Gå til innhold

Venninne som plutselig ble avvisende etter at jeg fikk barn..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sær kollega som også ser på det å få mann og barn som "å lykkes", basert på at det er det livet hun selv drømmer om. Slike folk kan virke veldig enkle, som går rundt og antar at deres oppskrift på lykke er allment gjeldende. Virker som at de mangler evnen til refleksjon og ulikheter hos mennesker. Frykter at dette også kan gjelde deg, TS. 

Anonymkode: ef845...40e

• Liker 5
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså..æsj! For en oppførsel du har mot ei du kaller for venninne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 23.38):

Ok jeg skjønner jeg har driti meg ut. Venninna mi har tidligere slitt med andre ting så hun har det ikke greit. Jeg må få sagt beklager til henne uff. Jeg har dratt det litt langt og har kanskje en tendens til å le og tulle mye. De fleste venninnene mine liker det, men ikke alle kan jeg se nå..men det er min feil. Håper bare det ikke er for sent..

Anonymkode: 93bb6...ab7

Håper du har skjønt det. 

Er selv overvektig, og røyker. Hun var jo "søt" hun som med fullt alvor forklarte meg, som har jobbet i helsevesenet i 35 år, at jeg måtte slutte å røyke. Det er jo ikke bra for helsa...🤪Jizzez. TUSEN TAKK for at du sa det, det hadde jeg ikke fått med meg...😆

"Rådene" dine er ikke noe hun har bedt om, ikke noe du har noe med, og selv om dere er venninner er det sånn at man har ofte ting i livet sitt man ikke snakker så mye om. Kanskje hun har en arvelig sykdom hun ikke vil bringe videre, og venter på at skal bryte ut? Kanskje hun har blitt misbrukt, kanskje hun har blitt mishandlet i forrige forhold, kanskje... En hel masse muligheter. 

Uansett - Google ordene "respekt" og "toleranse" og lær deg det. Du har å respektere det du får beskjed om, og du må tolerere at ikke alle ønsker å leve livet sitt akkurat som deg. Hvis du i det hele tatt skal gjøre noe som helst i forhold til denne venninnen er det å legge seg helt flat. Paddeflat.

"Unnskyld, jeg skjønner jeg har driti meg ut. Jeg har ingen ting med om, eller hvis, du ønsker mann, barn, reise verden rundt eller gå i kloster. Jeg har vært en skikkelig dårlig venninne og er veldig lei meg for det.  Jeg skjønner at oppførselen min har vært langt over streken og lover å ta meg sammen. Har du lyst til å gå en tur i skogen/på kafe/kino/konsert en dag, bare oss to? Lover at det ikke blir snakk om verken mann, barn eller andre livsvalg. Unnskyld!" 

Men jeg tror toget har gått. Jeg kunne nok tilgitt en som hadde sagt noe sånt, men forholdet er ødelagt. Tilliten er brutt, og det skal ganske mye til for å få stablet den på beina igjen. Og det forutsetter at du HOLDER HELT KJEFT om alt som kan minne om "gode råd" for all fremtid. 

Anonymkode: 5bbff...b41

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 12.11):

Mulig det, men dette er opplagt troll. Det ser du på måten hun ordlegger seg på.

Anonymkode: 486ec...444

Mennesker med denne type holdninger og som er helt blottet for forståelse for at andre ikke har akkurat de samme målene som dem selv er slett ikke uvanlig. They walk among us. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som faktisk hentyder at dere ikke eier interesse for at en venninne får barn burde gå i dere selv. At noen får noe så dyrbart for seg bør og være en glede for en venn. 

Anonymkode: 3ae22...e85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som faktisk hentyder at dere ikke eier interesse for at en venninne får barn burde gå i dere selv. At noen får noe så dyrbart for seg bør og være en glede for en venn. 

Glede seg på andres vegne og ikke bare tenke på seg selv og hva man selv ønsker. Så å møte babyen og faktisk høre om den burde være selvsagt. Eller andre ting. Det er vennskap. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Glede seg på andres vegne og ikke bare tenke på seg selv og hva man selv ønsker. Så å møte babyen og faktisk høre om den burde være selvsagt. Eller andre ting. Det er vennskap. 

Joa, og var det jeg også tenkte utfra overskriften at dette handlet om.

Når du derimot leser postene fra TS i tråden, så ble bildet raskt noe ganske annet.

Helt tydelig at TS har drevet denne venninnen fra seg med frekke og upassende kommenterer over tid, unnskyldt som ‘spøk’.

Anonymkode: 003a6...e87

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 16.44):

Fikk for noen måneder siden en baby og er naturligvis veldig glad for det. De fleste venner og bekjente har gratulert med den lille og det setter jeg veldig pris på. Men så har jeg ei venninne som knapt har sagt noe. Hun liket bildet jeg sendte henne og that's it. Følte meg litt skuffet, for trodde helt ærlig vi var nærmere enn dette. Så for en uke siden tok jeg sønnen min med ut og gikk til der hun bor (vi bor ikke kjempelangt fra hverandre) og ringte på. Hun åpnet men sa hun var opptatt og virket ganske avvisende. Nå har det gått to måneder siden jeg fødte og jeg har ikke hørt noe fra henne siden jeg var der.

Nå lurer jeg på om det er noe jeg har sagt eller gjort og sitter og analyserer ting jeg kan ha sagt til henne. Hun er singel og bor alene, og jeg lurer på om det kan være noe der...Jeg har kommentert på det og sagt at hun må kjappe seg og spøkt litt med at hun er litt "bibelsk", treig og foreslått at hun kan flytte til noe større og at hun som singel kan få barn alene om hun vil, osv. Jeg har selvfølgelig ikke ment det på noen slem måte..kan det være hun er sjalu..? Hun har i hvert fall sagt flere ganger at hun ikke ønsker barn/mann nå men jeg er ikke helt sikker på at hun forteller sannheten her. Hun ba meg slutte å kommentere på hennes valg og jeg har ikke sagt noe mer, bortsett fra en gang jeg foreslo å spleise henne med en kompis. Da virket hun irritert men sa ikke noe mer på det. Jeg er glad i venninna mi..og synes det er så trist at hun avviser meg.. vil gjerne rydde opp i dette. Noen som har noen tips? 

Anonymkode: 93bb6...ab7

Det er nok ikke sjalusi 🤣 Hun har tatt avstand pga kommentarene dine - de er jo direkte rare. Stakkars menneske har jo valgt sitt liv, og du ditt. Hun vil vel ikke ha besøk av både deg og unge - deg pga atferd og ungen fordi hun ikke orker mas. 

Anonymkode: 18433...b4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 19.13):

Jeg skjønner fort av å lese gjennom tråden at du ikke ser helt deg selv her.

Tror absolutt ikke du har ment det vondt mot henne, men jeg tror du blir fort revet med av følelser og kanskje du tilogmed er en skikkelig romantiker 😂

Syntes folk er litt harde mot deg …selv om jeg er enig i at du mest sannsynlig har masa for mye å lakt litt vel mange av dine egne følelser over på henne. 

Jeg hadde skrevet på en melding til henne at : Hei. Tenkte å skrive noen ord.. vennskapet har jo forandra seg en del og spesielt etter jeg ble Mamma. 
Får den følelsen av at jeg har sakt eller gjort noe som du irriterer deg over?! 
Vet ikke om det stemmer, men føler hvertfall på at jeg kanskje har masa i overkant mye om at du åsså måtte finne kjærligheta å få barn m.m og har ikke tenkt like mye på det at kanskje ikke du (og andre ) ønsker det samme som meg.

Kanskje du syntes det ble litt mye mas eller at du kanskje hadde syntes det var koseligere å møtes som før uten barnet ? Bare finne på noe som før :) ? 
Kanskje du syntes jeg kom på et litt dårlig tidspunkt uanmeldt den dagen jeg var innom ? Skulle kanskje ringt først og kanskje det ble litt mye med meg og barnevogn plutselig stående utfor døra di 😅 ? Vennskapet vårt betyr enda mye for meg skal du ialefall vite. Klem 

Nå skriver jo jeg bare en ‘’kladd’’ og det hadde jo blitt med dine egne ord. 
Jeg har veldig humor så derfor jeg har et flire ansikt bakom stående utfor døra di med barnevogna 🤣 Jeg ser litt komikken i det hele ..!!!

Har veninna di vanskelig med å få barn ? 
Hvis det er sånn at hun ikke kan få barn eller har prøvd ,men foreløpig ikke fått noen hell med seg, så er det klart at hun syntes dette blir for mye ….

Å sånn sett så kan vennskap forandre seg drastisk når man får barn. 

Husker meg og beste veninna mi…Vi hadde alltid en slags ‘’avtale’’ om at da vi ble mødre så skulle vi være fadder/gudmor for hverandres barn.
Så flytta jeg mye lengre opp på kartet og noen år senere ble hun Mamma. 

Nå trodde jeg at siden vi hadde holdt sporadiske kontakt gjennom noen år på tlf osv at vi fortsatt sto hverandre nært til tross for avstand, men jeg ble ikke invitert i barnedåpen. Hun hadde heller ikke så altfor mange venner heller så jeg trodde ærlig talt at uansett om jeg var langt borte så kom hun til å syntes det var koselig å ha meg der den dagen….Men der tok jeg feil 😂 Hun tenkte sikkert at jeg var så langt unna , men hadde det vært motsatt hadde jeg spurt henne uansett.

Hadde sakt at selv om årene går så er du uansett en av mine beste venner ,og håper du kan komme selv om det er langt. Du skal hvertfall vite at om du ikke kan komme så vil jeg gjerne du skal være ‘’Fadder i Sør’’ anyway, for jeg vil mer enn gjerne at barnet og meg kan få reise til deg etterhvert så hun/han får møte Mammas gode veninne m.m. Dessuten sendte hun meg aldri noen bilder av ungen eller noe som tydet på at hun ville jeg skulle se det. Husker jeg skrev inn på forumet her om det ,og da fikk jeg til svar fra dem fleste at det var jeg som var rar som mente hun var pliktig til å sende bilder av barnet. Noen mente veninna mi hadde behov for å snakke om noe annet enn barnet og at det burde jeg tenkt på og noen mente jeg var kravstor og noen mente at foreldre skjermer barna for å sende bilder rundt…haha! Jeg mente jo ikke at hun skulle sende meg bilder vær eneste dag eller at vi måtte snakke om barnet hele tiden , men at det hadde vært koselig å bli litt inkludert😆 

Hvis veninna di ikke gir deg noe svar på hva det er til tross for at du sender melding eller spør så er hun ikke noe å samle på. Da har ialefall du prøvd å legge deg flat og unnskyldt deg samt kanskje se litt hennes side her med tanke på at du nå har fått noe som du drømte om og kanskje det er langt fra hennes drøm. 

Men som sakt ….hvis hun da er like merkelig så er det jo hun som har mista deg. Grunnen til at jeg ville valgt å skrive en melding framfor å spørre rett ut er fordi hun da har litt tid til å tenke hva hun skal svare deg , istedefor å bare plutselig bli spurt ut av det blå .!!! 😌

Ønsker deg lykke til ❤️ Både med barnet (Gratulerer) og med vennskapet ditt ❤️ 

Ps:

Vet jo fra erfaringer at noen rett og slett blir sjalu på barnet. Kan hende hun tenker at nå er all den tia dere hadde sammen over og ut !! At nå kommer du bare til å ville snakke om bleie skift , natte våking, barnehage, amming og helse stasjon og ikke minst hans/hennes første skritt og første ord m.m 😂 🤮 Kan hende hun spyr av det uten å mene det ont 😅 Noen veninner tror jeg blir engasjert i barna, og noen må man enten droppe ut eller ikke forvente å ta barnet med på besøk til😅 

Vet heller ikke om dere har vært sånne veninner som har gått på byen sammen osv for da er hun kanskje redd for at du skal gå fra partyløve til mammabjørn 🦁🐻 hehe 

Anonymkode: 4b2cd...ac7

Ok så ordet mamma trenger du ikke å skrive til henne med stor M. Virker som en liten ting men da tror jeg faktisk du hadde skjøvet henne enda mer unna

Anonymkode: 9f2f9...38a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...