AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #1 Skrevet 30. september 2025 Hvorfor blir utvalget dårligere og dårligere? Både Kiwi og Rema bruker flere liggende kjøledisker til å fylle opp med yoghurt, grillpølser eller noe annet de tar inn i ekstrem kvanta. Føler det er et slags Truman show. Biffstrimler 200gr til 71kr. Det største utvalget er innen pizza og til og med der er det dårlig. Før pleide jeg og kjøpe de gyozaene og vårrullene de hadde på Rema, helt til de fant ut at de skulle begynne å produsere den selv og ta 60kr for fire små biter. Kjeksen koster 50kr+ for en pakke - bortsett fra deres egenproduserte som koster 40kr. Spennede mat er det slutt på. Nå har man noen få ting å velge mellom. Anonymkode: 93e21...564 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #2 Skrevet 30. september 2025 Og når en lager noe med smak av salt karamell skal absolutt alt ha smak av salt karamell.. *koko* Anonymkode: 28479...271 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #3 Skrevet 30. september 2025 Turistene går rundt forvirret og ser på det dårlige og dyre utvalget vi har i butikker, og hyllene er halvtomme i ukesvis. Dette begynte under covid perioden, med utsolgte varer fra produsenten. Anonymkode: 5f67c...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #4 Skrevet 30. september 2025 Det har blitt helt ekstremt. Ekstremt elendig. Er det dette folk vil ha? Hvordan kan vi bruke forbrukermakten når det nesten bare finnes tre butikkjeder å velge mellom? Det er helt sykt. Jeg ville virkelig trodd at fremskritt i verden betød bedre utvalg, men neida. Nå er det snart kommunisttilstander, ser det ut til. Anonymkode: 33eb9...441 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #5 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det har blitt helt ekstremt. Ekstremt elendig. Er det dette folk vil ha? Hvordan kan vi bruke forbrukermakten når det nesten bare finnes tre butikkjeder å velge mellom? Det er helt sykt. Jeg ville virkelig trodd at fremskritt i verden betød bedre utvalg, men neida. Nå er det snart kommunisttilstander, ser det ut til. Anonymkode: 33eb9...441 Det er så visst ikke det man vil ha. Jeg handler alle andre steder så ofte jeg kan: apoteker/helsekost på nett (nøtter, frø, mel, pasta etc), innvandrerbutikker (frukt og grønt, sauser, belgfrukter og hermetikk), rekoring (kjøtt og egg). Kjøper dopapir, hygieneprodukter og slikt på Europris eller apotek (men nå må man jo holde seg unna Vitus og Dittapotek også). For dem som har Oda i sitt område er det kanskje et alternativ? Holdbart? Forøvrig fin artikkel i NRK idag: Robin versus matgigantene – Stor-Oslo Anonymkode: 6fb5c...df4 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #6 Skrevet 1. oktober 2025 Rema går jeg til for basis-varer, som er like overalt, for å få rimeligst mulig pris. Min lokale Rema er også ganske ok på basis grønnsaker. Alt annet handler jeg i mathaller, Rekoring, spesialbutikker og store Menybutikker. Anonymkode: 4b731...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #7 Skrevet 1. oktober 2025 Her jeg bor var liksom Coop Obs det store i alle år. Dette var før meny kom, men man hadde enkelte euro spar butikker med større utvalg da. På Obs fant man "alt", og de hadde stort utvalg innen tørrvarer av ulike merker. I takt med at egenproduserte varer kom, reduserte de hylleplass til andre merker, og nå har de knapt større utvalg enn en stor coop xtra. De har bare mer av hver vare. Helt tragisk at vi ikke kan få mer utvalg! Gikk på en mellomstor dagligvare i Spania og hadde lyst å ta alt med hjem! Så mye pålegg, ost, gode bakervarer, yoghurt, juice.. Alt så godt ut! Her har alle det samme utvalget, så må du bare velge om du vil betale litt mindre på kiwi eller handle samme produkt på spar liksom. Anonymkode: c35fc...e13 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #8 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her jeg bor var liksom Coop Obs det store i alle år. Dette var før meny kom, men man hadde enkelte euro spar butikker med større utvalg da. På Obs fant man "alt", og de hadde stort utvalg innen tørrvarer av ulike merker. I takt med at egenproduserte varer kom, reduserte de hylleplass til andre merker, og nå har de knapt større utvalg enn en stor coop xtra. De har bare mer av hver vare. Helt tragisk at vi ikke kan få mer utvalg! Gikk på en mellomstor dagligvare i Spania og hadde lyst å ta alt med hjem! Så mye pålegg, ost, gode bakervarer, yoghurt, juice.. Alt så godt ut! Her har alle det samme utvalget, så må du bare velge om du vil betale litt mindre på kiwi eller handle samme produkt på spar liksom. Anonymkode: c35fc...e13 Jepp. Derfor er det en god idé å velge vekk EMV også, men skjønner jo at folk flest ikke tar seg råd til det. Får håpe det ikke har for store konsekvenser for fremtiden. Anonymkode: 6fb5c...df4 1 1
Bokormsen Skrevet 1. oktober 2025 #9 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det har blitt helt ekstremt. Ekstremt elendig. Er det dette folk vil ha? Hvordan kan vi bruke forbrukermakten når det nesten bare finnes tre butikkjeder å velge mellom? Det er helt sykt. Jeg ville virkelig trodd at fremskritt i verden betød bedre utvalg, men neida. Nå er det snart kommunisttilstander, ser det ut til. Anonymkode: 33eb9...441 Det er fordi folk strammet livreima etter covid når renten steg og butikkene måtte stramme inn de også. Det er forbrukermakten som dinterer utvalget, og vi kjøper mest billige basisvarer for øyeblikket. 1
Jdz Skrevet 1. oktober 2025 #10 Skrevet 1. oktober 2025 Utvalger i norske matbutikker har alltid vært elendig. Selv om dagligvaremarkedet på sett og vis er dominert av tre store aktører, og prisene er høye her jeg bor også, så er i det minste utvalget mye, mye, mye bedre. Alle årsakene som nevnes i tråden er relevante, men det er også et poeng for veldig, veldig mange nordmenn er det først og fremst viktig at maten er så billig som mulig og krever minst mulig arbeid. Matkultur er rett og slett ikke en greier. Hadde dagligvarekjedene tjent på bedre utvalg, så hadde de hatt det. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #11 Skrevet 1. oktober 2025 Fordi de i praksis har et monopol. De trenger ikke ha godt utvalg, fordi det ikke finnes konkurrenter. De trenger ikke å senke prisene, fordi det ikke finnes konkurrenter. Norgesgruppen, Rema, og Coop eier 95% av bransjen, og de sammarbeider om å holde alle andre ute. De blir stadig dømt for dette i retten, men straffen er et slapt slag på håndleddet. De er rett og slett parasitter som suger opp milliarder i verdier, uten å gi oss noe nyttig tilbake. Min mening er at alle toppsjefene i disse firmaene skal få mange år i fengsel, deres personlige eiendeler skal overtas av staten, og firmaene deres skal tvangsoppløses og selges. Dette er tross alt norgeshistoriens største ran. Befolkningen kneler mens de setter tennene i oss som vampyrer. Anonymkode: 64d78...0ed 3 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #12 Skrevet 1. oktober 2025 Jdz skrev (14 minutter siden): Alle årsakene som nevnes i tråden er relevante, men det er også et poeng for veldig, veldig mange nordmenn er det først og fremst viktig at maten er så billig som mulig og krever minst mulig arbeid. Matkultur er rett og slett ikke en greier. Hadde dagligvarekjedene tjent på bedre utvalg, så hadde de hatt det. Dette er så uendelig sant. Når generasjonen over oss får se hva vi betaler får kylling, lam og kalv (som eksempler) så mener de at vi blir lurt trill rundt... I Spania, som noen nevner over, så går man jo på butikken og velger kvalitet etter hva som skal lages, hvilken anledning det er, med mer. Du har et bredt utvalg av ulike typer oksekjøtt, med ulike navn og ulike kvaliteter. Mens i Norge kjøper du bare "kjøttdeig", eller "kylling". Noen har mulig avansert til "karbonadedeig". Men ser i alle fall ikke formålet med å kjøpe rent, kvernet kalvekjøtt, fra dyr som har fått en viss type fôr. Anonymkode: 4b731...ee3 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #13 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Turistene går rundt forvirret og ser på det dårlige og dyre utvalget vi har i butikker, og hyllene er halvtomme i ukesvis. Dette begynte under covid perioden, med utsolgte varer fra produsenten. Anonymkode: 5f67c...a0a Så synd i turistene. Anonymkode: 96b7b...73a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #14 Skrevet 1. oktober 2025 Det er dette som skjer De tre "billigkjedene" Rema 1000, Coop Extra og Kiwi er midt i en prosess hvor de kvitter seg med eksterne merkevarer til fordel for egne merkevarer da marginen på disse blir betydelig bedre. Har du lagt merke til at utvalget i butikken du ukeshandler på faktisk har blitt dårligere med årene? Ja, det er dette som skjer. Produkter der det A) på sikt skal produseres egne merkevarer som substitutt fjernes, og B) produkter som er direkte konkurranse for egne merkevarer fjernes også. Det vil altså si, at produkter som f.eks. Nutella forsvinner (med mindre den allerede er fjernet ) fra disse tre kjedene til fordel for egen merkevare. Er det noen flere her som liker matnyheter? Ja, det er spennende synes jeg og hver sesong ser jeg for meg at nå får vi bedre utvalg. I realiteten så er 90% av nyhetene butikkenes egne merkevarer som rulles ut med mål om å erstatte f.eks. Nutella. Så hva kan man gjøre? Jo, man kan selvfølgelig prøve å unngå butikkenes egne merkevarer, men det er neimen ikke lett nå for tiden. Anonymkode: d5b10...20d 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #15 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er dette som skjer De tre "billigkjedene" Rema 1000, Coop Extra og Kiwi er midt i en prosess hvor de kvitter seg med eksterne merkevarer til fordel for egne merkevarer da marginen på disse blir betydelig bedre. Har du lagt merke til at utvalget i butikken du ukeshandler på faktisk har blitt dårligere med årene? Ja, det er dette som skjer. Produkter der det A) på sikt skal produseres egne merkevarer som substitutt fjernes, og B) produkter som er direkte konkurranse for egne merkevarer fjernes også. Det vil altså si, at produkter som f.eks. Nutella forsvinner (med mindre den allerede er fjernet ) fra disse tre kjedene til fordel for egen merkevare. Er det noen flere her som liker matnyheter? Ja, det er spennende synes jeg og hver sesong ser jeg for meg at nå får vi bedre utvalg. I realiteten så er 90% av nyhetene butikkenes egne merkevarer som rulles ut med mål om å erstatte f.eks. Nutella. Så hva kan man gjøre? Jo, man kan selvfølgelig prøve å unngå butikkenes egne merkevarer, men det er neimen ikke lett nå for tiden. Anonymkode: d5b10...20d Det er akkurat dette som skjer, ja. De er i full gang med å erstatte renholds- og hygiene-produktene med EMV. Her jeg bor på bygda er det bare kiwi, rema og spar å velge mellom. Alle butikkene har like varer med få unntak, i spedd EMV. Dette feks Butikkene håver inn millioner men har visst så utrolig små marginer (!) at vi bare må finne oss i ræva utvalg og høye priser! Konkurransetilsynet har sittet å sett på at den reelle forburkermakten er fjernet, man har ikke noe annet valg enn pest eller kolera. Anonymkode: 93e21...564 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #16 Skrevet 2. oktober 2025 Det er veldig tydelig at mange av våre politikere får millioner av dagligbransjen for å la dem herje fritt. Når noen over mange år driver en kriminell organisasjon i full offentlighet uten at det blir stanset, så er de som kunne stanset det personlig investert i å holdet det slik. Ingen annen forklaring gir mening for meg. Anonymkode: 64d78...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #17 Skrevet 2. oktober 2025 Møkkamat! Jeg kjøper den ikke. De fleste forslagene lover er til å, spy av spør du meg. Mye av det er ikke ordentlig mat heller. Anonymkode: 8a67d...177
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #18 Skrevet 2. oktober 2025 Vi må dyrke maten selv. Butikkene selger oss gift. Tarmkreft har skutt i været. All mat inneholder skadelige stoffer som magen ikke vil ha. Dette er en tragedie. Anonymkode: 0e131...ca7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #19 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Møkkamat! Jeg kjøper den ikke. De fleste forslagene lover er til å, spy av spør du meg. Mye av det er ikke ordentlig mat heller. Anonymkode: 8a67d...177 Så en grateng med norske grønnsaker er ikke ordentlig mat for deg ? Det er bra vi er forskjellig. Anonymkode: d6c4d...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #20 Skrevet 2. oktober 2025 Bokormsen skrev (På 1.10.2025 den 13.03): Det er fordi folk strammet livreima etter covid når renten steg og butikkene måtte stramme inn de også. Det er forbrukermakten som dinterer utvalget, og vi kjøper mest billige basisvarer for øyeblikket. Det er bare et heldig sammentreff. EMV har vært nøye kalkulert fra dag en. AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 15.57): Det er dette som skjer De tre "billigkjedene" Rema 1000, Coop Extra og Kiwi er midt i en prosess hvor de kvitter seg med eksterne merkevarer til fordel for egne merkevarer da marginen på disse blir betydelig bedre. Har du lagt merke til at utvalget i butikken du ukeshandler på faktisk har blitt dårligere med årene? Ja, det er dette som skjer. Produkter der det A) på sikt skal produseres egne merkevarer som substitutt fjernes, og B) produkter som er direkte konkurranse for egne merkevarer fjernes også. Det vil altså si, at produkter som f.eks. Nutella forsvinner (med mindre den allerede er fjernet ) fra disse tre kjedene til fordel for egen merkevare. Er det noen flere her som liker matnyheter? Ja, det er spennende synes jeg og hver sesong ser jeg for meg at nå får vi bedre utvalg. I realiteten så er 90% av nyhetene butikkenes egne merkevarer som rulles ut med mål om å erstatte f.eks. Nutella. Så hva kan man gjøre? Jo, man kan selvfølgelig prøve å unngå butikkenes egne merkevarer, men det er neimen ikke lett nå for tiden. Anonymkode: d5b10...20d AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 16.34): Det er akkurat dette som skjer, ja. De er i full gang med å erstatte renholds- og hygiene-produktene med EMV. Her jeg bor på bygda er det bare kiwi, rema og spar å velge mellom. Alle butikkene har like varer med få unntak, i spedd EMV. Dette feks Butikkene håver inn millioner men har visst så utrolig små marginer (!) at vi bare må finne oss i ræva utvalg og høye priser! Konkurransetilsynet har sittet å sett på at den reelle forburkermakten er fjernet, man har ikke noe annet valg enn pest eller kolera. Anonymkode: 93e21...564 Trådens kjerne kort oppsummert. Dette har butikkkjedene jobbet mot ihvertfall de siste 15-20 årene. Hilsen forhenværende butikksjef. Anonymkode: 28479...271 3 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå