Gå til innhold

Alternativ bryllupsfeiring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss neste år. Lokalet var allerede bestilt og vi hadde spart opp penger, men ting har skjedd som har spist opp sparekontoen vår. Nå står vi litt fast og lurer på hva vi skal gjøre videre. Bør vi avlyse bryllupet? Muligheten til å spare fremover er mye mindre enn den var, så det vil ta lang tid å bygge opp nok penger igjen.

Vi har snakket litt om en enklere løsning: å invitere de aller nærmeste med på restaurant, med beskjed om at vi ønsker at de betaler for seg selv. Samtidig vil vi gjøre det tydelig at vi ikke ønsker noen gaver og det viktigste for oss er bare å dele dagen med dem. Det blir uansett kun nær familie og noen få venner. Vi kan eventurlt hato bonger per person til kjøp av alkohol til maten, som vi står for.

Men så har jeg lest hvor kritiske folk kan være bare hvis man må betale for sin egen drikke i bryllup, så jeg er redd dette kan virke “dumt”. Vi ønsker egentlig bare en koselig dag med de nærmeste for å feire kjærligheten sammen med de vi er glade i. Er vi helt på villspor med disse tankene? Ville du tenkte det som uaktuelt å bli invitert med på et slikt opplegg i stede for et tradisjonelt bryllup?

Anonymkode: 93ad2...a33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden du sier nær familie og noen venner, hvor mange dreier det seg om? Om si 10 personer da, så bør det vel kunne gå an i løpet av et år at dere får spart 1000 pr.person og spandere middag på disse få? 
Jeg må si at jeg hadde syntes det var biiittelitt rart å betale for egen mat, men få to enheter drikke.

Men så er jeg en av de som synes at man skal betale for mat når man inviterer, da.

Anonymkode: 2b7e8...c97

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold en liten feiring hjemme og spander mat og drikke. Synes det er dårlig stil å invitere til restaurant hvor gjestene selv må betale. 

Anonymkode: b1e35...ea2

• Nyttig 1
Skrevet

Man kan ikke be gjester betale sin egen mat på restaurant. Jeg mener også at drikke skal inkluderes. Behøver ikke å være overflod. Men vin til maten. Og så kan gjester selv kjøpe annet utover om ønskelig.

Hvis dere ikke har råd så er det faktisk bedre å gifte dere mer uformelt med kun dere eller nærmeste familie tilstede og invitere på kake etterpå. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var disse tilbakemeldinger jeg regnet med å få, men måtte høre bare for og gjøre det lettere for meg selv å stortere i idéene mine  Vi blir ca 20 stk totalt, men mulig at det er realistisk at vi kan få til å betale for maten. Men mat og alkohol blir vanskelig er jeg redd. Vi har en alkoholtørst gjeng så jeg er redd det fort blir dyrere en maten 😅

Alternativet blir å forskyve det et par år, noe vi egentlig ikke ønsker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var disse tilbakemeldinger jeg regnet med å få, men måtte høre bare for og gjøre det lettere for meg selv å stortere i idéene mine  Vi blir ca 20 stk totalt, men mulig at det er realistisk at vi kan få til å betale for maten. Men mat og alkohol blir vanskelig er jeg redd. Vi har en alkoholtørst gjeng så jeg er redd det fort blir dyrere en maten 😅

Alternativet blir å forskyve det et par år, noe vi egentlig ikke ønsker.

Da kan det være billigere å ha det hjemme, bestille catering/lage selv. For da blir alkohol billigere enn på restaurant.

Når det kun er nærmeste familie så kan invitasjonen eller informasjon om dagen være litt mer uformell også. Feks at meny presenteres på forhånd. Eller kanskje det er vanlig fra før? Da kan dere skrive «vinpakke til måltidet. Mulighet for kjøp i baren utover kvelden». I tillegg kan dere begrense tiden dersom restaurant. Ha bordet fra kl 18-21. Så blir det ikke drikking fra tidlig ettermiddag til langt på natt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 minutt siden):

Da kan det være billigere å ha det hjemme, bestille catering/lage selv. For da blir alkohol billigere enn på restaurant.

Når det kun er nærmeste familie så kan invitasjonen eller informasjon om dagen være litt mer uformell også. Feks at meny presenteres på forhånd. Eller kanskje det er vanlig fra før? Da kan dere skrive «vinpakke til måltidet. Mulighet for kjøp i baren utover kvelden». I tillegg kan dere begrense tiden dersom restaurant. Ha bordet fra kl 18-21. Så blir det ikke drikking fra tidlig ettermiddag til langt på natt. 

Skulle gjerne hatt det hjemme, men vi bor i en 50kmv leilighet med et spisebord for to 😅 Ingen i familen eier hus her, alle bor i mindre leiligheter.  Hvis ikke ville det absolutt vært en god løsning! Har sett på leie av lokaler i området hvor vi kan medbringe selv, men det er fort dyrt for en helg det også men stram økonomi.  Fryktelig kjedelig at vi ikke kunne holde vår opprinnelige plan. Kanskje det beste faktisk blir å utsette det hele et par år så vi får jobbe oss opp en konto igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skulle gjerne hatt det hjemme, men vi bor i en 50kmv leilighet med et spisebord for to 😅 Ingen i familen eier hus her, alle bor i mindre leiligheter.  Hvis ikke ville det absolutt vært en god løsning! Har sett på leie av lokaler i området hvor vi kan medbringe selv, men det er fort dyrt for en helg det også men stram økonomi.  Fryktelig kjedelig at vi ikke kunne holde vår opprinnelige plan. Kanskje det beste faktisk blir å utsette det hele et par år så vi får jobbe oss opp en konto igjen.

Kanskje noen i nærmeste familie kan låne lokale gratis eller billig på en arbeidsplass, borettslag, klubbhus eller noe slikt? 

Jeg ville vel gjerne kanskje heller dratt utenlands og giftet meg alene. Kan vel i noen tilfeller være billigere enn å feire med 20stk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...