Gå til innhold

Hva tenker dere om kollegaen som ikke blir med på julebord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen kan jo ikke. Jeg var ikke med på forrige fordi vi har to småbarn som begge er vanskelige å legge, og vi fikk ikke barnevakt. 

Anonymkode: 21d20...749

Sier du her at dere må være begge foreldre til stede for å legge barna deres...? Eller misforstår jeg deg?

Anonymkode: 16e9c...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke hos oss. Her er det den som desidert bryter ned arbeidsmiljøet som deltar på alt. Vedkommende er også flink til å bruke egenmeldinger for å sitte oppe midt på natten for å se fotballkamper og drikke.

Anonymkode: 553e7...674

Fotballkamper, midt på natta...?

Skrevet

Hvorfor skal jeg tenke noe over det? Er da mange grunner til at folk ikke deltar, feks:

- må være med ungene (fant ikke barnepass)

- har en annen avtale den kvelden.

- er syk

- orker ikke større sosiale sammenkomster/er introvert

-  er bortreist når julebordet er.

- liker ikke sosiale sammenkomster som inneholder mye fyll. Har kanskje problemer med alkohol selv, eller at  andre drikker mye rundt seg. 

Årsakene kan være mange. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord?

Anonymkode: 410fc...e51

Jeg sluttet å delta på jobbfester når det ble slutt på fri bar.

Det som var gøy med det, var fyllefesten, der folk slapp hemningene sine og ble Mennesker. 

De julebordene som har vært i det siste, er playmo figurer som prøver fremstå mest mulig korrekt og som "ansvarlige voksne".

Vi har det morsommere på jobb og i lunsjen, enn vi har det på disse "intervju-møtene" 

Anonymkode: bdd8f...02e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært med på et julebord og har et kjempefint forhold til mine kollegaer. 

Anonymkode: a42e8...fce

AnonymBruker
Skrevet

Tenker ingenting.
Har sluttet å gå på julebord selv. 
Bare sykt mange folk i et lokale, sitte pog skrike til nabopersonen for å ha en samtale og allikevel ikke høre hva vedkommende sier tilbake. Ekstremt lydnivå. Greit at jeg begynner å bli "gammel" (over 40), men så dårlig hører jeg virkelig ikke. Så julebord begynte å oppleves poengløst, jeg liker samtalene med folk, mens våre julebord er middag i taushet fordi det er umulig å snakke sammen, så er det høy musikk og drikking. På en torsdag. Jeg orker heller ikke den delen, drikker ikke mer enn et glass vin i ny og ne. Så det var ikke mye til nytte å være der lenger. Holdt ut middagene en stund for gratis mat, men etter noen år ble jeg drittlei å skrike til folk over maten, og ga bare opp. 

Så alle har sine grunner til å la være. Og som noen sa blir flere og flere avholds, og det er SÅ bra! Men de tradisjonelle julebordene virker jo da mindre appellerende for å si det sånn. 

Så vi tok min mindre egen avdeling og slo oss sammen for privat-julebord de årene vi rekker det, det er mye hyggeligere. Da kan vi snakke sammen på et roligere sted, faktisk sosialisere og finne på noe gøy sammen. Vi må betale selv, men det er jo helt verdt det.

Anonymkode: 2b749...552

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sluttet med julebord for mange år siden. 
Istedenfor så har vi når eller høstfest der vi finner et sted vi ikke har vært og så har vi noen  uteaktiviteter ( det blir litt mindre drikking da) og avslutter kvelden med en hyggelig middag. 
På desse julebordene er det folk som ikke er ikke er vant  å drikke og som sjelden er ute på byen. Da blir det mye kaos og mye fyll 

Anonymkode: cec13...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Liker ikke fylleprat. Jobbkolleger er ofte ikke venner men konkurrenter.

Anonymkode: a8126...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Det holder med å omgås dem 37,5 timer i uka for min del. Bryr meg ikke om hva de tenker om meg av den grunn. Den dagen du slutter eller dør vil 80% av dem ha glemt deg innen arbeidsuka er over uansett.

Anonymkode: 51ed2...6b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord?

Anonymkode: 410fc...e51

Jeg har vært med en gang på de ti årene jeg har jobbet her.

Syns det bare er mas.

Nå er det sikkert 50-60 stk som er med hvert år, så tror ikke noen savner meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det holder med å omgås dem 37,5 timer i uka for min del. Bryr meg ikke om hva de tenker om meg av den grunn. Den dagen du slutter eller dør vil 80% av dem ha glemt deg innen arbeidsuka er over uansett.

Anonymkode: 51ed2...6b1

Jeg har hjemmekontor 3 dager i uka, og jobber effektivt ved pulten i minst 5 timer når jeg er på kontoret. Ergo er det bare 4-5 timer i uka jeg egentlig ser kollegaene mine.

Anonymkode: 16e9c...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den kjipe som aldri er med på julebord. Det er det flere grunner til.

Jobber fra satelittkontor, og må da alltid reise for å delta. Altså ryker store deler av helgen om jeg deltar. Ikke er jeg så glad i fest at jeg prioriterer det over egen familie og fritid. Førjulstiden er travelt! 

Den dagen de legger julebord til en ukedag (og ikke tilknyttet en helg) så skal jeg vurdere det. Eller om de flytter det til etter jul.

Koster meg ingenting å takke nei til julebord.

Prøver å delta på noen andre sosiale aktiviteter elles i året.

Anonymkode: ab293...7da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er av og til den ansatte, av flere årsaker:

- Er introvert og blir sliten av mye sosialisering, så etter en hel uke på jobb har jeg behov for å tilbringe tid hjemme i ro og fred. Har jeg overskudd til å være sosial, så vil jeg tilbringe tid med nære venner, ikke kollegaene jeg ser på jobb hver dag.

- Drikker ikke alkohol, så det blir fort slitsomt utpå kvelden når folk begynner å bli brisen/dritings

- Sliter med helsa, og da spesielt psyken, i mørketida, så da har jeg mye større behov for å ta en diger pause fra alt som har med jobb å gjøre i helgene.

Altså, kollegaene er trivelige mennesker som jeg trives med å jobbe sammen med, men jeg har allerede en liten gjeng venner som jeg har evig nok med å ta vare på og holde kontakten med. Da prioriterer jeg lett meg selv og vennene mine fremfor kollegaene på fritiden min.
Hvis julebordet er en enkel sammenkomst i nærheten der vi spiser god mat og koser oss sammen, så er jeg med. Hvis vi derimot drar et lite stykke unna for å ha en hel helaften med konsert/teater, middag og deretter overnatting på hotell, så gidder jeg ikke. 

Det høres brutalt ut, men jeg er på jobb for å tjene penger, ikke for å utvide vennekretsen min. Den er evig stor nok i fra før, da jeg sliter med å ta vare på de vennene jeg har. Hva andre måtte mene om at jeg sier nei til julebord, driter jeg i. Om ikke annet har de noe(n) å snakke om på julebordet ;) 

Anonymkode: bd6d2...972

Derfor gjorde en av bedriften jeg jobbet i at de tok julebordet i arbeidstiden. De dekte på i et stort møterom eller en hal og en spiste i lunsjen. Ble utrolig koselig. Da ble alle i bedriften med, siden det ikke vsr alkohol i bildet og en trengte ikke å ha noen å se til barna.

En annen bedriften pleide å legge opp til Kiel tur, der vsr det 2 stk som aldri hadde lyst, de fikk da er gavekort av sjefen til å kunne gå ut med kona og kose seg der

Anonymkode: cf209...866

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er innafor. Kan være mange grunner til at folk ikke vil bli med 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er synd at de ikke kunne være med.

Anonymkode: a606a...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere ikke er så greie med vedkommende ellers I året. 

Vedkommende kan slite i store selskaper. (Psykisk helse)

Anonymkode: b8eeb...642

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på de vanlige rølpejulebordene til store firmaer, der vi hadde teambuilding og alkohol, gjerne sammen med andre i samme bransje. Hatet det. Er introvert og drikker lite. Så var det ett sted der julebordet var for den harde kjernen. Vi utenom var på jobb, og det var faktisk ganske fint å være på jobb den dagen/kvelden. Rolig, godt miljø. Vi bestilte alltid noe ekstra godt til mat. 

Nå jobber jeg i en liten bedrift. Vi er 6stk. Vi har verdens koseligste julebord. Det er veldig lowkey. God mat, god drikke og hyggelig selskap. Det er faktisk noe jeg ser frem til! 

Anonymkode: 47b52...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Julebord er harry.

Jeg tenker at de som ikke blir med har prioriteringene sine i orden.

Anonymkode: 25f9a...d50

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker "heldiggris", og misunner vedkommende som hadde mot til å si nei, hvis man ikke liker sånn.

Anonymkode: 35311...336

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da får du prøve et normalt julebor og være et godt forbilde og ikke rølpe, så kanskje dere kan fortsette med en hyggelig tradisjon. Er ikke ofte man får noe ekstra fra jobb, men julebord er jo en fin gest. 

Anonymkode: 986e4...03a

Myten om normalt julebord må du lenger ut på landet med.

Det er jo egentlig ikke gratis, da man bruker av tiden sin på det, uten lønn.

Anonymkode: 25f9a...d50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...