AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Jeg søkte nylig om innsyn i hvem som har gjort oppslag på meg i Skatteetaten, men har fått avslag. Jeg fikk et langt svarbrev fra Skatteetaten hvor de forklarer at jeg har rett til å se hvilke personopplysninger de behandler om meg, og hvilke kategorier mottakere opplysningene deles med. Men de opplyser samtidig at jeg ikke har rett til å få vite hvilke ansatte som konkret har gjort søk eller oppslag på meg internt, fordi dette regnes som et uforholdsmessig inngrep i den ansattes personvern. I brevet står det at dersom jeg har en konkret mistanke om misbruk, kan jeg melde fra, og da vil de gjøre interne undersøkelser, men jeg får ikke innsyn i selve behandlingen eller hvem som eventuelt har gjort oppslag. Jeg kan klage avgjørelsen inn for Skattedirektoratet eller Datatilsynet innen tre uker.Er det noen her som har erfaring med dette? Har noen fått medhold i en klage, eller er dette standard praksis som alltid ender med avslag? Anonymkode: ac2b7...8d6 1
endo Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Så du ønsker å finne ut av hvem som fant ut at du var skyldig litt mye skatt? Og kanskje true den personen litt med en tøffel? Og kanskje hinte litt til at det skattekravet skal forsvinne, ellers kaster du begge tøfflene på hen? (Les mellom linjene, og du bør skjønne hvorfor det ikke opplyses) 3 12
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Hvorfor lurer du på dette? Anonymkode: c73e5...a80 8
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden TS her: Det spesielle er at jeg også har bedt om innsyn hos NAV, og der fikk jeg faktisk gjennomslag. Så jeg stusser litt på at Skatteetaten har en helt annen praksis. Anonymkode: ac2b7...8d6
Grønnsaksvaffel Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Hva skal du bruke de opplysningene til? 8 5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden endo skrev (2 minutter siden): Så du ønsker å finne ut av hvem som fant ut at du var skyldig litt mye skatt? Og kanskje true den personen litt med en tøffel? Og kanskje hinte litt til at det skattekravet skal forsvinne, ellers kaster du begge tøfflene på hen? (Les mellom linjene, og du bør skjønne hvorfor det ikke opplyses) Hehe, nei 😅 Jeg jobber i kommunen og har heldigvis sysakene mine i orden. Likevel har jeg god grunn til å tro at en person i Skatteetaten har snoket på meg (uten at jeg vil dele for mye her). For å sjekke praksis søkte jeg om innsyn hos NAV og der fikk jeg som sagt gjennomslag. Jeg kjenner mange som jobber i NAV og har ingenting å skjule, men likevel syns jeg det er ganske drøyt at noen kan snoke på folk de kjenner bare fordi de er nysgjerrige, men det kommer jeg ikke til å gå videre med. Poenget mitt er at jeg syns det er rart at NAV gir innsyn, mens Skatteetaten nekter. Jeg forstår at de ønsker å beskytte egne ansatte, men hva med beskyttelsen av mitt personvern oppi dette? Det føles urettferdig at praksisen varierer så mye mellom etater. Derfor lurer jeg: Har noen erfaring med å klage på dette, og nytter det faktisk? Ingen tøfler skal kastes ☺️ Anonymkode: ac2b7...8d6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Hvis du har mistanke til en spesifikk person, så navngir du denne og oppgir din mistanke. Selv om du ikke får vite hvilken straff denne får, vil h*n få en reaksjon fra arbeidsgiver om h*n har snoket. Anonymkode: 51e4c...392 8 9
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har mistanke til en spesifikk person, så navngir du denne og oppgir din mistanke. Selv om du ikke får vite hvilken straff denne får, vil h*n få en reaksjon fra arbeidsgiver om h*n har snoket. Anonymkode: 51e4c...392 Det samme tenkte jeg. Anonymkode: c73e5...a80 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har mistanke til en spesifikk person, så navngir du denne og oppgir din mistanke. Selv om du ikke får vite hvilken straff denne får, vil h*n få en reaksjon fra arbeidsgiver om h*n har snoket. Anonymkode: 51e4c...392 Ja, jeg har en mistanke. Utfordringen er jo at dersom jeg melder fra, så får personen vite at jeg har navngitt hen. Vedkommende er dessverre såpass ustabil at jeg er usikker på om det er verdt risikoen. Samtidig hadde det vært lettere for meg å ha det svart på hvitt, eller å få avklart at det faktisk ikke har skjedd noe snoking. Anonymkode: ac2b7...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden Fordi de er Norges lille Sovjet og vet de er mektige. Anonymkode: aeb56...142 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg har en mistanke. Utfordringen er jo at dersom jeg melder fra, så får personen vite at jeg har navngitt hen. Vedkommende er dessverre såpass ustabil at jeg er usikker på om det er verdt risikoen. Samtidig hadde det vært lettere for meg å ha det svart på hvitt, eller å få avklart at det faktisk ikke har skjedd noe snoking. Anonymkode: ac2b7...8d6 Det er slettes ikke sikkert at personen får vite om mistanken før det eventuelt vises at vedkommende har snoket. Du må selvfølgelig melde mistanken med navn. Skjønner godt at du fikk avslag Anonymkode: f2f32...d47 5 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Ledelsen kan fint si de har tatt stikkprøver om du forteller dem dette. Det er nok ikke første gang de er i en slik situasjon. Anonymkode: 51e4c...392 2 3
Luringa Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hehe, nei 😅 Jeg jobber i kommunen og har heldigvis sysakene mine i orden. Likevel har jeg god grunn til å tro at en person i Skatteetaten har snoket på meg (uten at jeg vil dele for mye her). For å sjekke praksis søkte jeg om innsyn hos NAV og der fikk jeg som sagt gjennomslag. Jeg kjenner mange som jobber i NAV og har ingenting å skjule, men likevel syns jeg det er ganske drøyt at noen kan snoke på folk de kjenner bare fordi de er nysgjerrige, men det kommer jeg ikke til å gå videre med. Poenget mitt er at jeg syns det er rart at NAV gir innsyn, mens Skatteetaten nekter. Jeg forstår at de ønsker å beskytte egne ansatte, men hva med beskyttelsen av mitt personvern oppi dette? Det føles urettferdig at praksisen varierer så mye mellom etater. Derfor lurer jeg: Har noen erfaring med å klage på dette, og nytter det faktisk? Ingen tøfler skal kastes ☺️ Anonymkode: ac2b7...8d6 Oi, jeg hadde også villet vite hvem som hadde sjekket. Fikk du varsel på at noen hadde sjekket begge stedene? 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Snokesaker sjekkes ut. Ansatte har også rett på personvern, derfor får du ikke. Anonymkode: e3c01...d0f 1 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden Skatteetaten opplyser på sine sider at de ikke gir innsyn i hvem som har sjekket dine opplysninger. NAV opplyser på sine sider om at de gir innsyn i hvem som har gjort oppslag på deg. Begge etater har derfor behandlet begjæring om innsyn helt i tråd med det de selv opplyser. Skatteetaten behandler og oppbevarer ikke helseopplysninger. Det gjør NAV. Når det gjelder helseopplysninger har vi rett til å få vite hvem som har gjort oppslag i våre helseopplysninger. Vil derfor tro at det er dette som er årsaken til at de to etatene behandler innsyn ulikt. Anonymkode: 7457c...79f 7
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Hvorfor tror du vedkommende har snoket? Fordi vedkommende er typen til det, eller fordi det virker som hen har informasjon om noe hen ikke skulle ha visst? Anonymkode: 5a038...874 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Skatteetaten tar potensielle snokesaker alvorlig, så de sjekker hvis du navngir hvem du mistenker. Vedkommende får ikke vite det. Det er veldig bra at arbeidsgiver tar de ansattes personvern alvorlig. Det er flere ansatte i Skatteetaten som er blitt truet av kriminelle pga jobben de gjør. 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skatteetaten opplyser på sine sider at de ikke gir innsyn i hvem som har sjekket dine opplysninger. NAV opplyser på sine sider om at de gir innsyn i hvem som har gjort oppslag på deg. Begge etater har derfor behandlet begjæring om innsyn helt i tråd med det de selv opplyser. Skatteetaten behandler og oppbevarer ikke helseopplysninger. Det gjør NAV. Når det gjelder helseopplysninger har vi rett til å få vite hvem som har gjort oppslag i våre helseopplysninger. Vil derfor tro at det er dette som er årsaken til at de to etatene behandler innsyn ulikt. Anonymkode: 7457c...79f Ts her: Takk for svar ☺️ Anonymkode: ac2b7...8d6
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden Skattemeldingen din er ikke like personsensitiv som f.eks helseopplysninger og det som lagres hos Nav, derfor håndteres innsynssaker ulikt. Det vil også være langt flere ansatte i Skatteetaten som vil kunne ha behov for å gå inn å hente ut tall fra din skattemelding, både for kontroll, justeringer, korrektur, videresende til de som eventuelt har bedt om å få ut dine skatteopplysninger, stikkprøver, etterkontroll... Derfor må du opplyse konkret om mistanke, for at de skal kunne sjekke om det er gjort noe urettmessig. Anonymkode: 69211...121 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Jeg ville klaget, var jeg deg. Det er masse sensitive opplysninger i skattemeldingen, som gjør personvernet ditt viktig. Det finnes måter å anonymisere de ansatte på, og samtidig gi deg din rettmessige informasjonen om hvem som gjør oppslag: I nav er det vel sånn at du får vite hvilket tidspunkt, ansattident og hvor den ansatte jobber, slik at du får et rettmessig bilde av at de er inne pga tjenstlig behov. Det er ingen grunn til at ikke skatt kan gjøre samme anonymisering. Anonymkode: fde4a...4cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå