Gå til innhold

Noen som har hoppet over størrelser i vinterdress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har oppet iver størrelser/fått en størrelse til å vare to vinteren?

I så fall hvordan?😅

Hvilken tørreste hadde dere, og hvor høy var barnet da den begynte å bruke dressen første gangen?

Anonymkode: c8a4b...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må vel kun være mulig når barnet er såpass stort at barnet ikke vokser kjempemye på et år lengre. I år må jeg sannsynligvis ha 2 størrelser i vinterdress da vinteren her varer fra november til mai (kan godt være 1 varmegrad og sludd på 17.mai) og har i tillegg en varm høstdress som brukes nå... 

Anonymkode: 7004f...6e9

Skrevet

Didriksen har dress hvor en kan løsne opp søm og dermed blir lenger på armer og bein. Vet om flere i barnehagen der jeg jobbet som hadde den type dress

Anonymkode: af969...c3c

Skrevet

Skal teste nå i vinter. Hun brukte 86 fjor vinter, og da våren kom begynte dressen å bli for liten. Men vi hadde kjøpt en i 92 som vi hadde hjemme. (Hadde en i barnehagen og en hjemme). Nå er hun 94 cm, og vi regner med at dressen i str 92 vil passe hvertfall noen måneder til. Vi har Reima og den er stor i størrelsen. Begynner den å bli for stor utpå våren så går vi over til 104 og hopper dermed over 98. Gjør ikke noe om det er litt for stort. Hun er 2,5 år nå. Regner med at 104 vil vare neste vinter også. 

Anonymkode: f3766...107

Skrevet

Begynner den å bli for liten utpå våren*

Hahaha.

Anonymkode: f3766...107

Skrevet

Yngste som er 7 nå kan bruke dressen fra i fjor i år. Den var litt romslig forrige vinter, men ikke for stor heller. Ellers har jeg måtte kjøpe ny strl hver sesong til begge barna, eldste er gutt på snart 11 og han vokser veldig nå

Anonymkode: f1050...422

• Liker 1
Skrevet

Min har brukt samme dress 2 vinterer på rad. Den var alt for stor første vinter, og begynte å bli rimelig kort i beina utover våren nå i år. Hadde dress fra Katnakken. 

Anonymkode: c4d70...39c

Skrevet

Fra 5 års alderen begynte ungene mine med todelt sett. Syns det var bedre å hoppe over en størrelse i todelt fordi det er flere og bedre tilpasningsmuligheter på vinterbuksen og den kan strammes mer enn en dress. Med vinterdress blir ofte dressen saggete når den er for stor, noe som etter min mening begrenser barnets utfoldelse, særlig for de minste. 

Anonymkode: 96ae1...962

• Liker 1
Skrevet

Med eldste barnet hoppet vi fra 92 til 104, litt fordi jeg trodde merket jeg kjøpte var liten i størrelsen (det var det ikke). Den fungerte likevel helt fint første vinteren, foruten at den var litt lang i armene. Dressen passet derfor fint året etter også, men var ganske akkurat på slutten av sesongen. 

yngste barn fikk dress i 98, men brukte 104 i reserve hjemme. Det gikk helt fint. Nå er yngste 102 cm, så 104 vil antagelig ikke holde hele sesongen, slik at 110 nok må tas i bruk.

Min erfaring er derfor at en størrelse fint kan vare to sesonger om den er litt romslig første året. Det er også litt avhengig av hvor barnet har lengden sin: barn med lang vokser tidligere ut av dresser enn barn med lange bein, for sistnevnte kan man justere en del med fotstrikkene. Størrelse sier imidlertid ikke så mye, da det er ganske stor forskjell på de ulike merkene. Innad i samme merke vil du likevel ofte se at det ikke er SÅ stor forskjell mellom feks 92 og 98, om du legger dressene oppå hverandre.

Skrevet

Med vilje? Nei aldri satset på det. Hvorfor vil du planlegge for det?
Om det er økonomien så er trikset å kjøpe pent brukt, bruke en sesong, (eventuelt arve og la et barn til bruke en sesong til), og så selge, enten fortsatt pent brukt, eller mer brukt, avhengig av hvilken type barn du har. Her har uteklær hatt ca 0,- i kostnader, iaf ikke særlig mye mer, i alle år. Ved den metoden der. Noen ganger er man uheldig at en dress ryker eller skades, men jammen meg sjelden. Så mine har derfor hatt "ny" dress i rett str hver vinter :) 

Anonymkode: b962b...b14

• Liker 1
Skrevet

Har fått didrikssons til å vare to år uten problemer. Bein og ermer kan forlenges.

Har også ved et tilfelle hoppet over en størrelse. Var i tvil så kjøpte den største og angrer. Den var alt for stor og ble ikke brukt. Håper det fortsatt er innafor med heldress i år så vi får brukt den.

Vil altså ikke anbefale å kjøpe stor dress til å vokse i. 

Anonymkode: 4510b...e8a

Skrevet

Vi håper over størrelsen. I fjor var hun 92/98. I år er hun ca. 98/104. Vi kjøpte vinterdress i fjor i 104. I år kjøpte vi heller vinterjakke i strl 110. Tenker vi kjøper vinterjakke og vinterdress annenhvert år. Syns det er regelrett sløsing å kjøpe nytt hvert år.

I tillegg er vintersko såpass dyrt og kan ikke kjøpes brukt eller annenhvert år, så da legger vi heller pengene i det. I år brukte vi 2500 på sko. 

Anonymkode: 18346...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi håper over størrelsen. I fjor var hun 92/98. I år er hun ca. 98/104. Vi kjøpte vinterdress i fjor i 104. I år kjøpte vi heller vinterjakke i strl 110. Tenker vi kjøper vinterjakke og vinterdress annenhvert år. Syns det er regelrett sløsing å kjøpe nytt hvert år.

I tillegg er vintersko såpass dyrt og kan ikke kjøpes brukt eller annenhvert år, så da legger vi heller pengene i det. I år brukte vi 2500 på sko. 

Anonymkode: 18346...16a

Ble ikke den vinterdressen veldig stor på henne? Det er jobikke akkurat bra for komforen og bevegeligheten. 

Skrevet

Ja, vi har hoppet over en størrelse i kattnakkendressene, de er romslige i størrelsen og varer lenge :) har ei på 2 år som fortsatt bruker kattnakken helårsdress i str. 86 (hun er liten for alderen, vel å merke), kommer til å kjøpe vinterregndress i str. 98 når kulda setter inn :) 

Skrevet

En ting er for stor vår/høst- dress. De er relativt tynne , blir ikke sp stive og klumpete selv om det er litt ekstra her og der. Men vær så snill, kjøp vinterdress som passer. Handler det om penger, kjøp heller brukt. Når jeg tenker etter, er uansett brukt en god idé. 

Jeg har jobbet i barnehage i 27 år og har sett alt for mange barn som får vinterdresser som skal vare . Så da brettes det opp og snøres inn. Resultatet er barn som knapt nok orker å bevege seg. Ikke uvanlig at en dress må byttes ut når den endelig passer pga slitasje. 

Og votter,  herrejord,  det er et eget kapittel! Kjempegøy når vottene til 3 åringen passer til meg.

Anonymkode: 9636e...a00

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

En ting er for stor vår/høst- dress. De er relativt tynne , blir ikke sp stive og klumpete selv om det er litt ekstra her og der. Men vær så snill, kjøp vinterdress som passer. Handler det om penger, kjøp heller brukt. Når jeg tenker etter, er uansett brukt en god idé. 

Jeg har jobbet i barnehage i 27 år og har sett alt for mange barn som får vinterdresser som skal vare . Så da brettes det opp og snøres inn. Resultatet er barn som knapt nok orker å bevege seg. Ikke uvanlig at en dress må byttes ut når den endelig passer pga slitasje. 

Og votter,  herrejord,  det er et eget kapittel! Kjempegøy når vottene til 3 åringen passer til meg.

Anonymkode: 9636e...a00

Haha votter har nok jeg bommet litt på, men vanskelig å finne noen som faktisk sitter godt på de små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...