne i det virkelige liv. Så de finnes definitivt.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg skjønner at jeg ikke skulle ha mast så mye på venninne mi om dette, men jeg har likevel en følelse av at hun egentlig vil ha barn og mann sånn innerst inne. Jeg forsøkte kun å gi henne et lite dytt i riktig retning.

Da håper jeg du slutter med dette, enten det er trolling eller sant at du behandler henne sånn.

Dette gjelder deg og alle andre av samme typen: Din retning er ikke riktig retning. 

Anonymkode: 57d1a...583

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at ikke alle ser på det å gå gravid som og få barn som det største i livet..men det var likevel et slit. Jeg var veldig mye kvalm og hadde mye bekkensmerter i den perioden. Jeg mener ikke å påstå at jeg er verdensmester for det om men jeg ser nå i hvert fall på meg selv som en mamma"helt" som har satt nytt liv til verden. Jeg skjønner at jeg ikke skulle ha mast så mye på venninne mi om dette, men jeg har likevel en følelse av at hun egentlig vil ha barn og mann sånn innerst inne. Jeg forsøkte kun å gi henne et lite dytt i riktig retning..Synes det er så synd at det skal ha ødelagt så mye. Og jeg synes jo bare det er kjekt når andre spøker litt med meg også? Å kalle henne "bibelsk" er jo bare tull da. Men jeg skal i hvert fall ikke si noe mer om det i fremtiden. Jeg har faktisk allerede beklaget meg til henne den gangen hun sa i fra. 

Høres ut som at hun, som de fleste her prøver å fortelle det, opplevde den unnskyldningen som alt annet enn ærlig og fra hjerte. Bare måten du omtaler deg selv på er jo helt på trynet. Jeg syns jo selvsagt at jeg også er en mamma«helt» som du så ydmykt kaller det, men for faen dame da…. Kjenn ditt publikum. Du burde ikke sagt noe om det i fortiden en gang! Hun har tydeligvis fått dårlig smak i munnen av deg, som på din store hest tenkte at den stakkars single venninna di TRENGTE ET DYTT. Hva du har en følelse for INNI DEG burde holdes inni deg! Bruk permisjonen din på å lære deg litt sosiale ferdigheter. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Du skulle bare visst hvor slitsomt det er at du maser om at andre skal få mann og barn, bare fordi du har det!

• Liker 8
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Blir jo litt som om ho maser på deg om når du skal ha barnefri og fest annenhver helg for innerst inne vet hun at du vil på fest., Og når du er på fest maser hun om at du må dumpe typen for innerst inne vet hun at du helst vil være singel og ha fri annenhver uke. Da har du jo fått i pose og sekk, du har fått en barn - og samtidig får du beholde friheten. Vinn-vinn. Du hører jo selv hvor dumt dette høres ut ? Enten legger du deg paddeflat eller så må du bare deale med at vennskapet er over. For min del hadde jeg ikke giddet å bruke en kalori på en «venninne» som deg. 

Anonymkode: b72e0...15c

• Liker 4
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om venninna mi som ene dagen mente jeg skulle slå meg på den 20 år eldre, nye kollegaen fordi han var så kjekk, og neste dag foreslå å knulle den 20 år yngre nye naboen. Så ble jeg irritert og sa fra. Hun ble sur på meg! Ikke snakket på noen uker…. 

Anonymkode: 95e4c...a24

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enten hun vil ha det eller ikke, så har du vist lite respekt for henne.

Anonymkode: e3e00...57f

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og har helt droppet en kompis som etter å ha vært kronisk singel fikk barn og dame for et par år siden.

Han maser om at jeg må få leg kone og barn hver jævla gang jeg snakker med han. Jeg har null interesse i barn.

Anonymkode: fdb33...c94

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Gode råd fra noen som faktisk har fått det til?" 😂 Snakk om nedverdigende holdning da, det merker venninnen din. Jeg er ei sånn som "ikke har fått det til" i livet, og av og til får jeg spørsmål fra venner og familie. Det gjør meg ingenting, for de er verken nedlatende eller masete. Det høres ut som du er både nedlatende og masete. Sier noen at de ikke ønsker mann og barn er det helt fjernt å forsette å prate om at de må skynde seg å stifte familie. 

Denne holdningen på kg om at kvinner prakker babyen sin på barnløse venninner dersom de har dem med når de skal møtes, skjønner jeg dog ikke helt. Babyer har tross alt en tendens til å være ganske avhengig av sin mor. Slik mine vennskap er er det ihvertfall helt unaturlig å fortsette vennskapet dersom jeg skulle avvise barna deres. Det viktigste i livet til folk tross alt. 

Anonymkode: 8c0f6...177

• Liker 9
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...