Gå til innhold

Spørsmål om privat eiendom og om barn som tar seg til rette– kan noe gjøres? Jeg begynner å bli møkkalei.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en enebolig uten gjerde og port mot veien. Har inngang fra veien til inngangsdøren og inngang fra veien til garasjen.

Har sett flere barn sykle inn fra veien til garasjen, langs huset og ut igjen veien til inngangsdøren. Av og til sykler de i et blomsterbed og og ødelegger blomstene. 
I dag ble jeg indignert og dunket litt på vinduet da nok en unge tok seg den friheten. 
Det er ikke en snarvei.

Jeg begynner altså å bli møkkalei. Hva søren kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 54107...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sette opp gjerde?

Anonymkode: c99ab...b9b

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Plant busker, hekk, sett opp gjerde. Samle grupper med store potter eller bruk hagemøbler for å signalisere at dette ikke er en snarvei. Jeg forstår irritasjonen. Her ble også hagen brukt til gjennomgangstrafikk før jeg gjorde grep. Det er selvsagt helt i orden at unger jeg kjenner går gjennom her, men ikke alle i hele nabolaget. 

Anonymkode: 12eb5...e97

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Sett opp store blomsterkrukker ved inngangen som ikke er ved garasjen så blir det mer lukket?

Anonymkode: 7526e...1ac

• Liker 3
Skrevet

Si ifra til foreldrene via nabolagsgruppe om dere har det. 

Anonymkode: 120dd...972

Skrevet

Huff så invaderende! Jeg føler med deg virkelig! Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort selv! :hjerte: 

Skrevet

Får unnskylde min elendige tegning IMG_2267.thumb.jpeg.3648bb1f0f522250900fa92faab657cd.jpeg

Men her er de blå strekene slik barna sykler. Rød strek er hus. Grønt er planter og blomster i egne bed. 

(Mine foreldre, og andre voksne innprentet det hos meg som barn at med mindre jeg skulle til noen, så hadde jeg ellers ingenting på eiendommen deres å gjøre. Jeg måtte ha samtykke, og hvis ikke så betød et nei, nei.)

Hvor bør jeg sette opp hinder? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har en enebolig uten gjerde og port mot veien. Har inngang fra veien til inngangsdøren og inngang fra veien til garasjen.

Har sett flere barn sykle inn fra veien til garasjen, langs huset og ut igjen veien til inngangsdøren. Av og til sykler de i et blomsterbed og og ødelegger blomstene. 
I dag ble jeg indignert og dunket litt på vinduet da nok en unge tok seg den friheten. 
Det er ikke en snarvei.

Du bør sette opp fysisk sperre. 
jeg gjorde det. Blomsterpotter og alt som kunne sperre. Her brukte skoleelever hagen min som snarvei, så tok en tlf til rektor på skolen. Hadde selvsagt pratet til ungene først uten hell. Rektor var tydeligvis en handlekraftig dame, for problemet stoppet opp. Fikk snappet opp noen navn, så de hadde litt å gå etter. Noen av barna fikk også telefon hjem fra rektor. 

Anonymkode: 750d7...bf2

• Liker 1
Skrevet

Går det an å sette blomsterpotter (lilla runde sirkler) her da? IMG_2267.thumb.jpeg.425e2a8e085a2d3ee897f2b0a6de4f53.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Er dette en vei du bruker selv? Hvor går denne åpningen? Kan du sette et lite kafésett her, eventuelt plante en busk eller et lite tre?

Screenshot_20251001_021240_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet

Prøv å snakke med de?

Nettinggjerder er ganske enkle og billige og kan kjøpes på jula og Biltema.  

Anonymkode: 319d2...f59

• Nyttig 1
Skrevet

Det enkleste er å først si fra til barna. Om det ikke hjelper, så si fra til foreldrene. Du skal ikke måtte kjøpe og sette opp gjerde osv.

Anonymkode: 815da...a0c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde sjekka finn. F.eks noen meter kastanjegjerde for å tette skikkelig igjen. Ut fra tegningen din ser det ut til at de tar en omvei innom tomta di? Da tviler jeg på om et kafésett og noen blomsterkrukker stopper dem. De vil heller se det som en utfordring, tror jeg. Kastanjegjerde er lettvint å montere. Hamre ned noen stolper som det festes til. 

Anonymkode: 5bc46...408

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 23.06):

Det er ikke en snarvei.

Du kan ta deg sammen. Det er viktigere at ungene kommer seg greit til skolen enn at du får ha ting i fred. Du er voksen - du kan regulere dine følelser. Det er et «kan» som egentlig er et «må». For om du velger enhver annen handling enn å regulere egne følelser 100% av tiden så er du ikke - voksen. Velg å være voksen. Verden er i skrikende behov for voksne som faktisk gidder ta seg sammen og være - voksne.

De er unger. De sykler. Det er hyggelig.

Anonymkode: 34d8b...14c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ta deg sammen. Det er viktigere at ungene kommer seg greit til skolen enn at du får ha ting i fred. Du er voksen - du kan regulere dine følelser. Det er et «kan» som egentlig er et «må». For om du velger enhver annen handling enn å regulere egne følelser 100% av tiden så er du ikke - voksen. Velg å være voksen. Verden er i skrikende behov for voksne som faktisk gidder ta seg sammen og være - voksne.

Ehh, du er jo fullstendig på bærtur. Unger eller ei, alle har godt av å lære seg å respektere andres eiendom. Håper for guds skyld du ikke er rollemodell for noen barn

Anonymkode: 8ffc5...7ed

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har barn selv?

De er i så fall ufordragelige. Og alle andre synes det, bortsett fra deg.

Anonymkode: 64d50...9a7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan ta deg sammen. Det er viktigere at ungene kommer seg greit til skolen enn at du får ha ting i fred.

De kommer seg fortere til skolen om de lar være med å sykle på eiendommen min!  

Jeg ble opplært til at med man enten trenger samtykke fra huseier om å oppholde seg på eiendommen eller at man kan oppholde seg om man er en besøkende. Hva det enn er ellers så har man ingenting der å gjøre! 
~Ts

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du begge veier inn til huset? I sandal hadde jeg satt opp gjerde med port til inngangen til huset og kanskje latt være å ha noe ved innkjørselen til garasjen. Evt elektrisk port er jo mulig. Alternativt kan du ha levegg på hagesiden av innkjørsel til garasje.

Anonymkode: ab37a...ae7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 2.14):

Er dette en vei du bruker selv? Hvor går denne åpningen? Kan du sette et lite kafésett her, eventuelt plante en busk eller et lite tre?

Screenshot_20251001_021240_Samsung Internet.jpg

Ønsket egentlig ikke å legge ved bildet over, men den her er kanskje lettere å forstå: 

IMG_2323.thumb.jpeg.78155cda06d61c53f9237ad3973985ec.jpeg
1. Inngang til inngangsdøren, området er belagt med belegningsstein.

2. Inngang til garasjen og «gårdsplass» belagt med belegningsstein.

3. Der ungene sykler. 

Skrevet

Sleng ut en eske tegnestifter så blir det nok slutt på syklingen der 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...