AnonymBruker Skrevet 1. oktober #21 Skrevet 1. oktober Vet om privatpersoner som har komt med tåredryppende historier på spleis, og pengene har iallefall ikke gått til formålet.. Har støtteg en og annen spleis, men da vet jeg att saken er reell, utover det så støtter jeg sjelden. Anonymkode: 34a9b...95b
Rhodiola Skrevet 1. oktober #22 Skrevet 1. oktober Tråden er flyttet fra Barn og familie og ryddet for avsporing. Hovedinnlegget er redigert for å fjerne vedlegg som besto av personidentifiserende opplysninger. Minner derfor om at vi ikke tillater identifisering av privatpersoner her på Kvinneguiden. Spørsmål vedrørende retningslinjene eller moderering besvares i disse underforumene. Rhodiola, adm. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #23 Skrevet 1. oktober Det kommer ann på saken. Spleis for unødvendigheter og luksus som folk bare har lyst på og egentlig burde/kan spare til selv bør bli forbudt ved lov! Når det kommer til sykdom og helse eller død, så har jeg forsåelse men jeg syntes fortsatt at det er en uting når det kommer til privatpersoner. Nettopp fordi det alltid er noen som får inn kjempemye mens andre får ingenting. Og det er en urettferdighet i det som gir meg vondt smak i munnen. Ja, man har selvfølgelig rett til å støtte hva/hvem man vil, men dessverre så er vi mennesker programert til å støtte oppunder saker og/eller sakene til folk som er pene eller populære. Hvis du blir alvorlig syk og trenger hjelp til behandling f.eks, og du er så heldig å ha stort nettverk eller kjenner en litt kjent person, så blir det masse oppmerksomhet rundt spleisen og du får inn mye. Er du en person uten særlig mange venner eller stor familie så får du ikke inn en dritt. Og det å sitte sånn og se på at pengene bare renner inn for behandling til utlandet for en syk person, når du selv er like syk og ikke får noe på din spleis, det må være forferdelig vondt. Og må gi en fryktelig forsterkende følelse av at du er mye mindre verdt. Derfor er det bedre å gi til organisasjoner som kan fordele mer rettferdig. Venninnen til datteren min mistet moren sin da hun var 18 år, siste året på vgs. Hun hadde null familie bortsett fra moren, og de hadde ikke noe annet enn den 2 roms kommunale boligen de bodde i. Hun laget derfor en spleis for å få hjelp til å begrave moren sin. Jeg tror hun fikk inn ca 450 kr på den spleisen. Vi hjalp henne såklart, utenom spleisen. Men det var likevel helt hjerterått å se på hvor usynlig og ubetydelig hun følte seg da, nesten ingen ville hjelpe henne, i det såkalte varme storsamfunnet vi er en del av. Anonymkode: b6867...abb 3 2
enkefru Skrevet 1. oktober #24 Skrevet 1. oktober Gir aldri til spleis. Anser det som tigging. Støtter enkelte organisasjoner på annet vis. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #25 Skrevet 1. oktober Jeg fatter ikke at folk gir penger til en Spleis for dødssyke kjendiser som vil betale tyske kvakksalvere for "alternativ" behandling. Anonymkode: 6774a...84e 1
Laraa Skrevet 1. oktober #26 Skrevet 1. oktober (endret) Kommer helt an på. Å opprette spleis for å få råd til en forhåndsbestilt ferieman likevel ikke hadde råd til. Veldig flaut! Penger til en enke med hendene fulle og ikke råd til begravelsen, helt innafor. Synes særlig en ting ble øyeåpner. To spleiser ved siden av hverandre. Vipps sånn at de som kom på andreplass på sommerhytta også skal få seg hytte. For tenk så surt det er komme på den bitre andreplassen og NESTEN vinne hytte. Og den under: Det er krise i Syria. Sykehus mangler rent utstyr og folk dør hver eneste dag. Spleis til nødhjelp Endret 1. oktober av Laraa 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #27 Skrevet 1. oktober Jeg har støttet to spleiser i mitt liv. Det ene var til bamsegutt 🙄 Angrer på den, og tenker forresten ofte at det er kleint med spleiser når det er så åpenbart at det ikke er et reelt behov. Anonymkode: 9ded2...6ec 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 1. oktober #28 Skrevet 1. oktober For min del kan folk bare opprette speis til akkurat hva de vil. Jeg bestemmer selv om jeg vil gi til spleiser.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #29 Skrevet 1. oktober for meg finnes det kun 1 grunn til å tigge på spleis for privat personer, det er om det trengs hjelp til livsnødvendig behandling som ikke dekkes av staten. Synes alt for mange er raskt ut og utnytte tragedier, spesielt viss de er nevnt i avisen så samles det jo inn millioner til folk som mest sannsynlig har mer enn mange av de som støtte spleisen. Ellers tenke jeg at typ idrettslag o.l så kan dette vær en bra plass og samle inn litt penger til diverse formål. Anonymkode: ea223...e98
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #30 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kommer ann på saken. Spleis for unødvendigheter og luksus som folk bare har lyst på og egentlig burde/kan spare til selv bør bli forbudt ved lov! Når det kommer til sykdom og helse eller død, så har jeg forsåelse men jeg syntes fortsatt at det er en uting når det kommer til privatpersoner. Nettopp fordi det alltid er noen som får inn kjempemye mens andre får ingenting. Og det er en urettferdighet i det som gir meg vondt smak i munnen. Ja, man har selvfølgelig rett til å støtte hva/hvem man vil, men dessverre så er vi mennesker programert til å støtte oppunder saker og/eller sakene til folk som er pene eller populære. Hvis du blir alvorlig syk og trenger hjelp til behandling f.eks, og du er så heldig å ha stort nettverk eller kjenner en litt kjent person, så blir det masse oppmerksomhet rundt spleisen og du får inn mye. Er du en person uten særlig mange venner eller stor familie så får du ikke inn en dritt. Og det å sitte sånn og se på at pengene bare renner inn for behandling til utlandet for en syk person, når du selv er like syk og ikke får noe på din spleis, det må være forferdelig vondt. Og må gi en fryktelig forsterkende følelse av at du er mye mindre verdt. Derfor er det bedre å gi til organisasjoner som kan fordele mer rettferdig. Venninnen til datteren min mistet moren sin da hun var 18 år, siste året på vgs. Hun hadde null familie bortsett fra moren, og de hadde ikke noe annet enn den 2 roms kommunale boligen de bodde i. Hun laget derfor en spleis for å få hjelp til å begrave moren sin. Jeg tror hun fikk inn ca 450 kr på den spleisen. Vi hjalp henne såklart, utenom spleisen. Men det var likevel helt hjerterått å se på hvor usynlig og ubetydelig hun følte seg da, nesten ingen ville hjelpe henne, i det såkalte varme storsamfunnet vi er en del av. Anonymkode: b6867...abb Her har du et godt poeng. Helt enig med deg at det er vondt for den som ikke får like mye som en annen i liknende situasjon. Anonymkode: de56f...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #31 Skrevet 5. oktober Jeg syns det kommer an på hva spleisen går til. En tidligere barndomsvenn døde plutselig tidligere i år. Hen var i 30 -årene og etterlot seg barn. Omtrent et døgn senere hadde moren til min avdøde venn opprettet både spleis og vippsinnsamling. Med innsamling til sin egen bankkonto. Det som står i spleisen er at pengene skal gå til barnebarna. Men de som kjenner situasjonen godt vet at bestemor ikke har kontakt med barnebarna og at dødsfallet brukes for alt det er verdt for å få inn ekstra penger. Det mest naturlige hvis pengene faktisk skulle til barnebarna, ville vel være å opprette en bankkonto i deres navn eller noe. Har hatt lyst til å trykke på at jeg ikke stoler på spleisen. Men er litt redd for at vedkommende skal finne ut av det. Noen som vet om det er tilfelle? Anonymkode: 4008e...3bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #32 Skrevet 5. oktober Jeg har gitt til en del, spesielt de som gjør noe for andre. Gårder som har spleis så de kan lage gratis julefeiring for barnefamilier feks, men også gitt til private. Husker dere den familien som fikk campingvogna si ramponert rett før ferien, der sendte jeg en slant og en hilsen, det var skikkelig dritt situasjon. Anonymkode: 24ebc...1e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå