Gå til innhold

Hva svarer man når familie/venner spør hvor mye man kan kjøpe for?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt ubehagelig, fordi mange blir overrasket over at jeg kan kjøpe for såpass mye som jeg kan, selv om det ikke er mye i dagens boligmarked.

Når de spør og noen reagerer på at jeg har mye egenkapital, har jeg faktisk fått spørsmål hvor jeg har fått tak i pengene fra.

Hva sier dere når kolleger, naboer, venner og familie spør?

Anonymkode: 3c276...f6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør folk om slikt?!

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tenkt på det som ubehagelig å si hvilken prisklasse jeg så i, men du trenger ikke oppgi konkret sum. 
"Tenker rundt 3-4 mill, men kommer an på hvor bra det treffer kriteriene mine" 

Jeg har også ganske grei egenkapital, og fått noen som kommenterer det som "oj, du har mye EK", "hvordan har du klart spare så mye", "har du fått hjelp til ek da?". 
Varierer hva jeg svarer, om jeg sier jeg har prioritert sparingen, vært heldig som har kunnet jobbe mye for å spare, eller om jeg bare svarer at jeg har ranet en bank... 

Anonymkode: fccef...fee

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ubehag og at noe er ubehagelig er ikke farlig. Det er følelser som er normal og som man man jobbe med, uten at man trenger å oppleve seg som krenket over spørsmål som fører til ubehagelige normale følelser

Anonymkode: 94c83...906

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
EbbaGrønn skrev (1 time siden):

Spør folk om slikt?!

Det er da helt normalt at nærmeste slekt eller venner spør om slik? Vi snakker hvert fall om det til mine foreldre, og de voksne barna våre tar oss alltid med på slike ting. Når venninnen min skal kjøpe leilighet, så forteller hun meg hva hun får i lån, også hjelper vi i omgangskretsen hennes litt med å prøve å snappe opp hus som kanskje snart skal selges, da det selges lite i vårt område. Hva er galt med det? 

Anonymkode: f8f08...7ed

• Liker 4
Skrevet

At folk spør om slikt er jo den mest geniale åpningen for å tulle med de. Jeg hadde glatt svart; Onlyfans med tåbilder i kombo med mat som spesialitet 🤣 eller at jeg svarte på en nigeriascam som viste seg å være reelt og jeg nå er adoptert av en rik "onkel" i afrika. At jeg egentlig er den hemmelige datteren til en eller annen riking.. Kun fantasien setter grenser 😉

Men fra spøk til alvor, folk er nysgjerrig. Og dessverre er det endel som ikke klarer å kombinere nysgjerrigheten sin med riktig ordvalg 🙄

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (4 timer siden):

At folk spør om slikt er jo den mest geniale åpningen for å tulle med de. Jeg hadde glatt svart; Onlyfans med tåbilder i kombo med mat som spesialitet 🤣 eller at jeg svarte på en nigeriascam som viste seg å være reelt og jeg nå er adoptert av en rik "onkel" i afrika. At jeg egentlig er den hemmelige datteren til en eller annen riking.. Kun fantasien setter grenser 😉

Men fra spøk til alvor, folk er nysgjerrig. Og dessverre er det endel som ikke klarer å kombinere nysgjerrigheten sin med riktig ordvalg 🙄

Onlyfans er genialt😃

Ts

Anonymkode: 3c276...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig det er fint å være åpen om økonomi jeg, men jeg tror ikke jeg hadde spurt hvor pengene hadde komt fra. Men hvilken prisklasse du leter i hadde jeg kunne spurt om, og det er ikke nødvendigvis for å være nysgjerrig, men jeg liker å hjelpe til med kjøp/salg av bolig og følger nøye med på hva som kommer på markedet og hva ting faktisk blir solgt for.

Anonymkode: faa80...0d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Penger er mer tabu enn sex hører jeg. 

Si at du ikke snakker om penger med folk, ferdig med det. 

Selv ville jeg svart. Når jeg har spurt har det utelukkende handlet om å få innblikk i hvordan boligmarkedet er, hva får en for den prisen nå osv. 

Om noen spurte meg hvordan jeg hadde så mye EK ville jeg vært ærlig, jeg har spart, tatt lure økonomiske valg siden jeg var 15 og tatt risiko i fond. 

Om sannheten er at du har fått hjelp, hvorfor ikke si det? 

Anonymkode: 3f8a9...8f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være ubehagelig egentlig, med mindre du snakker med noen som har dårlig råd og du er redd de skal tenke du skryter? Og du har vel fått penger på normale måter? Solgt bolig, arv, fått av familie, lån, sparepenger fra egen inntekt. Ingen av disse er noe flaut å si? Du kan jo vinkle det på en måte så det ikke høres skrytete ut.

Anonymkode: 2f3d2...4b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe noen med middels sosial intelligens spør om.

Anonymkode: edcb2...be2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har ikke hatt noe problem å si det når folk spør men kommer jo også litt ann på hvem som spør å da

men når man kjøper så er det ikke så vanskelig og tenke seg til hva det huset\leligheten ligger på 

det jeg syns er mest rart er når folk gidder og buke mange mill på et lite bøttekott bare på grunn av beligenteten

Anonymkode: ce7f2...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Vi har finansieringsbevis på 20, men jeg sa 10 for å ikke fremstå så kaksete 

Anonymkode: df3bb...0d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...