AnonymBruker Skrevet 30. september #21 Skrevet 30. september Selvfølgelig kan man la være å gå på julebord! Det er kun de to første timene som er hyggelig, resten er stort sett bare fyllarør som ikke jeg gidder å bruke tida mi på. Sosialisere kan vi evt. gjøre på andre arenaer. Anonymkode: 2bff8...ecf 2
DesmondMiles Skrevet 30. september #22 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord? Anonymkode: 410fc...e51 Selvfølgelig er det innafor, men jeg synes alltid det er kjipt når noen på seksjonen vår ikke har mulighet til å komme. Vi har det veldig hyggelig sammen alle mann, og alle har noe de bidrar med for et positivt miljø. Det er nemlig sjeldent ar vi har mulighet til å gjøre noe sosialt sammen, så det blir stort sett med julebord og sommerfest, så da er det meget hyggelig når så mange som mulig kan. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #23 Skrevet 30. september Noen kan jo ikke. Jeg var ikke med på forrige fordi vi har to småbarn som begge er vanskelige å legge, og vi fikk ikke barnevakt. Anonymkode: 21d20...749
AnonymBruker Skrevet 30. september #24 Skrevet 30. september Julebordet i nåværende jobb blir for stort. Har bare deltatt en gang og da tok jeg siste tog hjem. Jeg kunne fint ha vært der noen timer for så å dra tidlig hjem. Jeg har lang reisevei og må ta tog, buss og gå et stykke. Da er ikke et julebord verdt det. Ingen sure miner for alle de gangene jeg har sagt nei takk. Anonymkode: c6577...651
Gliffy Skrevet 30. september #25 Skrevet 30. september Tenker ingenting om de, det er helt sikkert en grunn til at de ikke kommer. Jeg kommer ikke hver gang selv heller, men jeg prøver å delta på i alle fall en del av de tingene jobben arrangerer for å gjøre mitt bidrag til arbeidsmiljøet på en måte.
AnonymBruker Skrevet 30. september #26 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det innafor å la være å bli med på bedriftens julebord? Anonymkode: 410fc...e51 Godt arbeidsmiljø må man jobbe for. Å delta på julebord, vårfest, sommerfest og høstfest bidrar til å styrke arbeidsmiljøet. Man har godt av å se hverandre utenfor kontoret innimellom. De som notorisk ikke deltar vil falle utenfor. Så med mindre folk er på ferie eller andre tvingende grunner som manglende barnepass, sykdom (reell sykdom) etc, så er det sært å aldri delta på sosiale sammenkomster noen få ganger i året. Det koster så lite å bidra til et bedre arbeidsmiljø ved å stille opp. Anonymkode: ce914...e0c 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #28 Skrevet 30. september Julebord er helt frivillig og ingen har noe med om folk velger å bli med eller ikke. Å invitere alle er selvfølgelig noe man gjør og så kan man selv bestemme om man vil være med. På våres jobb er det ikke noe sure miner om noen velger å ikke bli med på julebord, vi er voksne mennesker som respekterer hverandre. Anonymkode: 5bcce...ee5 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #29 Skrevet 30. september Ja, så absolutt! Anonymkode: b1acc...257
AnonymBruker Skrevet 30. september #30 Skrevet 30. september Rølpe-julebord og fest-bryllup er vi vel ferdig med i 2025. Mitt inntrykk er at flere og flere blir avholds, og da er ikke disse tradisjonene noe å samle på. Anonymkode: 764f7...b8a 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 30. september #31 Skrevet 30. september Jeg skjønner ikke spørsmålet - hvorfor skulle jeg tenke noe som helst om en kollega som ikke er med på julebord? 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #32 Skrevet 30. september Jeg har både vært med og ikke, og tenker aldri over om noen ikke deltar. Jeg synes det er hyggelig å møte kollegaer i andre settinger enn bare jobb, men ingen har meldeplikt for hvorfor man ikke stiller. Anonymkode: 986e4...03a 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #33 Skrevet 30. september Det kommer an på mye. Hvor mange ansatte er det? Hvordan er alders- og kjønnssammensettingen? Er det en liten bedrift og ledelsen har lagt opp til et dyrt og intimt opplegg, f eks at man skal til Oslo og se show, spise middag og overnatte på hotell, ville jeg virkelig strukket meg langt for å stille opp. Selv jobber jeg kun med menn, alle eldre enn meg, og på julebordet vårt er det kun dem pluss mange andre menn (kunder og forretningsforbindelser, sjelden kvinner og da aldri kvinner jeg kjenner fra før). I den settingen synes jeg det er innafor av meg å ikke alltid stille opp. Det er det også aksept for. Anonymkode: 7c881...c42
AnonymBruker Skrevet 30. september #34 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Rølpe-julebord og fest-bryllup er vi vel ferdig med i 2025. Mitt inntrykk er at flere og flere blir avholds, og da er ikke disse tradisjonene noe å samle på. Anonymkode: 764f7...b8a Da får du prøve et normalt julebor og være et godt forbilde og ikke rølpe, så kanskje dere kan fortsette med en hyggelig tradisjon. Er ikke ofte man får noe ekstra fra jobb, men julebord er jo en fin gest. Anonymkode: 986e4...03a 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #35 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt arbeidsmiljø må man jobbe for. Å delta på julebord, vårfest, sommerfest og høstfest bidrar til å styrke arbeidsmiljøet. Man har godt av å se hverandre utenfor kontoret innimellom. De som notorisk ikke deltar vil falle utenfor. Så med mindre folk er på ferie eller andre tvingende grunner som manglende barnepass, sykdom (reell sykdom) etc, så er det sært å aldri delta på sosiale sammenkomster noen få ganger i året. Det koster så lite å bidra til et bedre arbeidsmiljø ved å stille opp. Anonymkode: ce914...e0c Et bedre arbeidsmiljø for de som er veldig sosiale og ønsker et nært forhold til kollegaene sine. For oss andre fungerer det kjempefint å jobbe sammen med folk uten å treffe dem på fritiden. Det er vel mulig å ha det hyggelig sammen på jobb, uten å sosialisere utenom jobb? Man må jo ikke være bestiser med et nært forhold for å ha et fint arbeidsmiljø? For meg blir det et godt arbeidsmiljø om man aksepterer at folk er forskjellige, uten å bli småfurtne over at enkelte ikke "bidrar" ved å delta på sosiale sammenkomster utenfor arbeidstiden. Det er like sært å forvente nære vennskap med kollegaer for å fungere sammen på jobb, som det er å skille mellom jobb/kollegaer og fritid/venner. Anonymkode: bd6d2...972 6
AnonymBruker Skrevet 30. september #36 Skrevet 30. september Jeg er lærer og har gitt opp alle sosiale arrangement på fritiden. Folk er dritafulle klokken 15, oppfører seg som fjortiser på første fylletur og insisterer på «supergøye teambuildingsleker» som å holde en ballong mellom ansiktet til deg og en kollega lengst mulig eller å forsøke å få kulepennen oppi brusflaska ved å skreve (som regel med kort kjole). Håper det bare er min arbeidsplass som er slik, og at det ikke er normen på alle skoler. Folka er kjempehyggelig på jobb, men jeg orker ikke kombinasjonen med alkohol. Anonymkode: 6035b...516 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. september #37 Skrevet 30. september Folk bør stille opp i sitt eget bryllup og sin egen begravelse, ellers får dem gjøre hva dem vil. Anonymkode: f7908...e15 5
AnonymBruker Skrevet 30. september #38 Skrevet 30. september Jeg tenker det er innafor å droppe. For min egen del pleier jeg å stå over julebord og andre firmafester. Dette er en mannsdominert bransje og jeg er en av få kvinner på jobb. Vi har et bra arbeidsmiljø og jeg trives greit. Det blir litt spøking og det tåler jeg. De spøkene som evt. ville kommet når karene får alkohol innabords har jeg en magefølelse på at jeg ikke ville synes var så morsomme. Ofte har festene vært på usentrale steder hvor man ikke kan dra når som helst man ønsker det. Tenker egentlig det er greiest for alle og en fordel for arbeidsmiljøet at jeg dropper det. Anonymkode: 58b0b...cfe
Rødvinsfilosofen Skrevet 30. september #39 Skrevet 30. september At folk ikke har lyst, at de prioriterer andre ting, osv, er helt okay. Mange får mer enn nok av kollegaene sine på jobb, og har ikke behov for å delta på «fredagspils/fredagsenhet». Det er helt okay. Hvis kollegaen ikke har lyst til å delta på grunn av arbeidsmiljøet, så ville jeg ha forsøkt å inkludere vedkommende. Noen trenger å «være savnet», eller få høre fra andre at det er hyggelig hvis nettopp de kommer. Det koster så lite å si «Håper vi sees!» 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #40 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt arbeidsmiljø må man jobbe for. Å delta på julebord, vårfest, sommerfest og høstfest bidrar til å styrke arbeidsmiljøet. Man har godt av å se hverandre utenfor kontoret innimellom. De som notorisk ikke deltar vil falle utenfor. Så med mindre folk er på ferie eller andre tvingende grunner som manglende barnepass, sykdom (reell sykdom) etc, så er det sært å aldri delta på sosiale sammenkomster noen få ganger i året. Det koster så lite å bidra til et bedre arbeidsmiljø ved å stille opp. Anonymkode: ce914...e0c Dette sier folk som kun har sine venner som kollegaer, jeg har ikke vært på et eneste julebord på 18 år og er ærlig om at jeg ikke bryr meg. Har et like godt forhold til mine kollegaer som de som er på hvert eneste julebord. Men så ser jeg heller ikke på kollegaer som venner, men som nettopp folk jeg jobber med. Venner har jeg nok av. Anonymkode: a2af0...382 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå