AnonymBruker Skrevet 3. oktober #101 Skrevet 3. oktober Jeg tenker at de som ikke dukker opp en gang eller to har sikkert gode grunner til det. De som aldri blir med på noe sosialt tenker jeg er kjedelige, og vil ikke bidra til arb miljøet. De om det, men da er de ikke interessante for meg. Anonymkode: c8e5d...a43 1
piggrokken Skrevet 3. oktober #102 Skrevet 3. oktober Selvsagt er det akseptert. Jeg har ikke vært på julebord på nesten 25 år. Jeg er tørrlagt alkoholiker, og vil ikke la meg fristes av folk som insisterer på at jeg "bare tar en drink - det er jo ikke så farlig". Men det er farlig, jeg levde i 6 år som rusmisbruker - bortkasta år jeg ikke får tilbake. Er livredd for å bli avhengig igjen. Det er ikke mange feilgrep du må gjøre i livet før du virkelig lever uverdig. Neste sommer har jeg vært tørr i 10 år. Det har vært knallhardt arbeid, og da kaster jeg ikke bort dette på "en liten drink" 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #103 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alle vet at julebord kan en høyst ubehagelig affære. Jeg lot være å gå på julebordet til min nye jobb i fjor og da jeg fikk rapport av min kollega som tok en kort tur edru, så priset jeg meg lykkelig over at jeg droppet det. Kommentarene, handlingene, oppførselen generelt. Det fikk meg ikke bare til å være glad for at jeg droppet det. Det fikk meg til å tenke at jeg aldri noen sinne vil dra på julebord. Uansett hvilken jobb jeg har. For historien til min kollega bekrefter egne erfaringer, både som deltaker på julebord og jobb i resturantbransjen. Jevnt over er det pinlig. Eks fra resturantbransjen jeg jobbet i 2004 hvor den lokale politistasjonen skulle ha julebord. Samtidlige ble overstadig beruset og ufine da jeg nektet å servere dem mer alkohol. Flere nektet å følge den da nye røykeloven og insisterte på å få røyke inne likevel. Tente opp røyk selv om vi sa tydelig nei og der ikke lå fremme askebegre. Da brukte de sine tomme glass. To av dem begynte og krangle og utagere..🙄 Etter dette har jeg bare vært på to julebord, da edru og kun holdt ut en kort tur. Gikk før folk ble for brisne. Om andre kolleger ikke ønsker å delta på julebord tenker jeg de tenker som meg. At de ikke trives med å delta i den kleine situasjonen ved å være omgitt av fulle kolleger som driter seg ut. Anonymkode: 79f60...9ff Jeg opplever at det HELDIGVIS er mindre vanlig med såpass utagerende julebord nå enn det det var før. Tidligere var nok normen det du beskriver, og det var "forventet" at folk skulle bli overstadig beruset. Nå har det blitt mye mer fokus i samfunnet på at mange sliter med rus, og at mange har følt seg ekskludert fra slike arrangementer på grunn av fokuset på alkohol. Derfor har det blitt mer og mer vanlig at det sikres at det er mindre alkohol i omløp, mer fokus på det sosiale, og høyere aksept for at noen er edru. Og det er gjerne mer kontrollert alkoholservering, der folk nektes servering om de begynner å ha fått for mye. Men selvfølgelig ikke i alle bransjer og alle steder ennå. Jo flere som går på julebord edru, eller som begrenser alkoholinntaket sitt, jo hyggeligere er det å være edru på julebordet. Så på noen måter handler det jo om å kreve at de som drikker for mye ikke får mulighet til å ta så mye plass. Jeg var blant de som absolutt ikke gikk på julebord i 2004, som du forteller om. Da visste jeg at julebordet var utagerende, og at folk drakk for mye og oppførte seg ufint. (Særlig mot damer.) Så godt som ingen av damene på jobb gikk da. Rundt 2012 gjorde ledelsen grep, for å sikre at alle følte seg bekvemme med å komme. Og etter det begynte også damene å komme til middagen. Så gikk vi heller før det tok av. Fra 2015 har jeg opplevd at det ikke lenger var behov for å gå hjem litt etter middag, fordi folk ikke tillates å bli ubehagelige slik de ble før. Og siden har jeg opplevd julebordene som en hyggelig sammenkomst. Og jeg hører det samme fra venner. At ting har endret seg til det bedre. Samtidig hører jeg jo at enkelte bransjer ikke har endret noe som helst. Anonymkode: 11280...b03 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #104 Skrevet 3. oktober Jeg ble aldri ned på julebord på de plassene jeg har jobbet, det er for mye alkohol og tull. Jeg er avholds og orker ikke være i nærheten av folk som skal drikke seg snyden full hver minste anledning. Anonymkode: f88ec...95d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #105 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 17.55): Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord? Anonymkode: 410fc...e51 Går ikke selv og bryr meg ikke om hva folk tenker. Fylladritet som går over stokk og stein kan de ha for seg selv! Alltid noe drit både fra sjef og kollegaer som er utro og ikke tåler alkohol og driter seg ut.. I tilegg mange som filmer folk som dummer seg ut og sender rundt senere.. Ser heller en film hjemme i fred og ro! Anonymkode: aad87...aad
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #106 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg tenker at de som ikke dukker opp en gang eller to har sikkert gode grunner til det. De som aldri blir med på noe sosialt tenker jeg er kjedelige, og vil ikke bidra til arb miljøet. De om det, men da er de ikke interessante for meg. Anonymkode: c8e5d...a43 Ikke noe arbeidsmiljø på julebordet. Det er fyllakalas med mye dumskap og altfor mye alkohol,utrosnap,slåssing ,dritt osv! Anonymkode: aad87...aad 2
Lillemy_87 Skrevet 3. oktober #107 Skrevet 3. oktober (endret) Jeg er ikke på jobb for å få venner, men for å tjene penger. Orker ikke mer av kollegaene når arbeidsdagen er slutt, så da drar jeg heller ikke på julebord igjennom arbeidet. Drar heller på vennejulebord, der er det hyggelig. Endret 3. oktober av Lillemy_87 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #108 Skrevet 3. oktober Kristin70 skrev (2 timer siden): Jeg har ingenting i mot at du ikke liker julebord, det har jeg ingen mening om. Jeg er helt enig i folk får bestemme selv om de vil delta på julebord, jeg ville aldri kommentert på at folk ikke deltar på julebord. Selv deltar jeg bare hvis det passer. Jeg reagerer på at du definerer ord på din egen måte, det blir som påpekt over, vanskelig å diskutere med deg. Klart man kan definere ord på egen måte, men når det kommer til sosialt så er jo det er vidt begrep. Ikke sort/hvit, bil er bil...båt er båt. Men sosialt er såpass vidt begrep som skal dekke mye om mennesket og relasjoner. Derfor synes jeg det er viktig å la den enkelte definere hva de får sosialt utbytte av. Så jeg er ikke på noen måte vanskelig å diskutere med, veldig tydelig er jeg også. Eksempel: "Anne jobber man-fredag 8-16, trivd med dette. Har fin tone med kollegaer hun liker å jobbe med. Men Anne har også veldig mange interesser, venner og familie hun liker godt. Som hun ønsker å bruke tiden sin mer på , fordi jobb tar jo mye tid. Da synes ikke Anne det er så interessant eller noe sosialt utbytte av å sitte på fritiden med en kollega. Fordi man bruker enormt mye tid sammen ellers." Det er heller ikke alle sider man vil se av mennesker, som gjør at du kanskje ikke vil bruke noe tid på de lenger. Anonymkode: 9f301...324
Kristin70 Skrevet 3. oktober #109 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart man kan definere ord på egen måte, men når det kommer til sosialt så er jo det er vidt begrep. Ikke sort/hvit, bil er bil...båt er båt. Men sosialt er såpass vidt begrep som skal dekke mye om mennesket og relasjoner. Derfor synes jeg det er viktig å la den enkelte definere hva de får sosialt utbytte av. Så jeg er ikke på noen måte vanskelig å diskutere med, veldig tydelig er jeg også. Eksempel: "Anne jobber man-fredag 8-16, trivd med dette. Har fin tone med kollegaer hun liker å jobbe med. Men Anne har også veldig mange interesser, venner og familie hun liker godt. Som hun ønsker å bruke tiden sin mer på , fordi jobb tar jo mye tid. Da synes ikke Anne det er så interessant eller noe sosialt utbytte av å sitte på fritiden med en kollega. Fordi man bruker enormt mye tid sammen ellers." Det er heller ikke alle sider man vil se av mennesker, som gjør at du kanskje ikke vil bruke noe tid på de lenger. Anonymkode: 9f301...324 Du er er ikke enkel å diskutere med og du er i alle fall ikke tydelig. Jeg er uenig i din bruk av ordet asosial, som sagt betyr asosial "mangel på sosialt samvær eller motvilje mot sosial kontakt". Det at du ikke får sosialt utbytte av julebord betyr ikke at julebord er asosialt. Et asosialt arrangement er et arrangement som ikke legger ikke til rette for sosialt samvær, for eksempel kino. Alle de julebordene jeg har vært på har lagt opp til sosialt samvær, om jeg får mer sosialt utbytte av å henge med venner betyr ikke at julebord ikke legger til rette for sosialt samvær. 1
Gladgutten79 Skrevet 3. oktober #110 Skrevet 3. oktober Jeg er en av dem som oftest avstår fra det da det som oftest blir et fyllekalas fra tidlig kveld til de sene nattetimer, jeg er sikkert sær vil noen si men å komme godt bedugget før middag å være klengete å kranglete passer seg ikke å være når en har bikka en viss alder, men noen blir heller aldri voksne 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #111 Skrevet 3. oktober At den personen er meget fornuftig som ikke blander jobb og privatliv. Men også at personen antagelig er fornøyd der den er, og ikke særlig ambisiøs i jobben. Det spørs litt på yrket selvsagt. Anonymkode: c22f6...203
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #112 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 17.55): Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord? Anonymkode: 410fc...e51 Nei. Eneste tiden i året man har sjans til å knulle kolleger. Anonymkode: 7ba75...806
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #113 Skrevet 3. oktober Kristin70 skrev (1 time siden): Du er er ikke enkel å diskutere med og du er i alle fall ikke tydelig. Jeg er uenig i din bruk av ordet asosial, som sagt betyr asosial "mangel på sosialt samvær eller motvilje mot sosial kontakt". Det at du ikke får sosialt utbytte av julebord betyr ikke at julebord er asosialt. Et asosialt arrangement er et arrangement som ikke legger ikke til rette for sosialt samvær, for eksempel kino. Alle de julebordene jeg har vært på har lagt opp til sosialt samvær, om jeg får mer sosialt utbytte av å henge med venner betyr ikke at julebord ikke legger til rette for sosialt samvær. Du vil ikke lese det jeg skriver, du godtar heller ikke andre sine valg/mening; du forventer at jeg skal være enig med deg. Tydelig er jeg, men du vil ikke godta det jeg skriver. Punktum finale. Anonymkode: 9f301...324 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #114 Skrevet 3. oktober Jeg tror enkelt tror at vi tenker veldig mye på dem. Sannheten: Vi bryr oss ikke. Og bruker i det hele tatt ingen ting til å reflektere over deres valg. Jeg har det veldig gøy med kollegaer som møter opp når det er noe sosialt. Jeg setter pris på gode samtaler med kollegaer som blir med til lunsj - enda mer på de som kan ta en uformell kaffepause med en del latter. Jeg bryr meg ekstra om de som gir meg en ekstra klapp på skulderen, og avlaster litt, når livet ellers treffer. Jeg liker veldig godt de som alltid får øyekontakt, og byr på et smil, ofte en hyggelig kommentar. Men resten er egentlig bare en del av det. Nøytralt. Så det er veldig rart at mange bryr seg om hva vi tenker om dere. Når svaret er egentlig; ingenting. Vi bruker kapasiteten på andre ting. Anonymkode: 8aa45...4ca
Gliffy Skrevet 3. oktober #115 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg opplever at det HELDIGVIS er mindre vanlig med såpass utagerende julebord nå enn det det var før. Tidligere var nok normen det du beskriver, og det var "forventet" at folk skulle bli overstadig beruset. Nå har det blitt mye mer fokus i samfunnet på at mange sliter med rus, og at mange har følt seg ekskludert fra slike arrangementer på grunn av fokuset på alkohol. Derfor har det blitt mer og mer vanlig at det sikres at det er mindre alkohol i omløp, mer fokus på det sosiale, og høyere aksept for at noen er edru. Og det er gjerne mer kontrollert alkoholservering, der folk nektes servering om de begynner å ha fått for mye. Men selvfølgelig ikke i alle bransjer og alle steder ennå. Jo flere som går på julebord edru, eller som begrenser alkoholinntaket sitt, jo hyggeligere er det å være edru på julebordet. Så på noen måter handler det jo om å kreve at de som drikker for mye ikke får mulighet til å ta så mye plass. Jeg var blant de som absolutt ikke gikk på julebord i 2004, som du forteller om. Da visste jeg at julebordet var utagerende, og at folk drakk for mye og oppførte seg ufint. (Særlig mot damer.) Så godt som ingen av damene på jobb gikk da. Rundt 2012 gjorde ledelsen grep, for å sikre at alle følte seg bekvemme med å komme. Og etter det begynte også damene å komme til middagen. Så gikk vi heller før det tok av. Fra 2015 har jeg opplevd at det ikke lenger var behov for å gå hjem litt etter middag, fordi folk ikke tillates å bli ubehagelige slik de ble før. Og siden har jeg opplevd julebordene som en hyggelig sammenkomst. Og jeg hører det samme fra venner. At ting har endret seg til det bedre. Samtidig hører jeg jo at enkelte bransjer ikke har endret noe som helst. Anonymkode: 11280...b03 Jeg har den samme erfaringen. De siste 10 årene har jeg ikke opplevd noe fyll på julebord, det har vært helt sivilisert og hyggelig. Jeg forstår godt at folk ikke vil komme når det er fyllekalas på julebordene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå