Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Altså. Jeg har jobb nå, men det er bare for et halvt år fremover. Etter det blir det jobb et annet sted eller skole.

Jeg har tenkt litt på å lage en mappe med mine skrive og - fotografiarbeider som jeg kan vise frem til. Bør jeg lage en kronologisk mappe over alt jeg har gjort, eller kun ta med det beste som en "smaksprøve"?

Hvordan best lage denne mappen? Jeg har tenkt å klippe til stivt kartongpapp i en nøytral farge, hulle med hullemaskin, sette i perm, også lime inn arbeidet mitt. + attestene bakerst i denne permen.

Funker det, eller har dere noen andre ideer?

Så har jeg tenkt på i stedet for en CV, å lage en brosjyre om meg selv. Dette vil jeg jo selvsagt ikke gjøre med de konservative arb.plassene, da blir det heller en vanlig CV. Tror likevel en brosjyre vil vise at jeg er oppfinnsom og kreativ.

Eller blir det for kontroversielt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Først: når det gjelder arbeider, skrevne som foto, så ikke ta med ALT (med mindre det dreier seg om fem-seks publiserte ting...). Velg ut det beste/mest representative, få evt hjelp av noen til å velge ut. Det er kjedelig for de som ser på det å bla gjennom alt, og det som er bra forsvinner i mengden.

(for deg selv tar du imidlertid gjerne vare på alt)

Hvordan du praktisk har tenkt å lage den: Jeg synes ideen din høres bra ut. Bare sørg for at ting kan skiftes ut og rekkefølgen endres.

Å lage en brosjyre er ikke dumt om du jobber i media/med informasjon o.l. Det er nokså vanlig at folk former cv/søknad etter hvor de søker i disse bransjene...

Gjest -eline-
Skrevet

Nå holder jeg på med noe som er noe anerledes, men jeg har portefølje og har fått råd fra lærere og karriereveiledere om å kun ta med de 4-5 beste arbeidene mine. Rett og slett fordi arbeidsgivere i en intervjusituasjon ikke vil ha tid til å lese/se igjennom alt, og da er det bedre at du har dine sterkeste arbeider der enn dersom du feks. begynner kronologisk...veldig ofte er ikke det første du gjorde det beste.

Ang CV så må du se an stillingen etc, jeg synes det høres ut som en god ide som kan skille deg ut fra mengden, men det kommer jo veldig an på hvor du søker. Og det er viktig at denne brosjyren er lett lesbar slik at det er en nytteverdi i den, ikke bare en gimmick. Jeg har en utradisjonell cv, men den er ikke så "kontroversiell", jeg har noen bilder av arbeidene mine på CV'n og har forsøkt å linke disse opp mot ferdighetene jeg har skrevet om.

...håper dette var til noe hjelp i hvertfall.

Gjest GreenSky
Skrevet

Ja, det var til hjelp. Takk for svar gjest, og -eline-. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...