Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er fryktelig ekkelt med alle kjemikaliene som vi omgir oss med. Jeg nekter å tro at det er bra, og ønsker å redusere hvor mye jeg og min familie eksponeres. 

I dag bruker jeg cerave i ansiktet og er fornøyd. Jeg vurderer å bytte til skin food fra weleda. Noen som kan litt om dette som har tips eller råd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å se hele. Hun er autorisert hudlege og forklarer veldig bra naturlig hudpleie av typen som weleda. 

Jeg prøvde weleda skin food for mange år siden. Kunne ikke bruke den i ansiktet. Likte den heller ikke for kroppen. 

Jeg har svært sensetiv og reaktiv hud og mange 100% naturlige produkter skader hudbarrieren min. Minst mulig irriterende stoffer er det huden min trenger. Jeg utviklet kjempe allergi til den naturlige ingridiensen bakuchiol som ble super hyped som et naturlig alternativ til retinol. Huden min var totalt ødelagt i et halvt år etterpå. Så ikke ut, gjorde vondt osv. Nå bruker jeg reseptbelagt retinol og har ingen problemer. 

Naturlig gjør ikke et produkt automatisk bra. Men jeg bruker lebepomader med shea smør base. Produkter med høyt inneholder av ris og kan gjerne velge 100% naturlige produkter viss ingrediense listen er kort og ikke har "naturlig parfyme" som ikke trenger å merkes som parfyme. 100% ren argan olje eller 100% jojoba olje er eksempler på rene produkter jeg gjerne kan bruke. Men jeg bruker mest trygge gode produkter som passer min hudtype da min hud er fukt fattig ikke olje fattig. 

Viss huden din er i balanse og fornøyd med cerave er det ikke noe spesielt behov for å bytte ut dette produktet bare fordi det ikke er 100% naturlig. Jeg anbefaler å ikke å se seg blind på markedsføring av grønne naturlige produkter. 

Når det kommer til kjemikalier vi omringer oss med ville jeg sett mer på rengjøringsmidler, såper som tørker ut huden, alltid vasket klær som er nye og gjerne valgt klær merket som trygge tekstiler. Der finner du mere skumle kjemikalier som vi helst ikke skal ha på kroppen eller puste inn.

Når det kommer til hudpleie er ingridiensen MI og MCI (Methylisothiazolinone, methylchloroisothiazolinone) denne ingridiensen er svært allergifremkallende og er forbudt å tilsette i produkter som ikke vaskes av huden. Men du kan fortsatt utvikle allergien viss den finnes i shampooen du bruker og denne allergien er slitsomt å ha. Så akkurat det kjemikaliet anbefaler jeg det å unngå viss du finner det på ingridiense listen til for eksempel shampooen du bruker. Les deg gjerne opp på MI allergi.

Jeg personlig ville også kuttet ned på bruken av silikonforbindelser. Spesielt d4, d5 og d6. https://frisorfaget.no/content/dette-bor-du-vite-om-silikonstoffer-i-hudpleie de kommer til å bli helt forbudt å bruke i hudpleie fra 2027 i EU. Bruken er allerede regulert.

Anonymkode: 578e6...7b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har faktisk sluttet helt med ansiktskrem. Bruker kun solkrem ved behov. Huden i ansiktet har aldri vært så fin og balansert. Det spørs jo hvilken hudtype man har, noen trenger jo fukt.

Anonymkode: 3c564...d57

AnonymBruker
Skrevet

Er reseptbelagt tretionin(?) et alternativ, og ellers ikke smøre på mye kremer?

Anonymkode: eac2d...08a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd mye forskjellig gjennom mange år og har en trøblete hudtype (fet, tørr, rosascea - om hverandre), uten at jeg har følt noe har vært spesielt bra. Heller ikke produkter anbefalt av hudpleiere. Har ikke kjempebra erfaring med weleda sine heller, selv om de var bedre enn mye annet jeg har prøvd.

Jeg har endt med å lage min egen "wipped tallow cream", du finner fremgangsmåter på nettet. Jeg smelter talg på svak varme og visper den luftig med resten i en glassbolle. Til ansiktet bruker jeg ca 70% storfetalg og 30% castor oil, og så har jeg litt nyperosefrøolje oppi (skal være godt for rosacea - og er det beste jeg har prøvd så langt). Jeg bruker også noen dråper nellikolje i. For kroppen så bruker jeg litt mer talg og jeg varierer med kokosolje eller castor oil og bytter på eteriske oljer for litt lukt. Jeg har aldri brukt samme krem så lenge før uten at huden er blitt irritert.

Anonymkode: 8a335...757

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Weleda deodorant fungerer rett og slett ikke på meg, jeg lukter svette kort tid etterpå (som å ikke bruke deodorant). 

Jeg har eliminert mye fra kosten, og bruker minst mulig sminke og slikt. Men akkurat deo… det får jeg meg ikke til å slutte med av den "usunne" versjonen. De andre fungerer ikke! Jeg har prøvd! 

Jeg lager min egen husvaskspray, bruker ikke skyllemiddel, minimalt med plast, lager omtrent all mat fra bunnen etc. har i huset gjør vi så godt vi kan. Men vi orker ikke stinke helsekost-deo(les: svette).  

Tror at alle tiltakene vi har gjort betyr mer enn det vi ikke har gjort. Jeg klarer ikke eliminere risikoen helt. Her har vi møtt en "godt nok"-terskel som vi trives bra med. 

Anonymkode: e47fd...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Eminence organics 🥰

Anonymkode: 30135...9dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 8.21):

Er reseptbelagt tretionin(?) et alternativ, og ellers ikke smøre på mye kremer?

Anonymkode: eac2d...08a

Ttetinoin vil sannsynligvis føre til at huden din får økt behov for fukt, så du bør kombinere med en fuktighetsgivende krem, samt solkrem ettersom huden også blir mer solsensitiv av ttetinoin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...