AnonymBruker Skrevet 1. oktober #81 Skrevet 1. oktober Folk velger selv. Julebord er en sosial tilstelning etter arbeidstid, og folk har forskjellige grunner til å velge å gå eller ikke gå. Og de som går, velger selv om de er med bare på maten, eller om de vil være med hele kvelden. Selv synes jeg stort sett julebord er en hyggelig ting. Det passes stort sett på at folk ikke blir overstadig beruset, og det er en fin måte å bli bedre kjent med kollegene på, på en annen måte enn i hverdagen. Men jeg har selv blitt frarådet å gå på julebord da jeg var yngre, fordi julebordet ofte hadde mange eldre menn, som ble ganske ufine og pågående og kranglete når de drakk for mye. Så da var jeg ikke med. Jeg syntes ikke det påvirket arbeidsmiljøet negativt at jeg ikke deltok. Men jeg merker at på arbeidsplasser der det er veldig godt arbeidsmiljø, så velger de aller fleste å delta på julebordet. Nettopp fordi det er et godt miljø, folk er inkluderende, og de fleste synes det er hyggelig å delta. Men samtidig så er det ingen som presses til å delta. De som ikke kommer, de kommer ikke. De er like inkludert i miljøet i hverdagen allikevel. Bedriften jeg jobber i har heldigvis redusert tilgangen på gratis alkohol på slike tilstellinger. Før var det vanlig med fri flyt, og det førte til at mange syntes det var ubehagelig ut over kvelden. Mens nå begrenser folk seg mer, fordi de etter få enheter må begynne å betale selv. Anonymkode: 11280...b03
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #82 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Et bedre arbeidsmiljø for de som er veldig sosiale og ønsker et nært forhold til kollegaene sine. For oss andre fungerer det kjempefint å jobbe sammen med folk uten å treffe dem på fritiden. Det er vel mulig å ha det hyggelig sammen på jobb, uten å sosialisere utenom jobb? Man må jo ikke være bestiser med et nært forhold for å ha et fint arbeidsmiljø? For meg blir det et godt arbeidsmiljø om man aksepterer at folk er forskjellige, uten å bli småfurtne over at enkelte ikke "bidrar" ved å delta på sosiale sammenkomster utenfor arbeidstiden. Det er like sært å forvente nære vennskap med kollegaer for å fungere sammen på jobb, som det er å skille mellom jobb/kollegaer og fritid/venner. Anonymkode: bd6d2...972 Hvor har du det fra at man må bli bestevenner? Vi snakker om max 20-25 timer sosialisering utenom jobben i året. En halv time i uka. Man trenger absolutt ikke bli nære venner, eller dele dype hemmeligheter, men å ha det hyggelig sammen utenfor kontoret styrker gruppe-samholdet. Et godt arbeidsmiljø er gull verdt. Og som sagt: 20-30 minutter i uka i snitt er en rimelig pris å betale for det. Man kan ha flax å oppnå godt miljø, men om man jobber med det så vil ofte miljøet styrkes. Man tilbringer 1/3 av livet sitt på jobb. Da er det også fint å ha et bra miljø. Og det har alle et andvar for å bidra til. Anonymkode: ce914...e0c 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #83 Skrevet 2. oktober Jeg synes julebord er asosialt. Tenker at min kollega er smart som avstår, selv avstår jeg alt som skjer utenfor betalt tid. Er en uting at bedrifter skal styre ansatte på denne måten, er jo det de ønsker. At du skal bli så kontrollert som mulig. Min tid er viktig, så jeg bestemmer hva som skal skje på den som er ubetalt. Nordmenn er veldig konforme og kontrollerte, følger stort sett flokken. Livredde for å skille seg ut, kvinner er verst der. Tenker at man heller tar en lunsj i betalt tid 😊 Anonymkode: 9f301...324 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #84 Skrevet 2. oktober Jeg blir kun med på julebord hvis det er inkl overnatting på hotell, kun fordi jeg elsker hotellfrokost. Så blir med på middag og én times skravling etter det, så tar jeg kvelden. Alle mine kolleger vet hva jeg sliter med i sånne sosiale settinger (autisme og adhd), derfor er det helt innafor å gjøre det sånn. De er bare glade om jeg blir med. Anonymkode: de5b2...6c9
Kristin70 Skrevet 2. oktober #85 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes julebord er asosialt. Anonymkode: 9f301...324 Hvordan definerer du asosialt? Julebord er et sosialt arrangement, det at du ikke liker det gjør ikke (normale) julebord asosialt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #86 Skrevet 2. oktober endo skrev (På 30.9.2025 den 17.58): Såklart er det innafor. Kan være 100vis av grunner til at vedkommende ikke ønsker det. Kan folk slutte poste slike idiotiske innlegg snart?kan folk slutte å poste sånne idiotiske svar snart ., Anonymkode: fe6de...8af
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #87 Skrevet 2. oktober Man gjør som man vil, men jeg tenker det er rart , spesielt om man går rundt å klager pÅ arbeidsmiljøet Anonymkode: fe6de...8af 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #88 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 19.09): Godt arbeidsmiljø må man jobbe for. Å delta på julebord, vårfest, sommerfest og høstfest bidrar til å styrke arbeidsmiljøet. Man har godt av å se hverandre utenfor kontoret innimellom. De som notorisk ikke deltar vil falle utenfor. Så med mindre folk er på ferie eller andre tvingende grunner som manglende barnepass, sykdom (reell sykdom) etc, så er det sært å aldri delta på sosiale sammenkomster noen få ganger i året. Det koster så lite å bidra til et bedre arbeidsmiljø ved å stille opp. Anonymkode: ce914...e0c Så enig Anonymkode: fe6de...8af 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #89 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 21.05): Du gjør som du vil. Min erfaring er at de som skaper minst godt miljø på jobb er de som aldri er med på julebord, sommerfest, lønningspizza ect, Anonymkode: 21edc...df8 Eni i dette også , helt lik erfaring Anonymkode: fe6de...8af 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #90 Skrevet 2. oktober Kristin70 skrev (5 timer siden): Hvordan definerer du asosialt? Julebord er et sosialt arrangement, det at du ikke liker det gjør ikke (normale) julebord asosialt. Asosialt er noe man ikke får sosialt utbytte av, det er jo selvforklarende. Det er opptil hver enkelt å definere hva som er sosialt. Julebord er ikke et sosialt for alle mennesker Alkoholkulturen i Norge er også en katastrofe. Anonymkode: 9f301...324 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #91 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 17.55): Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord? Anonymkode: 410fc...e51 Er mer opptatt av mitt eget liv enn å bry meg med hva andre velger å gjøre. Kjære vene, hva man skal bry seg med. Anonymkode: 91760...177 1
PITTY Skrevet 2. oktober #92 Skrevet 2. oktober Tenker at eksempelvis en kvinnelig ansatt som har vært på flere julebord før i tiden og blitt gravid samtlige ganger roer det litt ned. Jeg ville vist stor forståelse for at hun melder avbud.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #93 Skrevet 2. oktober Det er innenfor. Pleier å droppe det selv. Anonymkode: 630ad...777
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #94 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er mer opptatt av mitt eget liv enn å bry meg med hva andre velger å gjøre. Kjære vene, hva man skal bry seg med. Anonymkode: 91760...177 Usikkerhet skaper slike spørsmål. Anonymkode: 9f301...324
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #95 Skrevet 2. oktober Alle vet at julebord kan en høyst ubehagelig affære. Jeg lot være å gå på julebordet til min nye jobb i fjor og da jeg fikk rapport av min kollega som tok en kort tur edru, så priset jeg meg lykkelig over at jeg droppet det. Kommentarene, handlingene, oppførselen generelt. Det fikk meg ikke bare til å være glad for at jeg droppet det. Det fikk meg til å tenke at jeg aldri noen sinne vil dra på julebord. Uansett hvilken jobb jeg har. For historien til min kollega bekrefter egne erfaringer, både som deltaker på julebord og jobb i resturantbransjen. Jevnt over er det pinlig. Eks fra resturantbransjen jeg jobbet i 2004 hvor den lokale politistasjonen skulle ha julebord. Samtidlige ble overstadig beruset og ufine da jeg nektet å servere dem mer alkohol. Flere nektet å følge den da nye røykeloven og insisterte på å få røyke inne likevel. Tente opp røyk selv om vi sa tydelig nei og der ikke lå fremme askebegre. Da brukte de sine tomme glass. To av dem begynte og krangle og utagere..🙄 Etter dette har jeg bare vært på to julebord, da edru og kun holdt ut en kort tur. Gikk før folk ble for brisne. Om andre kolleger ikke ønsker å delta på julebord tenker jeg de tenker som meg. At de ikke trives med å delta i den kleine situasjonen ved å være omgitt av fulle kolleger som driter seg ut. Anonymkode: 79f60...9ff
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #96 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 17.55): Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord? Anonymkode: 410fc...e51 Ja det er helt innafor, spesielt om man nå betale selv Anonymkode: 4fefa...e21
Kristin70 Skrevet 3. oktober #97 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Asosialt er noe man ikke får sosialt utbytte av, det er jo selvforklarende. Det er opptil hver enkelt å definere hva som er sosialt. Julebord er ikke et sosialt for alle mennesker Alkoholkulturen i Norge er også en katastrofe. Anonymkode: 9f301...324 Jeg mener definisjonen din av asosial er feil. Asosial betyr vanligvis mangel på sosialt samvær eller motvilje mot sosial kontakt. Et julebord er i utgangspunktet et sosialt arrangement, med formål om å samle mennesker, feire, og styrke fellesskap. At du og andre ikke liker det, eller ikke trives i den typen setting, betyr ikke at arrangementet i seg selv er asosialt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #98 Skrevet 3. oktober Kristin70 skrev (46 minutter siden): Jeg mener definisjonen din av asosial er feil. Asosial betyr vanligvis mangel på sosialt samvær eller motvilje mot sosial kontakt. Et julebord er i utgangspunktet et sosialt arrangement, med formål om å samle mennesker, feire, og styrke fellesskap. At du og andre ikke liker det, eller ikke trives i den typen setting, betyr ikke at arrangementet i seg selv er asosialt. For et rigid menneske, du leste ikke svaret mitt. "Det er opptil hver enkelt å definere hva som er sosialt." Altså, du lever etter din egen definisjon. Lev ditt liv som du vil Ikke legg deg borti hvordan andre lever og styrer sin dyrebare tid. Anonymkode: 9f301...324 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #99 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (35 minutter siden): For et rigid menneske, du leste ikke svaret mitt. "Det er opptil hver enkelt å definere hva som er sosialt." Altså, du lever etter din egen definisjon. Lev ditt liv som du vil Ikke legg deg borti hvordan andre lever og styrer sin dyrebare tid. Anonymkode: 9f301...324 Det blir litt vanskelig å kommunisere hvis man skal definere hva ordene betyr selv. Anonymkode: 22c9c...6f3 2 1
Kristin70 Skrevet 3. oktober #100 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): For et rigid menneske, du leste ikke svaret mitt. "Det er opptil hver enkelt å definere hva som er sosialt." Altså, du lever etter din egen definisjon. Lev ditt liv som du vil Ikke legg deg borti hvordan andre lever og styrer sin dyrebare tid. Anonymkode: 9f301...324 Jeg har ingenting i mot at du ikke liker julebord, det har jeg ingen mening om. Jeg er helt enig i folk får bestemme selv om de vil delta på julebord, jeg ville aldri kommentert på at folk ikke deltar på julebord. Selv deltar jeg bare hvis det passer. Jeg reagerer på at du definerer ord på din egen måte, det blir som påpekt over, vanskelig å diskutere med deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå