Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd lignende med menn i mitt liv også. Det er så utrolig skuffende fordi man vet selv at man ville hjulpet om de hadde trengt det! Som en nevnte her, neste gang får du noen andre til å hjelpe deg med dette! Det her handler om behovet for kontroll. Han liker at du er så avhengig av han og vil ikke at du skal kose deg/ha en avspaseringsdag. Ellers ville han ha hjulpet deg. 

Anonymkode: d45d9...c42

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din hobby-ditt ansvar.
Dersom han ikke vil bruke sin fritid på å hjelpe deg med hobbyen din, så aksepter det, og kjøper denne tjenesten hos noen som faktisk jobber med det profesjonelt, og lar mannen din få fred for masingen.

Anonymkode: 64ad6...b60

Men da må han bruke ordene sine og si nei da. Ikke love at han skal gjøre det for så å bare drite i det.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vasket i 3 uker? 

Min hadde fått et vått handkle og en haug møkkete undertøy på hodeputa etter 3 dager. 

Anonymkode: 30d4a...600

Ja, men ikke hans klær. Det var vel derfor han monterte den til slutt, hadde ikke flere boxere igjen. 

Jeg kunne selvsagt montert maskinen selv eller kontaktet montør, men fikk ikke lov. 

Men vi har på en måte skværet opp nå og jeg har sagt i klartekst at slike stunt vil jeg ha meg frabedt. Ja jeg er selvstendig og kan fikse ting selv, og hadde nok gjort det. Men han var rett og slett helt "umulig" den tiden det skjedde.

Anonymkode: 0a2c2...82e

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har opplevd lignende med menn i mitt liv også. Det er så utrolig skuffende fordi man vet selv at man ville hjulpet om de hadde trengt det! Som en nevnte her, neste gang får du noen andre til å hjelpe deg med dette! Det her handler om behovet for kontroll. Han liker at du er så avhengig av han og vil ikke at du skal kose deg/ha en avspaseringsdag. Ellers ville han ha hjulpet deg. 

Akkurat. Det er en hersketeknikk som han bevisst eller ubevisst brukte for å ha kontroll på ts. Enten er han misunnelig på hobbyen hennes eller så er hun ikke verdt å hjelpe. Pskyo 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en hobby som betyr mye for meg, som jeg holder på med noen ganger i året. Jeg har planlagt avspasering fra jobben i dag fordi jeg skulle treffe to venninner med samme hobby. Det er noe som jeg trenger i hobbyen min som har vært ødelagt en stund, noe mannen min har kompetanse på å reparere. Jeg har jevnlig minnet han på dette, men han har utsatt det. I går var det dagen før min planlagte fridag, og han hadde fortsatt ikke gjort noe. Jeg skulle ønske jeg kunne gjort dette selv, men det har jeg ikke kompetanse til. Klokken gikk, men han gikk fra det ene til det andre her hjemme og i hagen men ikke den hobbyjobben. 

Jeg startet med kveldsrutinen med barna, og sa til han at det hadde vært fint om han gikk i garasjen og fikk ordnet det jeg trengte. Jeg fikk ikke noe ordentlig svar bortsett fra at han var klar for kveld og helst ikke orket noe mer jobb nå, men så på han at han ble irritert over at jeg maste som han sa. Klokken gikk... Så satt han seg i sofaen, og satt der i to timer. Klokken var da nesten 23, og det er sjelden jeg blir lei meg men da gikk jeg å la meg. Flere ganger den ettermiddagen og kvelden hadde jeg bedt han om hjelp, det virket som om han motsette seg bare fordi jeg maste. Maste, i hans øyne. Han vet hvor mye jeg hadde gledet meg til denne hobbydagen og hva det betyr for meg.  Jeg tenkte for meg selv at han sikkert kom til å stå opp tidligere på morgenen før jobb og gjøre jobben, da det tar en time/halvannen. Men nei, mannen sov til klokken 8 han og dro på jobb. 

Nå er jeg hjemme med bortkastet avspaseringsdag. Hater å være avhengig av han på den måten, men det er jeg beklagelig nok! Det er så dårlig gjort! Er både lei meg og sint 

Anonymkode: 49439...dc5

Trenger du bare å ventilere eller hva er poenget med denne tråden?

Hvis du vil ha et ærlig svar på om det er rimelig eller ikke rimelig av han å ikke reparere denne saken, så må du nesten si hva det er og hvor lang tid det tar. Helt unødvendig å anonymisere hva du nå ønsker at han skal gjøre. Bare fordi du mener at han har kompetansen, så betyr ikke det at det er hverken interessant eller fornuftig tidsbruk for han. Min bror er mekanismer og god på å fikse alt mulig - hvis han vil - , men det betyr ikke at han syns at det er hverken gøy eller  interessant i å fikse min gamle bil av den grunn. 

Anonymkode: ee8c4...572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke måte på psykoanalyseringen på kvinneguiden. Snakk om å lese mye inn i situasjonen.

Han burde aldri sagt at han skulle fikse det, for så å ikke gjøre det likevel. Det er dårlig gjort. Men hun kunne også ha ordnet dette selv, enten ved å få noen andre til å reparere den eller kjøpe ny. Det er det hun ville ha gjort hvis hun ikke hadde en fiksermann. For å få det til å passe inn i ditt narrativ, så hadde hun på den måten «tatt fra han makten han har over henne, og bevist overfor både seg selv og han at hun er en sterk kvinne som kan ordne opp selv». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men ikke hans klær. Det var vel derfor han monterte den til slutt, hadde ikke flere boxere igjen. 

Jeg kunne selvsagt montert maskinen selv eller kontaktet montør, men fikk ikke lov. 

Men vi har på en måte skværet opp nå og jeg har sagt i klartekst at slike stunt vil jeg ha meg frabedt. Ja jeg er selvstendig og kan fikse ting selv, og hadde nok gjort det. Men han var rett og slett helt "umulig" den tiden det skjedde.

Dette blir jo bare verre og verre...

Om min mann ikke "ga meg lov" er det nok det første jeg ville gjort likevel.

Hvorfor er du sammen med en som kontrollerer deg slik? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Minner meg om episoden jeg hadde med mannen da vaskemaskinen gikk i stykker. Hadde en splitter ny i garasjen, som han nektet å montere. Jeg vasket klær for hånd i 3 uker, fikk nok og reiste en tur hjem til foreldrene mine. Kom tilbake og da var den nye montert. Han hadde tydelig dårlig samvittighet og visste at han hadde dratt ting litt vel langt. Vi pratet om dette og jeg har sagt i klartekst at hvis det skjer et slikt stunt til, er det over og ut. Time will show...

3 UKER??? Jeg hadde ikke vaska et håndkle engang før maskinen var montert… 

Anonymkode: 0b426...37e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette blir jo bare verre og verre...

Om min mann ikke "ga meg lov" er det nok det første jeg ville gjort likevel.

Hvorfor er du sammen med en som kontrollerer deg slik? 

Kan du si, han har ADHD og ikke verdens enkleste å leve med. Men så har han mange andre gode sider også, som veier opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke måte på psykoanalyseringen på kvinneguiden. Snakk om å lese mye inn i situasjonen.

Han burde aldri sagt at han skulle fikse det, for så å ikke gjøre det likevel. Det er dårlig gjort. Men hun kunne også ha ordnet dette selv, enten ved å få noen andre til å reparere den eller kjøpe ny. Det er det hun ville ha gjort hvis hun ikke hadde en fiksermann. For å få det til å passe inn i ditt narrativ, så hadde hun på den måten «tatt fra han makten han har over henne, og bevist overfor både seg selv og han at hun er en sterk kvinne som kan ordne opp selv». 

Så rart at du skal irritere deg over min kommentar, følte du deg truffet? Fordi det er faktisk sånn at man må se på intensjonen bak handlingen. Fordi han valgte å ikke hjelpe, selvom han kunne og hadde tid. Man trenger ikke å være hjernekirurg for å forstå menneskelig handling. 

Når man lover noe og ikke holder det man lover, sitter på sofaen i 2 timer og gjør andre ting, sier jo det sitt. Nå var det sånn at hun har spurt flere ganger og planlagt det i forhold til avspaseringsdagen, men han velger å gjøre andre ting i hagen og sitte i sofaen i 2 timer. Det gjør han med vilje. Det hadde vært noe annet om han ikke kunne, ikke hadde tid osv. Men det her viser bare til at han faktisk velger å handle slik han gjør. Det er et godt eksempel på hvordan menn ønsker kontroll over kvinner de er sammen med.

Hvorfor skal hun være en så «sterk kvinne» å fikse det selv? Må hun det? Kan man ikke spørre om hjelp? Trodde man var to for en grunn? Vi har alle våre funksjoner i et parforhold og vi utfyller hverandre med at man er ulike og har ulik kunnskap. Syns det er synd at han faktisk velger å ikke hjelpe, når han kan. Det er vel derfor menn så sjelden spørr om hjelp fordi de vet at den andre kan velge å ikke hjelpe. Man forstår ofte slik tenkning gjennom at man selv tenker slik. Han vet nok hvilken skuffelse dette også er, skjønner du

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller ikke det er spesielt gøy å hjelpe mannen min med ting han trenger hjelp til for n-te gang, men å hjelpe hverandre er jo en av de største grunnsteinene i et partnerskap og samliv.  
Hvis man ikke gir sin livspartner støtte og hjelp, hvem skal da gjøre det? Den kjekke, single kollegaen?  

Og hvorfor nekter han å kommunisere rundt dette?  
Er det vanlig for ham med strutse-taktikk, ignorere og håpe at oppgaven forsvinner av seg selv? 

Anonymkode: 62099...63b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk ikke lov? Er du ikke myndig og bor i eget hus? 

Anonymkode: eb660...32c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en hobby som betyr mye for meg, som jeg holder på med noen ganger i året. Jeg har planlagt avspasering fra jobben i dag fordi jeg skulle treffe to venninner med samme hobby. Det er noe som jeg trenger i hobbyen min som har vært ødelagt en stund, noe mannen min har kompetanse på å reparere. Jeg har jevnlig minnet han på dette, men han har utsatt det. I går var det dagen før min planlagte fridag, og han hadde fortsatt ikke gjort noe. Jeg skulle ønske jeg kunne gjort dette selv, men det har jeg ikke kompetanse til. Klokken gikk, men han gikk fra det ene til det andre her hjemme og i hagen men ikke den hobbyjobben. 

Jeg startet med kveldsrutinen med barna, og sa til han at det hadde vært fint om han gikk i garasjen og fikk ordnet det jeg trengte. Jeg fikk ikke noe ordentlig svar bortsett fra at han var klar for kveld og helst ikke orket noe mer jobb nå, men så på han at han ble irritert over at jeg maste som han sa. Klokken gikk... Så satt han seg i sofaen, og satt der i to timer. Klokken var da nesten 23, og det er sjelden jeg blir lei meg men da gikk jeg å la meg. Flere ganger den ettermiddagen og kvelden hadde jeg bedt han om hjelp, det virket som om han motsette seg bare fordi jeg maste. Maste, i hans øyne. Han vet hvor mye jeg hadde gledet meg til denne hobbydagen og hva det betyr for meg.  Jeg tenkte for meg selv at han sikkert kom til å stå opp tidligere på morgenen før jobb og gjøre jobben, da det tar en time/halvannen. Men nei, mannen sov til klokken 8 han og dro på jobb. 

Nå er jeg hjemme med bortkastet avspaseringsdag. Hater å være avhengig av han på den måten, men det er jeg beklagelig nok! Det er så dårlig gjort! Er både lei meg og sint 

Anonymkode: 49439...dc5

Ta tingen til service. Du har arbeid - du kan betale noen for å fikse det.

Ønsker du en partner som med glede støtter deg? Ok. Da må du skille deg fra denne, for han oppfyller ikke det kravet. Og det er ok. Men du kan ikke først velge noen og så kreve noe de ikke innfrir. Det er ikke slik verden funker. Mennesker er ikke «oppussingsobjekter «. Du finner noen som innfrir, og så velger du dem. Og de som ikke innfrir? De velger du bort. 

Anonymkode: d8840...fa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se at du har spurt han om å hjelpe deg med denne tingen, det står ingenting i hovedinnlegget om det. Du skriver bare at han har kunnskap om  å fikse denne tingen. Spurte du om han kunne ordne denne tingen, og hva svarte han da du eventuelt spurte han?

Anonymkode: 42437...16b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her virker det ikke som mannen din respekterer deg❤️

Anonymkode: 19af4...d94

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du si, han har ADHD og ikke verdens enkleste å leve med. Men så har han mange andre gode sider også, som veier opp. 

Aha, kjenner meg igjen i å ha en ADHD mann. Utrolig flink til å fikse ting raskt og effektivt så lenge han kommer på det selv. Men blir han bedt om noe av andre er han treg som sirup. Veldig spesielt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spurte du ham om han ville gjøre det, eller bare forventet du at han skulle gjøre det?

Virker som en kommunikasjonssvikt, at du bare har forutsatt at han ville gjøre det uten å egentligbgi ham noe valg.

Neste gang spør du, et tydelig ja/nei spørsmål, om han vil gjøre det, og om han kan gjøre det før x dato. Og så sier du at hvis han ikke vil gjøre det likevel, så bestiller du noen/sender tingen på verksted, men da må han gi beskjed i tide.

Anonymkode: f74cc...ceb

AnonymBruker
Skrevet
Natu skrev (7 timer siden):

Aha, kjenner meg igjen i å ha en ADHD mann. Utrolig flink til å fikse ting raskt og effektivt så lenge han kommer på det selv. Men blir han bedt om noe av andre er han treg som sirup. Veldig spesielt. 

Jepp, sånn er han. Han klarer ikke å legge ting fra seg før det er iorden. Om det tar natten eller flere dager, så gir han seg ikke. Men det med vaskemaskinen, så var han helt umulig. Han trengte ikke å vaske noe. Det var ikke "hans" problem helt til han gikk tom for boxere😁

Han kan fikse ting for meg også, men det helst at jeg prøver selv før han "hjelper" . Han er opptatt av at jeg skal mestre det meste selv. Og det er jo forsåvidt en god tanke da.

AnonymBruker
Skrevet

Har han noen venner som kan fikse slikt? Da hadde jeg spurt dem og betalt godt fra felleskontoen. Gi beskjed om at du nå har spurt Per siden han tydeligvis ikke gidder å hjelpe.

Hvis ikke det trigger en endring i oppførsel og en reell unnskyldning hadde jeg ikke orket mer av forholdet. Livet er for kort til å kastes vekk på folk som ikke bryr seg og som manipulerer på den måten.

Anonymkode: 6d86c...9b3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er man sammen med noen? I min verden så er man sammen med noen fordi man ønsker å gjøre livet bedre og lettere for den man er sammen med, og skal elske. Hvis man ikke lenger bryr seg om hverandre, så hvorfor skal man være sammen?

Anonymkode: 82868...71e

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...