Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 0.47):

Anbefaler å se hele. Hun er autorisert hudlege og forklarer veldig bra naturlig hudpleie av typen som weleda. 

Jeg prøvde weleda skin food for mange år siden. Kunne ikke bruke den i ansiktet. Likte den heller ikke for kroppen. 

Jeg har svært sensetiv og reaktiv hud og mange 100% naturlige produkter skader hudbarrieren min. Minst mulig irriterende stoffer er det huden min trenger. Jeg utviklet kjempe allergi til den naturlige ingridiensen bakuchiol som ble super hyped som et naturlig alternativ til retinol. Huden min var totalt ødelagt i et halvt år etterpå. Så ikke ut, gjorde vondt osv. Nå bruker jeg reseptbelagt retinol og har ingen problemer. 

Naturlig gjør ikke et produkt automatisk bra. Men jeg bruker lebepomader med shea smør base. Produkter med høyt inneholder av ris og kan gjerne velge 100% naturlige produkter viss ingrediense listen er kort og ikke har "naturlig parfyme" som ikke trenger å merkes som parfyme. 100% ren argan olje eller 100% jojoba olje er eksempler på rene produkter jeg gjerne kan bruke. Men jeg bruker mest trygge gode produkter som passer min hudtype da min hud er fukt fattig ikke olje fattig. 

Viss huden din er i balanse og fornøyd med cerave er det ikke noe spesielt behov for å bytte ut dette produktet bare fordi det ikke er 100% naturlig. Jeg anbefaler å ikke å se seg blind på markedsføring av grønne naturlige produkter. 

Når det kommer til kjemikalier vi omringer oss med ville jeg sett mer på rengjøringsmidler, såper som tørker ut huden, alltid vasket klær som er nye og gjerne valgt klær merket som trygge tekstiler. Der finner du mere skumle kjemikalier som vi helst ikke skal ha på kroppen eller puste inn.

Når det kommer til hudpleie er ingridiensen MI og MCI (Methylisothiazolinone, methylchloroisothiazolinone) denne ingridiensen er svært allergifremkallende og er forbudt å tilsette i produkter som ikke vaskes av huden. Men du kan fortsatt utvikle allergien viss den finnes i shampooen du bruker og denne allergien er slitsomt å ha. Så akkurat det kjemikaliet anbefaler jeg det å unngå viss du finner det på ingridiense listen til for eksempel shampooen du bruker. Les deg gjerne opp på MI allergi.

Jeg personlig ville også kuttet ned på bruken av silikonforbindelser. Spesielt d4, d5 og d6. https://frisorfaget.no/content/dette-bor-du-vite-om-silikonstoffer-i-hudpleie de kommer til å bli helt forbudt å bruke i hudpleie fra 2027 i EU. Bruken er allerede regulert.

Anonymkode: 578e6...7b0

Takk for gode innspill. Det er mye tankevekkende her. Jeg har tatt tak i rengjøringsprodukter. Men føler på ingen måte at jeg er i ‘mål’ eller at jeg kan nok om dette. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver ut Fussy deodorant nå. I starten fungerte den i noen timer, før jeg luktet kjempevondt. Skikkelig ram svette. Det er visst vanlig i en overgangsperiode. Nå er jeg på uke 3 og den holder hele dagen. Null svettelukt. Huden har det også veldig fint.

Anonymkode: b506c...bfe

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker godt denne dedoranten. Den lukter såå godt!

Screenshot_20251007-011219.png

Anonymkode: 3c564...d57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg liker godt denne dedoranten. Den lukter såå godt!

Screenshot_20251007-011219.png

*Deodoranten

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker WILD deodorant og er veldig fornøyd med den. 
Lager dessuten min egen hudkrem. Det er overraskende lett, og den er så ren at jeg i prinsippet kan spise den ☺️ 

Anonymkode: dee20...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...