Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt flere jobber i offentlig sektor, og har alltid stått på den offentlige søkerlista, noe jeg alltid har vært helt bekvem med. Nå har jeg sett en stilling jeg ønsker å søke på, men av grunner jeg ikke ønsker å dele på KG pga fare for gjenkjennelse, ønsker jeg denne ene gangen at navnet mitt er unntatt offentlighet. Jeg bor et sted der lokalavisene aktivt publiserer ganske mange søkerlister, og ser stadig at søkere blir unntatt fra søkerlistene, slik at det står f.eks Kvinne (38) eller liknende på lista.

Er det noen her som har konkrete erfaringer med å bli unntatt fra offentlig søkerliste som har noen tips? Eller kanskje jobber du med rekruttering i det offentlige selv, og kan dele råd og erfaringer? For eksempel:

• Hvordan skal jeg bygge opp en argumentasjon for å grunngi ønsket best mulig?
  • Hvor langt eller kort bør det skrives?
  • Skal jeg fokusere på ulemper for nåværende arbeidsplass?
  • Skal jeg fokusere på betydelige konsekvenser for meg som person?
  • Hvilken type argumentasjon har lettest for å bli godtatt? 
  • Hvilken type argumentasjon får avslag? 

PS: Problemstillingen min handler om nå-situasjonen. I utgangspunktet er jeg tilhenger av mye åpenhet i forvaltningen, og med muligheter for unntak der det er nødvendig. Hvis noen ønsker en prinsippdiskusjon om offentlige søkerlister er dumt eller ikke, eller om hvordan ting burde eller ikke burde vært i offentlig sektor, så er det også interessant, og noe man gjerne kan lage egne tråder om.

Anonymkode: 9a4d4...b59

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo vanskelig å rådgi uten å vite hvorfor. Men hvis du foreksempel jobber i psykiatrien, vil navnet ditt på en søkerliste kunne virke svært truende for pasientene. De vil kunne miste all tillit til deg, hvilket vil skade dem og relasjonen deres i stor grad om du ikke får jobben.

Det er kanskje fantasien min som setter grenser, men jeg klarer ikke se noen gode grunner for kun deg personlig å unntas offentligheten.

Argumentene dine vil bli vurdert, og om du får avslag kan du trekke søknaden før den blir offentliggjort.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søkte på en kommunal stilling, en kollega søkte også på samme stilling. Han ba om unntak fra søkerlisten med begrunnelse at arbeidsgiver ikke kjente til at han søkte jobb, og fikk det innvilget. Hadde jeg vist det var så enkelt å få det igjennom hadde jeg også bedt om det.

Anonymkode: edb41...d9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har hatt flere jobber i offentlig sektor, og har alltid stått på den offentlige søkerlista, noe jeg alltid har vært helt bekvem med. Nå har jeg sett en stilling jeg ønsker å søke på, men av grunner jeg ikke ønsker å dele på KG pga fare for gjenkjennelse, ønsker jeg denne ene gangen at navnet mitt er unntatt offentlighet. Jeg bor et sted der lokalavisene aktivt publiserer ganske mange søkerlister, og ser stadig at søkere blir unntatt fra søkerlistene, slik at det står f.eks Kvinne (38) eller liknende på lista.

Er det noen her som har konkrete erfaringer med å bli unntatt fra offentlig søkerliste som har noen tips? Eller kanskje jobber du med rekruttering i det offentlige selv, og kan dele råd og erfaringer? For eksempel:

• Hvordan skal jeg bygge opp en argumentasjon for å grunngi ønsket best mulig?
  • Hvor langt eller kort bør det skrives?
  • Skal jeg fokusere på ulemper for nåværende arbeidsplass?
  • Skal jeg fokusere på betydelige konsekvenser for meg som person?
  • Hvilken type argumentasjon har lettest for å bli godtatt? 
  • Hvilken type argumentasjon får avslag? 

PS: Problemstillingen min handler om nå-situasjonen. I utgangspunktet er jeg tilhenger av mye åpenhet i forvaltningen, og med muligheter for unntak der det er nødvendig. Hvis noen ønsker en prinsippdiskusjon om offentlige søkerlister er dumt eller ikke, eller om hvordan ting burde eller ikke burde vært i offentlig sektor, så er det også interessant, og noe man gjerne kan lage egne tråder om.

Mulig jeg er teit, men om du får den jobben så blir det jo kjent likevel. Vil du være anonym fordi du kanskje ikke får jobben og fler i nærmiljøet vil merke det?

Anonymkode: efa2a...b64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mulig jeg er teit, men om du får den jobben så blir det jo kjent likevel. Vil du være anonym fordi du kanskje ikke får jobben og fler i nærmiljøet vil merke det?

Anonymkode: efa2a...b64

Det er ikke det det handler om. Som jeg skriver har jeg stått på søkerlister før, og vært helt bekvem med det. Om jeg har fått jobben eller ikke har ikke hatt noe å si. Uten å gå konkret inn på årsaken handler det blant annet om at det kan skape uro og usikkerhet på den arbeidsplassen jeg har. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det innvilget basert på at jeg jobbet i en bedrift der omstillingsprosessen kunne gjøre folk utrygg hvis noen i min rolle søkte seg bort. Egentlig tror jeg bare det ble innvilget fordi de hadde bestemt seg for å gi meg jobben og jeg sa at ble jeg ikke unntatt så trakk jeg søknaden, men det er nå en annen sak

Anonymkode: 3b012...e7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått innvilget dette - og har oppgitt at jeg ikke ønsker navn offentliggjort av hensyn til nåværende arbeidsgiver.

Anonymkode: 694f4...060

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søkte på en kommunal stilling, en kollega søkte også på samme stilling. Han ba om unntak fra søkerlisten med begrunnelse at arbeidsgiver ikke kjente til at han søkte jobb, og fikk det innvilget. Hadde jeg vist det var så enkelt å få det igjennom hadde jeg også bedt om det.

Jeg fikk avslag når jeg kom med akkurat samme grunn 

Anonymkode: b4af1...950

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke det det handler om. Som jeg skriver har jeg stått på søkerlister før, og vært helt bekvem med det. Om jeg har fått jobben eller ikke har ikke hatt noe å si. Uten å gå konkret inn på årsaken handler det blant annet om at det kan skape uro og usikkerhet på den arbeidsplassen jeg har. 

Og det må man i de fleste tilfeller bare stå i. Jeg er i samme situasjon. Hvis kolleger plukker det opp at jeg søker på den jobben jeg skal søke på, så vet jeg at det vil føre til uro og usikkerhet, fordi det er så vanskelig å erstatte meg, og det blir merarbeid for andre. Men  sånn det må være. Ubehag, usikkerhet og uro er ikke grunn til å få navnet unntatt offentlighet i de fleste tilfeller. 

Anonymkode: 55886...e02

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hos oss innvilges det alltid når noen ber om å bli unntatt, med mindre det er en topplederstilling. De fleste begrunner det med " vil ikke at sjefen får vite at jeg søker jobb". Ok, innvilget! 

Litt irriterende fordi det tilfredsstiller jo ikke kravene, men sånn blir det når lokalavisa skriver om ALLE utlysninger. "se hvem som har søkt stilling som assistent på Knotten sykehjem", "her er de som har søkt jobb på Fuglen skole". Det er rett og slett dårlig gjort av avisa synes jeg. Ikke kjekt for de som aldri får jobb at når man googler de dukker det opp hundre avisartikler om alle stillingene de aldri fikk. 

Endret av NoaideBiehtar
  • Liker 3
Skrevet

Da vil jeg si at din kollega har vært heldig. Det varierer nok litt hvor strenge kommunene er på dette, men det skal være en særlig grunn for å unnta noen fra en offentlig søkerliste. At man ikke har fortalt det til arbeidsgiver ennå er helt vanlig, og således ikke en god nok grunn - da hadde det jo ikke stått noen navn på søkerlistene omtrent. Et generelt ubehag er ikke nok, det må normalt vises til at det kan gi konkrete skader eller ulemper for søkeren å bli ført opp. Terskelen for å bli fritatt skal også være høyere på lederstillinger.

Uro og usikkerhet på nåværende arbeidsplass er normalt ikke nok. Uten å vite flere detaljer er det selvsagt umulig å si det sikkert, men du må i alle fall være så konkret som mulig på hva slags skade eller ulempe du vil oppleve hvis det kommer ut at du har søkt denne stillingen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Hos oss innvilges det alltid når noen ber om å bli unntatt, med mindre det er en topplederstilling. De fleste begrunner det med " vil ikke at sjefen får vite at jeg søker jobb". Ok, innvilget! 

Litt irriterende fordi det tilfredsstiller jo ikke kravene, men sånn blir det når lokalavisa skriver om ALLE utlysninger. "se hvem som har søkt stilling som assistent på Knotten sykehjem", "her er de som har søkt jobb på Fuglen skole". Det er rett og slett dårlig gjort av avisa synes jeg. Ikke kjekt for de som aldri får jobb at når man googler de dukker det opp hundre avisartikler om alle stillingene de aldri fikk. 

Enig i at det er unødvendig av lokalavisene. De gjør det bare for «billig fyll». Det er lite annet enn snoking.

Anonymkode: 55886...e02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater lokalavisa for dette. Både slekt og kolleger får med seg at jeg i perioder søker som faen, men det er ikke mulig å være anonym. 

Anonymkode: ce85a...8e4

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...