Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen 😊

Min største utfordring kostholdsmessig er at jeg glemmer å spise. Jeg jobber 06-14 (med mindre det blir overtid) og frokost er ofte lunch kl 10. I barneuker blir det middag en gang mellom 15 og 18 og stort sett ikke noe mer mat etter det. I barnefrie uker hender det at jeg kun spiser frokost/lunch fordi jeg ikke har tid og/eller glemmer å spise mer. Så jeg ligger stort sett på 1 eller 2 måltid til dagen.

Dette er jo ikke bra i lengden, og jeg må skjerpe meg. Har dere forslag til sunne mellommåltid som er lette å lage? Gjerne som jeg kan ha med meg i sekken på jobb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er sulten, og holder vekten din med 1 eller 2 måltid om dagen, så er jo det helt ok? Ingen trenger "mellommåltider", magen har godt av litt pause. 

Men hvis du absolutt føler at du trenger det, så er en neve nøtter helt topp hvis man er litt fysen, kanskje sammen med et eple eller en rå gulrot. Har man tilgang til kjøleskap - yoghurt/kjøleskapsgrøt.

Anonymkode: d3461...118

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at det ikke er bra?

Kroppen min trives best med to måltid om dagen. Mellommat og slik er ofte bare en dårlig vane. Men man må passe på å spise nok. Særlig til dagens første måltid så føler jeg ikke alltid på så mye sult. Men vet at om jeg spiser veldig lite så får jeg gjerne lyst på noe utover ettermiddagen - og da er det lett å ta usunne valg. 

Men for å likevel svare på det du spør om; jeg lager ofte opp eggmuffins (egg med mye grønnsaker) for fryser, eller fritatta for kjøleskap. Det er sunn og mettende mat å plukke med seg en travel dag. 

Anonymkode: a5206...81f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Mest fordi alle rundt meg sier at jeg som er så aktiv og mye i bevegelse må sørge for å spise nok, og at 2 måltider til dagen er altfor lite. Jeg føler ikke helt på den selv. Spiser når/hvis jeg er sulten. Ofte glemmer å spise etter lunch fordi jeg ikke blir sulten før utpå kvelden, og da går jeg bare å legger meg. For spise jeg sent på kvelden våkner jeg kjempe sulten

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kun to måltider selv og er aktiv småbarnsmamma i jobb. Det går helt fint for meg. Dersom du må spise et mellommåltid ville jeg valgt kokt egg eller cottage cheese. 

Anonymkode: 116cd...8e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Også har legen sagt at jeg må jobbe med kostholdet etter siste blodprøver. Jeg spiser ikke særlig usunt, drikker ikke brus, liker ikke sjokolade, snop og chips. Så da tenker jeg at cluet må ligge i antall måltider til dagen 🤔🤷‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (6 minutter siden):

Også har legen sagt at jeg må jobbe med kostholdet etter siste blodprøver. Jeg spiser ikke særlig usunt, drikker ikke brus, liker ikke sjokolade, snop og chips. Så da tenker jeg at cluet må ligge i antall måltider til dagen 🤔🤷‍♀️ 

Jeg hadde ikke hørt på hva andre mener om dine måltidsvaner så lenge du trives med dem selv. 

Jeg hadde spurt om en forklaring fra den legen, "jobbe med kosthold" kan jo bety hva som helst.

Anonymkode: d3461...118

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (3 timer siden):

Mest fordi alle rundt meg sier at jeg som er så aktiv og mye i bevegelse må sørge for å spise nok, og at 2 måltider til dagen er altfor lite. Jeg føler ikke helt på den selv. Spiser når/hvis jeg er sulten. Ofte glemmer å spise etter lunch fordi jeg ikke blir sulten før utpå kvelden, og da går jeg bare å legger meg. For spise jeg sent på kvelden våkner jeg kjempe sulten

Hvis du er slank og flott, kan det være den typiske misunnelsen som kommer frem, skjult som omsorg. De skulle ønske de var like slank og ber deg egentlig om å legge på deg. 
Har opplevd dette mye selv også. Ser også mange skriver om det på TikTok, veldig vanlig. 

Anonymkode: 05859...cb2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser bare to måltider om dagen, frokost i 9-tida, og middag kl 15. Du kan lese boka HVA og NÅR skal vi spise? av Marit Kolby, så får du roet deg på at det går fint å droppe mellomrommåltidene. Den er også å finne som lydbok. 

Er du undervektig? For hvis ikke trenger du ikke å tenke på å spise oftere eller mer, da kan du heller fokusere på at maten du spiser skal være av god kvalitet, og ikke være ultraprosessert. 

Anonymkode: 349db...a53

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp mindre bokser med lokk og lag kjøleskapsgrøter anbefaler jeg. Chiafrø + havregryn bløtlagt med melk, topp med litt bær, frukt eller nøtter/nøttesmør.

Frosne bær eller nøttesmør kan toppes på kvelden før om du vil ha et helt spiseklart måltid klargjort.

Anonymkode: 53e41...e4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sunneste mellommåltidet er ingen mellommåltid. Kroppen har godt av pause mellom måltider. Det er bare tull at man må spise lite og ofte. 

Anonymkode: ba7bc...c37

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke bra i lengden? Jeg er 32 og har holdt på slik siden barneskolen. Null problem.

Anonymkode: ed9b6...43b

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (3 timer siden):

Folk har for lite å drive med i dag, derfor lager normale, friske og oppgående folk det til et problem å ernære seg. Gjør som du vil og og ønsker. Kroppen gir beskjed om du må gjøre endringer.

Anonymkode: ed9b6...43b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor er det ikke bra i lengden? Jeg er 32 og har holdt på slik siden barneskolen. Null problem.

Blitt fortalt at det ikke er bra for kroppen å gå lenge uten mat. At små, hyppige måltider er bedre enn 1 eller 2 store måltider i løpet av dagen. Men da gidder jeg ikle stresse med det 😅 funker jo fint for meg liksom

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Matmuffins og proteinrundstykker. 

Anonymkode: 33b42...039

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at man skal spise når man er sulten og da prøve å spise så sunt som mulig. For meg hjelper det å ha noen valnøtter eller en yoghurt eller en frukt når jeg har dårlig tid. Det er både sunt og metter godt.

Anonymkode: 6b4dd...38f

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (6 minutter siden):

Blitt fortalt at det ikke er bra for kroppen å gå lenge uten mat. At små, hyppige måltider er bedre enn 1 eller 2 store måltider i løpet av dagen. Men da gidder jeg ikle stresse med det 😅 funker jo fint for meg liksom

De lærde strides veldig på dette da. Om det funger for deg, at du ikke sliter med feks svimmelhet, lav energi, har mangler osv, hvorfor fikse på noe som ikke er ødelagt?? 🤷‍♀️

Om du føler behov for noe energi ta noen nøtter eller en frukt eller noe slikt. Det trenger null forberedelse og du kan ha det med deg lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 70464...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (3 minutter siden):

Bare ignorer det. Det er gammel feilinfo. Færre måltider er bedre. Med nøyaktig samme inntak fordelt over flere måltider, så får man mer ustabilt blodsukker og høyere gjennomsnittlig blodsukker.

Anonymkode: ba7bc...c37

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du glemmer å spise så er du jo ikke sulten, og da trenger du ikke å spise. Med mindre du er anorektisk

Anonymkode: 4a145...24e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du glemmer å spise så er du jo ikke sulten, og da trenger du ikke å spise. Med mindre du er anorektisk

Anonymkode: 4a145...24e

Nei er nettopp det. Det går vel mye på at andre ikke skjønner hvordan jeg kan gå flere timer uten å spise. Er ikke anoretisk 😅 elsker mat, bare veldig dårlig på å huske å mate meg selv 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...