Gå til innhold

Venninne som plutselig ble avvisende etter at jeg fikk barn..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her. Nå har jeg lest svarene og jeg får virkelig passet mitt påskrevet kan jeg se. 

For å klargjøre littegrann: jeg har aldri ment det som noe vemmelig eller "slemt" å komme med råd. Jeg trodde dette var noe hun ville ha selv. Og jeg må være ærlig å si at jeg trodde mann/barn, familie osv var noe de aller fleste ønska seg når de er i slutten av tjueåra. Nedverdigende er jeg i hvert fall ikke. Skjønner ikke at man tar sånn på vei av å få gode råd av noen som faktisk har klart å få det til? Ja jeg er nok litt i ammetåka og kan ta på meg det men skjønner likevel ikke hvorfor folk skal være så sensitive? Kan man ikke si noenting lenger uten at folk skal ta sånn på vei.

Anonymkode: 93bb6...ab7

Jeg tror ikke du vet hva «råd» betyr. Alle vet at det går an å leve i par og få barn, det er ikke å «gi råd» å opplyse om det.

Å forklare noen, som ikke har tenkt tanken selv at det går an å få barn alene, er et mildt sagt elendig råd. Den som ønsker seg barn så sterkt, har nok utforsket mulighetene og trenger ikke «en dytt i riktig retning». 

Og større bolig? Så du har gitt «råd» om at det er lurt med høy inntekt også? 

Det er ingen konkret handlingsplan i rådene dine, det er bare stikk til at du mener livet hennes er for dårlig siden hun ikke har det du ønsker deg. «Rådene» dine er ille om hun ikke ønsker seg det du råder til, og enda verre om hun faktisk gjør det. 

Endret av Hactar
  • Liker 18
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle skal nå få seg barn 🙃

Anonymkode: ba4ce...fe0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du skjønner at eneste måten du kan fikse dette på er å legge deg langflat og virkelig oppriktig beklage?

Du har gjentatte ganger pushet på henne, kommentert hennes livsførsel, forsøkt å finne en mann til henne osv - TIL TROSS FOR at hun har bedt deg la det ligge.

Og attpåtil så dukket du opp på døra hennes, med baby på slep.

Det er ikke babyen din som gjør at hun holder avstand nå, det er oppførselen din. Og du har ikke vært snill mot henne, over lang tid.

Anonymkode: 003a6...e87

Ts ønsker at venninnen skal få ha det samme bedritende livet som hun selv har skapt seg. Elendigheten kommer frem før eller siden, og ups så er ts skilt med unger på slep. Da er det greit å ha ødelagt livet til sin venn også, og ikke bare sitt eget

Anonymkode: 32114...293

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
makkapakka skrev (9 timer siden):

Du skulle bare visst hvor slitsomt det er at du maser om at andre skal få mann og barn, bare fordi du har det!

Enig. Jeg har redusert  kontakt med flere venninner og slektninger på grunn av dette. 

Anonymkode: 7a30d...6a9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS her. Nå har jeg lest svarene og jeg får virkelig passet mitt påskrevet kan jeg se. 

For å klargjøre littegrann: jeg har aldri ment det som noe vemmelig eller "slemt" å komme med råd. Jeg trodde dette var noe hun ville ha selv. Og jeg må være ærlig å si at jeg trodde mann/barn, familie osv var noe de aller fleste ønska seg når de er i slutten av tjueåra. Nedverdigende er jeg i hvert fall ikke. Skjønner ikke at man tar sånn på vei av å få gode råd av noen som faktisk har klart å få det til? Ja jeg er nok litt i ammetåka og kan ta på meg det men skjønner likevel ikke hvorfor folk skal være så sensitive? Kan man ikke si noenting lenger uten at folk skal ta sånn på vei.

Å få seg kjæreste og barn er ikke flex. Sykt og tro at du har løst kuren for kreft ved å ligge med noen. Og dette forholdet ditt går til Dundas før eller siden, akkurat som de fleste andre. 

Hopp ned fra din høye hest, og oppfør deg normalt. Du er ikke tre år lengre med prinsesse kjole på. At du hauser opp forholdet ditt, som om det er garantert svaret på suksess er ekstremt naivt. Lykke til med samlivsbruddet, når den tid kommer!

Anonymkode: 32114...293

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som singel og barnløs er slike som deg verste sort menneske å møte på, selv om dere ikke mener det vondt. Enten venninnen din ikke vil ha mann og barn, eller om hun innerst inne ønsker det sårt, er slike "råd" fra venninner med mann og barn aldri velkommen. 

Anonymkode: ec3aa...443

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fikk for noen måneder siden en baby og er naturligvis veldig glad for det. De fleste venner og bekjente har gratulert med den lille og det setter jeg veldig pris på. Men så har jeg ei venninne som knapt har sagt noe. Hun liket bildet jeg sendte henne og that's it. Følte meg litt skuffet, for trodde helt ærlig vi var nærmere enn dette. Så for en uke siden tok jeg sønnen min med ut og gikk til der hun bor (vi bor ikke kjempelangt fra hverandre) og ringte på. Hun åpnet men sa hun var opptatt og virket ganske avvisende. Nå har det gått to måneder siden jeg fødte og jeg har ikke hørt noe fra henne siden jeg var der.

Nå lurer jeg på om det er noe jeg har sagt eller gjort og sitter og analyserer ting jeg kan ha sagt til henne. Hun er singel og bor alene, og jeg lurer på om det kan være noe der...Jeg har kommentert på det og sagt at hun må kjappe seg og spøkt litt med at hun er litt "bibelsk", treig og foreslått at hun kan flytte til noe større og at hun som singel kan få barn alene om hun vil, osv. Jeg har selvfølgelig ikke ment det på noen slem måte..kan det være hun er sjalu..? Hun har i hvert fall sagt flere ganger at hun ikke ønsker barn/mann nå men jeg er ikke helt sikker på at hun forteller sannheten her. Hun ba meg slutte å kommentere på hennes valg og jeg har ikke sagt noe mer, bortsett fra en gang jeg foreslo å spleise henne med en kompis. Da virket hun irritert men sa ikke noe mer på det. Jeg er glad i venninna mi..og synes det er så trist at hun avviser meg.. vil gjerne rydde opp i dette. Noen som har noen tips? 

Hm, kan virkelig ikke forstå hvorfor hun ikke ha skygget unna deg før, du virker irriterende til og med for meg som har barn. Jeez.

Anonymkode: fea56...54a

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det å gi råd skal man være forsiktig med uten at noen ber om det eksakt.

Endret av exictence
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Apropos "bibelsk", så er du som en av de nyfrelste som skal forkynne og snakke om fantasifiguren sin "jesus" til tross for at man vet veldig godt at det ikke er mulig å fly rundt og "sveve" i lufta og den såkalte "himmelen", med mindre du er astronaut og det er helt crazy at man tror på "jesus", men vet veldig godt innerst inne at det ikke er noe som heter "julenissen", bare for å ta et eksempel på at man vet at det IKKE finnes en mann med langt grå skjegg som flyr rundt i lufta med sine reinsdyr fra det ene hjørnet av planeten Jorda til den andre, og likevel vil de "nyfrelste" at man skal begynne å tro på "jesus" 😂 Nå har jeg forklart for deg hvor irritasjonsnivået hos venninna di mest sannsynlig ligger når hun hører alt det crapet du lirer fra deg som om det å bli spermet gjennom vagina-en er noe av det "største" som finnes. 

Tvert imot, venninna di (og alle andre) som lar være å få barn, burde få en medalje, for det siste vi trenger på denne eneste planeten vi har er å fylle planeten med enda flere avkom mens vi stormer mot 9 MRD mennesker, noe som er helt syke tall. 

Videre er det tydelig at du er inne i den konservative, høyregrøfta, og selv om det er mye konservativ piss nå for tiden politisk sett som ønsker å knuse alle oss som ikke ønsker å bøye seg for Handmaid's Tale "tradisjonen", så er det mange som vil forsvare sin livsstil til siste pust. Det er ikke noe galt i å være barnløs, faktisk er det en fordel, ifølge forskning, og det er det ingen tvil i ettersom kroppen går gjennom negativ prosess jo flere fødsler man har. 

At målet skal være å få seg "mann og avkom" har vært latterlig lenge nå selv om de konservative vil at vi alle skal fortsatt bøye oss for denne tankegangen. 

Det er mange grunner til at venninna di ikke orker lenger den arrogansen som du forfekter, og jeg forstår henne veldig godt. Du er blitt den du er, og dere har ikke noe mer å diskutere. Dere er bare helt forskjellige ettersom ditt mål er å plumpe ut avkom før du er 30 og ha en mann på plass. 

Bare for å gi deg en newsflash: En mann har egentlig ikke noe annet valg enn å være "på plass" hvis en mann ønsker å ha sitt eget avkom, så det er ikke akkurat noe "stor bragd" fra din side. En mann må derfor bare spille spillet hvis en mann trenger avkom, men etter at en mann har fått det som han vil, så har du (og alle andre som får havarerte forhold) et stort problem - og til slutt er det barna som lider. 

Clash Of Lifestyles er virkelig en ting som ikke går overens, og jeg tipper at dere også er forskjellige politisk sett. Det tyter jo helt gjennom og er åpenbart. 

Anonymkode: d518b...30c

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kan være blytungt å få den typen kommentarer, TS. Enten så er det hennes store drøm og få mann og barn, og hun føler skikkelig sterkt på at hun ikke har det ennå og hun frykter for framtiden. Da er det selvsagt sårt å bli påminnet det hele tiden. Eller så ønsker hun ikke mann og barn, og da kan det være tøft å få samfunnets forventninger presset på seg i tide og utide. 

Du synes kanskje hun er nærtagende, men husk at det ikke er sikkert det kun er du som sier sånne ting. Det kan være mange flere som deg i hennes omgangskrets. Summen av det kan bli ganske slitsom, og da begynner man kanskje å unngå de personene. Helt forståelig. 

«Noen gode råd fra en som faktisk har fått det til» høres dessverre bare nedlatende og belærende ut. Hun synes kanskje ikke dere har så mye til felles lenger, siden hun er singel og barnløs og du anser deg som en som har «fått det til».

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hun har i hvert fall sagt flere ganger at hun ikke ønsker barn/mann nå men jeg er ikke helt sikker på at hun forteller sannheten her. Hun ba meg slutte å kommentere på hennes valg og jeg har ikke sagt noe mer, bortsett fra en gang jeg foreslo å spleise henne med en kompis. Da virket hun irritert men sa ikke noe mer på det.

Jeg er lesbisk og har tidligere hatt en venninne som gjorde det samme som deg. Jeg måtte til slutt kutte kontakten, fordi hun stadig prøvde å sette meg opp med menn, selv om jeg gjentatte ganger forklarte at det ikke var noe jeg ønsket.

Vær så snill og ta hintet – slutt å blande deg inn i andres liv på den måten.

Anonymkode: 41ac2...ca3

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker du bør si unnskyld til henne for alle de dumme kommentarene om partner, barn og så videre.

Det var veldig lite hyggelig av deg - særlig når den andre gir signaler på at temaet ikke er velkomment. 

Det er helt greit å spørre en gang om folk ønsker seg barn/partner, men du har gått over grensen slik jeg leser deg. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Få råd av noen som faktisk har fått det til? 🫥🫠 

Den siste setningen din er nok grunnen til at hun ikke gidder mer og, du trekker «krenkekortet» om du tråkker i salaten.

En god venn klarer summe seg og be om unnskyldning.

Men dette er jo og en holdning du har som du ikke ser selv. 

Hva med å prøve å få en endring av denne instillingen hos deg? Det kan komme til gode for alle. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Andres barn er dødskjedelige. Har selv barn, og da hun var baby begrenset jeg babysnakk, babybilder og alt som hadde med det å gjøre, til nærmeste familie. Venninner fikk så og si aldri noe med mindre de spurte. Fordi jeg vet at mitt barn ikke er så interessant for dem. Nå har jeg flere venninner med baby og jeg klikker. Bare babysnakk, babysnaps og alt sånn gørrkjedelig opplegg. Orker ikke. 

Om du i tillegg gir henne råd hun ikke har bedt om, og bare antar at alle ønsker seg eller er interessert i barn, er du en smule tonedøv. 

Anonymkode: f6466...746

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hadde skrevet på en melding til henne at : Hei. Tenkte å skrive noen ord.. vennskapet har jo forandra seg en del og spesielt etter jeg ble Mamma. 

Får den følelsen av at jeg har sakt eller gjort noe som du irriterer deg over?! 
Vet ikke om det stemmer, men føler hvertfall på at jeg kanskje har masa i overkant mye om at du åsså måtte finne kjærligheta å få barn m.m og har ikke tenkt like mye på det at kanskje ikke du (og andre ) ønsker det samme som meg.

Kanskje du syntes det ble litt mye mas eller at du kanskje hadde syntes det var koseligere å møtes som før uten barnet ? Bare finne på noe som før :) ? 
Kanskje du syntes jeg kom på et litt dårlig tidspunkt uanmeldt den dagen jeg var innom ? Skulle kanskje ringt først og kanskje det ble litt mye med meg og barnevogn plutselig stående utfor døra di 😅 ? Vennskapet vårt betyr enda mye for meg skal du ialefall vite. Klem 

Anonymkode: 4b2cd...ac7

Jeg ville ikke skrevet dette. Synes det ble for mye «analysering» av venninnen, og gjetting på hva hun føler. Og akkurat det har vel TS gjort nok av. Venninnen er vel antakelig allerede dritt lei av at TS snakker som om hun vet bedre enn henne hva hun føler og hva som er best for hennes liv, så her må man være meget varsom for å ikke gjøre alt verre. Også mangler jo det viktigste: En unnskyldning! 

Hvis TS skal sende en melding, så må hun kun adressere sin egen oppførsel og hva hun selv føler at hun har gjort galt - og la venninnen snakke for seg og sine følelser. 

Kanskje heller prøve noe ala dette: 

«Hei. Jeg føler det har vært rart mellom oss i det siste og jeg har gått litt i meg selv. Jeg innser at jeg har vært veldig i familiebobla og babybobla, og det har gjort at jeg har tenkt at alle ønsker det samme som meg. Derfor har jeg nok fortsatt å mase mye om familie, barn og større hus, til tross for at du har gitt tydelig beskjed om at du ikke ønsker disse kommentarene og samtalene. Det var ikke min intensjon å være masete, arrogant eller nedlatende mot deg, men jeg forstår nå at det kanskje ble resultatet likevel. Det var veldig ugreit av meg, og det ber jeg om unnskyldning for. Vennskapet vårt betyr mye for meg, og jeg håper jeg får muligheten til å vise at jeg kan være en bedre venn enn jeg har vært i det siste.»

Endret av Umbreon
  • Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Virkelig ikke. Og for oss som har bestemt oss for at dette ikke det livet vi vil ha, er det ekstremt irriterende og provoserende å forholde seg til småbarnsforeldre som tror at alle ønsker seg nøyaktig det samme livet de lever. Jeg vil bokstavelig talt heller dø enn å ha barn i livet mitt. 

Anonymkode: bbe0c...741

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fikk for noen måneder siden en baby og er naturligvis veldig glad for det. De fleste venner og bekjente har gratulert med den lille og det setter jeg veldig pris på. Men så har jeg ei venninne som knapt har sagt noe. Hun liket bildet jeg sendte henne og that's it. Følte meg litt skuffet, for trodde helt ærlig vi var nærmere enn dette. Så for en uke siden tok jeg sønnen min med ut og gikk til der hun bor (vi bor ikke kjempelangt fra hverandre) og ringte på. Hun åpnet men sa hun var opptatt og virket ganske avvisende. Nå har det gått to måneder siden jeg fødte og jeg har ikke hørt noe fra henne siden jeg var der.

Nå lurer jeg på om det er noe jeg har sagt eller gjort og sitter og analyserer ting jeg kan ha sagt til henne. Hun er singel og bor alene, og jeg lurer på om det kan være noe der...Jeg har kommentert på det og sagt at hun må kjappe seg og spøkt litt med at hun er litt "bibelsk", treig og foreslått at hun kan flytte til noe større og at hun som singel kan få barn alene om hun vil, osv. Jeg har selvfølgelig ikke ment det på noen slem måte..kan det være hun er sjalu..? Hun har i hvert fall sagt flere ganger at hun ikke ønsker barn/mann nå men jeg er ikke helt sikker på at hun forteller sannheten her. Hun ba meg slutte å kommentere på hennes valg og jeg har ikke sagt noe mer, bortsett fra en gang jeg foreslo å spleise henne med en kompis. Da virket hun irritert men sa ikke noe mer på det. Jeg er glad i venninna mi..og synes det er så trist at hun avviser meg.. vil gjerne rydde opp i dette. Noen som har noen tips? 

Høres ut som du er veldig pågåande...

Att andre skal mase om type og barn i tide og utide er berre ufint. Vil ho ha så går ho inn for det utan mas frå alle rundt seg. 

Ei venninde skal støtte, ikkje mase.

Og den kommentaren din likte eg ikkje det spor. Så forstår ho.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (19 timer siden):

Ta en titt på det du selv skriver. Forstår du ikke at måten du har oppført deg på er veldig ugrei?

- Du gir henne «gode råd» hun ikke har bedt om, men tvert imot sagt at hun ikke ønsker.

- Du antar at «de fleste» ønsker seg barn og familie, selv om hun aldri har gitt inntrykk av at hun ønsker noe av dette. 

- Du mener selv at hun har «fått til noe hun mangler» ved å skaffe deg barn og familie. 

Ikke nedverdigende? Du kan faktisk være nedverdigende selv om du ikke evner å se det selv. Alt du skriver om din oppførsel overfor henne er nedverdigende og gjennomsyrer av at du mener at du har fått til noe du tror at hun også ønsker seg. Du ser jo ikke venninna di i det hele tatt(!), men antar at hun ønsker det samme som deg og prøver å trykke dine goals ned over hodet på henne - Til tross for at hun har sagt at du skal slutte.  

Enig!

Anonymkode: 17083...326

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Andres barn er ikke spesielt interessant. Finn på noe uten barnet.

Anonymkode: 67afb...9ac

Barna til folk rundt meg, som jeg bryr meg om, er interessante for meg... Er heldigvis ikke så kald at alt som ikke er mitt, er uinteressant...

Anonymkode: c8f56...e27

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, du er skikkelig asshole her. Håper venninna di forlater det vennskapet, hun fortjener mye bedre.

Og ellers til folk i tråden, så er nedverdigende og nedlatende to forskjellige ord, mange bruker det første når de mener det siste. Og ja,jeg vet det er litt nedlatende å si ifra 😅

Anonymkode: ba991...75d

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...