Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei. Litt nysgjerrig til hva dere synes om å opprette en spleis? Ser at det har blitt mer vanlig. Hva er kriteriene for det synes dere? Er det flaut? 

Fant to tilfeldige her :

[SLETTET]

[SLETTET]

Anonymkode: de56f...a4b

Endret av Rhodiola
redigert for å fjerne vedlegg som inneholdt personidentifiserende opplysninger - Rhodiola, admin.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spleis er i utgangspunktet ikke flaut, men det kommer jo selvsagt veldig ann på hva spleisen går ut på. En spleis for å få råd til luksusprodukter, varer eller tjenester synes jeg er flaut. Spleis for gode saker, god team spirit og gode tanker er ikke flaut i det hele tatt! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig, ville ALDRI funnet på å lage en spleis selv, for egen familie. Da heller spurt banken/familiemedlemmer om, et lån.

Men jeg har selv bidratt til spleiser for å hjelpe folk ut av en knipe. Det er bare at terskelen min selv for å tigge om penger er altfor høy. :)

Anonymkode: 39eca...2b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hva saken gjelder. 

Hvis ikke du har penger til å støtte spleisen men vil hjelpe kan du heie på spleisen. Det er en "like" funksjon hvor du får den opp i nyhetsbildet på spleis.no heie på spleisen er gratis. Greit å gjøre hvis du feks personlig vet at den er reell. 

Anonymkode: 5825e...15b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spleis = tigging. Vi har ulik moral for hva som er greit å tigge til seg og ikke. 

Jeg støtter ikke spleis til privatpersoner, men kan fint støtte organisasjoner. 

Anonymkode: 554dc...070

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei;,synes det er helt innenfor jeg hvis det er behov for det. Spesielt til en god sak. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spleis = tigging. Vi har ulik moral for hva som er greit å tigge til seg og ikke. 

Jeg støtter ikke spleis til privatpersoner, men kan fint støtte organisasjoner. 

Anonymkode: 554dc...070

Ok. Kan jeg spørre om hvorfor ikke? Og hvorfor organisasjoner er ok men ikke privatpersoner? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med den som sier at organisasjoner kan støttes, men ikke privatpersoner. Å støtte en organisasjon kommer flere til gode enn kun egeninteresse hos privatpersoner. 

Jeg syns det opprettes mye spleis over en lav sko. “Hjelp Kari så hun får drømmen om hund oppfylt”. “Spleis så Jørn kan få oppleve denne musikkfestivalen”. Og bak ligger det alltid en historie om noen med dårlig råd, sykdom eller lignende som gjør at vi skal få vår dypeste medfølelse. 

Jeg kan til en viss grad forstå når det opprettes spleis til støtte for barn etter noens bortgang, alvorlig sykdom som krever behandling eller lignende. Man blir gjerne litt desperat etter hjelp i slike situasjoner. Men det betyr allikevel ikke at jeg ønsker å støtte disse menneskene økonomisk. 

Flott at de som trenger hjelp får det, men hvordan føles det for de som knapt mottar den summen de trenger? Det kan fort oppleves urettferdig. “Alle andre får støtte men ingen ønsker å hjelpe meg”. Å være alvorlig syk og attpå til måtte bekymre seg om folk ønsker å støtte eller ikke, er ikke bra. Ja, det er forferdelig trist for de som er, eller kjenner noen som er alvorlig syk, men livet er urettferdig. Sånn er det desverre bare. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på formålet. Men det skal være et svært godt formål for at jeg skal delta i en spleis for en privatperson. 

Anonymkode: 08a6d...2f2

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen som tvinger deg til å gi. Jeg synes at det er fint at det FINNES en slik mulighet der man også kan gi til privatpersoner, for ofte finnes det ingen annen støtte, og som sagt: ingen tvinger noen til å gi. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg støtter ikke spleis til privatpersoner.

Jeg  støtter organisasjoner på endre måter enn spleis.

Jeg har sett spleis som ala: Vi ønsker å reise på ferie dit og dit, hadde vært hyggelig med støtte så dette blir innfridd.

Eller: Vil du hjelpe meg med penger til min første bil?

Jeg liker tigging generelt dårlig og spesielt på bare ting som bil, førerkort, reiser, nytt piano osv osv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel en spleis for de etterlatte fra redningsmannen som omkom, ville jo tro at han var godt forsikret gjennom arbeidsgiveren Redningsselskapet? Men det kommer vel inn fjørti millioner. 

Akkurat som den hunden som satt fast og to stk bare klatret og hentet. Eller Freja-statuen…

Anonymkode: 9ee51...a2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter ikke organisasjoner. Pengene kommer ikke frem. Ville heller støttet en gutt som ble frastjålet motoren sin og trengte 10000 til ny. Alle monner drar. 

Skrevet

Før kunne man kun opprette spleis til andre enn seg selv, og gjerne idealistiske formål.

Nå oppretter folk spleis for å ta lappen, ta tatovering, dra på ferie, osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden):

Før kunne man kun opprette spleis til andre enn seg selv, og gjerne idealistiske formål.

Nå oppretter folk spleis for å ta lappen, ta tatovering, dra på ferie, osv. 

Ja noen spleiser ser ut som de er lagd i fylla. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noe om spleis. Men forstår at folk prøver seg, plutselig er man heldig og noen deler så spleisen går viralt. 

Anonymkode: c3d0b...3d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt flau hvis jeg hadde vist om noen som hadde opprettet en spleis etter min død, eller hvis jeg hadde havnet i en vanskelig livssituasjon.

Så jeg har alltid vært bevisst på å ha slikt at både meg selv og de rundt meg klarer seg ved alvorlige livshendelser, både i form av bufferkonto/penger og forsikringer. Man kan ikke forsikre seg mot død og skader, men man kan komme ganske godt ut av det - hvis man planlegger, sparer og forsikrer seg.

En del av de som blir utsatt for alvorlige livshendelser har jo ikke en gang forsikringer. Jeg blir spesielt sjokkert over de spleisene der det står at «de dessverre ikke hadde forsikring». Altså hva tenker folk med?

Anonymkode: 7de25...ee7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde blitt flau hvis jeg hadde vist om noen som hadde opprettet en spleis etter min død, eller hvis jeg hadde havnet i en vanskelig livssituasjon.

Så jeg har alltid vært bevisst på å ha slikt at både meg selv og de rundt meg klarer seg ved alvorlige livshendelser, både i form av bufferkonto/penger og forsikringer. Man kan ikke forsikre seg mot død og skader, men man kan komme ganske godt ut av det - hvis man planlegger, sparer og forsikrer seg.

En del av de som blir utsatt for alvorlige livshendelser har jo ikke en gang forsikringer. Jeg blir spesielt sjokkert over de spleisene der det står at «de dessverre ikke hadde forsikring». Altså hva tenker folk med?

Anonymkode: 7de25...ee7

Jeg tror ikke du vet hva en vanskelig situasjon er.

"Bank i bordet"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har støttet spleiser der mennesker har mistet alt i brann eller har mistet noen på en tragisk måte eller noe annet lignende. Men da har jeg satt meg godt inn i saken slik at jeg vet det er reelt. Jeg vil helst ikke bli lurt til å støtte noe som kan være svindel. Jeg følger magefølelsen min der. Så har jeg jo støttet blant annet barnekreftsaken.

Anonymkode: 839fc...5a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heg syns ikke noe om spleis det ble lagt for at folk som virkelig trenger pengene men nå er det flere og flere som utnytter det 

For eks noen hadde diktet opp en historie men så brukte dem pengene på øl og klær til oktober fest. Det er ikke greit 

Anonymkode: 287ef...74b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...