Gå til innhold

Politiske debatter med folk på 60+ er meningsløse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et eksempel: de siste ukene har det gått en likestillingsdebatt mellom eldre og yngre generasjoner. Litt karikert så mener de eldre at kvinnekamp og kvotering er viktig, mens de yngre vil ha mindre tvang og mer tid til familie. 

Diskusjonen i seg selv er interessant nok, men mitt poeng er følgende: Det er egentlig uinteressant å diskutere politikk med eldre mennesker. De vil uansett snart være pensjonert og/eller på eldrehjem, og har følgelig ingenting å bidra med i dagens politiske debatter. De har levd sine liv og påvirket samfunnet. Nå er deres tid snart over, og nye generasjoner tar over. Derfor bør man bare klappe de på skuldra og si "det var interessant", og gå videre til sitt eget. 

Anonymkode: 2f477...23c

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker ikke over at det faktum at de har levd så lenge gjør at de har opparbeidet seg mer livserfaring med politiske saker og deres mulige konsekvenser enn de yngre?

Når man er ung så er det lett å mene veldig mye, ofte litt svart/hvitt også. Da kan det være lurt å få dette nyansert av de som har levd litt lenger og vet at ting ofte ikke er så enkelt.

Anonymkode: 18d27...46c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et eksempel: de siste ukene har det gått en likestillingsdebatt mellom eldre og yngre generasjoner. Litt karikert så mener de eldre at kvinnekamp og kvotering er viktig, mens de yngre vil ha mindre tvang og mer tid til familie. 

Diskusjonen i seg selv er interessant nok, men mitt poeng er følgende: Det er egentlig uinteressant å diskutere politikk med eldre mennesker. De vil uansett snart være pensjonert og/eller på eldrehjem, og har følgelig ingenting å bidra med i dagens politiske debatter. De har levd sine liv og påvirket samfunnet. Nå er deres tid snart over, og nye generasjoner tar over. Derfor bør man bare klappe de på skuldra og si "det var interessant", og gå videre til sitt eget. 

Så du vil ha et ekkokammer?

Anonymkode: 1bc09...e4f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Til tider føler jeg en del av den yngre generasjonen.  Ikke setter pris på den jobben og erfaringen de eldre har i bagasjen.  Tonen vil bli kansje anderledes den dagen de får slengt i ansiktet: du er jente /kvinne å ikke passer å jobbe med dette yrket.  Ja mange av dere yngre tror at dette ikke skjer, men det skjer den dag i dag. Selv opplevde jeg at jeg ikke fikk jobb innen yrket jeg elsket fordi jeg var kvinner. Har og en ungdom som fikk slengt i ansiktet fra opplæringskontor og en kontor rotte at det yrket ho skulle starte i ikke var noe for kvinner. Så håper for hennes del at når fagbrevet er i hånden at ho får jobb, for det trengs folk i det yrket, 

Eller at dere unge får beskjed dere kan kun stå på kjøkkenet,  at dere kun ska drive med huset,  ikke ute med venner osv. Var mye av det før  og ikke tjente de opp pensjons poeng så de ble minste pensjonist med knapt 20.000 utbetalt i mnd. Men da får dere heler ikke klage seinere i livet

Anonymkode: fd85f...c2f

• Nyttig 1
Skrevet

Eldre er som folk flest, noen kan man diskutere med, andre er håpløs. Eldre har mye erfaring, mens de unge ser verden med nye øyne. Vi trenger begge deler for å få et samfunn som tar vare på alle. 

Jeg er mer interressert i hvordan politikken etterhvert vil være når det blir en enda større overvekt av eldre enn det er nå. For det er store forskjeller på hva folk i forskjellige aldre setter som viktigist i politikk og samfunn. Eldre stemmer gjerne for bedre pensjoner og bedre helse. Yngre stemmer gjerne for lavere skatter, billigere hus og barnehage. Det er en kjennsgjerning at vi stemmer utfra det som passer oss selv best. 

Denne er fra 2015, men inneholder masse interesante betraktninger: https://www.weforum.org/stories/2015/06/how-will-ageing-populations-affect-politics/  Jeg antar at vi vil kunne se det tydeligere i politikken her i Norge etter 2030 (men håper jo at jeg tar feil). 

Kanskje vi ender opp med at skolesystemet blir privatisert og ekstremt dyre, mens det finnes gratis aldershjem overalt. Syntes det er litt spennende at de eldre tenker mest på seg selv når de blir gamle, og de yngste tenker mest på seg selv mens de er unge. Samfunnet er blitt bygget opp de siste tiårene til å være et veldig individualistisk samfunn. Meg først! ulempen er jo at mange da kun vil stemme utfra hva som er best for de, uavhengig av hvem det går utover.. 

• Liker 1
Skrevet

Skremmende tankegang. Håper ikke jeg har folk som deg rundt meg når jeg blir gammel 

Anonymkode: 7c4e6...6ba

• Nyttig 5
Skrevet

Unge folk blir eldre. Tradisjonelt endrer folk oppfatning ganske mye fra de er unge til de blir middelaldrende og eldre. Det er ikke uten grunn flanke-partiene får høyere oppslutning i skolevalgene enn i ordinære valg. Så å la de unge styre alt vil gjøre at det går dårlig.

Når det gjelder den aktuelle debatten du henviser til, tror jeg de «modne» kvinnene representerer synet til det klare flertallet av befolkningen. Også de unge.  De unge i den debatten var jo helt på bærtur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så naiv du er. De har stemmerett til de dør. Pensjonistandelen i landet øker for hvert år som går. Du kan ikke bare avfeie en så stor andel av velgerne. Dessuten så er det mange i lederstillinger som er 60+. MAKT øker gjerne og det er ikke nødvendigvis slik at vi ser den klart og tydelig på forsiden av vg hver dag. Hvor lenge satt Olav Thon ved roret?

Anonymkode: 7cac8...7fd

Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Unge folk blir eldre. Tradisjonelt endrer folk oppfatning ganske mye fra de er unge til de blir middelaldrende og eldre. Det er ikke uten grunn flanke-partiene får høyere oppslutning i skolevalgene enn i ordinære valg. Så å la de unge styre alt vil gjøre at det går dårlig.

Når det gjelder den aktuelle debatten du henviser til, tror jeg de «modne» kvinnene representerer synet til det klare flertallet av befolkningen. Også de unge.  De unge i den debatten var jo helt på bærtur. 

Ikke bare endrer folk synet på hva som er viktig for en selv og samfunnet, men selv samfunnet endrer seg. Da jeg stemte i 2005 så ofret jeg utenriks- og forsvarspolitikken svært få tanker og var EU-motstander. I år stemte jeg ut fra hva partiene mener om utenriks- og forsvarspolitikk samt mål om å melde oss inn i EU. Dette til tross for at barn, skole, familie, skatt og helse normalt ville vært de viktigste temaene. 

Anonymkode: 7cac8...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...