Gå til innhold

Hjerterytmeforstyrrelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbakemelding i epikrise at jeg har både takykardi, brakykardi, ventrikulære og superventrikulære ekstraslag.

Venter på videre oppfølging i forhold til dette. 
Er det noen her med tilsvarende som kan si noe om forventet behandling?

Anonymkode: f46eb...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først blir det nok mer kartlegging med døgnregistreringer (ett eller flere døgn) for å finne ut hva og hvordan hjerterytmeforstyrrelse du har, om noe før noe videre skjer, kanskje blir du satt på medisiner. Veldig mange har det i større/mindre grad uten at det er skadelig, noen merker det ikke selv en gang (med mindre det blir påpekt). 

Anonymkode: 06d19...a15

Skrevet

Jeg har hjerterytmeforstyrrelser, og fikk innoperert kombinert hjertestarter/pacemaker for en del år tilbake. Går også på betablokkere og blodtrykksmedisin. 

Anonymkode: 0a5e5...c1b

Skrevet

Jeg er under utredning for hjerterytmeforstyrrelser nå.

Jeg har fått betablokkere, og så vil videre tester vise hvilken annen behandling som er aktuell.  Legene var rimelig sikker på at jeg må ha blodfortynnende i tillegg, men har også snakket om pacemaker.

Anonymkode: 125eb...c0e

Skrevet

Ok, takk. 
Kan dere si noe mer om hvilken type hjerterytmeforstyrrelse dere har? 
Har/hadde dere symptomer? 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, takk. 

TS

Jeg er ikke ferdig utredet ennå, men de har sett atrieflimmer og hyppige ekstraslag.

Jeg hadde veldig mye symptomer, men de har blitt noe dempet med betablokkere.

Skrevet

Jeg er under utredning for hjerterytmefeil. Startet etter fødsel for 2 år siden, fikk anfall 2-3 ganger, så ga det seg... 2 år senere, ny fødsel + noen mnd senere..nye anfall som ikke gir seg.  Kan få anfall hver dag en periode, gjerne 1-3 ganger iløpet av en dag, så kan det gå 1-2 uker uten anfall, så fortsetter det slik. Anfall er litt annerledes enn bare høy puls/ høy hvilepuls og vanlig hjertebank i ny og ne . Føler meg alltid utmattet etter anfall. Kroppen jobber på høygir, så ikke rart. Kan beskrive det om ønskelig. 

Har tatt 24t ekg 2 ganger, ultralyd av hjertet, 1 tur med ambulanse til akutten, og uendelig mange turer til legevakt/lege for plager og å prøve å fange opp anfall.  Sliter med høy puls, hvilepuls og ekstraslag, og andre plager som følger med. Jeg fikk propanolol til å bruke ved behov.  Var hos lege/legevakt i går da jeg har hatt problem med pusten i 4 dager uten å bli bedre. Trodde det var virus/bakterie som trengte medisin, men nei. De mente det kom fra mine problemer med hjertebank/høy puls. Tok mange tester, pulsen var litt for høy osv..tok ny ekg. Etter en times tid og mange spørsmål senere kom de frem til at jeg skulle få ny medisin, som jeg skal ta fast en periode, metoprolol.. litt sterkere dose enn den forrige. Tok første tablett før frokost i dag, og jeg føler meg bedre i pusten. Ikke hatt et eneste anfall hittil,pulsen føles normal og jeg føler jeg har mer overskudd og energi til å gjøre ting hittil.

Kardiologen anbefalte meg å sjekke ut om "Familiemedlem" har fått tatt gentest på "navn" og "navn" pga familiehistorikk med hjertesykdom. Det skal "familiemedlem" sjekke ut. Får håpe det ikke er noe arvelig, men hadde vært fint å få et svar på dette. Skulle det vise seg at gentest er positiv, så får jeg fast oppfølging hos kardiolog fremover. Så er viktig å få svar på dette.

Om du/Dere er interessert i navna på gentest, kan jeg finne det frem. 

Føler utredning tar tid, men skjønner det jo og.

Hjerterytmefeilen de tror jeg har er visstnok ufarlig, men mine anfall sammen med dette er ikke normalt, så utredningen fortsetter. Venter på svar på siste 24t ekg. Håper de finner svar på dette snart. 

Anonymkode: a1a45...56d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

til akutten, og uendelig mange turer til legevakt/lege for plager og å prøve å fange opp anfall. 

Jeg har også allikevel anfall, og som de ikke klarte å fange opp på ekg.

Et lite tips fra meg:

Det som hjalp her var at pulsklokken min fanger opp disse anfallene.  Det klokken viste hjalp ikke kardiologene med å finne ut hva det var, men det hjalp at de fikk se når (i hvilke situasjoner) de typisk kom, det de så gjorde at de lettere kunne lage seg en oppfatning av problemet, og det ble lettere å fremprovosere anfallene slik at de ble fanget opp på langtids-ekg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 19.05):

Ok, takk. 

TS

Jeg har en arvelig genfeil, som fører til dilatert kardiomyopati. 

Anonymkode: 0a5e5...c1b

Skrevet

Takk for svar. 
Noen som kan dele når dere fikk videre oppfølging med kardiolog? 
Jeg fikk tilsendt epikrisen for ei uke siden, men det står ikke noe om videre oppfølging. 
TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk for svar. 
Noen som kan dele når dere fikk videre oppfølging med kardiolog? 
Jeg fikk tilsendt epikrisen for ei uke siden, men det står ikke noe om videre oppfølging. 
TS

Jeg fikk tilsendt time til videre utredning på hjerte-poliklinikk dagen etter at flimmer ble påvist, og det ble sendt henvisning.  Ventetiden var ca en måned.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det med deg nå, TS?

Har du fått noen flere svar?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 11.46):

Jeg er under utredning for hjerterytmefeil. Startet etter fødsel for 2 år siden, fikk anfall 2-3 ganger, så ga det seg... 2 år senere, ny fødsel + noen mnd senere..nye anfall som ikke gir seg.  Kan få anfall hver dag en periode, gjerne 1-3 ganger iløpet av en dag, så kan det gå 1-2 uker uten anfall, så fortsetter det slik. Anfall er litt annerledes enn bare høy puls/ høy hvilepuls og vanlig hjertebank i ny og ne . Føler meg alltid utmattet etter anfall. Kroppen jobber på høygir, så ikke rart. Kan beskrive det om ønskelig. 

Har tatt 24t ekg 2 ganger, ultralyd av hjertet, 1 tur med ambulanse til akutten, og uendelig mange turer til legevakt/lege for plager og å prøve å fange opp anfall.  Sliter med høy puls, hvilepuls og ekstraslag, og andre plager som følger med. Jeg fikk propanolol til å bruke ved behov.  Var hos lege/legevakt i går da jeg har hatt problem med pusten i 4 dager uten å bli bedre. Trodde det var virus/bakterie som trengte medisin, men nei. De mente det kom fra mine problemer med hjertebank/høy puls. Tok mange tester, pulsen var litt for høy osv..tok ny ekg. Etter en times tid og mange spørsmål senere kom de frem til at jeg skulle få ny medisin, som jeg skal ta fast en periode, metoprolol.. litt sterkere dose enn den forrige. Tok første tablett før frokost i dag, og jeg føler meg bedre i pusten. Ikke hatt et eneste anfall hittil,pulsen føles normal og jeg føler jeg har mer overskudd og energi til å gjøre ting hittil.

Kardiologen anbefalte meg å sjekke ut om "Familiemedlem" har fått tatt gentest på "navn" og "navn" pga familiehistorikk med hjertesykdom. Det skal "familiemedlem" sjekke ut. Får håpe det ikke er noe arvelig, men hadde vært fint å få et svar på dette. Skulle det vise seg at gentest er positiv, så får jeg fast oppfølging hos kardiolog fremover. Så er viktig å få svar på dette.

Om du/Dere er interessert i navna på gentest, kan jeg finne det frem. 

Føler utredning tar tid, men skjønner det jo og.

Hjerterytmefeilen de tror jeg har er visstnok ufarlig, men mine anfall sammen med dette er ikke normalt, så utredningen fortsetter. Venter på svar på siste 24t ekg. Håper de finner svar på dette snart. 

Ja takk, interessert i gentest👍

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 17.56):

Hvordan går det med deg nå, TS?

Har du fått noen flere svar?

Ja og nei. 
Var innlagt på sengeposten igjen til observasjon, da jeg kom inn på akuttmottaket med veldig høy puls som ikke ga seg, pluss brystsmerter. Atrietakykardi. 
Lege mente genetisk testing vil være unødvendig hos meg, til tross for hjerteproblemer med påfølgende dødsfall i nær familie. 
Ble tilbudt lavdose betablokkere for å forhindre disse høye anfallene. 
Er ellers ikke funnet noe som trenger behandling her og nå, selv med enkelte målinger utenfor normalnivåer. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja og nei. 
Var innlagt på sengeposten igjen til observasjon, da jeg kom inn på akuttmottaket med veldig høy puls som ikke ga seg, pluss brystsmerter. Atrietakykardi. 
Lege mente genetisk testing vil være unødvendig hos meg, til tross for hjerteproblemer med påfølgende dødsfall i nær familie. 
Ble tilbudt lavdose betablokkere for å forhindre disse høye anfallene. 
Er ellers ikke funnet noe som trenger behandling her og nå, selv med enkelte målinger utenfor normalnivåer. 

TS

Huff da, det var ikke noe særlig.

Jeg håper de finner svar raskt.

Betablokkere har tatt toppen (omtrent halvparten) av symptomene for min del, og det hjelper en del.  Håper du får god effekt av dem.

Skrevet

Dere som går på betablokkere…

Hvor lenge varer bivirkningene? 

Jeg går på lavdose metoprolol, og opplever trötthet, svimmelhet og hjernetåke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...