Gå til innhold

Er jeg en hypokonder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I mai i år oppdaget jeg en bitteliten (ertestørrelse) kule på halsen - lymfe. 
Tok på den så klart av og på fordi jeg ikke klarte å la vær å bekymre meg. 
Dro til legen i juni, hun kjente og sa den virker normal. Ingenting å bekymre seg. Og hvertfall hvis den ikke har vokst eller at man ikke har oppdaget sånne kuler andre steder. 

Men endte såklart med å ta på den.. så den verker og er ubehagelig og blir aldri borte. 

I august fikk jeg angst dro til Dr drop In. Tok blodprøver og legen tok en titt. Igjen den var normal størrelse og blodprøvene var normale. Legen sa dersom det ikke er noen andre alvorlige symptomer burde jeg ikke stresse og la den være og ikke pirke mer. 

Nå er angsten tilbake. Legen sa i august at dersom den blir stor og hoven kan man ta en CT. Den har jo vært samme størrelse men fordi jeg kjenner på den ofte så kan den verke og virke hoven/være ubehagelig. 

Har ny legetime neste uke. Vurderer å bare be om en CT. 

noen opplevd samme? Og hvorfor kan jeg ikke bare la den være. 🥹

Anonymkode: 0fdf9...118

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei…..tja?

Jo, om du påfører mye irritasjon så.

Men jeg hadde tatt CT’ en - og begynt å gå med noe rundt halsen så du ikke kan påføre irritasjon. 

Anonymkode: c581f...a14

• Liker 1
Skrevet

Mer helseangst kanskje? 

Anonymkode: fb59a...40c

• Liker 8
Skrevet

Bare fjern den og send den til patologisk undersøkelse. Mest sannsynlig er den helt ufarlig. 

Anonymkode: f1e90...006

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare fjern den og send den til patologisk undersøkelse. Mest sannsynlig er den helt ufarlig. 

Anonymkode: f1e90...006

Har hørt det er omfattende prosedyre. 

Skrevet

Jeg har opplevd det samme. En lymfekul i nakken som legen sa var helt innafor. Jeg slet med psyken på den tiden og var nok ekstra oppmerksom av den grunn - for jeg kjente på kulen hele tiden. Var flere ganger hos legen med samme resultat (den var ok). Først da livet mitt endret seg i positiv retning sluttet jeg å ha fokus på "kulen". Dette er mange år siden og det var IKKE noe galt.

• Liker 1
Skrevet
Lofilteret skrev (8 minutter siden):

Jeg har opplevd det samme. En lymfekul i nakken som legen sa var helt innafor. Jeg slet med psyken på den tiden og var nok ekstra oppmerksom av den grunn - for jeg kjente på kulen hele tiden. Var flere ganger hos legen med samme resultat (den var ok). Først da livet mitt endret seg i positiv retning sluttet jeg å ha fokus på "kulen". Dette er mange år siden og det var IKKE noe galt.

Men tok du diverse prøver? Og når du pirket på den, verket den?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og når du pirket på den, verket den?

Det er jo et bra tegn. 

Anonymkode: 3e37d...d29

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo et bra tegn. 

At den verker?

Skrevet

Du kan muligens da adferds-hjelp hos noen psykiatriske sentre. Sånn til å ikke pelle på kulen.

Anonymkode: cff05...61c

• Liker 1
Skrevet

Ertestørrelse som er undersøkt to ganger av lege er ikke noe å bekymre seg over. Dette er ikke tegn på fysisk sykdom. Det er forskjell på erter og valnøtter. Per nå har ikke du en forstørret lymfe, dette handler om angsten. CT er mye stråling og det er en dårlig ide å ta det for å lindre angst. Da kan du lure på det etterpå, om du har fått kreft av den CTen du tok, så kan du ta en CT til... 

Hva er det i livet ditt som er vanskelig akkurat nå? Det tror jeg er et bedre spørsmål. Er det mye stress, usikkerhet, får du sove greit, er det noen som ikke er snill med deg?

Hvis du har lyst til å brenne av noen kroner på private helsetjenester ville jeg heller tatt noen timer med psykolog. Det er godt ment, fra en som selv har gått i terapi for angst.

Anonymkode: b59f3...2f6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ertestørrelse som er undersøkt to ganger av lege er ikke noe å bekymre seg over. Dette er ikke tegn på fysisk sykdom. Det er forskjell på erter og valnøtter. Per nå har ikke du en forstørret lymfe, dette handler om angsten. CT er mye stråling og det er en dårlig ide å ta det for å lindre angst. Da kan du lure på det etterpå, om du har fått kreft av den CTen du tok, så kan du ta en CT til... 

Hva er det i livet ditt som er vanskelig akkurat nå? Det tror jeg er et bedre spørsmål. Er det mye stress, usikkerhet, får du sove greit, er det noen som ikke er snill med deg?

Hvis du har lyst til å brenne av noen kroner på private helsetjenester ville jeg heller tatt noen timer med psykolog. Det er godt ment, fra en som selv har gått i terapi for angst.

Tror angsten kommer av.. hva om noe er galt og jeg har en kul som ikke sjekkes nøye. Har også et barn så det skremmer meg.. å bli syk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror angsten kommer av.. hva om noe er galt og jeg har en kul som ikke sjekkes nøye. Har også et barn så det skremmer meg.. å bli syk 

Du er sjekka nøye. ❤️ Snakk med noen om tankene du har. Det går an å få det bedre.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er sjekka nøye. ❤️ Snakk med noen om tankene du har. Det går an å få det bedre.

Men alt generelt med kul skremmer meg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men alt generelt med kul skremmer meg 

Gjør den vondt er det ikke kreft. Du kan trygt legge bort disse tankene. Bruk energien på å gjøre noe hyggelig med barnet ditt. Du kommer til å oppleve å få flere ufarlige kuler senere i livet. Det er helt normalt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør den vondt er det ikke kreft. Du kan trygt legge bort disse tankene. Bruk energien på å gjøre noe hyggelig med barnet ditt. Du kommer til å oppleve å få flere ufarlige kuler senere i livet. Det er helt normalt. 

Det er faktisk to kuler rett ved hverandre, den ene er bitte bitte liten. De gjør ikke vondt når jeg trykker på de men verker i området etter 

Skrevet

Hvis du har fått sjekka den to ganger og fremdeles lurer på om du er OK, så er psykolog rette stedet. Ikke røntgenavdelingen og CT. 👍

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har slitt med ekstrem helseangst i 10 år. Det som fungerer langsiktig er psykolog som kan hjelpe deg å knyte opp de evt traumene som skaper frykten som feilaktig har manifestert seg som en frykt for sykdom...

Kortsiktig er det eneste som faktisk fungerer å totalt nekte seg selv å både ta på og tenke på noe som helst rundt kulen. Total stopp.

Du skal heller ikke tenke tanker for å overbevise seg selv om at det IKKE er farlig, for disse tankene gir også oppmerksomheten til kulen.

Lykke til.

Det er ikke kreft, gode deg. Du er frisk❤️

Anonymkode: d7a98...182

• Nyttig 1
Skrevet

Hahahaha jeg får nesten lyst til å ringe deg!!! Jeg har vært/er i AKKURAT samme situasjon. En ertestørrelse-kul på halsen som gjør vondt innimellom og hvertfall når jeg har tatt på den. Tatt blodprøver, ultralyd, utallige sjekker hos lege😂 Ikke noe farlig, samme svar hver gang. 

Du har faktisk sykdom i deg, men ikke fysisk, du har nemlig (mest sannsynlig) helseangst som jeg har. Vi må bare innse at den kulen er ikke dødelig kreft, også kommer alt til å gå bra. Selvom det er MYE lettere sagt enn gjort.

Ønsker deg masse lykke til!!

Anonymkode: 0e29e...8a5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hahahaha jeg får nesten lyst til å ringe deg!!! Jeg har vært/er i AKKURAT samme situasjon. En ertestørrelse-kul på halsen som gjør vondt innimellom og hvertfall når jeg har tatt på den. Tatt blodprøver, ultralyd, utallige sjekker hos lege😂 Ikke noe farlig, samme svar hver gang. 

Du har faktisk sykdom i deg, men ikke fysisk, du har nemlig (mest sannsynlig) helseangst som jeg har. Vi må bare innse at den kulen er ikke dødelig kreft, også kommer alt til å gå bra. Selvom det er MYE lettere sagt enn gjort.

Ønsker deg masse lykke til!!

Anonymkode: 0e29e...8a5

Jeg kan jo slenge meg på jeg også. Vært på ultralyd med en ertekul på siden an halsen. 

Jeg var så redd at jeg gråt, legen var forbausa over at jeg i det hele tatt var der. Med min helt normale ert på halsen😅

Anonymkode: d7a98...182

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...